muurvaste bout vlotterbakje, hoe los te krijgen?

motorgoeroe

Die hard MF'er
8 jun 2009
510
0
Dag lui,

Ik ben bezig mijn carb's na te kijken o.a: sproeiers e.d en verder gewoon alle kleine vuiltjes aan het weg halen. Is altijd goed.
Maar nu kan ik even niet lekker verder, omdat een schroef niet mee werkt, de vorige sleutelaar/monteur is niet zo zuinig geweest met de kruiskop in kan hem niet eens meer draaien of de schroevendraaier slipt door. De rest heb ik lekker eruit met behulp van kruipolie (zaten ook muurvast).

Het gaat hier namelijk om de vlotterbakken

bvd

gr
 
Misbruik van schroeven door gebruik van een te kleine / grote / verkeerd type kruiskop komt vaak voor: de meeste mensen weten niet/ willen niet weten dat "kruiskop" tenminste twee types kent met elk drie of vier voor ons "gangbare" maten.

Het werkstuk vastzetten in een werkbank kan helpen om toch genoeg kracht met de schroevendraaier te kunnen zetten. zo niet: een moordenaar of een setje linkse tappen aanschaffen.
 
Bij lukt het eigenlijk altijd wel met de juiste kruiskopdop op een rateltje 1/4".

Op de één of andere manier beter kracht te zetten van met een schroeverdraaier.
 
Als je de kop vast kan zetten met een waterpomtang dan kan je hem een slagje geven en daarna draai je hem gewoon redelijk makkelijk los.
Die boutjes zijn namelijk van heel zacht matriaal.
 
Laatst bewerkt:
Wat bij mij nogal eens lukt is (als de kop voldoende uitsteekt) met een nijptang op de zijkant van de kop beheerst losdraaien. Lukt eigenlijk vaker dan ik had verwacht ;-)
Dit werkt hier ook altijd goed,mits beheerst inderdaad.Meestal zitten de vlotterbak-schroeven op de hoeken,dus kun je er perfect bij met een ijzerzaak,om er een sleufkopschroef van te maken,en dan dus met een normale schroeven draaier te lossen.Perfect voor ons nederlanders;hoef je ook geen nieuw schroefje te kopen :9
 
dit werkt vaak ook nog wel een beetje verhitten , gewoon met gasbrander, pak je even een oude schroevendraaier, dan geeft je een goede tik met de hamer op de schroevendraaier, en dan met knijptang, (als je daar bij kan ) beetje prutsen ,
succes,
 
Sleufje zagen werkt idd vaak goed. Dan een platte schroevendraaier er in en eventueel nog een paar tikken met een hamer er op geven. Meestal schieten ze dan los.

Zoniet, kop eraf boren. De eerste keer leek me dat een drempel maar uiteindelijk stelt dat ook niet zo veel voor.
 
2Breakers.jpg
 
Eigenlijk mis ik hier wat essentiele informatie van TS.
Gaat het om een set (van 4?) carburateurs, en zoja welke van die heeft problemen. Maakt nogal wat uit voor de bereikbarheid en dus(on)mogelijkheid van diverse methoden. Of zijn de carburateurs al vrwijderd van de motor, wat alles een stuk gemakkelijker maakt..
 
wat ook al eens kan lukken is gebruik maken van een zijkniptang. zo eentje dat gebruikt wordt door elektriekers. de tang haaks op de schroefkop plaatsen en heel hard knijpen. er vormen zich dan groeven in de kop van de schroef en dan maar draaien met de tang.

zo heb ik de schroeven los gekregen die de beide helften van het luchtfilterhuis bijeen houden bij een GL1000.
 
maar, Rambabbel, uhh, tja als je het voorzichtig doet, zorgt dat dr natuurlijk geen benzine in zit ;) ,,, en alleen om het boutje heen verhit, ( vergroot je het tapgat, en dat aluminium sneller uitzet dan staal, dus komt het boutje los te zitten en draai je hem dr zo uit, ) ( ook heb je trouwens tegenwoordig van die, soldeer gasbrandertjes, met een brandvlam van 10mm lang of zo., als je het helemaal save wilt spelen. O-) )
maar, het werkte bij mij in ieder geval wel, in veel gevallen,

enhu, motorgoeroe laat maar weten als je hem dr uit hebt gekregen en vooral, Hoe? :9
 
IJzerzaak, drempel?
Uit welke knakenbak komt dat gereedschap?

Ik zou het hier mee proberen, die schroefjes zijn vrij zacht om de temperatuurverschillen op te kunnen vangen dus goede grip met een "griptang".


http://www.praktijkonderwijs.com/~ehl/zoekopdrachten/lassen/Lg_griptang2.jpg
 
Klustip van de week:

Stap 1: men neme een dremel met een slijpschijfje
Stap 2: slijp aan beide kanten van het boutje/schoefje een vlakke kant
Stap 3: zoek een passende steeksleutel en draai de bout los
Stap 4: gooi de bout/schroef in de container en koop een imbusbout

Altijd leuk spul die kruiskop schroeven B|
 
Eigenlijk mis ik hier wat essentiele informatie van TS.
Gaat het om een set (van 4?) carburateurs, en zoja welke van die heeft problemen. Maakt nogal wat uit voor de bereikbarheid en dus(on)mogelijkheid van diverse methoden. Of zijn de carburateurs al vrwijderd van de motor, wat alles een stuk gemakkelijker maakt..

Hoi,

Het is een set van 4. Ik heb ze van de blok afgehaald, en het betreft de rechter carb, daarvan de linker boven bout met kruiskop.
De bereikbaarheid wordt uiteraard makkelijker, maar gisteren hield ik het zaakje met mijn linker onderarm tegen, en met rechts zat ik flink te draaien. Ik drukte eerst erg hard waarna ik krachtig probeerde te draaien, maar tevergeefs. Mijn linkerarm wilde opeens ook niet meer B| .

maar, Rambabbel, uhh, tja als je het voorzichtig doet, zorgt dat dr natuurlijk geen benzine in zit ;) ,,, en alleen om het boutje heen verhit, ( vergroot je het tapgat, en dat aluminium sneller uitzet dan staal, dus komt het boutje los te zitten en draai je hem dr zo uit, ) ( ook heb je trouwens tegenwoordig van die, soldeer gasbrandertjes, met een brandvlam van 10mm lang of zo., als je het helemaal save wilt spelen. O-) )
maar, het werkte bij mij in ieder geval wel, in veel gevallen,

enhu, motorgoeroe laat maar weten als je hem dr uit hebt gekregen en vooral, Hoe? :9

Dank je wel, ik laat het je weten.





De rest allemaal bedankt voor de tips, echt super.
 
Gelukt !

Ik heb die ene bout eraf kunnen draaien, door de kop met een kniptang te grijpen en wat door te drukken totdat je een mm of zo in die kop zit en toen had ik goeie grip, en ik hoefde amper kracht te zetten bij het draaien, doordat het een lange kniptang was.

Even voor de duidelijkheid, het was geen zijkniptang die zou eraf glijden als je de kop van voren nadert. Een gewone kniptang en dan van de zijkant.

Nu stuit ik weer op wat anders, als ik van binnen die vlotterbak/kap bekijk dan zie ik dat er een scheurtje was waar de aftapschroef in zit. Van buiten de vlotter zie je niets van die scheur en die loopt ook niet door, door de welvingen en de vormen van binnen.
Ik heb echter dat kleine stukje wat eraan zat zo eraf kunnen pielen zonder kracht te zetten.
Dat is niet zo erg, de schroef zit er mooi in

Maar nu is de vraag of ik dat gewoon mooi vlak kan maken met tin. En of tin uberhaupt wel geschikt is voor alu en of dat hecht dus.

Ik heb een aantal foto's in de hoop het duidelijk te maken.

engeland173.jpg


engeland174.jpg


engeland177.jpg

Deze pasta heb ik met gewone tin.
Zou deze pasta dan hechten om op alu te gaan solderen ?
Er staat wel voor koper e.d, maar het is gewoon soldeervet.....

BVD

gr
 
Terug
Bovenaan Onderaan