Na het wassen op 3 cilinders??

wolf75

MF veteraan
31 mei 2003
4.855
0
Boxmeer
Ik heb sinds 2,5 maand een kawasaki zx9r uit '98. Ik heb hem nu 2 keer een grondige wasbeurt gegeven.(met water en shampoo) De 1e keer dat ik mijn groene vriend gewassen heb ging hij na 10 km rijden ineens op 3(of zelfs 2) cilinders lopen. Ik dacht dat het gewoon vocht was. Toch maar effe gekeken of die waterafvoergaatjes in de bougieschacht wel helemaal vrij waren. Dat was dus allemaal in orde. Bougies er effe uitgedraaid voor de zekerheid. Bingo!! Die waren dus versleten. Toeval dacht ik dus. Ik van de dealer nieuwe bougies gekregen en die gemonteerd(garantie) en mijn 2-wieler ging weer als de brandweer. Nu heb ik hem vandaag weer grondig onder handen genomen en hij begint na 10 km weer op 3 cilinders te wandelen.(net de oude tl1000r van een vriend van mij) Morgen effe de dealert bellen, valt nog steeds onder garantie zullen we maar zeggen. Zo ongeduldig als ik ben. Heeft er iemand enig idee waar dit aan kan liggen. Ik heb overigens nog geen een keer in de stromende regen gereden, dus ik weet niet wat hij dan doet.......... :? :?

Hij klinkt als een TL1000R handsome. Ik weet ook wel dat het een twin is.... Misschien iemand een zinnig antwoord. Ik ben iig blij dat ie nog niet als een bmw klinkt..... :X

Het is maar een idee hoor. Maar mss zijn de carburators niet goed afgesteld waardoor je mengsel niet goed is (te rijk mss) waardoor je roetaanslag op je bougie krijgt, waardoor hij geen vonkje meer heeft. Draai ze er anders nog eens uit en kijk eens of de elektrodes er nog goed uitzien. Maw niet zwart.

Ik was ook vergeten te melden dat hij vanaf het begin dat ik hem heb, eens in de 200 km een keer een schietgeluid maakt als ik effe met de koppeling in, met mijn gas speel. Net of die dan effe 1 cilinder niet ontbrand. Niet echt storend ofzo, maar niet goed lijkt me. Maar ik schroef er geen bougies meer uit, want ik heb nog garantie. :9 Ik heb er voor 3 weken terug dus al nieuwe ingedraaid.... Dus dinsdag effe bellen en dan moeten zij er maar naar kijken. Ik was gewoon al nieuwsgierig wat het zou kunnen zijn. Mij lijkt het iets in de ontsteking te zijn. :?

Ik ben iig blij dat ie nog niet als een bmw klinkt..... :X

mwoah... ik noem bijvoorbeeld een BMW R1100S met open laser pijpjes :9

;)

Het is maar een idee hoor. Maar mss zijn de carburators niet goed afgesteld waardoor je mengsel niet goed is (te rijk mss) waardoor je roetaanslag op je bougie krijgt, waardoor hij geen vonkje meer heeft. Draai ze er anders nog eens uit en kijk eens of de elektrodes er nog goed uitzien. Maw niet zwart.

Lijkt me niet echt een probleem wat met de carbs te maken heeft.
Denk meer aan wat boven geschreven is (bobines) of misschien heel simpel dat de bougie kabels helemaal zijn uitgedroogt.

Was het maar een BMW, dan had je nergens last :+

:^

Jawel, dat er van alle kanten kawasaki's voorbij kwamen vliegen..... :+

Ik noem Kawasaki GTR, ER-5, W-650, VN800, VN1500/VN1600 etc. etc. Die zie ik nou niet echt BMW K1200RS/GT, R1150RS, R1150R, R1150RT, R1100S, R1200GS etc. etc. voorbij vliegen :P

En oja... K1200S waarvan inmiddels de productie is begonnen :9
Tis toch zomaar een concurrent voor de ZX-12R 8-)

Maar goed... laten we er geen Kawa v.s. BMW discussie van maken ;)

Kan er ook vocht in de bobine komen dan?? Of tussen de kabel die op de bobine zit?? :?

Jups... overigens als er echt een scheur in de bobine zit of de kabels echt volledig zijn uitgedroogt, hoeft er niet eens vocht bij te komen om geen vonken meer te krijgen.

ja dat kan echt wel je moest eens weten waar het overal tussen kan lopen je kunt het misschien proberen er wd40 op te spuiten gaat de motor beter lopen dan zijn het of bobines of je kabels.

Jups... overigens als er echt een scheur in de bobine zit of de kabels echt volledig zijn uitgedroogt, hoeft er niet eens vocht bij te komen om geen vonken meer te krijgen.

bedankt voor de info.... Ik post nog wel een keer wat, als ik hem terug heb van de dealert. Toch blij dat dit gebeurt binnen mijn garantieperiode. By the way, ik moet toegeven dat een vriend van mij, me heel goed in de bochten bij kan benen.(op zijn BMW) Ik rij hem alleen helemaal zoek op vermogen. (zie filmpjes op www.hondacbr1000f.tk)

Ik heb mijn fiets zaterdag naar de motorzaak gebracht. De monteur dacht dat ik water in de luchtinlaat gespoten had. Er kan natuurlijk wel iets of wat water in zijn gekomen, maar dan praten we over druppels.(dit gebeurt toch ook als het regent) Er zou nu volgens hem water in de carburateur terecht zijn gekomen en dat ging als een soort snotje voor de sproeier zitten, waardoor hij op 3 cilinders ging lopen. De luchtinlaat komt toch op de verbrandingskamers van de cilinders uit? :? Ik kan het ook helemaal mis hebben, maar ik denk nog steeds dat het een ontstekingsprobleempje is. Wie kan mij vertellen waar die luchtinlaat onder de koplamp op uit komt??(in de carburateur of in de verbrandingskamer?)

Er zou nu volgens hem water in de carburateur terecht zijn gekomen en dat ging als een soort snotje voor de sproeier zitten, waardoor hij op 3 cilinders ging lopen. De luchtinlaat komt toch op de verbrandingskamers van de cilinders uit? :? Ik kan het ook helemaal mis hebben, maar ik denk nog steeds dat het een ontstekingsprobleempje is. Wie kan mij vertellen waar die luchtinlaat onder de koplamp op uit komt??(in de carburateur of in de verbrandingskamer?)

Nou, een luchtinlaat die direct op een verbrandingskamer uitkomt geeft volgens mij flink vuurwerk 8-) . Alle luchtinlaten komen uit in een verzamelkamer waar het luchtfilter zit. Daarna stroomt de lucht door naar de carburateurs. Daar verdampt de benzine, en het mengsel stroomt dan door, via de aanzuigbuizen en de kleppen, naar de verbrandingskamer.

Het kan inderdaad gebeuren dat er water in de sproeiers komt in de carbs, en dan kan het verdampen inderdaad minder goed gaan, met alle gevolgen vandien. Maar eerlijk gezegd moet je (volgens mij) flink je best doen om door de luchtinlaat en het luchtfilter water in de carbs te krijgen, maar niets in onmogelijk. Komt er geen water in een zekeringenkast of bij de ontstekingsunit oid? En check of je geen kale stukken draad ziet, een klein stukje zonder isolatie kan flink opspelen als er water bij komt.

Dus als ik het goed begrijp is het vrijwel onmogelijk om door je filter heen water in je carburateurs te krijgen? :? Ik heb echt niet voluit in die inlaatgaten lopen spuiten. Lijkt me ook niet echt handig, maar heel bedankt voor de info............ :}

Op mijn rgv heb ik ook wel eens gehad, tijdens de regen dat er vocht in de bougiedoppen komen. Lijkt mij gewoon dat dit het probleem is.

Op mijn rgv heb ik ook wel eens gehad, tijdens de regen dat er vocht in de bougiedoppen komen. Lijkt mij gewoon dat dit het probleem is.

De bougiedoppen hebben we de 1e keer gecontroleerd en die waren kurkdroog. De afvoergaatjes in de bougieschacht waren ook gewoon vrij. Na het monteren van nieuwe bougies was het over. Maar morgen weet ik het als het goed is, want dan gaan ze er aan werken en ik ga er vanuit dat ze het vinden.

mijn oom heeft ook een 9r ik vraag het hem wel ff vor je mischien weet hij het wel, doet hie dit vaak of bij nat weer......na wasbeurt.....hoevaak.....altijd?
.sportuitlaat?.........

mijn oom heeft ook een 9r ik vraag het hem wel ff vor je mischien weet hij het wel, doet hie dit vaak of bij nat weer......na wasbeurt.....hoevaak.....altijd?
.sportuitlaat?.........

Hij heeft het nu 2 keer gedaan. elke keer na een wasbeurt. Ik kon hem vrijdag bij de dealert weer ophalen. Hij zou gemaakt zijn. Na 100 meter rijden liep hij weer op 3 cilinders. Ik denk(en de motorzaak ook) dat het in de bobine van de meest rechtse cilinder zit. Deze zit volgens hun in de bougiedop verwerkt. Ik denk dat het wassen gewoon de druppel is van de spreekwoordelijke emmer. Ik heb de fiets dus daar gelaten en ze beginnen nu aan poging 2 om hem te maken. Hopelijk krijg ik hem morgen terug.........

Hij heeft het nu 2 keer gedaan. elke keer na een wasbeurt. Ik kon hem vrijdag bij de dealert weer ophalen. Hij zou gemaakt zijn. Na 100 meter rijden liep hij weer op 3 cilinders. Ik denk(en de motorzaak ook) dat het in de bobine van de meest rechtse cilinder zit. Deze zit volgens hun in de bougiedop verwerkt. Ik denk dat het wassen gewoon de druppel is van de spreekwoordelijke emmer. Ik heb de fiets dus daar gelaten en ze beginnen nu aan poging 2 om hem te maken. Hopelijk krijg ik hem morgen terug.........

dat zeg ik..Gam,uhhhhhhhhhhh......................de bougiedoppen |( |

Terug
Bovenaan Onderaan