MZ cilinder uithonen

berzerker

Die hard MF'er
25 okt 2004
523
0
Leeuwarden
Hallo,

Ik heb een 250 cc MZ ETZ, twee weken geleden heb ik hier een uitgehoond en opgefreesd cilinder voor gekocht van iemand die zei dat het cilinder professioneel was opgeleukt. Dus ik inrijden... nadat ik 200 kilometer had gereden hoorde ik een knal en had ik geen compressie meer... De middelste zuigerveer is waarschijnlijk achter het randje van de uitlaatpoort blijven hangen, de zuiger is erg beschadigd, en in de cilinder zitten twee lichte krassen, ook zit er een scherp randje aan de uitlaatpoort...

Ik heb inmiddels mijn orginele spul er weer op, maar wil die cilinder wel weer gebruiken. Is het verstandig om de cilinder voor een tweede keer uit te laten honen en er een nieuwe zuiger bij te halen? Ik ben namelijk bang dat de kans groot is dat ik dan weer een zuiger vern**k. En als uithonen wel een goede optie is, bij wat voor soort bedrijven kan ik dat laten doen?

Alvast bedankt!
 
Hmmmmm, leuk opgeleukt?
Poortjes groter gemaakt ofzo?
Misschien is de uitlaatpoort te breed gemaakt en kan de zuigerveer zich een beetje onspannen als ie de uitlaatport passeert en blijft dan hangen aan t randje.
Als dat zo is zou ik m niet meer gebruiken.
 
Dat was ook mijn eerste gedachtengang... de uitlaatpoort is breder gemaakt en de spoelpoorten zijn uitgefreesd. De middelste zuigerveer (die nu dus weg is) heeft zijn puntje (weet de juiste benaming niet) recht tegenover de uitlaatpoort staan. Ook zitten er kleine braampjes op de rand van de uitlaatpoort... De kans is dus groot dat de zuigeerveer te ver naar buiten kon komen. Maar dat betekend dus dat de kans groot is dat het een tweede keer gebeurd... Naja, dan wil ik m'n geld terug :)

Bedankt voor jullie tijd :)
 
waren de randen van de poorten , en vooral uitlaatpoort wel afgerond (bevels) na het ophonen ?

Je bedoelt dat het zuigerveerslotje door de uitlaatpoort loopt ? Kan je het slotje niet verplaatsen ?

je uitlaatpoort mag niet breder zijn dan +/-65% van boring zijn
 
waren de randen van de poorten , en vooral uitlaatpoort wel afgerond (bevels) na het ophonen ?

Je bedoelt dat het zuigerveerslotje door de uitlaatpoort loopt ? Kan je het slotje niet verplaatsen ?

je uitlaatpoort mag niet breder zijn dan +/-65% van boring zijn

Ik zal de 65% even nakijken, verder heb ik ook niet veel verstand van hoe een uitgehoond cilinder er uit hoort te zijn. Een vriend van me wist me wel te vertellen dat hij aan de krasjes kon zien dat het met de hand was gedaan, en niet met een machine. Ik ken de persoon die het gedaan heeft niet en weet dus ook niet hoe betrouwbaar hij is...
 
Alles was wel goed gemonteerd hoor :) Dat heb ik inmiddels wel geleerd dankzij mijn Puch, dat is praktisch het zelfde. Ik heb inmiddels ook al een advertentie voor een 300 cc cilinder geplaatst op Marktplaats... Of zijn hier nog mensen die er eentje hebben liggen? Ben trouwens maandag onderuit gegaan met 80 km/u dus ik ben eerst toch nog wel even aan het knutselen :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan