Muuranker: bevestiging op de muuur degelijk?

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
In het schuurtje pal naast me is laatst een brommer gejat. Deur ingestampt, sloten kraken (was niet veel soeps), rustig de brommer nog even voltanken met het tankje benzine dat ernaast stond, en weg ermee.

Dat zet me toch aan het denken. Ben al langs de Gamma geweest om te kijken of ze iets hebben dat degelijk genoeg was om een muuranker van te fabriceren, maar helaas. Ik denk dat ik binnenkort eens ga hobbyen met een stukje uit de kluiten gewassen T-profiel en kettingen. Ik ken die ABUS muurankers enzo wel, maar ik zie het voordeel nog niet zo t.o.v. een aan de muur gebout lomp stuk ijzer en een ketting met schakels van minimaal 10mm dik staal.

In de andere muuranker-topics heb ik nog wat leuke ideeen gevonden, maar een punt word daar niet belicht: dat spul moet vastgezet worden in een bakstenen enkelsteens muurtje. Met een paar chemische ankers niet zo'n probleem, en ervoor zorgen dat het zonder grof slijp/snijbrand werk niet meer loskomt ook niet. Maar ik ben alleen een beetje bang dat de bakstenen muur het zwakste punt word.

Wat denken jullie? Het heeft zo weinig zin om de boel extra degelijk te maken als je met een koevoet zo de plaat uit de baksteen breekt met wat lomp geweld. Dan ben ik niet alleen de motor kwijt, maar heb ik ook ruzie met de woningbouw.

Even jullie voor zijn ;)

- Gewone kettingen en staal is goed genoeg voor mij. Ook gehard staal bied weinig weerstand een propaan/zuurstof hobbysetje met snijbranderkop. 'k was zelf in seconden door een 10 kilo zwaar, duur, en aan alle antidiefstaleisen voldoend kettingslot heen.

- Ik heb geen elektriciteit in het schuurtje, en het schuurtje staat een stukje van m'n huis af, grenzend aan een redelijk verlaten parkeerterrein. Dus licht, videobewaking, veel-herrie-spul, etc. haalt niks uit.
 
Muuranker vastlassen aan een grote hardstalen plaat (met zinkspray behandelen voor de roest) en dan meerdere gaten in de plaat boren en de plaat vastzetten met 1-way keilbouten op de muur.

Vele kleintjes maken 1 grote, die krijg je niet meer los.
 
Laatst bewerkt:
Driepunts sluiting toepassen en een eventueel traliwerkje voor het raam?

Driepunts sluiting kunt je bij de betere gereedschaps winkel kopen

Werk hiervan;

deur voorzien van sleuven welke je moet frezen
sluitkommen in deurposten(kozijn)
schanieren vervangen door diegene met een pen.

met dit systeem kun je met één beweging de deur opslot draaien(de verzekering vind dit ook leuk ,er zijn verschilllende varianten in de handel verkrijgbaar.

zal ff kijken voor een piccie
 
hier is een voorbeeld

full
 
:+ onderwerp : muuranker

en waar doe deze in..........? .....nou? :+
Wil ik er wel op reageeeeeeeeeeren? nee neee ,ja toch :P
(als ik de inbreker was en kon wel bj de motor komen maar niet meenemen,nou dan wist ik het wel.................................
full


Dus deurtje goed opslot :) :)

Doe'k het toch.....
 
Wil ik er wel op reageeeeeeeeeeren? nee neee ,ja toch :P
(als ik de inbreker was en kon wel bj de motor komen maar niet meenemen,nou dan wist ik het wel.................................(Afbeelding)

Dus deurtje goed opslot :) :)

Doe'k het toch.....


Kortom samengevat : Er helpt maar 1 ding zoveel mogelijk beveiligen en alarm systeem ophangen + lichtsensor (lamp aan bij benadering)

+ natuurlijk leiding trekken vanuit huis naar schuurtje, heb je eindelijk stroom leg je gelijk nog een paar draden voor andere doeleinden..
 
Kortom samengevat : Er helpt maar 1 ding zoveel mogelijk beveiligen en alarm systeem ophangen + lichtsensor (lamp aan bij benadering)

+ natuurlijk leiding trekken vanuit huis naar schuurtje, heb je eindelijk stroom leg je gelijk nog een paar draden voor andere doeleinden..
Waar een wil is,is een weg......... *D
 
Ik wil ook een muuranker monteren voor als m'n motor voor het huis staat. Wat zijn die "chemisch ankers" waar men het over heeft om het mee vast te zetten?
 
Ik wil ook een muuranker monteren voor als m'n motor voor het huis staat. Wat zijn die "chemisch ankers" waar men het over heeft om het mee vast te zetten?
dit zit in een glazenbuisje welke je kapot draait als je het draadeind plaatst
verkrijgbaar bij de jawel, betere gereedschapswinkel.
 
Ik gebruik voor mijn beide motoren een Abus muuranker (voor en achter het huis). Ze hebben nog nooit een poging gedaan (BMW éénpitters zijn ook zo ondergewaardeerd :P :+ ) Maar ik ga er vanuit dat het feit dat de motor aan iets vast staat dat het de potentiële dief ontmoedigd... net zoals ze (trap)fietsen die niet aan iets vaststaan eerder meenemen...

Nog een voordeel van een Abus muuranker: ART4 gekeurd... minder gezeik met de verzekering. Ton van Heugten met zijn cyclancs is ook goed bezig. Hij heeft een muuranker dat via de voeg gaat en toch zeer stevig is. Abus anker moet in de steen... met 4 keilbouten.
 
en dan smelt het vast ofzo?
Gaat het een verbinding aan met omgevings materiaal(Bdw in theorie mag men dit alleen bij beton gebruiken)nog een leuk weetje het is niet bestand tegen extreme hitte,en never op de kop gebruiken en,allen op afschuifkrachten toepassen.
 
ik heb een dikke ijzeren beugel in de vloer zitten buiten. Deze zit flink in het beton. Mijn motor staat met een ketting vast aan deze beugel (en natuurlijk een schijfremslot).
Ik hoop dat dit voldoende is
 
Ik heb eens een muuranker gehad van ABUS. Het feit dat ik het nu niet meer heb is omdat ik het dus niet meer van de muur kreeg toen ik ging verhuizen zonder de muur of het anker te slopen.
 
Ik heb het volgende gemaakt:
full

Ps: 06 5512 4299 klopt niet meer, was van de baas. Jep, ook bij ons bezuinigingen :-(

Met het volgende resultaat:
full
 
Mijn Abus heb ik vastgezet door 2 tegels van 60x40,die tegels daarna in de grond gegraven,daaromheen/overheen een terras gelegd van 2,5 x 2,5 m,dat spul weer met een shitload beton aan elkaar gemaakt en het open vlak rond de ring volgegoten met beton... Knappe jongen die die plakaat steen ff wegwerkt.. :P O-)
 
Ik heb het volgende gemaakt:
(Afbeelding)
Ps: 06 5512 4299 klopt niet meer, was van de baas. Jep, ook bij ons bezuinigingen :-(

Met het volgende resultaat:
(Afbeelding)

Ziet er goed uit, maar hoe voorkom je dat een dief die afdekdoppen verwijderd en vervolgens de bouten losdraait :? Bij Abus werken ze dus met een inbus bout waar je een gehard kogeltje inslaat zodat je er geen inbus sleutel meer op kan zetten. Of zie ik een vernuftigheid in jouw design over het hoofd?

Edit: @ DaBit... kan je dat anker niet aan de vloer bevestigen: oftewel vloeranker (volgens Abus is dat anker daar ook geschikt voor). Heeft als nadeel dat de ketting op de vloer ligt en dus makkelijk kracht opgezet kan worden, maar is wel meer solide dan een éénsteens muur.
 
Laatst bewerkt:
Feit blijft: Als ze iets willen meenemen krijgen ze het mee.

De kunst is ervoor te zorgen dat ze er zo lang mee bezig zijn dat de kans dat ze gesnapt worden aanzienlijk is. Of dat ze meteen afdruipen na het zien van het hang en sluitwerk.
 
alarm erop en zorgen dat je sloten onder spanning staan. Als ze dan daar aan gaan lopen trekken gaat het alarm af voordat ze met de motor er vandoor kunnen gaan.
 
Ziet er goed uit, maar hoe voorkom je dat een dief die afdekdoppen verwijderd en vervolgens de bouten losdraait :? Bij Abus werken ze dus met een inbus bout waar je een gehard kogeltje inslaat zodat je er geen inbus sleutel meer op kan zetten. Of zie ik een vernuftigheid in jouw design over het hoofd?

Die bouten rondom aflassen dan maar ;) knappe gast die dat nog los krijgt.
 
de stenen van een muur zijn best stevig hoor, zeker de onderste stenen.

Ik ben alleen een beetje bang dat je met een koevoet onder de plaat zo de ankers uit de bakstenen trekt, inclusief een stukje baksteen.


Ik zou dat graag willen. Maar ik denk niet dat de platte petten blij zijn met mijn boobytraps..

Driepunts sluiting toepassen en een eventueel traliwerkje voor het raam?
Driepunts sluiting kunt je bij de betere gereedschaps winkel kopen

Hmm, da's eigenlijk een nog veel betere oplossing!
Is zoiets een beetje 'inram-bestendig', of rammen ze dan gewoon het hele deurkozijn aan gort?

Nu zou je de deur gewoon open kunnen trappen. Zou de driepuntssluiting voorkomen dat een figuur gewoon met zijn schouder de deur in kan rammen?

Kortom samengevat : Er helpt maar 1 ding zoveel mogelijk beveiligen en alarm systeem ophangen + lichtsensor (lamp aan bij benadering)

Meestal is zo'n lampje alleen maar 'prettig werklicht' voor die duistere figuren. Het is best prettig als je wat licht hebt als je met je smack-sleuteltje of gebogen paperclip het slot aan het kraken bent.

+ natuurlijk leiding trekken vanuit huis naar schuurtje, heb je eindelijk stroom leg je gelijk nog een paar draden voor andere doeleinden..

Dat kan helaas niet; ik heb daarvoor geen toestemming van de woningbouw gekregen omdat ik dan over het grondgebied van andere huurders moet. Die huurders hebben er overigens geen problemen mee. En mijn voorstel was heel netjes, en had een vrijwel onzichtbare kabel opgeleverd.

Ik heb het volgende gemaakt:
(Afbeelding)

Zoiets was ik dus ook van plan, maar bij gebrek aan een lasapparaat dat dik staal kan lassen (Ik heb alleen ergens zo'n goedkoop ding dat met betonijzer al moeite heeft) wilde ik uitgaan van een stukje I-balk, waar met een dikke slijptol best een T van te maken is.

Edit: @ DaBit... kan je dat anker niet aan de vloer bevestigen: oftewel vloeranker (volgens Abus is dat anker daar ook geschikt voor). Heeft als nadeel dat de ketting op de vloer ligt en dus makkelijk kracht opgezet kan worden, maar is wel meer solide dan een éénsteens muur.

Hmm, lastig. Het zijn gewoon 30x30 stoeptegels op zand. Uiteraard kan ik een gat graven en daar met behulp van beton een ander goed stevig in vastzetten. Maar da's pas een oplossing als een muuranker niet zou voldoen. Da's makkelijker met een slijptol weg te kappen. Beetje plamuur over de afgekapte bouten, en klaar.

Feit blijft: Als ze iets willen meenemen krijgen ze het mee.

Klopt.

De kunst is ervoor te zorgen dat ze er zo lang mee bezig zijn dat de kans dat ze gesnapt worden aanzienlijk is. Of dat ze meteen afdruipen na het zien van het hang en sluitwerk.

Da's misschien inderdaad wel de betere oplossing; voorkomen dat ze binnen kunnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan