MUPO vering

rklemans

MF'er
7 sep 2013
80
23
Hoogland
Ik heb sinds een paar maanden een MT09 waar MUPO vering op zit.
Dit lijkt super de luxe, maar er is bijzonder weinig over te vinden. Via de fabrikant heb ik the owner manual gekregen.
Ik ben echter op veren gebied (en nog op een heleboel andere gebieden) nog al een leek.
Zit er toevallig iemand in de buurt van Amersfoort die mij een basiscursus vering afstellen kan geven?

Wellicht dat de vorige eigenaar dit leest en nog info heeft;)
 
De How To is zeker interessant. Vind het toch wel spannend om aan te beginnen. Dus hulp zou welkom zijn.
MUPO vering is niet heel gebruikelijk volgens mij. Maar gekocht bij Wildeman in Zwolle 34K op de teller kleur paars Kenteken 41 -..- XV.
 
Wat versta je onder Mupo vering? Schokbreker? Zitten er speciale doppen op de voorvork onder je stuur?

Beste om mee te beginnen is de huidige afstelling op papier te zetten.
 
Er is zat over vering te vinden om te lezen en dus beter te begrijpen.
Dit is wel een mooi boek voor weinig met goede simpele uitleg en mooie foto's en tekeningen.

1550685008414.png


En youtube zit ook vol met informatie:

 
Bereid je een beetje voor op slecht nieuws
Mijn persoonlijke ervaring met Mupo vering was dramatisch
Ik heb ook een achterschokdemper gekocht bij hun. En inderdaad het klinkt zeer goed.
Ze vragen zelfs gewicht van de rijder en eventuele bagage om alles perfect te combineren.
Maar de demper zelf was een ramp. door de constructie van de BMW wordt er nogal een straffe veer gebruikt
en de demper kon die veer gewoonweg niet aan. zelfs helemaal dicht sprong de motor omhoog bij het uitveren
Zo erg zelfs dat het achterwiel los kwam.
De mensen van HK hebben dit opgelost.
Er zit nu geen Mupo meer onder maar een Wilbers, en de veerbewegingen zijn netjes gecontroleerd zoals het hoort.
Het beste advies dat ik je kan geven: Ga even langs bij HK Suspension in Tiel. Ze weten echt wat ze doen.
Eventueel kan je ook Tim de Bot contacteren, hij werkt nauw samen met HK in hetzelfde pand. een aanrader.

Hopelijk kunnen ze je dempers correct voor je afstellen en loopt het allemaal zo'n vaart niet
Veel succes
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat deze in de voorvork zitten
En deze achterop,

Doe ik op basis van de plaatjes:)

Als er geen piston kitjes te krijgen zijn van Mupo, voor je MT.. dan moeten het de cartridges wel zijn ja!

Dat zijn serieuze investeringen geweest. Normaal gezien hoort dat te reageren zoals in vele video's en beschrijvingen gedocumenteerd. Zorgen voor de juiste verhouding positieve en negatieve veerweg. En dan met de demping spelen voor comfort/rust in het rijwielgedeelte?

Cartridges vind je meestal terug op racers. Maar als je geluk hebt is het erin gezet met het oog op straat gebruik. Wil je er gewoon eens wat aan proberen of rijd ie niet zoals je wil?
 
Dat zijn serieuze investeringen geweest. Normaal gezien hoort dat te reageren zoals in vele video's en beschrijvingen gedocumenteerd. Zorgen voor de juiste verhouding positieve en negatieve veerweg. En dan met de demping spelen voor comfort/rust in het rijwielgedeelte?

Cartridges vind je meestal terug op racers. Maar als je geluk hebt is het erin gezet met het oog op straat gebruik. Wil je er gewoon eens wat aan proberen of rijd ie niet zoals je wil?

Motor rijdt goed. Ik weeg zelf 100kg en wat ik lees is de basis de voorspanning afstellen op je gewicht. Daarna demping instellen. Zelf nog nooit gedaan. Daarom graag wat hulp. Had gehoopt op iemand met kennis van zaken in de buurt
 
Woon in Amersfoort. Maar vind het niet erg om KM's te maken:]:]

Oei dat is niet erg in de buurt voor mij...☺
In Borne zit André Stamsnijder van SO products. Ik denk dat dat de dichtstbijzijnde vering expert voor jou. Daar ga ik zelf ook naartoe als ik niet het juiste gereedschap heb of er niet meer uit kom. Dus ik denk dat André je vast wel wil helpen.
Andere optie is om naar Assen te gaan tijdens een circuit dag. Dan zijn er meestal meerdere vering experts aanwezig speciaal om vering af te stellen en uit te leggen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan