Mv agusta f4 1000 s problemen

Leondebruin

Rookie
29 aug 2017
14
0
Apeldoorn

Goedemorgen ik ben Leon en heb nu 2 jaar een Mv agusta f4 1000S een heerlijke motor, maar sinds kort heeft die een probleempje. Hij rijd niet zo lekker meer als die deed de Mv heeft nu 11000 km gelopen en heeft een dip tot 4000 toeren gekregen en bij gas los laten krijg ik bij 4000 toeren een gigantische knal uit de uitlaat met een vlammetje. Ik heb al
Wat dingen gecontroleerd zoals


Synchroon gesteld
Nieuwe bougies
Bougie kabels door gemeten
Brandstof filter gewisseld
Motor olie gewisseld
Olie gewisseld
Benzine gewisseld
Injectoren gereinigd

Maar dit heeft allemaal niet geholpen en ik heb zelf even geen ideeen meer en hoop dat jullie me kunnen helpen groetjes Leon
 
Duidt meestal op een fuel/air mixture probleem of ontstekingsproblemen. Kan ook zijn dat de kleppen niet goed meer sluiten / de klepspeling niet goed meer is.

Is de uitlaat lijn en of luchtfilter standaard?
 
Nouwelijks verschil met synchroniseren iemand enig idee wat de klep speling moet zijn van een f4 1000 S en hoe werkt de klep afstelling met losse klepstel plaatjes of? Dan zal ik de klep speling nog is controleren
 
Oké top dankjewel. Wat ik me nog afvroeg normaal hoor je dat de motor anders loopt als kleppen gesteld moeten worden of begint die te tikken daar kan ik niks aan ontdekken. Wat zou ik doen motor blok er toch onder weg halen voor klepspeling te controleren?
 
Meestal hoor je niet als de kleppen out of spec staan. Je moet het zo zien:

De klep wordt naar beneden gedrukt door de nok. door inslijten van de klepzitting verplaatst de klep zich meer richting de nok (en wordt de speling dus krapper) totdat de klep niet volledig meer (of op tijd) sluit.

Je moet dus niet denken dat je kleppen je zuiger gaan raken of iets dergelijkt, dat is als je nokken-as ketting versprongen is en de timing niet meer klopt.

In jouw geval zou het dus kunnen zijn dat de uitlaat klep niet meer sluit (zij het door de speling of om een andere rede) en dat daardoor mengsel in je uitlaat te recht komt wat resulteerd in klappen en vlammen.
 
Vraag me trouwens sterk af of TS alle benodigde gereedschappen / kennis heeft om de speling te checken. Als je als vraagt of het blok er onder uit moet...

Maar goed na 11dkm is het eigenlijk ook wel gek dan de boel zo ver out of spec zou staan.

Wellicht kan je ons wat meer vertellen over de onderhoud historie en of wat je zelf recentelijk aan de motor gedaan hebt voor de klachten.
 
Kleppen stellen van de Mv heb ik nog niet gedaan maar het blok moet wel zakken want het kleppendeksel kan nooit weg of ik moet het frame weg slijpen. Kleppen stellen bij Italiaanse auto's heb ik wel vaak gedaan en doe ik nog wel is.

Het probleem is opeens gekomen na een xenon lamp gemonteerd te hebben. Heb hem goed rijdend weg gezet een week er na xenon lamp gemonteerd en een week er na weer gaan rijden en toen knalde die opeens. Verder onderhoud de afgelopen 5000 km is olie wissel en bougies. Nu heb ik zoals boven vermeld staat veel meer gedaan

Brandstof filter en brandstof slang in de tank
Nieuwe benzine
Injectoren gereinigd en getest
Bougie kabels doorgemeten
Nieuwe bougies
Nieuwe olie en nieuw filter
Remvloeisof is vorig jaar vervangen
Wiellagers achter vorig jaar vervangen
Voorvork gereviseerd half jaar geleden
Synchroon gesteld afgelopen weekend
Chip gewisseld van eBay zo gekocht maar exact het zelfde probleem
Accu afgelopen weekend gewisseld

Motor start goed en lijkt ook niet vreemd te lopen
 
Mmmh denk dat het probleem dan toch ergens electrisch moet zijn. Je gaat niet zo van de 1 op de andere dag knallen krijgen.

Mijn verstand van electra is niet zo breed. Wellicht moet je gaan kijken of de bobines nog goed zijn (die kan je doormeten volgens mij).
 
EBS Relais...Niet je CDI :)

Ze staan er om bekend dat de EBS relays doorbrand. Als dit is het geval is moet de backfire uit cilinder 2 komen (daar zit de EBS klep).

Dit gebeurt trouwens alleen bij bepaalde modellen, welk jaar en model is je bike precies?
 
Laatst bewerkt:
Dan heb je flinke kans dat het je EBS relais is. Die geven allemaal de geest, het is niet de vraag of hij de geest gaat geven maar wanneer.

Hij zit aan de linker kant van je bike aan het frame bij je radiateur (met een tairep).

Ik ga je niet vertellen dat je hem MOET vervangen en dat dit sowieso je probleem is aangezien ik niet weet hoe je gecontroleerd of hij kapot is. Doe dus zelf even je research.

Mocht je hem gaan vervangen dan is het verstandig om de relay te verplaatsen naar een coolere locatie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan