Na reparatie weer tikken in blok.. Garantie???

DaDragon

MF veteraan
18 jul 2005
2.033
0
Apeldoorn
In december ging ik met mijn VT1100 naar de bovag-dealer om een tik uit mijn blok te laten halen.
De dealer vertelde dat er 1 nokkenasketting en 1 plunjer (klepstoter) vervangen moest worden om het tikken uit het blok te halen.
Maar omdat hij het blok toch had los liggen was het verstandiger om beide cilinders te laten doen. (scheelde weer uurloon, omdat als de ene vervangen moet worden de ander ook binnenkort moet)

Ik gaf accoord en het tikken was weg.

Nu heb ik in 2 ritjes 380 kilometer gereden (in 2 maand), en het tikken is weer aanwezig.

Wat mag ik verwachten van de dealer waar ik em heb laten repareren? Want het lijkt erop dat er weer een plunjer(s) aan vervanging toe is..

Zelf zou ik het billijk vinden als ik de plunjers betaal, en de dealer zelf het uurloon.. Immers had hij mij moeten adviseren (kwam er later achter via dit forum) om direct ook alle plunjers te vervangen.
 
Op een reparatie bij een bovag bedrijf zit 3 maanden garantie.
Het kan ook om een montagefout gaan.
Als de monteur de andere klepstoters heeft laten zitten, zullen ze nog wel goed zijn geweest.
Als de andere klepsstoters na 380 km ook kapot zijn, is er misschien meer aan de hand.
Bv. slechte smering.
 
Ik zou gewoon terug gaan en kijken wat ze zeggen. Mocht het met de vorige reparatie te maken hebben dan zou ik verwachten dat je alleen de onderdelen hoeft te betalen in het ergste geval.
Immers heb je 3mnd garantie op de reparatie.
 
Ik kan me vaag herinneren dat ik al eens eerder op een post gereageerd had die ook over het tikken van kleppen met eenzelfde motor ging.
Dacht dat ik toen gezegd had dat het tikken terug kon komen........
 
Ik heb ooit zo'n Honda VT1100 gehad. Tot ik hem 30 cm korter reed.

Maar zelf nog nooit problemen mee gehad. Het was een 100% probleemloze motor. Bijna saai zelfs.


Die remmen zijn wel weer link die zijn niet op hun taak berekend. En dat merk je pas als je goed vergelijkings materiaal hebt. Remmen zijn waardeloos.


En dat tikken in het blok...tja dat kan van alles zijn.

Pak een grote schroevedraaier zet hem met het metaal tegen het blok en luister met 1 oor (2 oren is wat lastig) aan het handvat.

Stel je diagnose door zo ver mogelijk van elkaar te meten en dan steeds dichter naar elkaar. Niet 100% foolproof maar je weet wel dan waar ongeveer dat tikken vandaan komt.

Is die al wat ouder? Ik had er een van 2 jaar oud en zelf 1 jaar op rondgereden.


Is het zo'n nieuwe vt1100C of die oude?
 
En als je 2 maanden later weer problemen hebt zal ik maar eens goed kijken naar je garantie termijn. Het is echter lastig voor jou om aan te tonen dat het het zelfde euvel is.


Rij anders ff langs een andere dealer en laat hem eerst ff een diagnose doen.. zover dat gaat en rij dan bij die knakker langs waar je hem had laten repareren.
 
De dealer heb ik gisteravond een mailtje gestuurd omdat het telefonisch geen gehoor gaf. (logisch want was al best laat)

De andere plunjers waren nog goed volgens de dealer... daarom was er maar 1 vervangen

Het tikken komt uit de voorste (en zachtjes uit de achterste lijkt het) cilinder. En klinkt bovenin de cilinder.
Verder kan ik niet aan de buitenkant zien wat het nou precies is uiteraard.. maar ja, na 380 kilometer vind ik het te snel..
Want om nou voor 380 kilometer weer 600 euro aan arbeidsloon te moeten betalen vind ik een beetje veel..
Dat is € 1,60 per gereden kilometer !!

Maar goed ik wacht nu eerst zijn reactie maar af. Heb mijn gegevens doorgegeven en hopelijk mailt/belt ie snel terug.
 
Om voorbarige conclusies te voorkomen: wat wil je hiermee in dit geval zeggen m.b.t garantie?

Tja, moeilijk te zeggen, ik weet niet wat er tegen da-dragon gezegd is mbt de reparatie.........
Wél weet ik dat het correct verhelpen van deze storing zéér tijdrovend is als het tenminste écht goed moet gebeuren.
En voor 600 euro heb je ongeveer 10 uurtjes, en daar kun je 't niet in maken als het tenminste écht goed gedaan moet worden :N
Plunjertje(s) verwisselen in 10 uurtjes lukt best wel, maar aan de rest wordt meestal niet de aandacht aan gegeven die het eigenlijk wél nodig heeft.............
 
Tja, moeilijk te zeggen, ik weet niet wat er tegen da-dragon gezegd is mbt de reparatie.........
Wél weet ik dat het correct verhelpen van deze storing zéér tijdrovend is als het tenminste écht goed moet gebeuren.
En voor 600 euro heb je ongeveer 10 uurtjes, en daar kun je 't niet in maken als het tenminste écht goed gedaan moet worden :N
Plunjertje(s) verwisselen in 10 uurtjes lukt best wel, maar aan de rest wordt meestal niet de aandacht aan gegeven die het eigenlijk wél nodig heeft.............

In principe zitten er nieuwe kettingen in, en de dealer heeft aangegeven dat hij de plunjers heeft getest stuk voor stuk.. Omdat hij er nadehand achterkwam dat er nog een tik in bleef zitten toen hij de kettingen vervangen had.

Dus die ene plunjer heeft hij vervangen.
Maar ik hoorde op de beurs in utrecht dat eigenlijk altijd standaard alle plunjers vervangen moeten worden.
Om dezelfde reden waarom je beide kettingen doet en niet 1..
 
Laatst bewerkt:
In principe zitten er nieuwe kettingen in, en de dealer heeft aangegeven dat hij de plunjers heeft getest stuk voor stuk.. Omdat hij er nadehand achterkwam dat er nog een tik in bleef zitten toen hij de kettingen vervangen had.

Dus die ene plunjer heeft hij vervangen.
Maar ik hoorde op de beurs in utrecht dat eigenlijk altijd standaard alle plunjers vervangen moeten worden.
Om dezelfde reden waarom je beide kettingen doet en niet 1..

Zó makkelijk ligt het niet :N
Er moet wezenlijk verder gekeken worden, het feit dat de motor nog tikte nadat de kettingen vervangen waren duidt er dus ook op dat de dealer hem al 2X uit elkaar gehad heeft en in de eerste keer dus onvoldoende opgelet heeft, óf je hoge kosten wilde laten besparen.......
Dingen die moeten gebeuren:
Kijken of de kleppen/zittingen niet ingeslagen zijn, waardoor de "arm-range" van de tuimelaar-as zó uitkomt dat het maximum koppel aan de tuimelaar-as rotatie niet gehaald wordt zodat de aanlegdruk van de tuimelaars in de rustpositie niet optimaal is.
Ook moeten de plunjers "uitgeshimd" worden, dit is een accuraat en tijdrovend werkje.
Ook moeten in zeer veel gevallen de klepgeleiders vervangen worden.
Dat alle delen uiterst zorgvuldig gecontroleerd moeten worden op slijtage, onrondheid en kromming lijkt me voor de hand te liggen, en dan bedoel ik niet dat er even "met het oog" naar gekeken wordt, meten is weten !!
Het zijn juis deze punten die 'voor het gemak' overgeslagen worden, gewoon omdat het een (zéér) tijdrovend werkje is, en een goede accuratesse van de monteur vereist.
 
Zó makkelijk ligt het niet :N
Er moet wezenlijk verder gekeken worden, het feit dat de motor nog tikte nadat de kettingen vervangen waren duidt er dus ook op dat de dealer hem al 2X uit elkaar gehad heeft en in de eerste keer dus onvoldoende opgelet heeft, óf je hoge kosten wilde laten besparen.......
Dingen die moeten gebeuren:
Kijken of de kleppen/zittingen niet ingeslagen zijn, waardoor de "arm-range" van de tuimelaar-as zó uitkomt dat het maximum koppel aan de tuimelaar-as rotatie niet gehaald wordt zodat de aanlegdruk van de tuimelaars in de rustpositie niet optimaal is.
Ook moeten de plunjers "uitgeshimd" worden, dit is een accuraat en tijdrovend werkje.
Ook moeten in zeer veel gevallen de klepgeleiders vervangen worden.
Dat alle delen uiterst zorgvuldig gecontroleerd moeten worden op slijtage, onrondheid en kromming lijkt me voor de hand te liggen, en dan bedoel ik niet dat er even "met het oog" naar gekeken wordt, meten is weten !!
Het zijn juis deze punten die 'voor het gemak' overgeslagen worden, gewoon omdat het een (zéér) tijdrovend werkje is, en een goede accuratesse van de monteur vereist.
En waar een ander prijskaartje aan hangt, waar de meeste mensen behoorlijk van schrikken. Als je het goed doet geef je de klant zelf de keuze.
 
En waar een ander prijskaartje aan hangt, waar de meeste mensen behoorlijk van schrikken. Als je het goed doet geef je de klant zelf de keuze.

Dat klopt!, en zo doe ik het ook.
Maar meestal gaan de klanten dan (zeer begrijpelijk en terecht) even naar je collega, die een mooi verhaaltje ophangt met bloemetjes en de hele santekraam erbij, waardoor de opdracht niet bij jou belandt.
Klant denkt dan immers vaak "dus als ik het goedkoop laat maken heb ik bij jou geen garantie, en bij die ander wél'
Dat dat achteraf niet zo werkt komen ze later vaak pas achter.
Ook kun je een bedrijf tegenkomen waar ze wél de motor gratis 10X uit elkaar halen en niet de juiste vakkundigheid bezitten, óf de klus onderschat hebben, en daarom in een cirkel blijven draaien, waarna een van beide partijen uiteindelijk opgeeft zonder dat de motor écht gerepareerd is...........
 
Terug
Bovenaan Onderaan