Na slagen snel je rijbewijs in handen

Mirakel

Die hard MF'er
26 apr 2009
299
0
Naarden
Ik weet dat er hier op het forum al vaker over gesproken is, maar zo te zien niet erg recent en er wijzigt nog wel eens wat in ons regel-landje, vandaar...

Ik moet op een donderdag aan het einde van de ochtend afrijden. Jullie snappen natuurlijk dat ik dan eigenlijk op vrijdag rond wil rijden :] Tijd voor een spoedprocedure.

Nu loop ik tegen het probleem aan dat de publieksbalie van ons gemeentehuis niet 's middags open is. Op zich denk ik dat ik ze nog wel zo ver kan krijgen dat ik op afspraak langs mag komen ( ik verzin wel een zielig verhaal *D ). Maar om dat goed te kunnen regelen ben ik op zoek naar wat informatie. Met name over hoe ze dat aanpakken, die spoedprocedure. Komt er een koerier langs? Zou dat op vaste tijden zijn? Hoe gaat het in z'n werk? Dat moet toch iemand hier wel weten. Kijk, als ik er achter kan komen dat ze tot 15 uur de tijd hebben, dan weet ik dat het technisch wel haalbaar is en alleen afhangt van de persoon in kwestie.

En zoniet, is er geen enkele mogelijkheid in Nederland om dit sneller te regelen? Ik dacht dat je vroeger naar het provinciehuis kon of zo. Je zou toch zeggen dat het een leuke melkkoe zou zijn om tegen extra betaling direct terecht te kunnen bij de 'rijbewijsfabriek' })

En als het echt allemaal niet lukt: hoe verstandig / onverstandig is het om toch alvast te gaan rijden. Je zou zeggen: je hebt je rijbewijs / verklaring dat je recht hebt op een rijbewijs, dus geen probleem. Aan de andere kant, als je een ongeluk krijgt en je moet op een schadeformulier datum afgifte rijbewijs opgeven en die ligt NA de datum van het ongeluk, dan ben je denk ik onverzekerd. Dat is het mij ook weer niet waard.

Vreemd eigenlijk, dat je met de verklaring van het CBR niet gewoon direct een tijdelijk rijbewijs voor een week hebt of zo. Waarom mensen zo kwellen? :? :?
 
Laatst bewerkt:
Zit nu met hetzelfde probleem, gisteren gehaald tegen 4 uur. En zijn om 4 uur dicht.

En voor spoed moet ik voor 2 uur aanvragen. Dus haal hem maandag op!
 
En als het echt allemaal niet lukt: hoe verstandig / onverstandig is het om toch alvast te gaan rijden. Je zou zeggen: je hebt je rijbewijs / verklaring dat je recht hebt op een rijbewijs, dus geen probleem. Aan de andere kant, als je een ongeluk krijgt en je moet op een schadeformulier datum afgifte rijbewijs opgeven en die ligt NA de datum van het ongeluk, dan ben je denk ik onverzekerd. Dat is het mij ook weer niet waard.

Ongeduld. Je hebt al zo lang gewacht, een weekendje meer maakt dan ook niet uit. Maar mbt het bovenstaande:

HEEL ONVERSTANDIG

Ze kunnen namelijk niet regelen dat je je rijbewijs sneller dan snel krijgt. Wat ze wel kunnen regelen is dat je em nooit krijgt. Wat jij voorstelt is daar een prima recept voor.
 
NIET alvast gaan rijden. :N

Ga maar gewoon balen en hopen op regen van het weekend. :Y

En geduld . . geduld . . geduld
 
~En als het echt allemaal niet lukt: hoe verstandig / onverstandig is het om toch alvast te gaan rijden. Je zou zeggen: je hebt je rijbewijs / verklaring dat je recht hebt op een rijbewijs, dus geen probleem. Aan de andere kant, als je een ongeluk krijgt en je moet op een schadeformulier datum afgifte rijbewijs opgeven en die ligt NA de datum van het ongeluk, dan ben je denk ik onverzekerd. Dat is het mij ook weer niet waard[/b


kan je dat als 38 jarige nog niet zelf bedenken? |(
tis niet anders dan 20 jaar geleden. eerst pasje dan rijden
of nog geen pasje dan rest van je leven betalen
 
Laatst bewerkt:
ik zal niet gaan rijden. na dat ik mijn rbw had gehaald, meteen naar het gemeentehuis gegaan. de week erna rbw opgehaald. en de datum van toen ik het rbw behaalde stond er op. Dus eigenlijk heb je je rbw niet in handen. maar zou je het wel officieel hebben? als je slim bent stap je niet op. maar vond het wel een puntje waard.
 
Met mijn auto rijbewijs was het zo: ik had netjes een week op de mijne gewacht. Op de dag dat ik deze dan eindelijk mocht ophalen, was er een storing in het netwerk van rdw geloof ik. Ze konden dus niet door geven dat ik het rbw ook daadwerklijk had opgehaald. Dus moest het blijven liggen, hier was ik het uiteraard niet mee eens. Dus vertelde ik, dat ik de volgende dag op vakantie zou gaan en dit zou niet door kunnen gaan zonder rbw. Als je eroverna denkt is het ongeloofwaardig, maar dat maakte niet uit. De lieve, aardige en sympathieke jongedame hielp me wel. Handtekeningetje daar en klaar :)

Er kan meer dan je denkt, ga het gewoon proberen. Het ligt er net aan wie je treft. Ik zelf woon in een klein dorpje waar de balie maar tot 12 uur open is. Hier werken ze toch anders dan in steden waar het meer bulk werk is wat verzet moet worden.

Succes (ook met slagen ;))
 
Het is inderdaad heel irritant dat je zolang moet wachten op je rijbewijs...
Vooral als je net je autorijbewijs hebt gehaald waar je al 18 lange jaren op hebt moeten wachten.
(meesten halen die volgens mij als eerste)
Vrijheid Blijheid als je hem haalt, moet je 5 werkdagen wachten!! Een week kan dan héééél lang zijn..

Gelukkig zijn ze in mijn gemeente aardig snel en is je pasje er al met 2-3 werkdagen, zonder het dubbele te hoeven dokken..
 
Toen ik ging afrijden had die mijn rijbewijs al bij, als ik het niet had gehaald dan had die het weer meegenomen maar omdat ik het wel haalde kreeg ik het meteen aan het einde van het examen. Dus mijn pa kwam me ophalen en ik kon zelf naar huis rijden :D
 
Zit nu met hetzelfde probleem, gisteren gehaald tegen 4 uur. En zijn om 4 uur dicht.

En voor spoed moet ik voor 2 uur aanvragen. Dus haal hem maandag op!

Ik heb hetzelfde gehad. Moest ook voor 2 uur of 1 uur aangevraagd zijn. Weekend zat er tussen dus werd ook maandag. Je staat wel in het systeem geregistreerd op het moment dat je het rijbewijs aanvraagt.

Dus als je het donderdag aanvraagt en je krijgt het pas maandag dan zal de datum van donderdag op je pasje staan.
Dus in het systeem staat dat jij je rijbewijs al hebt. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hetzelfde gehad. Moest ook voor 2 uur of 1 uur aangevraagd zijn. Weekend zat er tussen dus werd ook maandag. Je staat wel in het systeem geregistreerd op het moment dat je het rijbewijs aanvraagt.

Dus als je het donderdag aanvraagt en je krijgt het pas maandag dan zal de datum van donderdag op je pasje staan.
Dus in het systeem staat dat jij je rijbewijs al hebt. ;)


Zou er niet ook een veldje "Status" zijn, dat wellicht op: "in aanvraag" staat?
 
Heb een kennis gevraagd die bij (andere) gemeente werkt en die noemt ook de tijd van 14 uur. Ik neem dus aan dat dat een vrij landelijk iets is voor spoedjes en ik denk dan ook dat men dat digitaal verzorgt (gegevens in systeem invoeren en foto scannen). Je zou dus zeggen dat als ik die mensen toch zo gek krijg dat ik aan het begin van de middag langs mag komen, dat ze mij dan een top-weekend kunnen bezorgen. Let's hope so...
 
zo lekker weer wordt het niet dit weekend, maar ik had me rbw ook met spoed aangevraagd en toen was er ook een storing op de dag dat ik em zou halen, toen kon ik me proefrit verzetten.
Toen ik me auto rbw haalde (6 jaar geleden) kon ik em gelijk meenemen, maar omdat het nu via de computer gaat is het kennelijk moelijker en duurt het langer, handig die automatiseering.
 
Mooi wel, die stelligheid dat je ook gewoon slaagt. Alsof dat afrijden een formaliteit is :)

Anyway, succes. Ik keek al of je niet bij Utrecht terecht kon, maar 'tis inderdaad gemeente gebonden. Balen :)

Maar doe nou geen gekke dingen...
 
En als het echt allemaal niet lukt: hoe verstandig / onverstandig is het om toch alvast te gaan rijden. Je zou zeggen: je hebt je rijbewijs / verklaring dat je recht hebt op een rijbewijs, dus geen probleem. Aan de andere kant, als je een ongeluk krijgt en je moet op een schadeformulier datum afgifte rijbewijs opgeven en die ligt NA de datum van het ongeluk, dan ben je denk ik onverzekerd. Dat is het mij ook weer niet waard.

Beetje open deur, maar vooruit dan: Dat is erg onverstandig. Je hebt je rijbewijs dus nog niet, en je moet in bezit zijn van een geldig rijbewijs als je zonder instructeur de weg op wil. Een briefje met de mededeling dat je geslaagd bent voor je A geldt niet als rijbewijs.

Zolang alles goed gaat zal je er niet veel van merken, zodra je brokken maakt is het verhaal heel anders. Ik zou het risico niet nemen als ik jou was.
 
Haha geweldig, niet eens over nagedacht. Heb je alles geregeld, afspraak gemaakt bij gemeenthuis. Zit je bij de examinator aan tafel "Meneer u heeft helaas uw rijbewijs niet gehaald" -O-

Maar nog even erbij, ik heb vorige week mijn RBW met spoed aangevraagd maar je moet er ook rekening mee houden dat wanneer jij slaagt er niet meteen bij het gemeentehuis een telefoontje binnenkomt met 'Mirakel heeft zijn RBW gehaald' oftewel spoedaanvraag zou wel op dezelfde dag kunnen maar dan moeten de RDW gegevens wel al ontvangen zijn.

Over het rijden zonder RBW, er wordt aangegeven wanneer een RBW wel of niet afgegeven is, niet afgegeven en aangehouden is een boete van geloof ik 350 euries (is dus wat anders als RBW niet kunnen tonen, want officieel heb je hem dus niet) bovendien bij een ongeval ben jij altijd schuldig.

Ik zeg dus wacht lekker tot maandag/dinsdag, motorrijden gaat toch al snel vervelen 8-) .


Mooi wel, die stelligheid dat je ook gewoon slaagt. Alsof dat afrijden een formaliteit is :)

Anyway, succes. Ik keek al of je niet bij Utrecht terecht kon, maar 'tis inderdaad gemeente gebonden. Balen :)

Maar doe nou geen gekke dingen...
 
Zou er niet ook een veldje "Status" zijn, dat wellicht op: "in aanvraag" staat?

Ik heb ervaren van niet. :N

Om maar duidelijk te zijn;
Ik was op een donderdag geslaagd. Donderdag direct aangevraagd, maar dit moest voor 1 uur. Het werd vrijdag dus pas in behandeling genomen en 1 werkdag later zou ik het ontvangen. Dat was dus maandag.

Nu kon ik het niet laten en ging ik rijden. En jawel, we worden gelaserd. :X
Een smoes opgehangen dat ik em vergeten was dus gingen ze het "navragen" (dit was op de zondag ervoor). Volgens de mevrouw aan de andere kant van de portofoon had ik mijn rijbewijs. :?

Krijg ik vervolgens maandag mijn pasje en staat er inderdaad de datum van die donderdag op waarop ik het heb aangevraagd. O-)
 
Laatst bewerkt:
Beetje open deur, maar vooruit dan: Dat is erg onverstandig. Je hebt je rijbewijs dus nog niet, en je moet in bezit zijn van een geldig rijbewijs als je zonder instructeur de weg op wil. Een briefje met de mededeling dat je geslaagd bent voor je A geldt niet als rijbewijs.

Zolang alles goed gaat zal je er niet veel van merken, zodra je brokken maakt is het verhaal heel anders. Ik zou het risico niet nemen als ik jou was.

:Y

Ik kon het ook niet laten, maar ik kan het je ook niet aanraden om wel te doen.

Je hoeft geen eens brokken te maken. Als je aangehouden wordt dan is het al klote, want je weet dat je fout bezig bent. Daarnaast rijd je dus niet lekker relaxed, want je bent fout bezig. Dus elke politie auto die je ziet, jaagt je de stuipen op het lijf, terwijl die gasten je misschien niet eens zien staan.

Lekker wachten dus. Ik had hetzelfde. Het is klote, maar hoe langer je wacht, des te meer je geniet op het moment dat het wel mag. :Y
 
Laatst bewerkt:
De grote vraaggggg: welke donderdag dan?
Volgende week?

Zie je graag terug om te laten weten of het je is gelukt!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan