mz bak aan bsa m20

le mans 3

Rookie
3 jul 2006
18
0
bergeijk
heb een mz bak gekocht,jaren 60 model,met scharnierend bovenstuk.
Nu wil ik deze aan een bsa m20 koppelen.
Kan iemand meraad geven,of wie weet er meer van een mz zijspan,documentatie of webpaginas???
 
heb een mz bak gekocht,jaren 60 model,met scharnierend bovenstuk.
Nu wil ik deze aan een bsa m20 koppelen.
Kan iemand meraad geven,of wie weet er meer van een mz zijspan,documentatie of webpaginas???

waarom niet gelijk compleet kopen??

10268502.jpg



maarruh, zelfsleutelen is natuurlijk veel leuker. :Y
 
heb een mz bak gekocht,jaren 60 model,met scharnierend bovenstuk.
Nu wil ik deze aan een bsa m20 koppelen.
Kan iemand meraad geven,of wie weet er meer van een mz zijspan,documentatie of webpaginas???

Historie, onderdelenlijsten, aanbouwinstructie aan MZ, onderdelenleveranciers:

www.mz-b.de/miraculis/aw/aw_hp.html
www.stoye-seitenwagen.de
www.mz-gespanne.de.tt
motorradzentrum-berlin.de
www.mz-laden.de

voor aansluitmateriaal:

www.peikert-anschlussteile.de/

en nog een mooi stukje huisvlijt..

full
 
Hoi Bedankt voor de info.
sorry maar een klassieker bak licht niet in mijn buget.
Kompleet span heb ik niets aan,wil gewoon met de kids en mijn m20 lekker zijspan rijden.
Alleen aan de mz zitten bevestigings klemen (rond,en dan half)voor aan een kogel te bevestigen.Dit werkt natuurlijk goed maar niet op mijn bsa.
Nu moet ik het anders maken met extra bevestigings stangen??zodat ik de boel goed af kan stellen.
Wil ook graag weten welk type bak ik heb,alleen ik kan geen foto plaatsen helaas.
hij heeft een scharnierend deksel en een hoog alu ?spatbord,achter een bagage bak.op de neus zit en bewerking in de vorm van ongeveer een v,en de bak is zwart.
Ik vermoet een model uit de jaren 60 maar die zijn volgen anderen tot jaren 80 gemaakt,met als enige verschil de knipperlichten op het spatbord.

o ja zoek nog een rond lampkapje voor het ronde voorlicht??weet iemand waar ik die kan kopen?
 
jozef mijn bak lijkt op de jouwe maar de mijne heeft een hoger spatbord,en licht en kipperlicht op het spatbord

bedankt voor de info
 
Hoi Bedankt voor de info.
sorry maar een klassieker bak licht niet in mijn buget.
Kompleet span heb ik niets aan,wil gewoon met de kids en mijn m20 lekker zijspan rijden.
Alleen aan de mz zitten bevestigings klemen (rond,en dan half)voor aan een kogel te bevestigen.Dit werkt natuurlijk goed maar niet op mijn bsa.
Nu moet ik het anders maken met extra bevestigings stangen??zodat ik de boel goed af kan stellen.
Wil ook graag weten welk type bak ik heb,alleen ik kan geen foto plaatsen helaas.
hij heeft een scharnierend deksel en een hoog alu ?spatbord,achter een bagage bak.op de neus zit en bewerking in de vorm van ongeveer een v,en de bak is zwart.
Ik vermoet een model uit de jaren 60 maar die zijn volgen anderen tot jaren 80 gemaakt,met als enige verschil de knipperlichten op het spatbord.

o ja zoek nog een rond lampkapje voor het ronde voorlicht??weet iemand waar ik die kan kopen?
Je kan proberen de kogels aan je frame te laten lassen op de goede plekken. 1 op de achterbrugas, 1 vooraan onder het zadel (overgang zadel-tank), en eentje bovenaan je subframe. Stabilisatorstang zit vast op je achterbrug. Ga eens langs bij een (erkend) zijspanaanbouwer en laat je informeren.
 
ja zelfde bak als op de foto rechts.
Welk type is dat?
heb inmiddels met iemand alles bekenen en ben eruit hoe ik het aan ga pakken.

Maar het is het type bak rechts van de foto.
Zoek nog een lamp kapje van het voorlichtje.
 
ja zelfde bak als op de foto rechts.
Welk type is dat?
heb inmiddels met iemand alles bekenen en ben eruit hoe ik het aan ga pakken.

Maar het is het type bak rechts van de foto.
Zoek nog een lamp kapje van het voorlichtje.

Die combi op de foto is (helaas) niet van mij.
Heb wel zo'n zelfde bak, dat is het laatste type van eind jaren 80.
Mijne ligt in onderdelen uit elkaar voor inspectie/renovatie
Ik ga 'm in de loop van het jaar aan een Guzzi V65 hangen.

Onderdelen ? Je zou v.d.Kuinder in Hilversum kunnen proberen, die was indertijd importeur, of GEKRA in Dieren, die heeft ook veel MZ spul.
Zoniet dan wordt het postorderen uit Duitsland (zie eerdere links).

Peikert heeft veel aansluitspul, ook kogels met klem of draadeind, kijk maar eens op de website. Kogeldiameter is 30 mm. Of anders Engers (EZS) die heeft een zolder vol zijspan-aansluitspul.
Aansluiten van de torsiestang is niet perse nodig, maar rijdt wel beter.
 
Je kan proberen de kogels aan je frame te laten lassen op de goede plekken. 1 op de achterbrugas, 1 vooraan onder het zadel (overgang zadel-tank), en eentje bovenaan je subframe. Stabilisatorstang zit vast op je achterbrug. Ga eens langs bij een (erkend) zijspanaanbouwer en laat je informeren.
:N :N aan een frame ga je niet lassen.
zeker niet aan het frame van een klassieker.

ik denk eigenlijk dat het heel moeilijk is om een Mz bak aan een engelse fiets te hangen.
de onderste achterste kogel komt namelijk in de baan van de kickstarter terecht.
bovendien zit de achterste schoorstang daar ook in de weg.
je zal dus je MZ frame moeten verzagen en eigenlijk een kompleet nieuw zijspanframe moeten lassen.
je kan dan beter met iemand ruilen voor een velorex of duna bakje.

ik heb een plaatje gemaakt waar de kogels moeten komen, als je geluk hebt zit er onder je balhoofd al een pijpje waar je zo een kogel in kan monteren.
maar de kickstarter is een groter probleem.
full


mijn MZ bakje was trouwens van'69 en had ook dat lompe spatbord met de knippertjes er bovenop, dat zegt niets over het bouwjaar.
ik had boven de bagageklep wel een typeplaatje ik dacht ook met het bouwjaar.
 
Owkee, sorry voor het lassen! O-) Schroeven kan natuurlijk ook 8-) Bij de Rotax zit de voorste aansluiting geschroefd om het subframe, de bovenste door het frame heen geschroefd (zit al een holle buis voor) en de onderste is gewoon een andere achterbrugas met kogel erop. Niks gelast dus. Bij de ETZ zit de voorste wel gelast aan het frame en de bovenste ook. Onderste wederom op de achterbrugas.
(en wist niet dat de BSA een hardtailframe had)
 
De voorste aansluiting zou ik dichter naar het balhoofd plaatsen (hoger dus) en de aansluiting onder het zadel zou ik verder naar voren plaatsen, op de plek waar de buizen bij elkaar komen. Geld voor onder ook.




Ik denk dat het makkelijker is gewoon een MZje erbij te kopen ;)
 
Bedankt voor de reactie,en advies.
als het span eraan hangt zal ik er een foto van opzetten.
Heb deskundig advies gekregen en hulp bij het aan bouwen.De goede man heeft veel ervaring met allerlei bakjes aan bouwen voral aan engelse motorfietsen.
Hij zelf rijdt een panter met velorex span,en een yamaha gts met een zelf gemaakte bak,1-1/2 zit.
zodra het greed is plaats ik de fotos!!

Het type plaatje op de bak zit er wel maar helaas is de tekst weg.
Heeft het span ook een type aanduiding??

allemaal bedankt.
Bsa,en guzzi rijder.

beter een bsa die lekt,dan een motor die niet trekt
 
ik had aan mijn triumph (met kickstarter) de achteronder aansluiting recht onder de kickstarteras vast, aan de middenbok.
op zich was dat wel te doen.
helaas heb ik bij het binnenhalen van sinterklaas eens zo hard met aantrappen tegen die schoor aangeschopt dat ik naar alle waarschijnlijkheid mijn grote teen gebroken heb.
ik heb er nu tien jaar na dato nog wel eens last van B|
anders blijft inderdaad alleen een linkse bak over, dat is wel de mooiste oplossing.

de MZ bak heet gewoon super elastic, ik zie ook wel eens dat stoye als fabrikant opgegeven wordt maar volgens mij is het gewoon een IFA product.
IFA was toendertijd de overheidsproducent van voertuigen in de DDR.
 
Hoi Allemaal,

de bsa met bak krijgt vorm,alleen de rem aansluiting van de zijspan bak ziet er niet logisch uit,lijkt net of ie anders om moet,maar dat is niet zo.
heeft iemand een goede foto van zoiets??
Denk dat ik morgen de 18 rond kan rijden met het zijspan aan de bsa m20,zo ja komen de fotos eraan.

Grtz,
Mark
 
Hoi Allemaal,

de bsa met bak krijgt vorm,alleen de rem aansluiting van de zijspan bak ziet er niet logisch uit,lijkt net of ie anders om moet,maar dat is niet zo.
heeft iemand een goede foto van zoiets??
Denk dat ik morgen de 18 rond kan rijden met het zijspan aan de bsa m20,zo ja komen de fotos eraan.

Grtz,
Mark
Heb je alle originele onderdelen van het remsysteem er nog op zitten? Waarschijnlijk zijn die er allemaal afgerot in de loop van de tijd en daar is niet echt meer aan te komen (lees: niet) Origineel loopt het met een remvloeistof gevulde remstang naar onder de zijspanbrug. Met behulp van een plunjer word dan de rem bedient. Aan de kant van het rempedaal. Deze zou dan onder het motor rempedaal moeten vallen (bij MZ dus) en zo bediend worden. Mochten de originele onderdelen verdwenen zijn. Remarm op trommelrem omdraaien en de boel met kabeltjes maken (ff prutsen dus)
Mocht je foto´s willen, laat het ff weten.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Mz,

Ja ik zou er graag fotos van hebben.
De oliepomp van de rem is er inderdaad niet bij.
Dus wordt het met een kabel,en moet ik het bedienings boompje naar boven zetten!?
Maar ik ben ook nog steeds opzoek naar een lamp kapje voor de lamp voor op het spatbord,mag gewoon gebruikt zijn,wil evt ook ruielen tegen grote achterlamp waar ik een kleiner exemplaar ga monteren.
alvast bedankt
 
Hoi Mz,

Ja ik zou er graag fotos van hebben.
De oliepomp van de rem is er inderdaad niet bij.
Dus wordt het met een kabel,en moet ik het bedienings boompje naar boven zetten!?
Maar ik ben ook nog steeds opzoek naar een lamp kapje voor de lamp voor op het spatbord,mag gewoon gebruikt zijn,wil evt ook ruielen tegen grote achterlamp waar ik een kleiner exemplaar ga monteren.
alvast bedankt
Je moet inderdaad de bedieningsboom naar boven zetten. Een maat van me heeft dat zo gedaan:
06.jpg

Arm omgedraaid, strippie opgelast en met een universele (mountainbike)kabel verbonden met het pedaal. Het is even puzelen om voldoende uitslag te krijgen, maar denk wel dat je dat gaat lukken. Zal thuis nog eens zoeken naar meer foto's.
De originele lamp zit er bij mij al lang niet meer op (nooit opgezeten ook) Het spul is ook niet of heeeeel slecht verkrijgbaar. Je zult moeten gaan zoeken, bv de duitse ebay. Hoop dat je zo ff verder komt en ik zit te wachten op je foto's :9~
 
Terug
Bovenaan Onderaan