Na motorrit spierpijn in schouders

Sabine742

Rookie
27 okt 2009
7
0
Zevenhuizen
Hallo,

Ik heb nog niet zo lang mijn rijbewijs en motor ( Honda VF750 F, uit 1984 ) maar heb na een flinke motorrit last van mijn schouders, wat doe ik verkeerd ?????
Alle tips zijn welkom....
 
Grote kans dat je niets verkeerds doet, maar dat je lichaam nog moet wennen aan de hele houding. En waarschijnlijk zit je nog wat te gespannen op de motor. Komt vanzelf goed :)
 
Hoe groot ben je?
Ik ben een soort dwerg, en pas gewoon niet op grote sportieve (toer) fietsen. Voelt je houding wel goed aan?
 
check je zit houding. Wsl ben je niet zo groot? moet je ver reiken? leun je op je polsen en je nek omhoog om met je hoofd recht te kunnen kijken?

Dan wsl deze motor voor jou ergonomisch gezien niet de meest geschikte.
 
Heb er nooit last van gehad,totdat ik voor t eerst een eind op de Tenere gereden had..Zat een behoorlijk recht Tomasselli stuur op..Iets ander model Renthal er op gezet,nooit meer last gehad
Maar als je nog maar net rijdt kan het idd ook aan een gespannen houding liggen..
 
Probeer in ieder geval niet te krampachtig op de motor te zitten, Houd het stuur vast zonder er in te knijpen en zorg dat je niet met opgetrokken schouders rijdt.
Probeer eventueel ook eens een iets ander zithouding, een paar cm naar voren of naar achteren op je zadel kan een hoop verschil maken.
waarschijnlijk moet je gewoon nog even wennen

Mochten deze "problemen" blijven kan je er misschien in de toekomst een ander stuurtje op (laten) zetten.
 
Spierpijn? Gewoon doorgaan, je lichaam herstelt niet alleen je beschadigde spiervezels, maar die maakt ook weer nieuwe. Je lichaam wordt er uiteindelijk sterker door ;)
Trouwens, waarom gebruik je die spierpijn niet als excuus voor een massage? 8-)
 
Had ik ook last van. Tot bleek dat ik scheef zat. Was daar zeer verbolgen over, want "ik zit niet scheef!! B| " Dus wel. Voor mijn gevoel vreselijk scheef de andere kant op gaan zitten, en eigenlijk nooit meer last gehad!!


en heb met MegaTouren tot 12 uur per dag op de motor gezeten- echt iets meer dan een flinke rit- geen centje pijn in schouders
 
Laatst bewerkt:
Meerdere oorzaken mogelijk.

Als nieuwbakken rijder kan het wel een paar maanden duren voor je wat minder verkrampt gaat rijden. Concentreer je op de manier waarop je op de motor zit. Soms helpt het met je knieën de tank wat steviger te omklemmen, dan voel je vaak waar er spanning op de rest van je lichaam zit. Probeer steeds weer die ontspanning te zoeken, op een zeker moment merk je dat het vanzelf gaat.

Andere oorzaak kan de zithouding zijn. Als je wat kleiner bent, zit je bv. vaak wat meer voorover. Het kán dan helpen om wat dichter op de tank te gaan zitten. Werkt dat niet, dan kun je denken aan aanpassingen in het stuur (bv. andere hoek van de clip-ons, beetje draaien van de handvatten oid)

Natuurlijk kan de oorzaak ook zuiver lichamelijk zijn, oud letsel of een lichte afwijking oid. Ook dan kunnen aanpassingen soms helpen.
Ik had altijd last van m'n nek en m'n linkerschouder bij het rijden. Bleek een nekhernia te zijn. Een lichtere helm, iets verlaagd stuur en een beter ruitje heeft dat vrijwel verholpen.
 
Laatst bewerkt:
Gaat vanzelf over. Spieren die je nooit belast worden nu ineens belast, dat is even wennen.

Tot je een andere motor koopt waarbij de zithouding weer anders is en dan begint het gezeik weer opnieuw ;)
 
Had ik ook last van. Tot bleek dat ik scheef zat. Was daar zeer verbolgen over, want "ik zit niet scheef!! B| " Dus wel. Voor mijn gevoel vreselijk scheef de andere kant op gaan zitten, en eigenlijk nooit meer last gehad!!


en heb met MegaTouren tot 12 uur per dag op de motor gezeten- echt iets meer dan een flinke rit- geen centje pijn in schouders


:^

Inderdaad, je kan scheef en/of verkeerd zitten. Je hebt je rijbewijs nog niet zo lang zie ik, dus verkrampt rijden kan een oorzaak zijn, als je wat meer ontspant zul je er aan wennen.Dat komt vanzelf wel.

het kan ook aan de houding op de motor zijn, misschien past de motor niet goed bij je.
Een vriend van me die wel al lang zijn rijbewijs had klaagde ook over echt vreselijke pijn aan zijn schouders.
Ik ben eens achter hem gaan rijden en zag dat zijn houding helemaal verkeerd was.
Wat volgens hem natuurlijk niet waar was :X
Als je achter hem reed zag je zijn schouders en direct zijn helm, zonder nek. Ik heb nog nooit iemand met zulke opgetrokken schouders op de motor zien zitten.
Hij moest veel te ver reiken voor het stuur.
Het duurde even, maar uiteindelijk heeft hij met iemand van motor geruild en tadaa, klachten over *O*

Nu niet gelijk een andere motor gaan kopen :+ , in de meeste gevallen is het gewoon wennen en leren ontspannen.
 
Ook gehad toen ik net mijn rijbewijs had.
Gaat vanzelf over na een tijdje, je lichaam moet aan een ongebruikelijke houding wennen.
 
}) })


Moeilijk om hier wat op te zeggen. Er zijn zoveel soorten motoren, sturen en dus zithoudingen. Met en zonder scherm, racekuip, toerkuip. Noem maar op. Ik weet niet wat jij dus hebt. Niet alles past bij iedereen. Is men dik of dun, lang of kort. Daarnaast, wat is men gewend. Het zou zelfs mede aan je kleding kunnen liggen.

Ik had ooit een mooie, sportieve Ducati SD 900, maar wel met een gewoon recht stuurtje. Ook een BMW R 100 RS gehad, met een wat klein stuur, en wat voorover gebogen zithouding. Ik heb er nooit aan kunnen wennen en na 12000 km uiteindelijk de kuip verkocht en er een een BMW CS kuipje en het BMW CS stuur op laten zetten. Stukken beter !! Ook op mijn huidige BMW R1150 R met zijspan heb ik een stuur laten zetten dat iets relaxter en iets breder en meer naar mij toe gebogen is. Stuurverhogers had de vorige eigenaar er al op gezet. En ik heb voor minder dan 10 euro een throttle rocker (wat een naam) op het gashandle gezet. Valt ook nog eens uit te proberen.

Succes .......

:] :W
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het na 27 jaar motorrijden nog steeds.
En niet alleen de schouders, maar ook armen, benen, rug, nek, borst.
Verder heb ik na een rit zulke erge zadelpijn dat ik niet meer kan zitten.
 
Ik heb het na 27 jaar motorrijden nog steeds.
En niet alleen de schouders, maar ook armen, benen, rug, nek, borst.
Verder heb ik na een rit zulke erge zadelpijn dat ik niet meer kan zitten.
Das nie goed nie :N
Als ik jou was zou ik dan toch serieus eens met iemand naar je houding gaan kijken... en eventueel naar een andere motor...
 
Das nie goed nie :N
Als ik jou was zou ik dan toch serieus eens met iemand naar je houding gaan kijken... en eventueel naar een andere motor...

Ik rijd geen 27 jaar op dezelfde motor.
Het was ook een beetje ironisch bedoeld, maar wel waar.
Motorrijden is gewoon geen comfortabele bezigheid.
Mountainbiken of wielrennen geeft vaak dezelfde verschijnselen, maar in die hoek accepteert men de ongemakken.
 
Ik rijd geen 27 jaar op dezelfde motor.
Het was ook een beetje ironisch bedoeld, maar wel waar.
Motorrijden is gewoon geen comfortabele bezigheid.
Mountainbiken of wielrennen geeft vaak dezelfde verschijnselen, maar in die hoek accepteert men de ongemakken.
En daarom hebben fabrikanten nou verschillende modellen gemaakt. De 1 wil "sportief" zitten en rijden. De ander wil na 200km pijnloos van de motor stappen. De 1 gaat mountainbike, de ander pakt een lekkere toerfiets. De VF heeft een behoorlijke toer zithouding. Ik ben 1.80 en kon er uren op rijden zonder een centje pijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd geen 27 jaar op dezelfde motor.
Het was ook een beetje ironisch bedoeld, maar wel waar.
Motorrijden is gewoon geen comfortabele bezigheid.
Mountainbiken of wielrennen geeft vaak dezelfde verschijnselen, maar in die hoek accepteert men de ongemakken.
Mwoah, ik weet het niet. Wat jij hebt omschreven heb ik nog nooit meegemaakt op de motor......
 
Inmiddels kan Sabine vast niet meer van de motor komen... O-) :P

:)

Echt comfortabel was een motorscooter. In 1 ruk 400 km, geen centje pijn. Da's mij met de motor nooit gelukt. Toch wil ik nooit meer zonder de motor, met het lekker schakelen en doorhalen neem ik stramme benen en rug voor lief.
 
Terug
Bovenaan Onderaan