Mz trophy starten zonder accu

Je hoeft me niet meer aan te spreken want met mannetjes als jij die maar wat kletsen en vervolgens niet kunnen toegeven dat ze de plank volledig misslaan ben ik heel snel uitgepraat. Gegroet :W

toch maar een toontje lager zingen ....
misschien dat jouw ouderwetse ondermaats presterende "ik ben een 4-takt die klinkt als een 2-takt" ermee weg komt, maar voor de rest zal iedere deftige 2-takt eerst vervroegen, om van de moment dat de pijp begint te werken weer te verlaten. en eens de pijp aan het eind van zijn toerenbereik zit, nog wat extra te verlaten om nog wat extra overrev te cree-eren, ja soms zelfs ontsteken na het BDP !
 
toch maar een toontje lager zingen ....
misschien dat jouw ouderwetse ondermaats presterende "ik ben een 4-takt die klinkt als een 2-takt" ermee weg komt, maar voor de rest zal iedere deftige 2-takt eerst vervroegen, om van de moment dat de pijp begint te werken weer te verlaten. en eens de pijp aan het eind van zijn toerenbereik zit, nog wat extra te verlaten om nog wat extra overrev te cree-eren, ja soms zelfs ontsteken na het BDP !


Het lijkt goddomme wel een plaag!

Het is best, ik zal namens jou even aan de Mz fabrieken doorgeven dat ze nooit hebben begrepen hoe de ontsteking bij een tweetakt werkt en dat de vervroeger op mijn model een verláter had moeten zijn. Beter ten halve gekeerd dan te hele gedwaald, zal ik er nog bijzeggen
 
Het is best, ik zal namens jou even aan de Mz fabrieken doorgeven dat ze nooit hebben begrepen hoe de ontsteking bij een tweetakt werkt en dat de vervroeger op mijn model een verláter had moeten zijn. Beter ten halve gekeerd dan te hele gedwaald, zal ik er nog bijzeggen

doe geen moeite, ze zijn daar allemaal op pensioen. wegens te groot succes zijn ze allemaal vervroegd gaan rentenieren :+

verder moet je leren lezen : ik ken niks van MZ's, maar het is hoogst uitzonderlijk dat een 2-takt zijn ontsteking gaat vervroegen als de toeren oplopen . dat jou ding het heeft kan, maar je moet dat niet gaan veralgemenen zoals jij deed, want het is HOOGST UITZONDEROLIJK
 
doe geen moeite, ze zijn daar allemaal op pensioen. wegens te groot succes zijn ze allemaal vervroegd gaan rentenieren :+

verder moet je leren lezen : ik ken niks van MZ's, maar het is hoogst uitzonderlijk dat een 2-takt zijn ontsteking gaat vervroegen als de toeren oplopen . dat jou ding het heeft kan, maar je moet dat niet gaan veralgemenen zoals jij deed, want het is HOOGST UITZONDEROLIJK

Qua Mz ben ik niet verder gekomen dan '68, toen de tweetakten nog gewoon een centrifugaalvervroeger hadden :')
Wel raadselachtig waarom mijn Mz dat heeft dan.

Uit de gebruiksaanwijzing:
Die Lichtmaschine braucht wenig Pflege, nur der Schmierfilz des Unterbrechers erhält alle 2000...3000 km 2...3 Tropfen Hypoid- oder B-2-Öl. (..)
Nur die höchste Stelle des Nockens darf den Schmierfilz leicht streifen, sonst wird das Schmiermittel herausgepumpt. Liegt der Filz am vollen Nockenumfang an, können die Fliehgewichte der Zündverstellung den Nocken nicht auf 'Vorzündung' verdrehen!

Mit 'Spätzündung' kommt der Motor nicht auf seine Nenndrehzahl und wird dabei abnormal heiß!

Danke
 
Qua Mz ben ik niet verder gekomen dan '68, toen de tweetakten nog gewoon een centrifugaalvervroeger hadden :') Wel raadselachtig waarom mijn Mz dat heeft dan.
MZ is één van de weinige fabrikanten van tweetakt motoren die mechanische vervroeging hebben gebruikt. Verder is MZ er in 1972 vanaf gestapt, raad eens waarom, en verder altijd met een vast ontstekingsmoment gewerkt.

Ze zullen de vervroeging geschrapt hebben vanwege de storingsgevoeligheid en het geen enkel voordeel had.
 
doe geen moeite, ze zijn daar allemaal op pensioen. wegens te groot succes zijn ze allemaal vervroegd gaan rentenieren :+

verder moet je leren lezen : ik ken niks van MZ's, maar het is hoogst uitzonderlijk dat een 2-takt zijn ontsteking gaat vervroegen als de toeren oplopen . dat jou ding het heeft kan, maar je moet dat niet gaan veralgemenen zoals jij deed, want het is HOOGST UITZONDEROLIJK
Een MZ draait hooguit 5500 rpm bij normaal gebruik, de 2takten waar jij 't over hebt/mee beken bent wellicht het 3 voudige..Daar zal het/een verschil zitten denk ik.
 
Een MZ draait hooguit 5500 rpm bij normaal gebruik, de 2takten waar jij 't over hebt/mee beken bent wellicht het 3 voudige..Daar zal het/een verschil zitten denk ik.
wat ik al zei over een 2-takt met 4-takt allures. sinds '68 zijn er niet veel 2-takten gemaakt zonder expansiepijp, en hebben ze of -vanwege de goedkoop- een vast onstekingstijdstip, of een voorgeprogrammeerde curve zoals ik al beschreef.

geef eendert welke 2-takt model dat je kent met daarachter "ignition curve" eens in in google en je zal wel zien ;)
 
MZ is één van de weinige fabrikanten van tweetakt motoren die mechanische vervroeging hebben gebruikt. Verder is MZ er in 1972 vanaf gestapt, raad eens waarom, en verder altijd met een vast ontstekingsmoment gewerkt.

Ze zullen de vervroeging geschrapt hebben vanwege de storingsgevoeligheid en het geen enkel voordeel had.
Ze zullen het destijds echt niet hebben ingebouwd met de wetenschap dat het geen enkel voordeel biedt. Storingsgevoeligheid is me ook niks van bekend trouwens..
 
En dit is dus voor een viertakt motor... Wees zorgvuldig met het uitzoeken van je informatie!

Ik was tekort door de bocht in mijn reactie. Na een bepaald toerental (voor mijn Mz een onbekend gebied) blijken er andere wetten te gelden. Ondanks dat mijn Mz wèl een vervroeger heeft heb ik te hoog van de toren geblazen. Mijn nederige excuses 😌
 
het heeft niets met toeren te maken, maar met het ontbreken van een expansiepijp. eens die pijp in werking pompt die extra mengsel in de cylinder terug van zodra de spoelpoorten toe zijn. de effectieve compressie in het blok verhoogt dus, en daardoor moet de ontsteking verlaat worden.

zet een expansiepijp op jouw MZ die werkt van 3000 tot 5500 toeren, en je gaat ook problemen krijgen met te vroeg ontsteken.
 
het heeft niets met toeren te maken, maar met het ontbreken van een expansiepijp. eens die pijp in werking pompt die extra mengsel in de cylinder terug van zodra de spoelpoorten toe zijn. de effectieve compressie in het blok verhoogt dus, en daardoor moet de ontsteking verlaat worden.

zet een expansiepijp op jouw MZ die werkt van 3000 tot 5500 toeren, en je gaat ook problemen krijgen met te vroeg ontsteken.

Dat het ontstekingstijdstip aangepast moet worden als ik een expansiepijp zou monteren geloof ik direct, na deze uitleg :)
Maar ik heb geen expansiepijp maar wel een vervroeger ;)
 
Overigens blijkt de expansiepijp een uitvinding van de MZ-constructeur Dr. Walter Kaaden.

7E89FAAF-B8F0-42ED-8991-2285FD01AF89.gif
 
Was dat niet die man die later naar Suzuki overliep met alle technische informatie van MZ?
 
Was dat niet die man die later naar Suzuki overliep met alle technische informatie van MZ?
Nee, dat was Ernst Degner, hij had wereldkampioen kunnen worden op MZ maar koos voor geld en glamour. Waar hij niet veel plezier van heeft gehad.
Het jaar na zijn vlucht werd Suzuki wereldkampioen.
Lees Stealing Speed, fascinerend.
 
Zou het voor MZ veel hebben uittgemaakt- als in; nu nog merkbaar- als ze wereldkampioen zouden zijn geworden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan