Na een paar jaar weer willen gaan rijden, GPZ900R?

Taz

MF'er
30 sep 2004
95
0
Amsterdam
Na een paar jaar niet meer op een motor te hebben gereden is het momenteel weer aan het kriebelen :) . Mijn laatste motor, en gelijk ook de lekkerste ooit, was een model 1993 Kawasaki GPZ900R. Ik zit er aan te denken om een zelfde type te kopen maar ik kan mij nog herinneren dat ik de motor wel wat onzeker vond sturen bij regen. Is dat iets wat typisch is voor dit type motor of lag het misschien aan de banden of iets anders ?

Hiernaast denk ik aan verschillende modellen die mijn interesse hebben zoals:
Suzuki RF, Denk het meeste aan een RF900R
Yamaha FZR600/Honda CBR600
Kawasaki GPX600R

Misschien hebben jullie nog andere suggesties ?

Ik wil er omdat het een hernieuwde hobby is niet meteen teveel geld aan uitgeven en denk aan max. iets van EUR 3.500,-.

Ik zal er woon/werk verkeer op afleggen en daarnaast veel plezier ritjes op maken. Hij moet vooral ook geschikt zijn om met mijn vrouw achterop te rijden, waarbij het dan wel belanagrijk is dat het ook voor haar redelijk comfortabel is.

Ik ben een absolute fan van vier-in-lijn (ook qua geluid ;) ) en vond van de GPZ900R destijds vooral zijn laagtoerigheid erg lekker. Bij weinig toeren al veel vermogen en souplesse hebben als je erom vroeg.

Ik hoop dat het iets duidelijk is voor jullie en wacht op jullie antwoorden. Oh ja ik ben trouwens 1.87 meter lang.

Ciaoo,
 
Dank je wel voor je reactie *D .

Ik zat net op Marktplaats te kijken en kwam daar toevallig een Suzuki tegen die mij wel aansprak. Het is echter geen GSX-750R maar een GSX-750F. Ik vind het een mooie fiets om te zien maar zijn dat ook makkelijk sturende fietsen ? Zijn deze goed geschikt voor toeren met zijn tweeen ook ?

http://www.marktplaats.nl/index.php3?g=motoren&u=suzuki&ID=36345 (Suzuki GSX750F)

Thanks alvast !
 
Kon best eens zijn dat die GPZ900 zo gek nog niet is. De bandentechniek is in de loop van de jaren ook met sprongen vooruit gegaan, dus met een goede toersport band kan je tegenwoordig bijna (of helemaal?) net zo vlot bij nattigheid als 10 jaar geleden op droog asfalt.

De Soes 750F is een toersport motor, een R pure sport. Denk dat je gewoon eens op een paar motoren moet gaan rijden en dan vooral je vrouw meenemen. Ik heb een kennis wiens vrouw best wel wat kleiner is dan hijzelf en terwijl de meeste mensen niet graag achterop een blade zitten, zat zij daar juist prima.

Veel suc6 en welcome back.
Dutch
 
Als je meer voor het toeren gaat zou ik eerder kijken voor een kawasaki zzr. Vind ik persoonlijk mooier dan de gsx-f en rijdt nog super lekker ook!!
 
Voor dat geld zou ik iets nieuwer kopen dan een GPZ. Voor het bedrag dat je wilt besteden kan je best een leuke fiets kopen van jaartje of 8/9 oud. GSX-F is inderdaad sport/tour fiets. Comfortabele zithouding enzo.
 
Dank jullie allemaal voor jullie reacties. Ik zal zeker gaan proef rijden op een aantal motoren, maar juist om dat aantal alvast iets terug te brengen orienteer ik mij nu o.a. ook via het Internet. Mocht ik op een aantal selecties gaan proefrijden dan zal ik zeker mijn vrouw meenemen, juist omdat het ook voor haar lekker comfortabel moet zijn.

Qua motoren heeft de GPZ900R heeft nog steeds mijn aandacht, de Suzuki GSX750F ook, een ZZR vind ik ook niet verkeerd al weet ik niet of de 600 niet misschien licht in het koppel is en een 1100 misschien weer net te pittig is. De RF900 hoor ik niemand over maar vind ik ook zeer mooi. Zou een 600 voor wat ik graag wil (koppel, laagtoerigheid) misschien net te licht zijn , wat denken jullie :?

Iedereen met tips, ook als er iemand in de bekenden kring een zeer goede fiets te koop weet, zijn en blijven welkom :) .

Groeten,
Robbert
 
i.d.d. 600 is laag in koppel als je van een 900 af komt ga je daar toch aan ergeren. Heb het zelfde gehad. Van een VTR1000 naar een RF600R kwa vermogen zitten ze dicht bij elkaar (100PK en 110PK). Maar ik misten een flink stuk koppel. Na een paar maanden ging ik me er toch aan irriteren. 600 is wel heel erg leuk om mooie bochtjes te maken. Nu weer een 1000 mis toch dat leuke bochten werk. Maar het enorme koppel compenseert dat wel :9~
 
Als je 1.87m lang ben dan kan je die rf wel vergeten , je benen zitten dan erg krap en gaan na een half uurtje toch erg pijn doen .
Zxr en gsx-r zijn oudere supersport fietsen die nog steeds erg fijn sturen en goed lopen , maar is niks voor passagier !
De oudere ZX9r is ok een fijne fiets , weet alleen niet hoe het met een passagier is gesteld , volgens mij zit ze aardig opgevouwen , zelfde met de fireblade , dus ja zzr600 is iets klein als je zo lang bent dus ga eens op een zzr1100 rijden , denk dat het je wel bevalt , houd er wel rekening mee dat je in de bochten door alles word ingehaald (nieuwer spul dus) !
Enb gsx750f is weer meer toerfiets , heb er nooi op gereden omdat ik ze lelijk vind maar ja ieder heeft een andere smaak !
sukses
 
De gsx750f vind ik persoonlijk wel een aanrader waar je beter op kan zitten met 2 personen dan op de meeste sportievere modellen. Ben zelf 1:87 en kan er prima opzitten, mn benen kwijt etc. Heb op een gpz/gpx600 gezeten en gereden maar daar paste ik voor geen meter op. Vond het ding beroerd sturen met het kleine voorwieltje en mn knieën vielen buiten de uitsparingen in tank en kuip, m.a.w. ik was er gewoon te groot voor.

De andere modellen kan ik niet over meepraten maar heb zelf nu ruim anderhalf jaar mn katana, wil er nog anderhalf jaar mee doen en heb dan 3 jaar veel plezier gehad met minimale afschrijving. Voor mij voor dagelijks vervoer en aardig wat kilometers (20.000 per jaar) een ideale fiets en heb er nooit iets van ellende mee gehad enkel veel plezier. Model moet je van houden maar vind het nieuwere type zelf juist enorm lelijk.

Qua vermogensafgifte is het een hele stabiele fiets die voor toergebruik tot de 7000 toeren lekker rustig loopt maar bij een sportief ritje met een kleine 100 pk op het achterwiel toch goed mee kan komen :)

full
 
Als je niet zo'n groot budget hebt kom je vaak bij een wat oudere motor uit. Niets mis mee en als ie een beetje goed onderhouden en warmgereden is zal ook een middelmatige tot vrij hoge km stand geen problemen moeten opleveren.

Wat je wel hebt na verloop van jaren is dat de slijtageonderdelen als schokdemper etc. minder worden. Vooral als je met duo rijdt erg vervelend. Banden moet je wel vervangen, daar profiteer je vanzelf van de nieuwe techniek. Als je een oudere motor hebt met een rotte schokbreker kun je wel op de sloop gaan zoeken, maar zelfs als je een redelijk exemplaar vindt is het techniek anno 1985 / 1990 oid.

IMHO moet je budget niet alleen ruimte laten voor goede kleding etc., maar kun je beter voor wat minder een motor met rotte vering kopen en er dan voor een paar honderd euro iets goeds op zetten. Kwaliteitsschokbrekers tegen scherpe prijzen -ff spammen- bij www.motorbazaar.nl

Groetjes, Noud
(die je graag een FZ aan zou praten maar weet dat die niet zo duo-vriendelijk zijn)
 
Hoi allemaal,

Dank jullie voor de adviezen. Momenteel overweeg ik bij een GPZ900R te gaan kijken en hier een proefrit op te maken. De andere modellen zoals GSX750F en ZZR hebben ook nog steeds mijn aandacht maar hiernaast is er ook iets nieuws bij gekomen wat misschien ook een hele goed optie zou kunnen zijn.

Een honda VFR750F vond ik altijd al een hele mooie fiets, maar ja het is wel een V4 natuurlijk en niet een lijn 4. Ik zat met mijn buurman te praten, die een VFR750F heeft uit 1996 en hij vertelde mij dat mijn wensen qua soepel rijden, veel koppel, laagtoerigheid en toch een aardig motor vermogen zeker ook door een VFR geleverd worden. Nu twijfel ik of ik niet misschien mijn geluids criterium moet laten varen ten faveure van een lekker rijdende (en mooi uitziende ;) ) motor !

Ik denk dat ik toch ook maar een keer een proefrit ga maken op een VFR750F, ik heb net een mooie op het internet zien staan uit 1990. Ik zou, als ik een VFR zou nemen, dit model willen aanschaffen (1990-1993) omdat die vernieuwingen heeft ten opzichte van de oude (uiterlijk, bredere banden en de enkelarmige achterbrug) maar toch nog enigzins betaalbaar is 8-) . Ik had elders op het forum al begrepen dat een kilometerstand van +60K geen probleem schijnt te zijn bij deze motoren ?

Groeten,
Robbert
 
Even een kleine update:

Ik heb voor aanstaande zaterdag een afspraak gemaakt om te gaan proefrijden op een 1990 VFR750F. Ben benieuwd.

Ben ook in contact met iemand die een GPZ900R te koop heeft en ik wil daar ook een afspraak maken om te kijken en proef te gaan rijden :] .

Greetz, Robbert
 
Om te beginnen: Welkom!

Ik lees hier net dat je een ZZR wel kunt vergeten met jou lengte. Totale onzin IMHO! Ik ben 1.93, en heb toch een hele tijd met een ZZR600 rondgereden. Ook met passagier geen probleem. Nu heb ik een ZX6R, en dat gaat ook prima. Maar om even op jouw vraag terug te komen: de GPX600 zou ik persoonlijk niet doen. Dat lijkt me niet prettig voor de bijrijdster. (Als ik de goede fiets voor ogen heb tenminste.) Een GPZ-900 is volgens mij een prima keus, maar ook eerder genoemde Suzuki 750 zou goed moeten kunnen. Houd er wel rekening mee, dat indien de hernieuwde hobby je bevalt, je misschien over een jaartje alweer iets anders wilt. Neem dit mee in de overweging zou ik zeggen. Misschien kun je dan beter een iets ruimer budget hanteren, en een jongere fiets kopen waarmee je een paar jaar voortkunt. Ik kan natuurlijk niet in jouw financiën kijken, maar het is wel iets wat ik zelf zou doen.

Succes met de zoektocht in ieder geval, en als je iets hebt zien we wel een foto hè!

:]
M91
 
Als de proefrit bevalt en ik koop een motor dan komen er natuurlijk foto's op het motor-forum ;)

Ben benieuwd naar hoe het na zo een lange tijd (paar jaar) weer zal bevallen ... heb er nu al zin in 8-)

Ciao, Robbert
 
VFR1000r (rothmans uitvoering ) is ook niet verkeerd , lekker groot /lang , exclusief en goede kwaliteit tegen een kleine prijs .
Of aprillia tuono of uuh falco ?( beetje duur )
 
:] Ik heb gisteren 2 proef ritten gemaakt en beiden zijn mij eigenlijk wel heel erg goed bevallen , motor rijden vind ik dus nog steeds leuk en het ging alsof ik nog dagelijks rijd terwijl het toch alweer wat jaartjes geleden was 8-) . De motoren hebben wel wat verschillen en ik moet alles nog verder op mij laten inwerken voor ik een keuze kan maken.

Ik was erg verrast door hoe lekker de VFR750F (1990, 62000 km) reed en hoe soepel alles ging. Hierbij was hij ook erg pittig. Qua snelheids beleving deed hij niet veel onder voor de GPZ900R (1993, 47000 km) behalve dan dat die het er boven de 7000 toeren "heftiger" uitgooide, alsof er een turbo op zat. Qua geluid vind ik 4 in lijn nog steeds mooier maar de GPZ900R had ook al een mooie 4 in 1 sport uitlaat en de VFR750F een standaard uitlaat. De VFR bij doortrekken gaf echter ook al een best mooi geluid en met een sport demper is dit nog te verbeteren natuurlijk.

De VFR is duurder, ouder en heeft meer km/s gedraaid. Hij komt echter wel bij een gerenommeerde handelaar vandaar met Bovag garantie en is daarnaast soepeler, moderner qua uiterlijk en reed makkelijker. De GPZ900R is van een particulier en is een stuk goedkoper, is een echt plaatje en leek nog wel nieuw, was zeer goed onderhouden, had een mooie sport uitlaat, stalen remleidingen en een zwart ruitje ...

HMmmm , zal er nog eens over nadenken en het jullie laten weten O-)
 
als je toch aan het proefrijden bent,zou ik je toch adviseren het op een rf900 te proberen,een lekkere grote tour/sport motor,ik heb er zelf ook 1 en de rf900 is ook nog een mijn eerste motor,ik vind het persoonlijk de mooiste motor die er is,en hij is ook nog eens betaalbaar,er zijn een paar topics over de rf,daar kan je mischien even verder lezen Wie rijdt er RF 400/600/900R deel 2

de motor heeft veel koppel,was in zijn tijd nog sneller als een fireblade,en ja het ontwerp is gewoon geweldig,dat achterlicht is echt een super ontwerp !!!
 
Bedankt voor de tip ! Maar ik ga na enig nadenken toch voor de VFR750F waarop ik heb proef gereden. Ik hoop dat ik hier veel :] plezier van zal gaan hebben 8-) .

Alle anderen ook bedankt voor de tips en het meedenken :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan