MV Agusta F3

Kikke

MF'er
24 nov 2005
154
11
Zwanenburg
Jummie. Hoe mooi kan het worden?
full
 
Wat zal het kostenplaatje zijn?
Dat zal bepalen of die op kan boksen tegen de Daytona 675 :)
 
Mooi!

Ze hebben het eindelijk bij MV Agusta gesnapt zo te zien. Die lelijke stervelgen weg, mooie vormgeving. Mooie motor!
 
nog een verhaaltje van paar weken geleden[16okt2010], kijken wat er de komende dagen nog vrij wordt gegeven:

Schiranna had twee dagen regen voor ons in het verschiet.
Na aangekomen op Malpensa door gereden naar fabriek, daar ons Hotel er naast staat.
De italianen hadden nog een "Raduno"gepland, maar die is door de regen niet doorgegaan.

Om 18.30 mochten na inschrijving naar binnen. Alwaar men ~36 tafels gedekt had voor 12 personen ieder! Dus bj volle bezetting meer als 400 personen.

Om Half acht werd het eerste eten opgediend en heeft tot 0.30 geduurd voor de oprot koffie werd geserveerd. Na een speech (in italiaans) van Castiglioni en Andrea Goggi (motor engineer) werden in die tussen tijd per tafel de F3 geshowed in een aparte Hal, ongeveer vijf minuten per groep. Daar dit bijna 2,5 uur zou duren werden er later twee tafels tegelijk meegenomen naar de F3. Fotos maken was uitdrukkelijk verboden en er werd ook op toegezien door medewerkers van ontwikkeling en marketing!

Andrea zei in zijn speech dat het 135-140Pk bij 15000tpm uit het 3 cil 600ccm blokje komt. Er zijn twee prototypes gebouwd, een rood/zilver en de zwarte op de spy fotos.
15000tpm zegt mij niet zoveel, kan wel met een hele kleine slag zijn, dus heb ik later andrea gevraagd wat de gemiddelde zuigersnelheid was, die wist hij niet uit zijn hoofd, maar met een slag van 45,9mm kon je hetzelf uitrekenen. Mean piston speed - Wikipedia
2*45,9*15000/60/1000=22,95m/s Dus wel hoog, maar niet extreem zoals bij Honda s2000 (25,2m/s!!)
Verder was erg belangrijk voor de handelbaarheid hoe de massa draait, ze hebbend de motor een andere draairichting gegeven dan de wielen en met een tussen as naar de hoger geplaatste versnellingsbak levert dat weer de juiste voortstuwigsrichting op het achterwiel! electronisch is het vooruitstrevend zegt men. Geen Magneti Marrelli meer, Maar drive by Wire van een ander fabrikaat. Met can bus voor alle functies op de motor. Wat mogelijkeheden geeft voor traction control en mapping veranderingen op knop commando.

Estetisch is het heel dicht bij de F4, front partij is nagenoeg hetzelfde,radial brembos. Dezelfde trellis frame opbouw, die meer achter de fairing verstop zit. Teller partij heeft dezelfde vorm als de F4 maar doet kleiner aan. Hij heeft echt een wespentaille bij aansluiting zadel tank. Die duidelijk andere vorm heeft dan F4. De uitlaat krijgt vanuit de verstopte katalysatòr (onder in de kuip) een pijp die uitmondt in drie vormgeven uitlaat pijpjes tot onderaan de rechter voetsteun.
Geen gevleugelde olie potjes meer op het stuur, noodzaak is weg, daar de koppeling met kabel gaat en gas dus met electrisch draadje, doet daardoor wel weer erg japans aan. Kontakt slot zit als bij F4 op kroonplaat (grootste misser vind ik, daar het een bewegende kabelboom geeft). Kontje is leeg zoals een vriend van mij zei, door de wespe taille dun en uitstekend op een paal (ala R6) de kenteken plaat om aan de wetgeving te voldoen.

Het koppelings deksel had een CNC gefreesd MV logo, of dat later gegoten wordt is mij onduidelijk, zag er nu nog wel erg proto uit, maar wel mooi.
[afbeelding]
Kwa maatgeving is het erg smal en klein. zoals een dealer mij liet weten hoopt hij op meer vrouwelijke opstapper die een 1000cc veel te veel vinden.

Kwa productie is het nog onduidelijk. Men moet de montagelijn nog geheel opbouwen en dat kost tijd. Meest optimistische schatting zou zijn in juli 2011, De eerste produktie modellen, als dat niet lukt kan het tot na de augustus vakantie duren (okt 2011) met verlies van een volledig motorseizoen. Dus men heeft nog wat te doen. Een deel van het personeel schijnt thuis te zitten tegen lager salaris, todat ze weer nodig zijn.

Nu afwachten wat MV nog op Eicma laat zien, ze willen de 1 miljoen aan anderre dingen uitgeven dan aan de stand. Misschien dat de F3 in een glazen box geshowed wordt, maar dat is niet duidelijk. in de Hal stonden ook drie brutales met het nwe kleur schema voor 2011, maar of die op EICMA komen werd ook niet gezegd.

al met al een aparte ervaring

fijne (werk)dag éénieder, HB
 
Laatst bewerkt:
Mooi fietsje :Y ,maar houden ze het heel met 15000 toeren?
Mijn daytona 675 mag er 14000 draaien.
Ik krijg het idee dat ze met deze fiets aan de worldsupersport mee willen doen.
Het concept is wel een beetje gejat van triumph :Y
 
Mooi fietsje :Y ,maar houden ze het heel met 15000 toeren?
Mijn daytona 675 mag er 14000 draaien.
Ik krijg het idee dat ze met deze fiets aan de worldsupersport mee willen doen.
Het concept is wel een beetje gejat van triumph :Y
toerental is afhankelijk van o.m. de slag. Zie onderstaande qoute:

...
Andrea zei in zijn speech dat het 135-140Pk bij 15000tpm uit het 3 cil 600ccm blokje komt. Er zijn twee prototypes gebouwd, een rood/zilver en de zwarte op de spy fotos.
15000tpm zegt mij niet zoveel, kan wel met een hele kleine slag zijn, dus heb ik later andrea gevraagd wat de gemiddelde zuigersnelheid was, die wist hij niet uit zijn hoofd, maar met een slag van 45,9mm kon je hetzelf uitrekenen. Mean piston speed - Wikipedia
2*45,9*15000/60/1000=22,95m/s Dus wel hoog, maar niet extreem zoals bij Honda s2000 (25,2m/s!!)
...
je daytona heeft een slag van 52,3 mm. Dit geeft bij 14000 toeren een zuigersnelheid van:

2*52,3*14000/60/1000=24,4 m/s

conclusie zou dus zijn de de MV betrouwbaarder is dan je Daytona ;)
 
Ow ow ow wat mooi weer.

En ow ow ow wat een belachelijk klein brommertje weer.

Hoe moet een forse Hollandsche knul hier ooit opzitten?

De F4 is al zo compact. Dit is helemaal brommerwerk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan