My first Harlie

Op zich is het natuurlijk wel een beetje flauw, dat tegen elkaar opbieden. En zoals die twee Harley dames in de krant zeggen dat een japanse motor tupperware is, dat is een beetje stoere taal en dat zullen ze niet zo menen, maar er zijn mensen die zoiets denigrerend vinden en daar iets in lezen van het superieur zijn van de Harley.

Het is gewoon heel simpel een kwestie van smaak en ik heb weinig met Harley, maar ik heb er ook niks tegen. Maar dat neemt niet weg dat ook de japanse fabrikanten enorme prestaties hebben geleverd met hun motoren. Ik ben al zo oud dat ik de eerste Honda heb zien komen, de Dream en dat was een beleving tussen al die oude engelse motoren en de oudjes uit het oosten naast ons.

En niet lang daarna kwam de CB750 met zijn vier cilinders en die joeg die engelsen zwaar in de stress. En Harley ging gewoon door met de V twin en trok zich er weinig van aan.

Persoonlijk vind ik mijn SM een heel fijne motor, welke ook zeker een eigen karakter heeft, maar de 62 jaar oude Norton, die het niet haalt bij zo'n Honda, heeft ook een geheel eigen beleving ondanks al zijn nukken.

Ik wens iedereen heel veel plezier met zijn ijzeren ros en veel veilige kilometers zonder problemen. Ik blijf nog even genieten van de viercilinder roffel en zijn brute kracht. Maar ik wil wel graag een keer even een stukkie ruilen, gewoon om het mee te maken.
 
Beleving is toch ontzettend persoonlijk?

Voor jou is het geen vergelijk, een ander vindt het een prima alternatief, want die voelt het ' speciale' van een HD niet.

Ik heb ooit op aandringen proefgereden op een lichte Harley, vond er geen klap aan.
Maar dat ligt niet aan de motor, ligt aan mij.
En dat jij de HD verkiest boven de vmax, ligt ook niet aan de motor, ligt aan jouw voorkeuren.



Gefeliciteerd @Willem! Lijkt me geweldig als je de ruimte hebt voor een kleine verzameling.
:t
Ik verkies een Harley niet boven een V max,het ging er om of het karakterloze motoren zijn en dat zijn het,maar dat wil
niet zeggen dat een V max geen leuk speelgoed is binnen zijn beperkingen,ik vond het altijd leuke motoren om op te rijden.
Ik heb zelfs overwogen om er zelf 1 aan te schaffen,maar de slechte wegligging in bochten vond ik toch een reden om het niet te doen,
ik was in die tijd meer een sportmotor liefhebber,nu op leeftijd is dat veranderd vandaar de keuze voor een Honda vrachtwagen,die voldoet momenteel prima aan mijn wensen,is ook een karakterloos apparaat ,maar dat is voor mij niet doorslaggevend in de keuze voor een motor,
het praktische wel,ik kan lekker comfortabel door de omgeving cruisen en kan mijn natje en droogje meenemen en ook nog
een muziekje luisteren als ik daar zin in heb,zelfs rap bochtjes pikken doet het zware kreng nog verdomd goed.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Mens
Heb je wel eens in het techniek gedeelte gekeken op het MF,dat staat vol met Japanse motoren met problemen,
dat is echt niet alleen voorbehouden aan Harley.:N;)

Nee, ik ben niet technisch aangelegd en buiten dingen aan mijn Vstrom vastschroeven, de banden op druk zetten en de ketting smeren, "mag" ik er verder niets anders mee doen dan rijden. Die is dan wel van 2011, dus redelijk jong en bij mijn vorige motor de Yamaha Diversion 600 uit 2000 was het vooral achterstallig onderhoud, en niet echt problemen, maar dingen gingen gewoon stuk. Dan gingen er meestal terwijl ik erop kon wachten nieuwe dingetjes op en dan deed ie het gewoon weer.

Ik zeg bewust dingetjes, want ook al weet ik hoe ze heetten en wat ze doen, vraag me niet om ze te vervangen of aan te wijzen als ze op tafel liggen. Bougies ofzo, geen probleem, die pik ik er wel uit, maar andere dingen die stuk zijn gegaan, geen idee.
 
Nee, ik ben niet technisch aangelegd en buiten dingen aan mijn Vstrom vastschroeven, de banden op druk zetten en de ketting smeren, "mag" ik er verder niets anders mee doen dan rijden. Die is dan wel van 2011, dus redelijk jong en bij mijn vorige motor de Yamaha Diversion 600 uit 2000 was het vooral achterstallig onderhoud, en niet echt problemen, maar dingen gingen gewoon stuk. Dan gingen er meestal terwijl ik erop kon wachten nieuwe dingetjes op en dan deed ie het gewoon weer.

Ik zeg bewust dingetjes, want ook al weet ik hoe ze heetten en wat ze doen, vraag me niet om ze te vervangen of aan te wijzen als ze op tafel liggen. Bougies ofzo, geen probleem, die pik ik er wel uit, maar andere dingen die stuk zijn gegaan, geen idee.
Ach niet technisch aangelegd kan ook wel een voordeel zijn,er zijn genoeg mensen die denken dat ze technisch aan gelegd zijn en
er een zooitje van maken :+
 
Premium
Een Japanse motor? Dat is Tupperware, zeggen Jamy en Jamie. Echt rijden doe je op een Harley Davidson, want er gaat niks boven het karakteristieke ploffen van zo’n vette Harley [video]






AfspelenReplayGeluid uitGeluid uit

Volledig scherm

FacebookTwitterLinkedIn
Video playing in Picture-in-Picture mode
Marten Visser
Gisteren om 19:30
Wat nou precies het verschil is tussen een Harley Davidson en een Japanse motorfiets? Vraagt de verslaggever langs zijn neus weg.
Dat levert wat gegniffel op van Jaimy Mulder aan de andere kant van de tafel. ,,Het verschil tussen een Harley Davidson en Tupperware, bedoel je?’’ Kijk, daar houden we van. Het kan maar duidelijk zijn. Yamaha, Suzuki, Kawasaki: het zijn waarschijnlijk best leuke motoren. Maar ze zijn aan Jaimy Mulder (34) en haar maatje Jamie Axer (28) niet besteed.
Als ze rijden, dan rijden ze in stijl. Op een echte motor. Die echt geluid maakt. En dan kom je dus uit bij een Harley Davidson. Punt. Er gaat gewoon niets boven het geplof van een Harley. Wat dat precies is? Da’s moeilijk uit te leggen, zegt Mulder. ,,Het heeft te maken met beleving. Rijden op een Harley is speciaal. Alleen het geluid al, dat is heel apart. De reactie van de mensen is ook anders. Bij gewone motoren gebeurt er weinig, Maar als er een Harley langs komt, dan kijken de mensen. Dat is het verschil.’’
De andere Jamie knikt. Helemaal mee eens. Ook zij wil nooit meer anders dan een Harley. Ze woont nu, net als Mulder, in Petten maar komt uit Den Helder. ,,Daar heb ik les gehad op een Harley. Bij Appie Valk, volgens mij de enige rijschool in Nederland waar je kunt lessen op een Harley.’’
Onderdelen
Nou zou je kunnen zeggen dat Axer ook niet heel erg veel keuze heeft gehad. Ze woont in Petten samen met vriend Ringco Greeuw. En die ploft al jaren rond op een vette Harley. Sterker nog: de motor die Jamie Axer nu onder haar bips heeft is eerst van haar vriend geweest. ,,Ik heb ’m toen in onderdelen uit Amerika gehaald, dat was goedkoper in die tijd’’, zegt Greeuw. Als Jamie ook wil gaan rijden koopt hij zelf een nieuwe Harley en knapt zijn oude motor op voor haar.
Freddy op de tank
Bijzonder detail op de benzinetank van de Harley van Jamie Axer: een afbeelding van biermagnaat Freddy Heineken. Biertje in de hand, sigaretje in de brand. De kleur van de tank (en de spatborden): Heineken-groen. De reden van dit alles: haar vriend Ringco verzamelt al sinds zijn jeugd alles van Heineken.
Een Japanse motor? Dat is Tupperware, zeggen Jamy en Jamie. Echt rijden doe je op een Harley Davidson, want er gaat niks boven het karakteristieke ploffen van zo’n vette Harley [video]

Freddy Heineken op de tank.
© Foto HMC
,,Die motor is ouder dan ik ben’’, zegt Axer. ,,32 jaar.’’ Da’s ook het mooie van een Harley: het is zo’n iconisch merk en de motoren zijn zo solide dat leeftijd niet veel uitmaakt.
Voorvork
,,Ze houden hun waarde’’, zegt Mulder, die zelf op een motor van een jaar of vijf oud rondrijdt. Prachtig ding, maar nog niet mooi genoeg, legt ze uit. Komende winter gaan de verchroomde voorvork en uitlaten er af. ,,Die worden zwart. En ik wil nog gekleurde stiksels in het zadel.’’ Zo kun je je Harley steeds persoonlijker maken. En heb je een unieke fiets.
In de schuur
Mulder is ooit wel begonnen op een Yamaha, bekent ze ietwat schoorvoetend. ,,Maar die is al na een paar ritjes in de schuur beland. Waarom? Tsja, ik had gewoon geen gevoel bij dat ding. Ik vond het niks. Van mijn man heb ik toen een Harley gehad, hij wist dat ik dat heel graag wilde.’’
Een Japanse motor? Dat is Tupperware, zeggen Jamy en Jamie. Echt rijden doe je op een Harley Davidson, want er gaat niks boven het karakteristieke ploffen van zo’n vette Harley [video]

Jaimy Mulder (links) en Jamie Axer op hun geliefde Harleys.
© foto Marc Moussault
En met die Harley is het dus wel liefde op het eerste gezicht. ,,Mijn man heeft er later ook zelf eentje gekocht, ik heb hem besmet.’’ Zijn ze zeldzaam, stoere vrouwen die op een Harley Davidson rondrijden? Dat niet, zeggen Jaimy en Jamie, maar heel erg veel zullen het er ook weer niet zijn.
Om meer Harleydames tegen te komen hebben ze de groep ’Ladies on Harleys Noordkop’ opgericht. Axer: ,,Er is een landelijke club, met ongeveer achthonderd leden. Wij hebben in de Noordkop inmiddels 28 leden.’’
Twee vragen
Het is geen vereniging met een bestuur, statuten, ledenvergaderingen en meer van dat soort saaie officiële dingen. De bedoeling is om samen ritjes te maken, eventueel zo nu en dan eens een gezellig avondje te organiseren.
Contact is er via de speciale besloten Facebookgroep. Dames moeten twee vragen beantwoorden: waar woon je? En: wat voor motor heb je? Zijn de antwoorden: ’in de Noordkop’ en ’een Harley’, dan zit je gebeiteld en ben je officieel een Ladie on Harley.
Zo simpel is ’t. De 28 leden komen uit de hele regio, uit Egmond aan Zee, Den Helder, Opperdoes, Hippolytushof, Alkmaar, Dirkshorn om maar eens wat te noemen. ,,We weten dat er nog wel meer vrouwen zijn in de Noordkop die Harley rijden, die willen we graag oproepen om lid te worden’’, zegt Mulder.
Shirtje
Rijden op een Harley is een lifestyle, zou je kunnen zeggen. Beide Harley-ladies dragen dan ook met trots een shirtje van hun favoriete motormerk. Beetje jammer dat je dat soort dingen tegenwoordig ook bij ketens als H&M kunt kopen, maar dit terzijde.
Weet je wat het is, zeggen de meiden: een Harleyrijder is gewoon trots op zijn motor. Mulder: ,,Vaak worden Harleys nog geassocieerd met stoere mannen. Maar dat is achterhaald. Alleen hier in Petten al rijden er zeven of acht vrouwen rond op een Harley. Er bestaat in Petten al heel lang een Harleyclub. Eens per jaar is er een grote Harleytreffen, daar komen ze vanuit het hele land naartoe. Zo steek je elkaar in een dorp een beetje aan natuurlijk. Mijn vader en moeder rijden ook op een Harley.’’
Is het rijden puur hobby? Of is het ook echt een vervoersmiddel? Mulder: ,,Het is vooral hobby. Maar in de zomer pak ik hem ook wel eens om naar mijn werk te gaan in Amsterdam.’’ Axer: ,,Je rijdt natuurlijk wel het liefst als het mooi weer is, niet in de regen.’’
Poetsen
Mulder: ,,Nee, dan moet je weer poetsen na afloop. Haha.’’ Snelheid komt voor Jaimy en Jamie niet op de eerste plaats. ,,Als je een racemonster leuk vindt, dan moet je geen Harley kopen natuurlijk’’, zegt Axer.
Mulder: ,,Klopt. Wij rijden anders. We gaan wel eens toeren in De Eiffel in Duitsland. Daar zie je veel motorrijders, omdat het een heel mooi gebied is. Als je dan ziet hoe sommige mensen op zo’n racemotor door de bocht gaan, dan denk ik wel eens: ’ben je levensmoe of zo?’ Niet dat wij als oude wijven op de motor zitten, we rijden heus lekker door. Maar wij zien op de motor wel veel meer van de omgeving, dat is een ding wat zeker is.’’
Per 1 december gaan de motoren drie maanden uit de verzekering, want in de winter staan de Harleys ’op stal’. Of, in het geval van Axer, in de woonkamer. Wacht even: in de woonkamer? Zeker, zegt ze. ,,Loop maar even mee.’’
Een Japanse motor? Dat is Tupperware, zeggen Jamy en Jamie. Echt rijden doe je op een Harley Davidson, want er gaat niks boven het karakteristieke ploffen van zo’n vette Harley [video]

Verhip: in een hoekje van de kamer staat de Harley van vriend Ringco. ,,Die van mij staat nu nog in de schuur, maar straks komt-ie er naast te staan. Je wilt zo’n ding niet in de schuur hebben de hele winter. Daar is het toch altijd wat vochtig, en hier in Petten heb je dan ook nog die zoute zeelucht. Da’s niet goed voor een motor.’’
Kolhorn
Maar eerst worden de bolides nog een keer gestart voor de Sluitingsrit van Ladies on Harleys Noordkop. Zondag (27 oktober) wordt er om half elf verzameld bij ’t Anker in Kolhorn. Voor een bak koffie en daarna een ritje van zo’n 150 kilometer.
Meerijden? Stuur een mailtje naar:
lohnoordkop@outlook.com
Ik weet meer
Weer zo'n stereotype verhaaltje, dat uiteraard niet over het motorrijden zelf gaat, maar over het gedoe er omheen. Als ik een Harley had, zou ik hem gauw verkopen na het lezen van dit artikel. :+
 
Weer zo'n stereotype verhaaltje, dat uiteraard niet over het motorrijden zelf gaat, maar over het gedoe er omheen. Als ik een Harley had, zou ik hem gauw verkopen na het lezen van dit artikel. :+
Gelukkig ben ik emotioneel al verder dan dit, iets niet meer kopen omdat anderen er zo’n gedoe van maken doe ik niet. Een duur automerk rijden kan dan ook niet meer, daar rijden ook een hoop “losers“ in waarmee je niet geassocieerd zou willen worden.
Gewoon leven en laat ze maar verrekken.
 
Ach, ik heb een lijstje van motoren die ik ooit nog eens in de schuur wil hebben omdat ik ze zo verschrikkelijk gaaf vind om te zien

Een tweetal voorbeelden:

Yamaha Vmax, de oude uiteraard
Kawasaki Gpz900R, retromod

Puur op gebied van uiterlijk dus....

Iedereen heeft zijn eigen redenen om een favoriete motor te hebben, en of dat nou uiterlijk, rijeigenschappen, nostalgie, betrouwbaarheid, historie of weetikveelwat is, dat maakt mij toch geen reet uit?

Alleen die voooringenomen lulverhalen over dat Harleys van die technisch inferieure dingen zijn gaat er bij mij niet in. 99% meningen van mensen die elkaar nalullen op internet en er geen meter ervaring mee hebben en ieder merk/type heeft z'n eigen scala aan mankementen, lees de diverse typegerichte fora er maar op na.

Harley-Davidson heeft een gevoelswaarde waar geen enkel ander merk bij in de buurt kan komen.

En duur? Wat denk je van waardevast? Als ik mijn Dyna over 3 jaar verkoop is hij nog niet de helft in waarde gedaald dan welke andere fiets dan ook.

Een Harley is niet duur, je betaald alleen veel statiegeld....
 
En op gebied van rijeigenschappen is mijn Dyna redelijk tot goed. Voor een HD kan hij erg plat en hard een bocht door, maar dat is relatief. De banden zijn te smal en knetterhard. Leuk voor lange toertochten maar ik hou ook van een bochtje.

Ben al aan het kijken voor modificaties, 17" wielen erin, 190 achterband met een beetje meer grip, usd voorvork.

Omdat ik verbouwen leuk vind en het mooi vind. Redenen genoeg voor de hobby toch?
 
En op gebied van rijeigenschappen is mijn Dyna redelijk tot goed. Voor een HD kan hij erg plat en hard een bocht door, maar dat is relatief. De banden zijn te smal en knetterhard. Leuk voor lange toertochten maar ik hou ook van een bochtje.

Ben al aan het kijken voor modificaties, 17" wielen erin, 190 achterband met een beetje meer grip, usd voorvork.

Omdat ik verbouwen leuk vind en het mooi vind. Redenen genoeg voor de hobby toch?
Eerst zien, dan geloven. :+ :t
En duur? Wat denk je van waardevast? Als ik mijn Dyna over 3 jaar verkoop is hij nog niet de helft in waarde gedaald dan welke andere fiets dan ook.
Ik heb een BMW waar er maar 1.500 van gemaakt zijn.
De afschrijving is zo laag dat de dagwaarde na tien jaar nog ruim boven mijn BMW S1000RR uitstijgt. 8)7

En helaas schiet de verzekering dus ook er boven.
Moest er voor overstappen naar een andere maatschappij omdat de KNMV het niet aandurfde om er meer dan WA op te zetten zonder onderzoekje, maar er daarna ook nog eens geen no-claim op gaf. _O-
 
Laatst bewerkt:
IMG_20191022_142307.jpg


IMG_20190922_101230.jpg

Mijn verbouwde Vmax kan harder en scherper door de bochten dan ik zelf aandurf.

Verlaagd
Andere achterbrug
Frame brace
USD voorvork
Yamaha R1 remmerij
Andere wielen met:

Voor: 120/70/ZR17
Achter: 180/55/ZR17

"Zo'n Vmax wil alleen maar rechtdoor" is bij de mijne net zo'n cliché als dat "alle Harleys" verrotte rammelbakken zijn.
 
Bekijk bijlage 1438236

Bekijk bijlage 1438238
Mijn verbouwde Vmax kan harder en scherper door de bochten dan ik zelf aandurf.

Verlaagd
Andere achterbrug
Frame brace
USD voorvork
Yamaha R1 remmerij
Andere wielen met:

Voor: 120/70/ZR17
Achter: 180/55/ZR17

"Zo'n Vmax wil alleen maar rechtdoor" is bij de mijne net zo'n cliché als dat "alle Harleys" verrotte rammelbakken zijn.
Tja dat zegt niet veel he,als je naam Rossi was zou ik er enige waarde aan hechten ;)
Een feit is wel dat de eerste generatie V-max in standaard vorm als een natte dweil de bocht door ging,
ik weet nog toen ik voor het eerst op een V-max enthousiast een bocht in dook en daar al heel gauw
spijt van kreeg,met een bleek neusje ben ik de bocht door gekomen ,maar vraag niet hoe.
Zoiets ook met een Magna meegemaakt ,die deinde zo erg in de bocht dat hij richting vangrail ging,ik kon hem
nog net op tijd weer onder controle krijgen anders was dat niet goed afgelopen8)7
Beide motoren doen het prima rechtuit,maar je moet er geen sportmotor aspiraties op loslaten.
 
Laatst bewerkt:
Tja dat zegt niet veel he,als je naam Rossi was zou ik er enige waarde aan hechten ;)
Een feit is wel dat de eerste generatie V-max in standaard vorm als een natte dweil de bocht door ging,
ik weet nog toen ik voor het eerst op een V-max enthousiast een bocht in dook en daar al heel gauw
spijt van kreeg,met een bleek neusje ben ik de bocht door gekomen ,maar vraag niet hoe.

Geef je nu Zenuw zomaar het gratis excuus mee dat het aan zn motor ligt?*D
verdorie, ik krijg altijd alleen maar te horen dat ze mn slakkensporen hebben moeten ontwijken.
 
Wat ik wilde aangeven: zoveel leuks voor een Harley te koop, dat gaat me bakken geld kosten.

En die Vmax hierboven is een natte droom op 2 wielen......
 
Wat ik wilde aangeven: zoveel leuks voor een Harley te koop, dat gaat me bakken geld kosten.

En die Vmax hierboven is een natte droom op 2 wielen......

Is ook een ouwe lullen motor hoor, zie maar eens op de Vmax clubdagen ...:+

(Heb er zelf ook een , dus ik mag het zeggen - 56 jr )
 
Terug
Bovenaan Onderaan