My first Harlie

Willem

PROCRASTINATOR
Donateur
22 aug 2005
29.791
53.545
Kampen (Overijssel)
Morgen ga ik kijken naar een Dyna FXD uit ‘99 met 31000 op de teller, het kan zomaar m’n eerste Harley worden, ik word tenslotte ook al bijna vijftig.... Zijn er model specifieke dingen waarop ik moet letten? Is de km stand logisch? Ongeveer 1500km per jaar gelopen dus en dat lijkt wat weinig maar hij moet in nieuwstaat zijn. Maar een motor kan ook overgespoten worden/ zijn.

Waar moet ik op letten?
 
Harley rijders. Mooi weer rijders. 1500 km lijkt me wel plausibel. :+
 
Morgen ga ik kijken naar een Dyna FXD uit ‘99 met 31000 op de teller, het kan zomaar m’n eerste Harley worden, ik word tenslotte ook al bijna vijftig.... Zijn er model specifieke dingen waarop ik moet letten? Is de km stand logisch? Ongeveer 1500km per jaar gelopen dus en dat lijkt wat weinig maar hij moet in nieuwstaat zijn. Maar een motor kan ook overgespoten worden/ zijn.

Dat is toch een EVO dan is ie vast wel in orde 🙂
 
Morgen ga ik kijken naar een Dyna FXD uit ‘99 met 31000 op de teller, het kan zomaar m’n eerste Harley worden, ik word tenslotte ook al bijna vijftig.... Zijn er model specifieke dingen waarop ik moet letten? Is de km stand logisch? Ongeveer 1500km per jaar gelopen dus en dat lijkt wat weinig maar hij moet in nieuwstaat zijn. Maar een motor kan ook overgespoten worden/ zijn.

Waar moet ik op letten?

Ehhh, van Blade naar naked Blade naar Harlie :? Het gaat toch wel goed met je Willem ;)
 
Hahaha, klopt, ik kom daar ook nooit. Althans voorlopig nog niet.
Zolang ik nog geen pijntjes krijg op de blade rijden we lekker door, als de pijntjes komen maakt een cb een grote kans als opvolger
 
Hahaha, klopt, ik kom daar ook nooit. Althans voorlopig nog niet.
Zolang ik nog geen pijntjes krijg op de blade rijden we lekker door, als de pijntjes komen maakt een cb een grote kans als opvolger
Heb het er toch maar in gezet aangezien er net een gerelateerde vraag over gesteld is.
 
HD ...... wil mijn hond niet eens hebben....
Hou het maar bij kijken Willem!
Mocht je gaan proefrijden, kaken op elkaar houden en 100 meter eerder gaan remmen!
 
Harley kopen is er naast gaan lopen,prima motoren als je ze laat staan en er niet mee rijd. :Y
Ooit eens de wens gehad om op een Harley te rijden,nou hadden we een mooie in de showroom staan ,dus de baas
aangesproken of ik die niet een weekendje mocht lenen,dat was geen probleem,dus ik vol verwachting op dat apparaat gestapt en inderdaad
het reed heel leuk totdat ik halverwege de rit naar huis op de rijksweg stil kwam te staan,het ding deed niks meer,alles was uitgevallen,
na wat speurwerk bleek er een accupool compleet afgebroken te zijn,dat werd dus zo,n 4km lopen met de Harley in de verzengende hitte,
ff een andere accu halen was ook geen optie wat het was inmiddels na sluitingstijd,Dinsdag het ding maar weer terug gebracht naar de zaak
en de harley maar weer gauw in de showroom geparkeerd.Een aantal maanden later meegedaan met een tourrit daar reed 1 Harley tussen en alsof de duivel er mee speelt die sloeg ook onderweg af precies het zelfde euvel ook een afgebroken accupool,een uur moeten wachten voordat de
accukabel weer met een paar kunstgrepen was vastgemaakt,onderweg zijn we 2 maal gestopt voor een pauze,iedere keer moest de
Harley aangeduwd worden omdat de startmotor niet meer werkte,maar laat deze verhalen je niet ontmoedigen om er ook 1 aan te schaffen;)
Het beste wat je met een Harley kan doen is de het dichtstbijzijnde terras opzoeken en hem daar parkeren,dat doen de meeste Harley rijders,
vandaar de lage km standen.
00099ca1df07c239c6de0e33f4dc94f2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Laat je niet gek maken, zijn gewoon goeie dingen die evo`s .
Big guy, je weet toch? Er is één iemand die me gek krijgt en die vind ik niet op dit forum maar daar slaap ik elke nacht naast. Gelukkig schonk ze me een dochter zodat ik die weer op mijn beurt kan gek maken.
Mijn broer rijd er één, een FXD uit 1987 (dacht ik) en die heeft er al een hoop aan gesleuteld in de 150.000km dat dat ding gelopen heeft. Dat blok loopt nog als een tiet maar daar is dan ook wel voor de laatste keer een set overmaat zuiger in gekomen.

Maar dat is slechts één ervaring maar wel een heel positieve.

En da kannie toch?
 
HD ...... wil mijn hond niet eens hebben....
Hou het maar bij kijken Willem!
Mocht je gaan proefrijden, kaken op elkaar houden en 100 meter eerder gaan remmen!
Oké thanks voor de waarschuwing.

Harley kopen is er naast gaan lopen,prima motoren als je ze laat staan en er niet mee rijd. :Y
Ooit eens de wens gehad om op een Harley te rijden,nou hadden we een mooie in de showroom staan ,dus de baas
aangesproken of ik die niet een weekendje mocht lenen,dat was geen probleem,dus ik vol verwachting op dat apparaat gestapt en inderdaad
het reed heel leuk totdat ik halverwege de rit naar huis op de rijksweg stil kwam te staan,het ding deed niks meer,alles was uitgevallen,
na wat speurwerk bleek er een accupool compleet afgebroken te zijn,dat werd dus zo,n 4km lopen met de Harley in de verzengende hitte,
ff een andere accu halen was ook geen optie wat het was inmiddels na sluitingstijd,Dinsdag het ding maar weer terug gebracht naar de zaak
en de harley maar weer gauw in de showroom geparkeerd.Een aantal maanden later meegedaan met een tourrit daar reed 1 Harley tussen en alsof de duivel er mee speelt die sloeg ook onderweg af precies het zelfde euvel ook een afgebroken accupool,een uur moeten wachten voordat de
accukabel weer met een paar kunstgrepen was vastgemaakt,onderweg zijn we 2 maal gestopt voor een pauze,iedere keer moest de
Harley aangeduwd worden omdat de startmotor niet meer werkte,maar laat deze verhalen je niet ontmoedigen om er ook 1 aan te schaffen;)
Het beste wat je met een Harley kan doen is de het dichtstbijzijnde terras opzoeken en hem daar parkeren,dat doen de meeste Harley rijders,
vandaar de lage km standen.
Bekijk bijlage 1434880
Dat zijn dus de mindere ervaringen, was dat een FXD of gewoon een Harley? Net zoals alle Honda’s de spanningsregelaars opvreten?
 
Oké thanks voor de waarschuwing.


Dat zijn dus de mindere ervaringen, was dat een FXD of gewoon een Harley? Net zoals alle Honda’s de spanningsregelaars opvreten?
De eerste was een sportster 1200 ,de andere een oudje uit de jaren 80 ,ik weet het type niet, het was geen sportster maar 1 met een grotere motor.
Iedere keer dat ik op een Harley reed had ik wel wat,ook ooit eens een sportster opgehaald die we bij een tentoonstelling hadden staan,onderweg moeten stoppen omdat het schakel mechaniek was losgetrild en een bout weg was ,ik ben toen in zijn 3 terug gereden omdat schakelen niet meer mogelijk was ,wat ook leuk was met optrekken vanuit stilstand8)7Het zijn allemaal maar kleine dingetjes maar wel verdomde irritant.
 
Laatst bewerkt:
De eerste was een sportster 1200 ,de andere een oudje uit de jaren 80 ,ik weet het type niet, het was geen sportster maar 1 met een grotere motor.
Iedere keer dat ik op een Harley reed had ik wel wat,ook ooit eens een sportster opgehaald die we bij een tentoonstelling hadden staan,onderweg moeten stoppen omdat het schakel mechaniek was losgetrild en een bout weg was ,ik ben toen in zijn 3 terug gereden omdat schakelen niet meer mogelijk was ,wat ook leuk was met optrekken vanuit stilstand8)7Het zijn allemaal maar kleine dingetjes maar wel verdomde irritant.
Oh, oké. Het is dus aan te raden om eerst alle bouten met loctite in te smeren en op juiste moment aan te trekken?
Dat zelfde heb ik ook bij een GSR600 moeten doen toen we die uit een showroom ophaalden. Is dan wel een zwak punt bij motoren?
 
Big guy, je weet toch? Er is één iemand die me gek krijgt en die vind ik niet op dit forum maar daar slaap ik elke nacht naast. Gelukkig schonk ze me een dochter zodat ik die weer op mijn beurt kan gek maken.
Mijn broer rijd er één, een FXD uit 1987 (dacht ik) en die heeft er al een hoop aan gesleuteld in de 150.000km dat dat ding gelopen heeft. Dat blok loopt nog als een tiet maar daar is dan ook wel voor de laatste keer een set overmaat zuiger in gekomen.

Maar dat is slechts één ervaring maar wel een heel positieve.

En da kannie toch?


Gewoon zo`n kutding kopen en inderdaad opnieuw opbouwen , en je rijdt zonder fratsen ..en voor de rest neuzelen jullie hier nog maar even op door _O-
 
Ach Harley rijders zijn net zoals BMW rijders,ze vereren die dingen fanatiek en ook al ontploft de motor en gaat er regelmatig wat stuk ze blijven er van houden.
Als je graag zo,n motor wil ga er dan voor,en als je broer ruime ervaring heeft met het sleutelen aan Harley,s hoef je hier op het forum niet te vragen waar
je op moet letten dan kan je beter je broer meenemen lijkt mij.
Persoonlijk vind ik het stiekum ook wel leuke motoren,maar durf het niet aan er 1 aan te schaffen;)
 
Alle zogenaamde "karakter" motoren hebben een vergelijkbare reputatie en bijbehorend pakketje (voor)oordelen er aan vast hangen. Een deel van bovenstaande reacties kan je daarom zo in ieder Ducati of Moto Guzzi (eigenlijk ook nieuwere BMW, maar die zitten nog in de ontkenningsfase) topic zetten. Maar op een goed geprepareerde Harley kan je best Europa doorkruisen met dezelfde betrouwbaarheid als een andere goede motor, net zoals hele volksstammen dwars door Amerika touren op zo'n machine.

Alle rauwe tweecilinders trillen. Dus alle rauwe tweecilinders kunnen defecten ontwikkelen vanwege die trillingen. Toen Japan nog écht rauwe 2 cilinders maakte, liepen er ook boutjes los, gingen er meer spanningsregelaars kapot dan op iedere HD en kwam er ook wel eens een onderdeel naar buiten. Alleen dan noemt men het een "cultfiets" en zijn op eens álle technische flaters vergeten en vergeven.

Het probleem met een wat oudere Harley is dat je nooit echt zekerheid hebt over de basis. Het zijn motoren waar veel aan gesleuteld wordt door goedbedoelde tokkies* (*met alle respect). "Gereviseerde 1340 motor", zat een map met foto's bij waaraan je kon zien hoe alles werd opgepoetst en terug gezet, geen meetklok of nieuwe keerring gezien. En dan zou iemand daar na de 'restauratie' zomaar een teller met 0 km bij kunnen verzinnen.... ;) ;) .
 
In 2013 10 dagen op een Electraglide gereden op route 66. Fantastisch. Volgend jaar doen we Highway 1 tussen Los Angeles en San Francisco. Persoonlijk moet ik er niet aan denken 8000km Noordkaap vv te rijden op zo'n twin. De klappen voor een stoplicht als 15 man in de eerste versnelling schakelt vergeet je nooit meer :).
 
Terug
Bovenaan Onderaan