MYT Engine, Massive Yet Tiny

Roderickdepineut

MF veteraan
14 mei 2004
2.786
21
Hilversum
3000 pk in zakformaat?
myt1.jpg

Het moet haast wel waar zijn dat Raphial Morgado zijn inspiratie uit hoger sferen ontvangt. Hij kreeg het idee voor de Massive Yet Tiny (MYT) motor, die het aanzien van de wereld zal veranderen. Een diesel in een kastje van 35 cm lang en 35 cm diameter, die 850 pk levert. Met compressor zou hij wel 3000 pk uit zijn zak schudden!

Een jaar geleden toonde Angel Labs de MYT motor op de autoshow van Los Angeles, nadat voorjaar 2005 de eerste demonstratie was gegeven. De (vertaalde) aanduiding ‘enorm en toch minuscuul’ is een gedeponeerd merk, evenals de bijnaam Mighty Engine, de ‘machtige motor’.

Angel Labs is een in 2005 opgerichte ontwikkelingsmaatschappij waarin de kennelijk zeer begaafde heer Morgado meer dan honderd uitvindingen onderbracht. Deze in 22 jaar gedane ontdekkingen moet/mag Angel Labs uitwerken tot productierijpheid, waarna andere bedrijven ze op de markt kunnen brengen.

Alleen al door de Mighty Engine, die alle bestaande soorten motoren en pompen kan vervangen, zal de wereld voorgoed veranderen. Dat u het maar vast weet.


32 cilinders
Het kan zijn dat een lichte achterdocht in uw nekharen kriebelt. Wij geloofden het ook niet meteen. Maar op de website van Angel Labs wordt vrijmoedig en uitvoerig onthuld hoe het in elkaar zit. De Mighty Engine werkt als diesel, met een compressieverhouding van 25:1, en acht zuigers met 76 mm boring en 95 mm slag. Maar hij zou, met een toepasselijk brandstofsysteem erop, net zo goed op benzine kunnen lopen. Raphial Morgado zelf dacht aan bio-brandstof, om de mensheid maximaal te dienen.

Deze video toont hoe de zuigers door een ringvormige cilinder achter elkaar aan lopen. In die ringcilinder zitten aan tegenoverliggende zijden paarsgewijs een in- en uitlaatpoort. Bij twee omwentelingen van de krukas, zoals nodig voor een conventioneel viertaktproces, raffelt de Mighty Engine liefst 32 ontstekingen af. Zodoende vergelijkt men hem met een conventionele 32 cilinder diesel van 13,8 liter inhoud.

Klik op de afbeelding voor een animatie van de Mighty Engine. Roterende zuigers
Er zitten in de Mighty Engine maar vijftig onderdelen, hij weegt slechts 68 kg. De grote truc is hoe twee sets van vier zuigers, in één richting achter elkaar aan jagend, zo ver gekregen worden het spel van compressie en expansie te spelen. Veel mooier wordt het immers niet, een zo simpel gebouwde motor met alleen maar rondgaande delen, geen trilling zoals bij heen en weer gaande zuigers, geen kleppen, maar open in- en uitlaatgaten.

Een getekend bewegingsproces laat zien dat elke set zuigers met een excentrische pen, die werkt als krukmechanisme, vast zit aan een klein tandwiel. De tandwielen van de twee sets zuigers lopen langs een zonwiel, een tandkrans die vast in het motorhuis is gemonteerd. Door het krukmechaniek aan de kleine tandwielen gaan de zuigersets beurtelings versnellen en vertragen, bij een vast toerental van de tandwielen om het zonwiel heen.

Nog niet klaar
Meesterlijk bedacht, waarbij het geheim zit in de juiste timing tussen de twee zuigersets onderling, en de poorten in het motorhuis. Dat heeft de heer Morgado uitgewerkt, nog niet uitgewerkt is de precieze mechanische uitvoering. De machine wordt gekoeld met olie en lucht, dat zou voldoende zijn, er is een lang expansietraject waarin de verbrandingsgassen arbeid leveren en daarbij meteen flink afkoelen.

Maar let op hoe de zuigersets nu precies vast zitten aan de planeettandwielen. Kennelijk zitten de zuigers als ‘oren’ op een rond lichaam gemonteerd, met twee van die ronde lichamen op concentrische assen tegenover elkaar gezet. Daar omheen moet nog de cirkelvormige ‘cilinder’ liggen. Wij geloven niet dat daar voldoende afdichting mogelijk is. Ook zijn we een beetje bezorgd hoe zowat duizend pk door excentrisch in een paar tandwieltjes gemonteerde pennetjes moet gaan.

Maar dat is dus nu de zorg van Angel Labs, om daar antwoord op te vinden, en dan het project door te geven aan een al dan niet nieuw op te richten productiebedrijf. Machtig interessante motor, maar of de mensheid daarmee binnenkort al een betere toekomst zal binnentreden?

Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)


AMT

Home

Angel Labs :: Home

http://www.amt.nl/upload/108339_668_1169719015517-animatie__MYT_Motor.xls
 
Laatst bewerkt:
Dit is baanbrekende technologie,

Nu is het zaak dit motor principe uit te bouwen tot een betrouwbaar en handelbaar product en dan wordt het moeilijkste gedeelte de transmissie of de vermogensomvormer!!!

myt_engine_qjgenth.jpg
 
Laatst bewerkt:
kijk aan... geen op en neergaande delen meer... daar viel volgens mij de grootste winst te boeken... dat kost namelijk zoveel...alles moet extra stevig uitgevoerd worden als je er vermogen uit wil halen en dat kost juist weer vermogen...
is met zoiets al stukken minder...
 
En uiteraard een enorme berg vermogen! Dat wordt wheelies trekken in de hoogste versnelling }) Zou die op 25 kw. te krijgen zijn O-)


Tuurlijk, je kan hem maken in de grootte die je wilt! Doe je nu toch ook met je cylinders enzo.

Gewoon een blokje ter grootte van een dobbelsteen voor ongeveer 25 Kw :P
 
[conspiracy mode on] ik denk dat meneer Shell hier wel een stokje voor steekt die meneer gaat vast een enkeltje nepal maken :X [conspiracy mode off]

gave techniek ! als hij het van de grond krijgt viva la revulation
 
Laatst bewerkt:
[conspiracy mode on] ik denk dat meneer Shell hier wel een stokje voor steekt die meneer gaat vast een enkeltje nepal maken :X [conspiracy mode off]

gave techniek ! als hij het van de grond krijgt viva la revulation

waarom Shell? t ding gebruikt gewoon fossiele brandstof hoor.

Ik zou eerder bang zijn voor de mannen van GM, Ford, Toyota enz lijkt me dat die er meer belang bij hebben om hun jarenlange research en investeringen naar zuigermotoren te beschermen
 
Ik heb het filmpje bekeken.
Er zijn toch een paar technische bezwaren.
De afdichting van de cyl. is een probleem.
En de versnellinggen op de zuigers is zeer groot.
Het tegenhouden van de cyl. tijdens compressie en bij expansie weer de andere is op zich al een kunststukje dat op papier eenvoudig lijkt.

De rotatiemotor (van Wankel) is vele malen eenvoudiger maar is toch nog zo moeilijk dat het niet op grote schaal wordt toegepast.
 
Ik heb het filmpje bekeken.
Er zijn toch een paar technische bezwaren.
De afdichting van de cyl. is een probleem.
En de versnellinggen op de zuigers is zeer groot.
Het tegenhouden van de cyl. tijdens compressie en bij expansie weer de andere is op zich al een kunststukje dat op papier eenvoudig lijkt.

De rotatiemotor (van Wankel) is vele malen eenvoudiger maar is toch nog zo moeilijk dat het niet op grote schaal wordt toegepast.

ben niet heel technisch,maar me gevoel zegt dat dit ook een stationaire motor is,dwz dat hij maar bij 1 bepaalt toerental goed loopt

op het filmpje hoor je ook maar met een bepaalt toerental draaien (niet zakken of stijgen in toeren)
 
Veel mooier wordt het immers niet, een zo simpel gebouwde motor met alleen maar rondgaande delen, geen trilling zoals bij heen en weer gaande zuigers, geen kleppen, maar open in- en uitlaatgaten.

Maar om dat nu revolutionaire techniek te noemen... :? 2takt gebruikt dit briljante technische principe al vele decennia _O- *O*, mét een extra arbeidsslag :Y

Mja verder inderdaad pracht stukje techniek :} de kinderziektesverhelpen en praktisch bruikbaar maken :Y, denk overigens dat het nog wel even duurt voor dit een serieuze concurrent voor de conventionele motor word.

En vind die oldskool hendel ook gruwelijk op zon stukje techniek O-)

En inderdaad de grote autofabrikaten zullen waarschijnlijk tegen gaan werken. Net zoals met de wankelmotor; wint 1x Le Mans. Het jaar erop verboden _O-
 
Laatst bewerkt:
Is het alweer 1 april :?

Het ziet er leuk uit, mooi principe maar.......................... Eerst maar eens in de praktijk zien of het draait en met name hoelang het draait. En ik geloof er al helemaal niks van dat je daar 850 pk uitsleept, laat staan 3000 |( :z



:W
 
Zou mooi passen bij de transmissie van Roumen Antonov, als die tegen die tijd klaar is.....

.... Er zijn toch een paar technische bezwaren.
De afdichting van de cyl. is een probleem.
En de versnellinggen op de zuigers is zeer groot.

Dat denk ik ook, er wordt steeds gezegd dat er geen heen-en-weer gaande delen in zitten, maar de zuigers worden wel steeds versneld en weer afgeremd; dat geeft volgens mij hetzelfde effect.... Er komen dus wel degelijk grote krachten op de constructie.
Daar komen de andere zaken nog bij zoals afdichtingen; niet alleen van de zuiger op cilinder, maar ook de in- en uitlaten... Verder zal het vast niet eenvoudig zijn de thermische toestanden in balans te krijgen (koeling).

Het lijkt mooi, en ik wens de ontwerper alle succes toe maar verwacht niet direct wonderen.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er absoluut interessant uit.

Ik vraag me alleen af hoe snel dit gaat accellereren of decellereren? Al die zuigers achter elkaar hebben een enorme massa en dus een enorme vertraging.
Ik vraag me ook af hoe de middelpuntvliedende kracht op dit blok (zuigers) gaat inwerken. Ik kan me zo voorstellen dat de zuigers aan de buitenkant veel meer druk te verduren krijgen en dus veel sneller slijten.
 
Zou mooi passen bij de transmissie van Roumen Antonov, als die tegen die tijd klaar is.....Dat denk ik ook, er wordt steeds gezegd dat er geen heen-en-weer gaande delen in zitten, maar de zuigers worden wel steeds versneld en weer afgeremd; dat geeft volgens mij hetzelfde effect.... Er komen dus wel degelijk grote krachten op de constructie.
Daar komen de andere zaken nog bij zoals afdichtingen; niet alleen van de zuiger op cilinder, maar ook de in- en uitlaten... Verder zal het vast niet eenvoudig zijn de thermische toestanden in balans te krijgen (koeling).

Het lijkt mooi, en ik wens de ontwerper alle succes toe maar verwacht niet direct wonderen.

als zo'n ding veel toeren draait is die kracht volgens mij redelijk te verwaarlozen...als in, het worden meer drukken op het materiaal dan echt versnellen en vertragen...

iets wat bij een reguliere zuigermotor niet kan omdat daar écht de richting verandert.
 
Is het alweer 1 april :?

Het ziet er leuk uit, mooi principe maar.......................... Eerst maar eens in de praktijk zien of het draait en met name hoelang het draait. En ik geloof er al helemaal niks van dat je daar 850 pk uitsleept, laat staan 3000 |( :z



:W

:^

Sinds die vent met die "super video-compressie" zomaar verdween terwijl zijn 'uitvinding' in een onbekend bankkluisje achterbleef ben ik een beetje achterdochtig geworden wat "super inovatieve, wereldschokkende haleluja-uitvindingen" betreft... O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan