Na slagen snel je rijbewijs in handen

ik heb hier ook wat navraag over gedaan.

als je je rijbewijs aangevraagd hebt. sta je wel in de politie computer..
dus volgens de politie heb je dan wel een rbw. maar het staat nie op je pasje.

ik had nog geen motor dus ik had geen haast.
maar stel dat ik wel al een motor had ging ik gewoon rondrijden.
 
Ik heb in dezelfde situatie met de verzekering gebeld. Vreemd genoeg vertelden ze me dat ik niet verzekerd was mocht er iets gebeuren. Ik vond het eigenlijk toch best vreemd; het pasje is slechts een formaliteit en hoewel rondrijden zonder het daadwerkelijke pasje weliswaar verboden is maakt het m'n kans op een ongeluk niet groter. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld dronken rondrijden.

Maargoed, dat vond ik het beste argument om even te wachten want onverzekerd rondrijden is al niet echt slim maar de eerste dagen met je rijbewijs is het dat al helemaal niet.
 
Ja maargoed, de regel is dus gewoon. Dat je een rbw bij je moet dragen als je aan het rijden bent.

Als ze dan vragen waar ligt hij dan...of haal hem even op;)

Ik zet wel te denken om gewoon naar gemeentehuis te rijden als ik hem ophaal. Als ze dan zeggen haal hem maar op;) doe ik dat.

Maaruh, officieel moet je handtekening er staan. Die staat er pas op op moment van afgifte!
 
Ja, en als je iemand voor zijn flikker rijdt...wat doe je dan? Die paar dagen...is dat nou écht zo vreselijk erg? Sjonge...ik snap hier werkelijk geen ene moer van. Gewoon wachten. Zát mensen die niet konden wachten en achteraf zitten te janken dat ze zo'n spijt hebben. Wees gewoon verstandig.
 
Had geen zin om dit door te spitten hierbij mijn ervaring, toen ik aan het bureau zat bij de examinator heb ik gevraagd wanneer ik m'n rijbewijs kon aanvragen en dat kon pas de dag na m'n examen omdat hij pas aan't einde van zijn werkdag alle gegevens door geeft
 
OK, dus:

Het niet bij je hebben van je rijbewijs is een overtreding.
Het besturen van een voertuig dat je niet mag besturen is een misdrijf.

Duidelijk..

Ik citeer een stukje uit jouw bericht: "misdrijf hangt volgens mij erg af van dingen die je 'willens en wetens fout doet'."

Voor het besturen van een voertuig heb je een daarvoor geldende rijbewijs nodig en die heb je niet. Je hebt een papiertje waarmee je het rijbewijs kan AANVRAGEN.
Dus als je gaat rijden ben je willens en wetens fout bezig, aangezien elke Nederlander de wet hoort te kennen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan