Na hoeveel lessen.

Zelf heb ik na 10 lessen met succes afgereden en ging het na een lesje of vier/vijf al redelijk, ware het niet dat je er altijd wel eens een les bij hebt zitten waarna je ten zeerste twijfelt aan je kunsten op de motor.......

Ik merkte wel dat het enorm scheelde dat ik mijn autorijbewijs toen al een tijdje had en stiekem al wat km-tjes om mijn broer z'n motor had gereden.

Suc6 ermee ;)
 
Hoi Wim, als je geen rijbewijs hebt is je verkeers ervaring ook minder dus gun jezelf de tijd.Ik heb een medeleerling leren kennen die ook geen verkeers-ervaring had, ze heeft er een jaar over gedaan om af te rijden, dat lijkt misschien erg lang maar je moet denk ik jezelf geen tijdsdruk opleggen.Dat werk volgens mij de verkeerde kant op.Die andere leerling is dus een paar weken gelden wel in een keer geslaagd.Dus doe het rustig aan en neem de tijd ervoor, veel succes. Ik heb voor mijzelf ook niet zoveel geduld en vind ook eigenlijk dat ik het snel moet halen, maar ja de examinator vond dat ik er nog wel 10 weken bij kon wachten.
 
'kHeb een extra les gehad in"hoe kom ik 't snelste weg" :P
70km weg met flink wat verkeerslichten achter elkaar,vooraan staan en een instructeur die keihard in je oor schreeuwt:gaaasss!!! :+

In z'n totaliteit heb ik ahum...een meer dan gemiddeld(x3)aantal lessen gehad.

Wat ik fijn vond was;afentoe een dubbele les inplannen.

Suc6 :)
 
Kalmte zal u redden ghehe...

Zoals eerder gezegd...leg jezelf geen tijdsdruk op en probeer niet jezelf te vergelijken met een ander om vervolgens te denken...ik kan het niet bwhaaa.
Luister naar jezelf en je instructeur en het komt allemaal goed.

Je moet jezelf als verkeersdeelnemer gaan vertrouwen en de motor gaan vertrouwen.
Dan pas durf je een motor te gebruiken waar ie voor gemaakt is.

Alle losse delen van het motorrijden, zoals remmen, bochten, bijzondere verrichtingen, inhalen, schakelen...moet een automatisme worden wat niet bij iedereen 1/2/3 voor elkaar is.
En dat is helemaal niet erg. Daarvoor les je tenslotte.

Ik als voorbeeld: Bijzondere verrichtingen waren tot een uur voor het examen waardeloos en met examen juist die in 1 keer gehaald.

Laat je niet opnaaien door anderen en neem de tijd. Ook al heb je er af en toe genoeg van.
Had ik ook.

Ik zou zeggen...succes en hou ons op de hoogte...er komt een les en dan gaat het schakelen, enz. helemaal goed.
Geheel goed = examen. Na 15 lessen of na 30 lessen.
 
Ik heb 12 lessen gehad voordat ik afreed en in
één keer slaagde, maar ik heb mijn autorijbewijs
al wel 1 jaar en daar heb ik iets van 30 lessen
over gedaan (hehe ja ik was geen ster met
schakelen, koppeling enzo)

Motorrijden wordt er een stuk makkelijker op als
je je auto rijbewijs al hebt, en andersom zal wel
hetzelfde gelden.. als je later begint met je
auto-rijbewijs zal dat wel een stuk makkelijker
gaan.. maw. het wordt vanzelf beter, beter dat
het iets langer duurt en dat je het goed leert
dan dat je met hakken over de sloot het roze
papiertje krijgt en zelf al denkt.. ik kan
eigenlijk nog niet rijden
 
De tweede / derde les ging het rijden op zich al aardig... Was al veel sneller weg dan auto's (op een 73 peekaa lesmotor)... Alleen de plaats op de weg, de putdeksels enzo ontwijken en het kijkgedrag duurden wat langer... Had wel al me autorijbewijs een paar jaar... Beide in plm. 20 lesjes gehaald, beide meer lessen gehad dan strikt nodig omdat ik te laat begon met theorie, waardoor het aanvragen van praktijk te lang duurde |(

Als je het mechanische gedeelte al aardig onder de knie hebt, komt het vast wel goed... Gewoon een kwestie van wennen... Zeker zonder autorijbewijs komt het nogal snel over als hard (ook met autorijbewijs, by the way... ;) ), dus gun jezelf de tijd en stel geen limiet voor jezelf... Zo lang er iedere les nog verbetering in zit, komt het vast wel goed... :)

edit: Meekomen met het verkeer is nooit een probleem geweest... Maar door het verkeer rijden met een gevoel van controle duurde twee / drie lessen (niet meer schrikken van de optreksnelheid van zo'n ding enzo...)
 
Laatst bewerkt:
Bij mij ging het eigenlijk al wel direct redelijk.
Kon mooi zo'n versnelde cursus doen :}

Eerst een lesje om te kijken wat ik kon en daarna een hele dag gereden (dat is echt mooi :) ).
Toen nog twee lesjes van 1,5 uur en examen.
Ging ook lekker. Iets van 10 uur gehad met lessen.

Waar ik op moest letten waren de putdeksels...
meer heeft ie bij mij niet gezegd eigenlijk...

En als je het papiertje hebt viel je je echt 8-)
 
1e les al meteen goed, even wennen aan 4 takt, maar zonder problemen kon ik rijden, maar had ook al 3 jaar schakelbrommer ervaring + was bijna klaar met autorijlessen dus qua verkeersinzicht had ik ook iets meer dan niets ;)
 
Schakelen enzo ging meteen wel aardig, wel
langzaam want het was even nadenken omdat je met
beide handen en voeten bezig bent.

Ik weet wel dat ik na een les of 8 nog niet het
idee had dat ik het examen zou kunnen halen met
minder dan 30 lessen.

Maar een paar lessen verder ging het opeens
allemaal vanzelf en met 16 lessen geslaagd.


Pin je niet vast op het aantal lessen dat hier
wordt vermeld. De meesten zullen begonnen zijn
met het autorijbewijs in hun broekzak en dat
scheelt veel.


Succes iig! :]
 
na 10 lessen met succes afgereden bij -10 graden ofzo. motorrijden ging prima (vanaf 12 jaar brommer crosser)... alleen ff wennen aan het overdreven met je hoofd draaien om te laten zien dat je goed kijkt
 
Na 18 lessen ook in 1x geslaagd, ik wilde liever iets meer lessen dan dat ik zakte en weer examen moest doen, dan ben je altijd meer geld kwijt! En nu nog een motortje om zelf te kunnen :] ......
 
Heb 8 lessen gehad en in 1 x geslaagd. Wel vroeger op een schakelbrommer gereden en ook veel met crossmotoren, en dat scheelt wel moet ik zeggen...
 
Iets van 30 lessen gehad, eerste keer aanvragen heeft ongeveer 10! weken geduurd. In die weken les je ook dus.... Eerste keer gezakt vanwege zenuwen. :( |(
Dus weer aanvragen, weer 10 weken wachten en toen wel geslaagd :)

Met lessen niet echt veel problemen gehad, maar had al autorijbewijs en ervaring op een schakelbrommer, dit scheelt toch.

Zoals al vaker gezegd, gun jezelf de tijd. Er zijn mensen die in 10 lessen slagen, je hebt ze ook die het in 30 of meer doen.
Het examen blijft een momentopname.

Je gaat het pas echt leren wanneer je zelf een motor hebt en "dagelijks" aan het verkeer deelneemt.
 
Toen ik met lessen begon had ik ongeveer 2 jaar mijn auto rijbewijs en regelmatig op een schakelbrommer gereden. Op zich ging het rijden vrij gemakkelijk, moest alleen aan de koppeling wennen. Grootste fout die ik de eerste les maakte was dat ik de motor wou starten dmv het draaien van de contactsleutel |( |( |(

Eerste examen had ik na 20 uur les en het tweede (wat ik gehaald heb) na 8 extra uurtjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan