MZjes

Wellicht ten overvloede:
Meet na montage de blusspleet tenminste twee keer als hierboven al beschreven. Ga uit van een waarde van tenminste 1 mm. Meer mag best hoor, neemt de kans op pingelen ook flink af

grtn,
Dido~[/quote]
 
Laatst bewerkt:
0,8 is de ondergrens, ik zou me gewoon aan de fabriekstoleranties houden. Alles tussen 0,8 en 1,3 is goed.
 
Laatst bewerkt:
Wees voorzichtig met het aantrekken van de kopmoeren. Zelf trok ik ze eerst aan met 25Nm en trok ze daarna na met 30Nm. Zit het blok daarmee dicht, dan lekker zo laten. In het werkplaats handboek staat 35Nm als aanhaalmoment. Dat is echt het maximum en eigenlijk alleen voor nieuwe nog niet opgeboorde cilinders. Ga zeker niet boven die waarde uit. De cilinder moet bij uitzetten wat kunnen bewegen. Kan hij dat niet dan is dat van invloed op de ronding van de cilinderbus wat een klemmer tot gevolg kan hebben.

grtn,
Dido

Yep weleens meegemaakt met mijn TS250/0 op de snelweg :X ...gelukkig daarna weer starten en was gelijk goed ingereden...werd een snelle cilinder :]
 
Goeden avond. Ik stel me even voor als krukas en ben in bezit van twee MZ ten , een solo met zijspanframe en een zijspan combinatie met 15 inch wielen Ik heb een vraag over het uitlijnen van het zijspan en wel met het toespoor De achterband is een 135/15 en de voorband een 125/15 De achterband is dus breder dan de voorband . Eerst controleer ik of de achterband recht in het frame staat tav de voorband met een lange rechte lat Langs het achterwiel leggen en meten of de afstand voorkant/achterkant voorwiel gelijk zijn en het stuur recht staat Dan een lat langs het zijspanwiel,afstand opmeten aan de achterkant achterwiel van de beide latten en mijn vraag is : moet ik nu ook pal aan de voorkant van het voorwiel meten Hoe verder ik van de voorkant voorwiel af ben, des te groter wordt de toespoor meting Wie kan hier iets over zeggen ?
 
Als ik je vrhaal leet heb je geen toespoor maar uitspoor. De maat tussen de latten aan de voorkant moet 2,5 a 3cm kleiner zijn als aan de achterkant.
29.gif


Ik zou in jouw geval wel de breedte van de achterband compenseren. Dus de lat langs het voorwiel niet tegen de band leggen.
 
Laatst bewerkt:
Praktijk wil weleens anders uitvallen.. gewoon belangrijk is dat ie lekker rechtuit rijd zonder al te zwaar aan het stuur te trekken.
Heb je standaard vork erin of eea aangepast om naloop te verkorten..scheelt al berg met sturen.
Heb je misschien die zwarte van ene Frank?
 
Wellicht ten overvloede:
Meet na montage de blusspleet tenminste twee keer als hierboven al beschreven. Ga uit van een waarde van tenminste 1 mm. Meer mag best hoor, neemt de kans op pingelen ook flink af

grtn,
Dido\
[/quote]

De motor gaat eind deze maand naar Hans Bosman, ws komt het klapperen door een kapotte bigend ...dus de motor gaat een revisie krijgen en is daar in goede handen :-)
 
De motor gaat eind deze maand naar Hans Bosman, ws komt het klapperen door een kapotte bigend ...dus de motor gaat een revisie krijgen en is daar in goede handen :-)

Denk erom dat als er veel vernieuwd wordt het mengsel te arm kan worden. Met name een nieuw luchtfilter en nieuwe spulletjes in de carb in combinatie met de fijne nieuwe passingen in het blok vragen echt om extra aandacht op dit punt.
Een veel gemaakte fout is vetter smeren. Niet doen, is niet nodig, een rijker mengsel als voor geschreven geeft al extra smering.
Succes en plezier met het verversen van het blok.

grtn,
Dido
 
Blok is inmiddels onder handen genomen, nieuwe krukas, lagers, koppeling schoongemaakt, ruilcilinder en nieuwe zuiger, nog wat andere zaken en alles rijdt fantastisch nu. Gisteren een mooie proefrit gemaakt en netjes rond de 4000 toeren gebleven.
Hans heeft wat dat aangaat mooi werk geleverd tegen een acceptabele prijs.
Enige minpunt nu is dat blijkt na de wat langere proefrit is dat de accu niet bij laad dus ik ga eerst een nieuwe spanningsregelaar aanschaffen ipv de antieke mechanische regelaar. Mocht dat niet helpen dan gaat er een complete nieuwe ontsteking van powerdynamo op.
Maar goed gezien de kosten eerst de spanningsregelaar proberen.
Wat rijdt zo'n MZ fijn trouwens |!
 
Blok is inmiddels onder handen genomen, nieuwe krukas, lagers, koppeling schoongemaakt, ruilcilinder en nieuwe zuiger, nog wat andere zaken en alles rijdt fantastisch nu. Gisteren een mooie proefrit gemaakt en netjes rond de 4000 toeren gebleven.
Hans heeft wat dat aangaat mooi werk geleverd tegen een acceptabele prijs.
Enige minpunt nu is dat blijkt na de wat langere proefrit is dat de accu niet bij laad dus ik ga eerst een nieuwe spanningsregelaar aanschaffen ipv de antieke mechanische regelaar. Mocht dat niet helpen dan gaat er een complete nieuwe ontsteking van powerdynamo op.
Maar goed gezien de kosten eerst de spanningsregelaar proberen.
Wat rijdt zo'n MZ fijn trouwens |!
mja, lukraak onderdelen vervangen is doorgaans de beste manier.. :t
 
mja, lukraak onderdelen vervangen is doorgaans de beste manier.. :t

Ik snap je opmerking niet zo goed.....maar dat is wel vaker met jouw input weet ik uit het verleden :-) Dit is op advies van Hans dus dat lijkt me verre van lukraak.
Het is me al vaker opgevallen dat jouw input verre van positief is, vanuit de houding om iemand te helpen. Meer vanuit het "kijk mij eens goed zijn ik weet alles". Erg jammer is dat. Een forum is om elkaar te helpen met de hobby. Tenminste zo kijk ik er naar. En verder negeer ik je als je het niet erg vind.
 
Laatst bewerkt:
Het punt wat Sammie maakt is dat je gaat vervangen zonder te meten. Het kunnen nog twintig andere onderdelen zijn die weigeren, ga je die allemaal één voor één vervangen?
Of vindt je de spanningsregelaar niet mooi?
 
Heb uiteindelijk alles vervangen voor een Powerdynamo systeem, achteraf bleken er diverse solderingen niet fris te zijn wat ws de oorzaak was. Nu werkt alles weer perfect incl het laden van de accu. De MZ is nu in elk geval klaar en pruttelt weer heerlijk in de rondte.
 
Hoe kan ik meten of mijn condensator nog werkt?

Als ik met een lampje de ontsteking wil afstellen dan blijft het lampje namelijk branden :?

@molenaar, wat heb je met de oude ontstekingsspullen gedaan?
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan ik meten of mijn condensator nog werkt?

Met een ECR-meter.
(https://www.atal.nl/extech-lcr200-lcr-meter-passieve-componenten.html?gclid=EAIaIQobChMI7aLoj8L73AIVC3ZgCh248wtlEAQYAyABEgKEVPD_BwE)

Maar voor de zekerheid een nieuwe condensator kopen is economisch verstandiger...
 
Hoe kan ik meten of mijn condensator nog werkt?

Als ik met een lampje de ontsteking wil afstellen dan blijft het lampje namelijk branden :?

@molenaar, wat heb je met de oude ontstekingsspullen gedaan?
Meet je met een batterij of van de plus van de accu?
Ik vind de accu het makkelijkst. Dan koppel je de puntjes los bij de condensator en gaat het lampje uit als de puntjes openen.
 
Hoe kan ik meten of mijn condensator nog werkt?

Als ik met een lampje de ontsteking wil afstellen dan blijft het lampje namelijk branden :?

@molenaar, wat heb je met de oude ontstekingsspullen gedaan?

Je kan het ook vaak wel zien; Als de motor loopt en er komen gele, spetterende vonken tussen de contactpunten vandaan is de condensator gaar.
Misschien een idee door 'm te vervangen voor een Velleman kitje?
Dit heb ik ook op 1 van m'n jawa's zitten en werkt erg goed.
 
Meet je met een batterij of van de plus van de accu?
Ik vind de accu het makkelijkst. Dan koppel je de puntjes los bij de condensator en gaat het lampje uit als de puntjes openen.

Ik had dit filmpje als voorbeeld gebruikt:

Maar ik denk dat hij niet laat zien dat hij de bougie naar de accu verbindt?
Klopt dat?
 
Dat klopt inderdaad. Hij gebruikt de stroom die door de bobine loopt als je het contact aan zet.
Ik heb het nooit met een testpennetje gedaan zoals in het filmpje, ik heb het altijd gedaan met een koplamp en een batterij. Ik weet niet of dat ook werkt met een gewoon lampje of dat er in het testpennetje een speciaal lampje zit.
Lumineus overigens dat hij de testpen gewoon in het carter schroeft, daar was ik nooit opgekomen.

Het maakt overigens niet uit welke methode je gebruikt, als je het punt van opening maar vindt. De meest primitieve methode is een stukje papier (een sigarettenvloeitje) tussen de puntjes klemmen en daar zachtjes aan trekken. Op het moment dat de puntjes opengaan geeft het vloeitje mee.
 
Hoe kan ik meten of mijn condensator nog werkt?

Als ik met een lampje de ontsteking wil afstellen dan blijft het lampje namelijk branden :?

@molenaar, wat heb je met de oude ontstekingsspullen gedaan?


Die heb ik eergisteren op MP gezet en worden zometeen opgehaald :-) voor een appel en een gekookt ei.
 
Dat klopt inderdaad. Hij gebruikt de stroom die door de bobine loopt als je het contact aan zet.
Ik heb het nooit met een testpennetje gedaan zoals in het filmpje, ik heb het altijd gedaan met een koplamp en een batterij. Ik weet niet of dat ook werkt met een gewoon lampje of dat er in het testpennetje een speciaal lampje zit.
Lumineus overigens dat hij de testpen gewoon in het carter schroeft, daar was ik nooit opgekomen.

Het maakt overigens niet uit welke methode je gebruikt, als je het punt van opening maar vindt. De meest primitieve methode is een stukje papier (een sigarettenvloeitje) tussen de puntjes klemmen en daar zachtjes aan trekken. Op het moment dat de puntjes opengaan geeft het vloeitje mee.

Ik heb net zo'n testpen, en die zijn voor 6-24 volt. Dus dan zou je denken dat het moet werken.
Ik snap alleen niet hoe hij de bobine dan aan de accu verbindt. Wat voor een batterij gebruik jij daarvoor?

Ik vraag me overigens af of dit het (enige) probleem is. Ik krijg hem namelijk helemaal niet gestart... :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan