Mz loopt slecht wanneer op temperatuur

29 sep 2019
106
21
Den Haag
Beste allemaal,

Mijn es250/2 heeft sowieso al een tijdje startproblemen, koud en warm, en wat bovendien opvallend is is dat hij bij koude motor prima stationair loopt en ik er zonder sputteren mee weg kan rijden, maar al heel snel begint het gepruttel in het eerste kleine stukje gas.

Nu heeft een koude motor zoals bekend een iets rijker mengsel nodig dan een warme motor, wat zou kunnen betekenen dat de sproeier iets kleiner zou moeten. Of moet ik het zoeken in de stationairsproeier, die ook invloed heeft op het eerste deeltje gas? Hoe bepaal ik überhaupt de juiste maat voor de stationairsproeier?
In een brommerforum werd ook de bobine aangehaald als eventuele oorzaak, heeft men hier nog een mening over?

Ter info, nieuwe: carburateur, contactpuntjes, bougie, condensator. Geen valse lucht kunnen vinden.


bij voorbaat dank :)

IMG_4149.jpg
 
Laatst bewerkt:
je hebt het over "gepruttel in het eerste kleine stukje gas" hoe moet ik dat zien?? als stotterend oppakken?? en is het altijd of is het belasting-afhankelijk??
en in het lijstje mis ik nog de bougiekabel en bougiedop. Heb je die ook vernieuwd??

en als je na het stotteren het contact afzet en de bougie er uit draait, wat voor een kleur heeft die dan?? (gewenst: Koffie-met-melk--bruin)
 
je hebt het over "gepruttel in het eerste kleine stukje gas" hoe moet ik dat zien?? als stotterend oppakken?? en is het altijd of is het belasting-afhankelijk??
en in het lijstje mis ik nog de bougiekabel en bougiedop. Heb je die ook vernieuwd??

en als je na het stotteren het contact afzet en de bougie er uit draait, wat voor een kleur heeft die dan?? (gewenst: Koffie-met-melk--bruin)

Ja allebei eigenlijk. Stotterend oppakken tijdens het rijden, en hij blijft dan hakkelen in die begin-gasstand. juist zo'n beetje het stukje gas dat ik in de stad nodig heb. Ik heb de indruk dat het tijdens belasting minder is, bv bij een viaduct oprijden.

Bougiekabel en dop zijn ook nieuw idd :) Ik wilde daarnet een stukje pruttelend rijden om de kleur vd bougie nogmaals te bekijken, maar is niet aan de praat te krijgen met de kickstarter :/
 
Heb je je vlotterhoogte gecontroleerd bij de montage??

Nu heeft een koude motor zoals bekend een iets rijker mengsel nodig dan een warme motor, wat zou kunnen betekenen dat de sproeier iets kleiner zou moeten. Of moet ik het zoeken in de stationairsproeier, die ook invloed heeft op het eerste deeltje gas? Hoe bepaal ik überhaupt de juiste maat voor de stationairsproeier?
In een brommerforum werd ook de bobine aangehaald als eventuele oorzaak, heeft men hier nog een mening over?
Je hoofdsproeier heeft alleen invloed bij volgas. Je stationairsproeier regelt in combinatie met de stationairnaald (of pilot-screw) het mengsel bij stationair. Gewoonlijk hangt er een naald aan je gasschuif die het gebied er tussen in regelt. Omdat wat je hier beschrijft vooral betrekking heeft op lopen bij half gas denk ik dat je eens moet kijken naar de stand van die naald. over het algemeen: stotterend oppakken met (veel) rook en een zwarte bougie(na enige tjd rijden) => te rijk => naald omlaag. Omgekeerd: inhouden bij vlot gasgeven en dan alsnog oppakken icm weinig rook, een hete motor en een witte bougie => te arm => naald hoger in de gasschuif hangen.
 
Heb je de stationair sproeier ook 1 1/2 slag uitgedraaid?
Het hakkelen, ook viertakten genoemd duidt op een te rijk mengsel. Een ES2 is een vrij eenvoudig geconstrueerde motor. Met de standaard settingen moet hij in ieder geval redelijk kunnen lopen.
Het kan natuurlijk ook nog dat de ontsteking helemaal verkeerd staat, veel te vroeg naar mijn idee.
 
Het helpt ook als je in je profiel zet in welke omgeving je woont, misschien wil er wel iemand komen luisteren.
 
Heb je je vlotterhoogte gecontroleerd bij de montage??

Je hoofdsproeier heeft alleen invloed bij volgas. Je stationairsproeier regelt in combinatie met de stationairnaald (of pilot-screw) het mengsel bij stationair. Gewoonlijk hangt er een naald aan je gasschuif die het gebied er tussen in regelt. Omdat wat je hier beschrijft vooral betrekking heeft op lopen bij half gas denk ik dat je eens moet kijken naar de stand van die naald. over het algemeen: stotterend oppakken met (veel) rook en een zwarte bougie(na enige tjd rijden) => te rijk => naald omlaag. Omgekeerd: inhouden bij vlot gasgeven en dan alsnog oppakken icm weinig rook, een hete motor en een witte bougie => te arm => naald hoger in de gasschuif hangen.

De vlotter heb ik zeker gecontroleerd, en later nog eens extra nauwkeurig gecheckt in een opstelling met glas en benzine (zie foto)
Met de naald ook geëxperimenteerd zonder resultaat. Ik heb zo'n beetje alle combinaties al gehad, het is alsof de motor zich niet meer laat afstellen. Morgen maar eens de bobine laten doormeten om dat geval ook uit te sluiten.

Dit is de gebruiksaanwijzing zegt over de carburateur:

- Hauptregelbereich der Leerlaufdüse 0 ... 1/8 Gasschieberweg (ist noch bis Vollgas wirksam)
- Regelbereich des Schieberausschnittes bis 1/4 Gasschieberweg,
- Regelbereich der Düsennadel 1/4 ... 3/4 Gasschieberweg,
- Hauptregelbereich der Haupdüse 3/4 bis Vollgas (beeinflußt aber den ganzen Bereich).

IMG_4206.jpeg
 
Heb je de stationair sproeier ook 1 1/2 slag uitgedraaid?
Het hakkelen, ook viertakten genoemd duidt op een te rijk mengsel. Een ES2 is een vrij eenvoudig geconstrueerde motor. Met de standaard settingen moet hij in ieder geval redelijk kunnen lopen.
Het kan natuurlijk ook nog dat de ontsteking helemaal verkeerd staat, veel te vroeg naar mijn idee.

Je bedoelt de luchtschroef, neem ik aan? Ja ik weet hoe die afgesteld moet worden. Zeker een eenvoudige motor, en hij startte voorheen ook altijd prima, nu is het ramp. De ontsteking heb ik ook afgesteld.
 
Controleer ook of de vlotter niet lek is,deze koperen vlotters hebben soms de neiging om lek te raken,
als ze lek zijn kan je dat horen door ze te schudden,of doe hem in een bak met water en kijk of hij blijft drijven,
Een lekke vlotter laat de motor te rijk staan,en dat merk je vooral bij een warme motor.
 
Prachtige motor.. Zowel als je de originele bobine er op hebt, of een Vape/MZ-b kit, vervang eerst eens de bobine.. Dit klinkt me erg bekend in de oren.
en rapporteer hier dan weer.
 
Morgen maar eens de bobine laten doormeten om dat geval ook uit te sluiten.
Bij het soort storingen dat je hier beschrijft kan een bobine een oorzaak zijn, maar helpt doormeten niet omdat stotteren (ontstekingsmomenten overslaan) met de bobine als oorzaak komt doordat de bobine intern doorslaat in de secundaire (hoogspannings) spoel. Dat is gedrag dat vaak in eerste instantie optreedt als de bobine warm is geworden (minuut of 5-0 rijden) en hoogspanning moet leveren, maar bij het doormeten (gewoonlijk meet men alleen de weerstandswaarden van de beide spoelen= geen hoogspanning en geen warmte) niet optreedt. Als je en bobine verdenkt is het meestal het handigst door hem uit te wisselen. Dat hoeft geen dure /merk-eigen of speciale bobine te zijn. Gewoon een goedkope aziatische bobine koop je voor een tientje of twee.
Enige punt om op te letten : heb je een 12V boordnet dan wil je een bobine die daar bij hoort. bij een contactpunt-ontsteking heeft die dan een weerstand van de primaire spoel (de laagspanningskant) van tussen de 3 en 5 Ohm omdat anders de stroom te hoog wordt en je contactpunten bovenmatig vonken en inbranden. Mocht je een motor hebben met een 6V boordnet dan mag die weerstand de helft zijn omdat je anders nauwelijks vonk hebt.
 
Ik zou het ook in de bobine zoeken, koud geen probleem, maar als de bobine warm wordt slaat deze over.
Anders zouden de zuigerveren ook op kunnen zijn, even compressie meten.
HBM heeft goedkope compressie meters.
 
De compressie lijkt mij geen oorzaak. Dan mis je vermogen maar loopt hij wel mooi rond.
De bobine zou kunnen maar normaal gesproken slaat hij dan af als hij warm is en krijg je hem pas na tien minuten afkoelen weer aan.
De verschijnselen lijken toch het meest op rijk lopen.
Ik heb nog niets gelezen over de choke. Komt de plunjer wel goed terug op de bodem?
En de puntjes van de ontsteking?
 
Er is geen verschil tussen een 6v of een 12v bobine, enkel tussen eentje voor electronische en conventionele ontsteking..

Ik doe met Halflive mee; dit klinkt me meer als rijk draaien..
Als het de bobine zou zijn heb je er in alle toerenregionen last van, niet enkel 'onderin'.
Maak je carb maar eens goed schoon, en dubbelcheck de vlotter op lekken.
 
Bougie kun je met de huidige benzine weinig mee..
Doe eerst verse bobine en meld je dan weer..
 
Terug
Bovenaan Onderaan