Roderickdepineut
MF veteraan
3000 pk in zakformaat?
Het moet haast wel waar zijn dat Raphial Morgado zijn inspiratie uit hoger sferen ontvangt. Hij kreeg het idee voor de Massive Yet Tiny (MYT) motor, die het aanzien van de wereld zal veranderen. Een diesel in een kastje van 35 cm lang en 35 cm diameter, die 850 pk levert. Met compressor zou hij wel 3000 pk uit zijn zak schudden!
Een jaar geleden toonde Angel Labs de MYT motor op de autoshow van Los Angeles, nadat voorjaar 2005 de eerste demonstratie was gegeven. De (vertaalde) aanduiding ‘enorm en toch minuscuul’ is een gedeponeerd merk, evenals de bijnaam Mighty Engine, de ‘machtige motor’.
Angel Labs is een in 2005 opgerichte ontwikkelingsmaatschappij waarin de kennelijk zeer begaafde heer Morgado meer dan honderd uitvindingen onderbracht. Deze in 22 jaar gedane ontdekkingen moet/mag Angel Labs uitwerken tot productierijpheid, waarna andere bedrijven ze op de markt kunnen brengen.
Alleen al door de Mighty Engine, die alle bestaande soorten motoren en pompen kan vervangen, zal de wereld voorgoed veranderen. Dat u het maar vast weet.
32 cilinders
Het kan zijn dat een lichte achterdocht in uw nekharen kriebelt. Wij geloofden het ook niet meteen. Maar op de website van Angel Labs wordt vrijmoedig en uitvoerig onthuld hoe het in elkaar zit. De Mighty Engine werkt als diesel, met een compressieverhouding van 25:1, en acht zuigers met 76 mm boring en 95 mm slag. Maar hij zou, met een toepasselijk brandstofsysteem erop, net zo goed op benzine kunnen lopen. Raphial Morgado zelf dacht aan bio-brandstof, om de mensheid maximaal te dienen.
Deze video toont hoe de zuigers door een ringvormige cilinder achter elkaar aan lopen. In die ringcilinder zitten aan tegenoverliggende zijden paarsgewijs een in- en uitlaatpoort. Bij twee omwentelingen van de krukas, zoals nodig voor een conventioneel viertaktproces, raffelt de Mighty Engine liefst 32 ontstekingen af. Zodoende vergelijkt men hem met een conventionele 32 cilinder diesel van 13,8 liter inhoud.
Klik op de afbeelding voor een animatie van de Mighty Engine. Roterende zuigers
Er zitten in de Mighty Engine maar vijftig onderdelen, hij weegt slechts 68 kg. De grote truc is hoe twee sets van vier zuigers, in één richting achter elkaar aan jagend, zo ver gekregen worden het spel van compressie en expansie te spelen. Veel mooier wordt het immers niet, een zo simpel gebouwde motor met alleen maar rondgaande delen, geen trilling zoals bij heen en weer gaande zuigers, geen kleppen, maar open in- en uitlaatgaten.
Een getekend bewegingsproces laat zien dat elke set zuigers met een excentrische pen, die werkt als krukmechanisme, vast zit aan een klein tandwiel. De tandwielen van de twee sets zuigers lopen langs een zonwiel, een tandkrans die vast in het motorhuis is gemonteerd. Door het krukmechaniek aan de kleine tandwielen gaan de zuigersets beurtelings versnellen en vertragen, bij een vast toerental van de tandwielen om het zonwiel heen.
Nog niet klaar
Meesterlijk bedacht, waarbij het geheim zit in de juiste timing tussen de twee zuigersets onderling, en de poorten in het motorhuis. Dat heeft de heer Morgado uitgewerkt, nog niet uitgewerkt is de precieze mechanische uitvoering. De machine wordt gekoeld met olie en lucht, dat zou voldoende zijn, er is een lang expansietraject waarin de verbrandingsgassen arbeid leveren en daarbij meteen flink afkoelen.
Maar let op hoe de zuigersets nu precies vast zitten aan de planeettandwielen. Kennelijk zitten de zuigers als ‘oren’ op een rond lichaam gemonteerd, met twee van die ronde lichamen op concentrische assen tegenover elkaar gezet. Daar omheen moet nog de cirkelvormige ‘cilinder’ liggen. Wij geloven niet dat daar voldoende afdichting mogelijk is. Ook zijn we een beetje bezorgd hoe zowat duizend pk door excentrisch in een paar tandwieltjes gemonteerde pennetjes moet gaan.
Maar dat is dus nu de zorg van Angel Labs, om daar antwoord op te vinden, en dan het project door te geven aan een al dan niet nieuw op te richten productiebedrijf. Machtig interessante motor, maar of de mensheid daarmee binnenkort al een betere toekomst zal binnentreden?
Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)
AMT
Home
Angel Labs :: Home
http://www.amt.nl/upload/108339_668_1169719015517-animatie__MYT_Motor.xls
Het moet haast wel waar zijn dat Raphial Morgado zijn inspiratie uit hoger sferen ontvangt. Hij kreeg het idee voor de Massive Yet Tiny (MYT) motor, die het aanzien van de wereld zal veranderen. Een diesel in een kastje van 35 cm lang en 35 cm diameter, die 850 pk levert. Met compressor zou hij wel 3000 pk uit zijn zak schudden!
Een jaar geleden toonde Angel Labs de MYT motor op de autoshow van Los Angeles, nadat voorjaar 2005 de eerste demonstratie was gegeven. De (vertaalde) aanduiding ‘enorm en toch minuscuul’ is een gedeponeerd merk, evenals de bijnaam Mighty Engine, de ‘machtige motor’.
Angel Labs is een in 2005 opgerichte ontwikkelingsmaatschappij waarin de kennelijk zeer begaafde heer Morgado meer dan honderd uitvindingen onderbracht. Deze in 22 jaar gedane ontdekkingen moet/mag Angel Labs uitwerken tot productierijpheid, waarna andere bedrijven ze op de markt kunnen brengen.
Alleen al door de Mighty Engine, die alle bestaande soorten motoren en pompen kan vervangen, zal de wereld voorgoed veranderen. Dat u het maar vast weet.
32 cilinders
Het kan zijn dat een lichte achterdocht in uw nekharen kriebelt. Wij geloofden het ook niet meteen. Maar op de website van Angel Labs wordt vrijmoedig en uitvoerig onthuld hoe het in elkaar zit. De Mighty Engine werkt als diesel, met een compressieverhouding van 25:1, en acht zuigers met 76 mm boring en 95 mm slag. Maar hij zou, met een toepasselijk brandstofsysteem erop, net zo goed op benzine kunnen lopen. Raphial Morgado zelf dacht aan bio-brandstof, om de mensheid maximaal te dienen.
Deze video toont hoe de zuigers door een ringvormige cilinder achter elkaar aan lopen. In die ringcilinder zitten aan tegenoverliggende zijden paarsgewijs een in- en uitlaatpoort. Bij twee omwentelingen van de krukas, zoals nodig voor een conventioneel viertaktproces, raffelt de Mighty Engine liefst 32 ontstekingen af. Zodoende vergelijkt men hem met een conventionele 32 cilinder diesel van 13,8 liter inhoud.
Klik op de afbeelding voor een animatie van de Mighty Engine. Roterende zuigers
Er zitten in de Mighty Engine maar vijftig onderdelen, hij weegt slechts 68 kg. De grote truc is hoe twee sets van vier zuigers, in één richting achter elkaar aan jagend, zo ver gekregen worden het spel van compressie en expansie te spelen. Veel mooier wordt het immers niet, een zo simpel gebouwde motor met alleen maar rondgaande delen, geen trilling zoals bij heen en weer gaande zuigers, geen kleppen, maar open in- en uitlaatgaten.
Een getekend bewegingsproces laat zien dat elke set zuigers met een excentrische pen, die werkt als krukmechanisme, vast zit aan een klein tandwiel. De tandwielen van de twee sets zuigers lopen langs een zonwiel, een tandkrans die vast in het motorhuis is gemonteerd. Door het krukmechaniek aan de kleine tandwielen gaan de zuigersets beurtelings versnellen en vertragen, bij een vast toerental van de tandwielen om het zonwiel heen.
Nog niet klaar
Meesterlijk bedacht, waarbij het geheim zit in de juiste timing tussen de twee zuigersets onderling, en de poorten in het motorhuis. Dat heeft de heer Morgado uitgewerkt, nog niet uitgewerkt is de precieze mechanische uitvoering. De machine wordt gekoeld met olie en lucht, dat zou voldoende zijn, er is een lang expansietraject waarin de verbrandingsgassen arbeid leveren en daarbij meteen flink afkoelen.
Maar let op hoe de zuigersets nu precies vast zitten aan de planeettandwielen. Kennelijk zitten de zuigers als ‘oren’ op een rond lichaam gemonteerd, met twee van die ronde lichamen op concentrische assen tegenover elkaar gezet. Daar omheen moet nog de cirkelvormige ‘cilinder’ liggen. Wij geloven niet dat daar voldoende afdichting mogelijk is. Ook zijn we een beetje bezorgd hoe zowat duizend pk door excentrisch in een paar tandwieltjes gemonteerde pennetjes moet gaan.
Maar dat is dus nu de zorg van Angel Labs, om daar antwoord op te vinden, en dan het project door te geven aan een al dan niet nieuw op te richten productiebedrijf. Machtig interessante motor, maar of de mensheid daarmee binnenkort al een betere toekomst zal binnentreden?
Peter Fokker (Redactie Auto & Motor TECHNIEK)
AMT
Home
Angel Labs :: Home
http://www.amt.nl/upload/108339_668_1169719015517-animatie__MYT_Motor.xls
Laatst bewerkt: