MV Agusta 150 GT project

Stromfogel

MF'er
2 feb 2011
169
71
Beste liefhebbers van brikken en klassiekers.
ik zal mij eerst even voorstellen.Ik ben Niels, 43 jaar en rijd al enige tijd rond op een V-Strom 650. Daarnaast nog een Honda Dylan en sinds kort heb ik een MV Agusta 150 GT staan. Het betreft hier een restauratieproject. De fiets is ooit uit Italie gekomen maar na een klein begin nooit afgemaakt. Ik kreeg hem aangeboden. Nou, dat sla ik niet af!

De fiets is in slechte staat maar vrijwel compleet. ik heb hem zo ver mogelijk opgebouwd om te kijken wat er mist. Er missen maar een paar kleine onderdelen. Het bouwjaar is 1961 of misschien wel 1957 ( de oudste datum die op de papier staat)

Op dit moment ligt de motorfiets, behalve het blok, vrijwel uit elkaar. Ik ben nu bezig met de voorpoten, ik krijg dit niet los. De binnenpoten willen er maar niet uit. Geen idee hoe dit los te krijgen. Er zit wel een soort kartelrand achter de chromen sierstrips. Iemand een tip? of enig idee? moet ik er een "special tool "voor maken?

Ik zal in de toekomst nog wel meer vragen hebben die ik dan ook op het forum zal posten. Ook het verdere verloop zal ik posten.

Heel erg leuk om er mee bezig te zijn en vooral te leren hoe alles in elkaar zit, hoe te restaureren, etc!

Groet,
Niels

yb3y.jpg


3ekf.jpg


6psy.jpg


6psy.jpg


7jvm.jpg
 
Leuk project,
Voor specifieke vragen kun je ook terecht op www.mvagusta.net Daar zit erg veel kennis in het classics subforum!
Voor onderdelen kun je terecht bij de engelse en duitse mv club die hebben volgens mij veel onderdelen of kunnen die krijgen.
 
Laatst bewerkt:
MV's zijn een klasse apart.

Restaureren blijft een uitdaging, want de onderdelen zijn schaars.
Heb hier nog een doos pakkingen staan.
Als het een model 727 is heb ik een pakkingset voor je.

Heb zelf een Ipotesi 350 opgeknapt en op kenteken gezet, ben hier (met tussenpozen) 15 jaar mee bezig geweest.

Succes met je project.
 
Leuk project,
Voor specifieke vragen kun je ook terecht op www.mvagusta.net Daar zit erg veel kennis in het classics subforum!
Voor onderdelen kun je terecht bij de engelse en duitse mv club die hebben volgens mij veel onderdelen of kunnen die krijgen.
Norton, dankje wel voor de tip. Ik ga er gelijk kijken. Die engelse club was ik al eens tegengekomen. Ga ik ook weer ff opsnorren.

Groet,
Niels
 
Tuonorider, dankjewel voor het aanbod van de pakkenset! ik twijfel nog of ik het blok op en moet maken. Heb daar namelijk niet zoveel verstand van. Maar er kwam wel hele vieze olie uit het blok...
Hoe weet ik of het een 727 is? of uberhaupt welke modellen er van de 150 GT zijn?
Groet,
Niels
 
De voorpoten;

Ik zou eens aan de andere kant kijken, de onderkant dus. Daar zal hoogstwaarschijnlijk een bout zitten. Tik er die met de luchtsleutel maar eens uit.
Dan zul je de binnenpoten als lagtrekker moeten gebruiken om de afdichtingen eruit te krijgen. Let wel op dat er een borgring in zal zitten die de keerring tegen houd.

Succes.
 
Redeemer,
Zou je denken ja, maar er zit geen bout aan de onderkant, lijkt wel. Wel één of ander dingetje, maar of dat nou de borging is? Ik zal ff foto maken en posten.
Groet,
Niels
 
Zoals beloofd: fotoooz:

Het lijkt alsof er een schroefje uitsteekt maar dit zit vast op de poot. En kan niet draaien. Enig idee waar dit voor dient?

Onderkant ene zijde:
5gf6.jpg


Onderkant andere zijde:
z6je.jpg


Enige wat los lijkt te kunnen zit binnenin het schroom. Als ik de veerpoot hard uittrek de negatieve veerweg in, stopt de binnenpoot en hoor je een harde tik uit dit gedeelte komen.
xkza.jpg


Groet,
Niels
 
Probeer de buitenpoot eens vast te zetten en dan de binnenpoot los te draaien.
Voel je dan een veer die de buitenpoot en binnenpoot verbindt draaien / weerstand geven?
die harde tik komt waarschijnlijk door de bronzen bus die om de binnenpoot zit als afdichting / glijbus.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Niels,

Het is zaak dat je eerst info/documentatie te pakken krijgt, als er zaken stuk gaan, ben je verder van huis
.
Zoek het motornummer en frame nummer op, de eerste 3 cijfers geven het model aan.
Waarschijnlijk is het 161 (125 Centomila and 150 ('59 - 63))
Als je het model weet , zou je bij de MV ownersclub kunnen informeren of zij info hebben.
MV Agusta Owners club Benelux

Ken ook nog wel iemand die misschien info voor je heeft.
Neem daarvoor even rechtstreeks contact met mij op, email staat in mijn profiel.

Gr Paul
 
Het is dus niet op de convenisionele manier opgebouwd.

Probeer dus eens te kijken wat er gebeurd als je de binnenpoot verdraaid, net als NortonJPS al zegt. Het zou zomaar kunnen dat het doodsimpel in elkaar zit geschroefd. Het bekende Puch Maxi idee.
 
Bij mijn Guzzi vork( V7 850 gt uit 1972) moest eerst die chromen bus eraf gedraaid worden voor je de vork met keerring uit elkaar kon halen .
Die chromen bus sloot de bovenste geleide bus op .
Dat klopt ook met die tik als je de binnenboot helemaal omhoog trekt dan komen de geleiden bussen tegen elkaar
 
Probeer de buitenpoot eens vast te zetten en dan de binnenpoot los te draaien.
Voel je dan een veer die de buitenpoot en binnenpoot verbindt draaien / weerstand geven?
die harde tik komt waarschijnlijk door de bronzen bus die om de binnenpoot zit als afdichting / glijbus.

Norton,
Dankjewel voor de tip, heb me gek gedraaid, maar geen milimeter opgeschoten.

Groet,
Niels
 
Hallo Niels,

Het is zaak dat je eerst info/documentatie te pakken krijgt, als er zaken stuk gaan, ben je verder van huis
.
Zoek het motornummer en frame nummer op, de eerste 3 cijfers geven het model aan.
Waarschijnlijk is het 161 (125 Centomila and 150 ('59 - 63))
Als je het model weet , zou je bij de MV ownersclub kunnen informeren of zij info hebben.
MV Agusta Owners club Benelux

Ken ook nog wel iemand die misschien info voor je heeft.
Neem daarvoor even rechtstreeks contact met mij op, email staat in mijn profiel.

Gr Paul

Paul,

Dankjewel voor de tip, ik ga v/h weekend kijken naar de cijfers.

Groet,
Niels
 
Guzzi, het lijkt idd dat het achter het chroom zit.
Ben er nog niet uit wat ik ga doen.
Groet,
Niels
 
Het is dus niet op de convenisionele manier opgebouwd.

Probeer dus eens te kijken wat er gebeurd als je de binnenpoot verdraaid, net als NortonJPS al zegt. Het zou zomaar kunnen dat het doodsimpel in elkaar zit geschroefd. Het bekende Puch Maxi idee.

Helaas werkt niet, dankjewel voor het meedenken.
Groet,
Niels
 
Ondertussen even met het blokje bezig geweest. Er lekt een beetje olie bij de kant waar de koppeling zit. De deksel er maar afgehaald, wetende dat er een nieuwe pakking tussen zou moeten, mocht het lek gedicht worden. Anyway, de pakking was echt helemaal gaar... Viel in stukken uiteen. aiaiai. Tevens de binnenkant bekeken. Zag er nog redelijk uit. Geen enorme viezigheid etc. ik had erger verwacht. In de deksel zelf ook weinig meuk aangetroffen.
Binnenkort weer verder met de veerpoten.
Groet,Niels


cg0z.jpg
~[/URL]

90l6.jpg
~[/URL]

d51b.jpg
~[/URL]
 
Terug
Bovenaan Onderaan