MV Agusta Brutale 920 sensor problemen?

Iyildiz

Rookie
3 jun 2015
13
4
Breda
Hoi Allemaal,

Het is mij onlangs opgevallen dat ik enige problemen ervaar met enkele sensoren/waarschuwingslampjes op mij MV Agusta Brutale 920 - BJ 2012.

Om mee te beginnen is op de onderstaande afbeelding te zien dat het middelste oranje lampje brandt. Ik kan in de boekjes van MV helemaal niks terugvinden hierover. De overige lampjes worden wel benoemd, maar het middelste lampje helaas niet.... Ik heb meerdere forums gelezen, maar iedereen heeft hier een andere idee bij en niemand die exact weet waar het aan ligt...
1591696809005.png

Hiernaast zijn ook de volgende afwijkingen op het dashboard te zien:
- De versnellingsindicator laat niet altijd de juiste versnelling zien. Dit komt met name voor als ik naar een hogere versnelling schakel (4-5). Bij het terugschakelen ervaar je weer het zelfde probleem. Zou dit een sensor probleem kunnen zijn?
- De olietemperatuurmeter blijft tijdens het rijden op de snelweg op 2 balkjes staan. Zodra je de motor stationair laat draaien krijg je meer balkjes te zien. Is dit normaal?
Ik heb niet echt de indruk dat de motor te warm wordt en de koeler werkt ook wat mij betreft gewoon prima...

Tijdens het rijden heb ik nergens last van, maar ik erger me wel aan de afwijkingen die ik te zien krijg...

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nul ervaring met deze motor, maar ik kan mij voorstellen dat als je stilstaat de olietemperatuur oploopt omdat er geen rijwindkoeling is.
Het hangt af van de soort versnellingsindicator gebruikt is, maar een flinke dot contactspray wil nog weleens helpen.

Rood/oranje is dikwijls een alarmkleur dus het uitzoeken wel waard, denk ik. Brandt het lampje ook bij uitgeschakelde motor?
 
Ik heb nul ervaring met deze motor, maar ik kan mij voorstellen dat als je stilstaat de olietemperatuur oploopt omdat er geen rijwindkoeling is.
Het hangt af van de soort versnellingsindicator gebruikt is, maar een flinke dot contactspray wil nog weleens helpen.

Rood/oranje is dikwijls een alarmkleur dus het uitzoeken wel waard, denk ik. Brandt het lampje ook bij uitgeschakelde motor?
Dat klinkt logisch wat betreft de olietemperatuur :) geen idee welke indicator gebruikt is?! hoe kan ik daar achter komen. En thnx voor de tip.

Nee, het lampje brand alleen als de motor draait.
 
Heerlijk, die Italiaanse bekabeling en elektronica.
Misschien wordt het pas echt spannend als het lichtje NIET meer brandt... ;)

Zonder gekheid: als er CAN bus aan boord is, is het wellicht gewoon een instellingsfoutje en kan het eenvoudig met een update of een goede OBD unit uitgeschakeld worden. De links volgend die hierboven genoemd worden, lijkt het er in ieder geval op dat het oranje lampje geen ernstige problemen kenbaar maakt.
 
Heerlijk, die Italiaanse bekabeling en elektronica.
Misschien wordt het pas echt spannend als het lichtje NIET meer brandt... ;)

Zonder gekheid: als er CAN bus aan boord is, is het wellicht gewoon een instellingsfoutje en kan het eenvoudig met een update of een goede OBD unit uitgeschakeld worden. De links volgend die hierboven genoemd worden, lijkt het er in ieder geval op dat het oranje lampje geen ernstige problemen kenbaar maakt.

Enig idee waar die verstopt zitten bij een MV? Of hoe ik daar achter kan komen??
 
Bedoel je CAN? Dat is een netwerk waarover de boordcomputers zoals de ecu, voertuigcomputer, alarm module etc met elkaar communiceren.
Van buitenaf redelijk herkenbaar als er geen dikke bekabeling (zoals vroeger) naar de stuurschakelaars loopt.
 
OBD stekker zit dikwijls onder het zadel. Vaak zijn foutmeldingen al met een goedkope obd reader uit te lezen en te wissen. Maar ik weet niet hoe het specifiek bij een MV Augusta zit.
Ok thanks, ik zal hier eens naar kijken. Wellicht gewoon even langs de garage gaan en de problemen aankaarten... eens kijken wat er uut gaat komen.
 
Hierbij een update omtrent het bovenstaande;
  1. - Het middelste lampje is inmiddels uit - Ik heb zelf de servomotor vervangen door een gebruikte - gevonden op Ebay 50 EUR. Nieuwprijs vond ik iets aan de hoge kant (350 EUR ecxl verzendkosten). Ik heb de uitlaatklep ook grondig schoongemaakt vanuit de buitenkant en gevet omdat deze was vast geroest... Waarschijnlijk omdat het al een tijdje niet meer functioneerde...
    • 30-45 min werk
  2. - De Versnellingsindicator werkt nu perfect - Sensor eruit gehaald en met schuurpapier "schoongemaakt" (filmpje op youtube gevonden) - Ik was er 10 min mee bezig.
    • 10-15 min werk
  3. - De olietemperatuurmeter - werkt prima, niks aan gedaan. Wellicht had ik te snel een conclusie getrokken...
Al met al vrij weinig tijd en geld aan besteed en 2 problemen weten op te lossen. Ben blij dat ik dit zelf heb gedaan!
 
Merk je nog wat aan het rijgedrag nu die klep vervangen is?
Enkel de servomotor is vervangen en niet de klep. De klep zat enkel vast en was met een beetje wd40 weer "vrij" gekomen.
Wat betreft het rijgedrag; nee, niet echt een verschil te merken.. Stationair maakt mijn motor nu wel iets minder herrie (denk ik). De klep zat namelijk vast in open positie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan