MZjes

voodoo

MF'er
16 aug 2003
228
8
check in ieder geval met een looddraadje de afstand tussen zuiger en kop (de blusspleet dus) even!
 

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
26.356
591
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
Heb inmiddels een nieuwe zuiger en de cilinder laten honen bij Bolman. Zij hebben het pas gemaakt op elkaar.
De koppakking hergebruikt (deze vind ik erg dun) en van pakkingpapier een voetpakking gemaakt.
Nu ben ik nog niet een specialist op MZ gebied maar bij het starten zojuist weer dat takkende geluid en geschrokken (toch niet weer zuigerveren gebroken) alles weer open gehaald. Gelukkig wat dat aangaat alles ok.
Kan het zijn dat mijn voetpakking en koppakking zodanig dun zijn dat de zuiger contact maakt met de kop ? Iemand een tip ? ik ga sowieso nieuwe pakkingen bestellen.
Een MZ heeft geen koppakking. Wat je daar tussen stopt zijn shims. Vandaar dat je door het bougiegat een stukje soldeerdraad moet steken en dan de zuiger rond draaien. Die soldeer moet dan platgedrukt worden tot tussen de 0,9 en 1,2 millimeter.
 

TigerManZ

MF veteraan
12 feb 2008
1.329
17
MZ City, Betuwe (GLD)
Heb inmiddels een nieuwe zuiger en de cilinder laten honen bij Bolman. Zij hebben het pas gemaakt op elkaar.
De koppakking hergebruikt (deze vind ik erg dun) en van pakkingpapier een voetpakking gemaakt.
Nu ben ik nog niet een specialist op MZ gebied maar bij het starten zojuist weer dat takkende geluid en geschrokken (toch niet weer zuigerveren gebroken) alles weer open gehaald. Gelukkig wat dat aangaat alles ok.
Kan het zijn dat mijn voetpakking en koppakking zodanig dun zijn dat de zuiger contact maakt met de kop ? Iemand een tip ? ik ga sowieso nieuwe pakkingen bestellen.
Wat betreft de pakkingen...
Stukje zacht soldeerdraad met een bochtje door het bougie gat naar binnen steken tot tegen de cilinderwand. Dan de zuiger door het bovenste dode punt laten gaan zodat het
soldeertin plat gedrukt wordt. Volgens de MZ boeken hoort het dan 0,9 - 1,2mm dik te zijn.
Zo kun je eenvoudig bepalen of de verbrandingsruimte boven de zuiger de optimale inhoud heeft.
 

hmolenaar32

Die hard MF'er
5 aug 2009
677
15
48
Ridderkerk
De krukas voelt met de hand in elk geval prima aan geen speling ofzo. Ik vermoed echt dat het een pakkingsverhaal is en anders is het simpel dan breng ik de machine weg voor een totale motor revisie :-) weet alleen niet of er in NL partijen zijn die dat echt goed kunnen. Bolman zou wellicht kunnen maar liever een MZ fanaticus.
 

Doudou

MF veteraan
23 apr 2007
2.606
0
68
Maastricht
Gekra doet geen revisie meer, voor zover ik weet, m'n broer wou daar een paar maand geleden heen met z'n blok.
Een rare tik?
Ik heb dat ook eens gehad, een nieuwe 300 cc zuiger, de cyl. laten bewerken door een revisiebedrijf, en steeds een vervelende ratel in het blok, het reed verder wel goed.
Dan toch een 250 cc cyl. en zuiger gemonteerd, die ik nog had liggen, en geen ratel meer.
Wat er aan de hand was met die 300 weet ik nog steeds niet, maar de 250 is bijna net zo sterk als de 300, ook voor zijspanrijden, dus ik vind het wel goed zo.
Doei,
Doudou
 

Dido

MF'er
16 feb 2005
201
0
Amsterdam
De koppakking hergebruikt (deze vind ik erg dun) en van pakkingpapier een voetpakking gemaakt.
Nu ben ik nog niet een specialist op MZ gebied maar bij het starten zojuist weer dat takkende geluid en geschrokken (toch niet weer zuigerveren gebroken) alles weer open gehaald. Gelukkig wat dat aangaat alles ok.
Kan het zijn dat mijn voetpakking en koppakking zodanig dun zijn dat de zuiger contact maakt met de kop ? Iemand een tip ? ik ga sowieso nieuwe pakkingen bestellen.
Wat je hebt geknipt is vrijwel zeker te dun. De voetpakking is aparte dikke pakking. Kun je volgens mij zo bestellen bij Gekra.

grtn,
Dido
 

hmolenaar32

Die hard MF'er
5 aug 2009
677
15
48
Ridderkerk
Hi Dido, heb ze bij Ost2rad besteld en inmiddels binnen maar nog geen tijd gehad om te monteren, andere hobbies schreeuwden om aandacht :p-)
 

Dido

MF'er
16 feb 2005
201
0
Amsterdam
Hi Dido, heb ze bij Ost2rad besteld en inmiddels binnen maar nog geen tijd gehad om te monteren, andere hobbies schreeuwden om aandacht :p-)
Wees voorzichtig met het aantrekken van de kopmoeren. Zelf trok ik ze eerst aan met 25Nm en trok ze daarna na met 30Nm. Zit het blok daarmee dicht, dan lekker zo laten. In het werkplaats handboek staat 35Nm als aanhaalmoment. Dat is echt het maximum en eigenlijk alleen voor nieuwe nog niet opgeboorde cilinders. Ga zeker niet boven die waarde uit. De cilinder moet bij uitzetten wat kunnen bewegen. Kan hij dat niet dan is dat van invloed op de ronding van de cilinderbus wat een klemmer tot gevolg kan hebben.

grtn,
Dido