na 2 jaar stil staan, wat vernieuwen/verversen?

melk09

MF veteraan
16 jan 2011
1.485
1
Den Haag
wat is een beetje gebruikelijk om te vervangen /verversen als een motor 2 jaar heeft stil gestaan?

het gaat om een xj 600 diversion

er zit al een nieuwe accu op,
olie ga ik doen
filter ga ik doen
luchtfilter ga ik doen

bougies? nodig? (kan geen kwaad, waarschijnlijk ook doen)

ketting en tandwielen zijn zgan, en ingevet

kabels zijn gesmeerd

er zit carb cleaner in de tank

af en toe loopt de motor een beetje raar in 1e versnelling (niet heel soepel) maakt apart geluid (in de 2e versnelling al minder en vanaf de 3e versnelling is het weg
en er komt af en toe een rookpluimpje (soort scheet) uit de linker uitlaat, alleen bij hard optrekken.

loopt perfect stationair, start in 1x
na 1-2 minuten op de choke stilstaand, gaan de toeren geleidelijk naar mooi stationair

banden zijn goed, beetje uitgedroogd maar niet vervormd etc.
verder een 100+ km mee gereden, niks vreemds..
 
  • Remvloeistof zou ik sowieso even vervangen + de remleidingen even controleren (en als je niet weet hoe oud die leidingen zijn: vervangen).
  • Die uitgedroogde bandjes .... Persoonlijk zou ik er niet mee gaan rijden en ze dus óók direct vervangen.
  • Brandstoffilter(s) vervangen ná een paar tankbeurten zodat de rotzooi uit de tank (na 2 jaar stilstaan) in je oude filter(s) zit en niet in je nieuwe filter(s).
  • KVS systeem spoelen én voorzien van nieuwe koelvloeistof.
  • Setje nieuwe bougies kost de hoofdprijs niet maar is niet altijd nodig.
 
Laatst bewerkt:
remvloeistof oke, ga ik doen niet zo moeilijk..
bandjes, zijn niet heel erg uitgedroogt, maar idd beter vervangen, voorlopig nog even oprijden, met droogweer ga ik alleen naar buiten..

kvs heeft mijn diversion niet, luchtgekoeld.
bougies ga ik doen, ik denk dat 1-2 zijn vetgeslagen en daardoor wat moeilijker vonken..

thnx
 
wat is een beetje gebruikelijk om te vervangen /verversen als een motor 2 jaar heeft stil gestaan?

het gaat om een xj 600 diversion

er zit al een nieuwe accu op,
olie ga ik doen
filter ga ik doen
luchtfilter ga ik doen

bougies? nodig? (kan geen kwaad, waarschijnlijk ook doen)

ketting en tandwielen zijn zgan, en ingevetkabels zijn gesmeerd

er zit carb cleaner in de tank

af en toe loopt de motor een beetje raar in 1e versnelling (niet heel soepel) maakt apart geluid (in de 2e versnelling al minder en vanaf de 3e versnelling is het weg
en er komt af en toe een rookpluimpje (soort scheet) uit de linker uitlaat, alleen bij hard optrekken.

loopt perfect stationair, start in 1x
na 1-2 minuten op de choke stilstaand, gaan de toeren geleidelijk naar mooi stationair

banden zijn goed, beetje uitgedroogd maar niet vervormd etc.
verder een 100+ km mee gereden, niks vreemds..

Ik dacht ook dat hij cardan had.....blijkbaar niet dus.... O-)
 
bandjes, zijn niet heel erg uitgedroogt, maar idd beter vervangen, voorlopig nog even oprijden, met droogweer ga ik alleen naar buiten..

Mijn ervaring met motorrijden is dat JUIST wanneer ik net aan mijn motor heb gewerkt, of net iets aan mijn motor heb gedaan, het gas er nog wel eens op gaat. 'Effe uitproberen'. Dus JUIST in het begin loop je de risico's met je gare bandjes.

Hoe kun je zien dat ze niet uitgedroogd zijn als er 2 jaar niet mee gereden is? Of een band uitgedroogd is zie je aan de kleine scheurtjes. Als je niet op de band rijdt, zullen er geen scheurtjes in komen.

Ik zou banden belangrijker vinden dan remmen. Als je motor slecht remt, dan merk je dat bij de allereerste bocht al. En die doe je toch al rustig aan omdat je de motor nog moet leren vertrouwen.

Als je bandjes slecht zijn, merk je dat vooral doordat je onverwacht een lowsider krijgt en merkt dat je ineens in de berm ligt.
 
cardanolie?

vorkkeeringen controleren
remmen controleren

remmen zijn goed, de remvloeistof ga ik wel vervangen ivm evt vocht.
voorvork keerringen zijn vlak voor het stilstaan vervangen, lekt niet, en zien er goed uit, de stofkappen zijn ook nog goed.

bandjes, zijn niet heel erg uitgedroogt, maar idd beter vervangen, voorlopig nog even oprijden, met droogweer ga ik alleen naar buiten..
met een T idd bedankt voor de correctie

Mijn ervaring met motorrijden is dat JUIST wanneer ik net aan mijn motor heb gewerkt, of net iets aan mijn motor heb gedaan, het gas er nog wel eens op gaat. 'Effe uitproberen'. Dus JUIST in het begin loop je de risico's met je gare bandjes.
helemaal mee eens

Hoe kun je zien dat ze niet uitgedroogd zijn als er 2 jaar niet mee gereden is? Of een band uitgedroogd is zie je aan de kleine scheurtjes. Als je niet op de band rijdt, zullen er geen scheurtjes in komen.
er zitten kleine scheurtjes in, dus vervangen

Ik zou banden belangrijker vinden dan remmen. Als je motor slecht remt, dan merk je dat bij de allereerste bocht al. En die doe je toch al rustig aan omdat je de motor nog moet leren vertrouwen.

Als je bandjes slecht zijn, merk je dat vooral doordat je onverwacht een lowsider krijgt en merkt dat je ineens in de berm ligt.
ik houd niet zo van lowsiders, highsiders ook niet echt btw...
 
Terug
Bovenaan Onderaan