Na verlagen motor minder wendbaar?

Ben zelf 1.58m en ook niet onbekend met verlagen. Ik weet niet hoe lang jij (TS) bent, maar ik vind 3,5 cm echt veel.

Beter eerst lager en aan de voorkant smaller zadel erop (Tijger Leathers bijvoorbeeld), en als het dan nog niet genoeg is, verlagen door kortere schokdemper of iets langere dogbones. Niet meer dan nodig is. Ik vind zelf verstelbare schokdempers (duur, maar als je naast kort ook licht bent, heb je al snel een andere schokdemper nodig) of dogbones fijn, dan kun je precies op de hoogte gaan zitten die je wilt hebben. Die standaard setjes gaan in zulke grote sprongen.

Voorkant doorsteken en/of lager profiel band erop.

Mijn SV1000 is verlaagd dmv lager zadel, verstelbare dogbones en lager profiel voorband. Naar schatting heb ik zo'n 1-1,5 cm verlaagd in het rijwielgedeelte. Ik ga hem echter weer een stukje hoger zetten, want niet meer zo erg nodig en ik wil de bodemvrijheid weer terug. ;-)

=> Ik zou als ik jou was een lager zadel erop zetten en het rijwielgedeelte terug omhoog zetten. Blijkbaar kun je veel winnen in het zadel.
Hoi Millamet,

Ik ben zelf 1.63. Ik ga alle opties proberen die ik vanavond heb ontvangen. Dank je wel voor je tips😊
 
Schiet me ineens te binnen, vrouw van een collega had speciale motorlaarzen waardoor ze een paar cm groter werd zeg maar. Misschien ook een optie.
 
Schiet me ineens te binnen, vrouw van een collega had speciale motorlaarzen waardoor ze een paar cm groter werd zeg maar. Misschien ook een optie.
PSX_20220220_160909.jpg
 
Schiet me ineens te binnen, vrouw van een collega had speciale motorlaarzen waardoor ze een paar cm groter werd zeg maar. Misschien ook een optie.
Goede tip, maar op dit moment is de zithoogte niet meer het probleem, maar het feit dat er d.m.v. onvakkundig gepruts niets meer van de bedoelde geometrie over is, met aannemelijk mega-onderstuur tot gevolg ;). Dat los je alleen maar op door te zorgen voor een gelijke verkleining voor/achter van de rijhoogte t.o.v. origineel - dat kan op allerlei manieren - en afhankelijk van hoe je dat doet het eventueel aanpassen van de demping op de mogelijk verkleinde veerweg. Alternatief is het terug origineel maken van de motor, i.c.m. het optioneel leverbare lagere zadel en/of idd de boots met reuzezolen.

Kennelijk waren die paar cm niet voldoende, gelet op de houten constructie, of zat die aan de laarzen vast? :X :+
DucBMW probeert zich voor te stellen hoe het schakelen verloopt met die houten blokken onder de zolen, mss maar gewoon met de hak opschakelen, zoals vroeger met de trialmotor gebruikelijk was…
 
Laatst bewerkt:
Ik heb pas na vier jaar wel andersom gedaan.
De motor wat hoger gezet.
Maar 3,5 centimeter kon ik er niet mee winnen.
Kwam buis tekort. ;)
Bekijk bijlage 1746288
Een setje Hyperpro voorveren zitten er al in.
Net als een volledige schokbreker achter.
Het originele spul is mager, de motor stuurt nu meer met overstuur in plaats van onderstuur.
Voorheen was de vering zelfs zo slap dat de motor met iets gas los in de bocht direct naar buiten wilde.
En dat moest soms wel omdat er minder vertrouwen was.
Sinds de aanpassing van de vering kan ik met extra 'gas' de bocht nog scherper maken. :]
Zo heb ik het ook laten doen en bevalt prima!
 
Kennelijk waren die paar cm niet voldoende, gelet op de houten constructie, of zat die aan de laarzen vast? :X :+
DucBMW probeert zich voor te stellen hoe het schakelen verloopt met die houten blokken onder de zolen, mss maar gewoon met de hak opschakelen, zoals vroeger met de trialmotor gebruikelijk was…
Ik herken die foto. Volgens mij waren ze daar aan het meten hoeveel cm ze vonden dat die motor lager moest. ;-)
Hoi, ja de Daytona lady geloof ik😊
Dainese heeft geloof ik ook iets met een verhoging. Wat je ook kunt doen is zelf ergens zo'n hoge inlegzool in verstoppen. Heb je wel al snel een (half) maatje groter nodig.
Heb zo'n inlegzool in mijn sportlaarzen zitten, en in een paar laarsjes dat ik bij concerten aantrek. (Je moet iets als je klein bent:+)
 
waarom kopen mensen niet gewoon een motor die bij ze past , wat een rare fratsen allemaal hier
Conformiteit is saai. Ik heb nog nooit een motor gehad die bij mij past.

@Vioon
Heb ooit een R1 verlaagd, zowel voor als achter 3cm.
Ik merkte ook dat hij net een beetje meer nodig had om in te sturen, het went vanzelf.
Drie cm mag geen probleem zijn.
 
Als ik een motor kocht die bij me paste zou ik wel heel erg voor joker rondrijden. Eens kijken: middelbaar, lelijk, beetje mank.... Nu kan ik tenminste nog het een en ander compenseren.

Maar ik begrijp waar je heen wilt; hoge motor kopen terwijl je klein bent. Is op zich niet erg want je hoeft niet met beide voeten aan de grond. Kon ik met mijn R100GS ook niet goed en dat ging, op een keer na, altijd goed. Die ene keer was op een bolle weg in de Voerstreek. Ik vroeg me al af waarom de anderen allemaal in het midden van de weg stopten. Tot ik mijn voet neer wilde zetten en de weg niet was waar hij hoorde te zijn. Wat is zo'n ding lastig op te tillen.
 
Als ik een motor kocht die bij me paste zou ik wel heel erg voor joker rondrijden. Eens kijken: middelbaar, lelijk, beetje mank.... Nu kan ik tenminste nog het een en ander compenseren.

Maar ik begrijp waar je heen wilt; hoge motor kopen terwijl je klein bent. Is op zich niet erg want je hoeft niet met beide voeten aan de grond. Kon ik met mijn R100GS ook niet goed en dat ging, op een keer na, altijd goed. Die ene keer was op een bolle weg in de Voerstreek. Ik vroeg me al af waarom de anderen allemaal in het midden van de weg stopten. Tot ik mijn voet neer wilde zetten en de weg niet was waar hij hoorde te zijn. Wat is zo'n ding lastig op te tillen.
Ik zet ook meestal een voet op de grond, maar het is wel een paar keer voorgekomen dat ik bij een windvlaag even heel snel de andere voet er bij moest zetten. Als dat niet gaat is je motor toch echt te hoog.
 
Misschien is het al gezegd, maar om makkelijker met je benen bij de grond te kunen komen is als eerste het beste om je zadel is smaller te maken, daardoor kunnen je benen rechter naar beneden en daar win je veel mee.
Dan als tweede inderdaad hakken onder je laarzen laten zetten, heeft mijn vrouw ook ooit gedaan, zie je niets van en scheelt ook weer 1 a 1,5 cm. Gewoon bij een schoenmaker laten doen, meer kan natuurlijk ook eventueel.
Als 3e dan je voorvork iets laten doorsteken, dat levert meer op dan achter laten zakken, en dan als 4e achter iets laten zakken.
 
Hoi Millamet,

Ik ben zelf 1.63. Ik ga alle opties proberen die ik vanavond heb ontvangen. Dank je wel voor je tips😊

Zelfde lengte als ik. Daar zijn toch echt wel passende, comfortabele motoren voor te vinden :?
Ik kon prima uit de voeten op een Duc ST2. Ik snap dat dit niet direct een aantrekkelijke motor is; is puur bedoeld als voorbeeld ;)
Verder heb ik in het verleden op een Cagiva Elefant 650 rondgetuft, wel met kleinere voorvelg dan origineel. Ook dat was geen probleem, al moest ik daarbij af en toe wat naar de zijkant van het zadel schuiven om een voet stevig op de grond te kunnen zetten ... en bij stil gaan staan goed oppassen voor kuilen :+

Vorig jaar heb ik bewust gekozen voor een KTM Duke ipv een Adventure. Bij de Adventure kwam ik echt niet goed met de voeten bij de grond. Verlagingsset was wel mogelijk, maar zag ik zelf niet zitten.
Wel heb ik laarzen met verhoogde binnenzool (Daytona Lady Star). Dat geeft net dat beetje extra om in ieder geval 1 voet goed vlak op de grond te kunnen zetten.
Ik weet niet of dit al ter sprake is gekomen, maar ik vind het tot nu toe de beste manier om beter met de voeten bij de grond te kunnen.
En misschien is dat in combinatie met iets minder verlagen van de motor een goede tussenweg om van de huidige motor te blijven (gaan) genieten.

Edit: zoiets als bovenstaande post dus, maar dan gewoon zo geleverd.
 
Mijn vrouw heeft een BMW F650 CS en die hebben we 3.5cm verlaagd. Stuurt nog steeds prima :)

Ik denk zelf dat het niet zozeer in de verlaging zit, maar in de afstelling van de vering... dus ik ga in dit geval met @DucBMW mee; laat je motor eens nakijken bij een veringspecialist.
 
balhoofdhoek.gif

Als je enkel achter de motor laat zakken veranderd je balhoofdhoek en dus ook je naloop.
Met een grote naloop wordt je stuur stabieler, maar minder wendbaar, dit zie je ook meer bij choppers.
Zet je de achterkant hoger (gebeurd soms bij racemotoren) dan wordt je naloop kleiner, wordt sturen directer en soms zelfs te nerveus als je te ver gaat.
Laat je voor ook zakken dan hef je dit weer (gedeeltelijk) op
Verder hebben ze wellicht ook je voorveerspanning van je achterveer verlaagd om de motor verder te laten doorzakken, echter omdat ze een ring hebben geplaatst denk ik van niet, maar kan je controleren. Maar dat is altijd een verkeerde oplossing. Vering demping moet goed staan onafhankelijk van de rijhoogte.
Even naar laten kijken kan nooit kwaad natuurlijk.
 
Goed (vereenvoudigd ;)) verhaal. Wel verwacht ik, als je een motorfiets verlaagd, je in principe (voor het mooie) altijd veervoorspanning en ingaande demping zult moeten aanpassen, omdat de bruikbare positieve veerweg (inveren) doorgaans kleiner wordt, hetzij door de aanpassing an sich, hetzij als gevolg van het verlagen i.c.m. de ruimte die het ontwerp van de motor daarvoor biedt. De vering/demping moet immers hetzelfde doen, maar dan over een kortere afstand (veerweg) dan door de fabrikant was bedacht. Of de negatieve veerweg (uitveren) verandert hang af van de wijze waarop de motor is verlaagd.

Mijn vrouw heeft een BMW F650 CS en die hebben we 3.5cm verlaagd. Stuurt nog steeds prima :)

Ik denk zelf dat het niet zozeer in de verlaging zit, maar in de afstelling van de vering... dus ik ga in dit geval met @DucBMW mee; laat je motor eens nakijken bij een veringspecialist.
Desbetreffende F750GS heeft ESA dat werkt op de achterschokdemper, en aan ESA kun je zelf niks afstellen: je kunt alleen een keuze maken uit voorgeprogrammeerde afstellingen. Een goede vering specialist - niet elke - kan dat eventueel wel. Hoedanook, met het verlagen is in dit geval dus wss niet de afstelling veranderd, maar de geometrie, en i.h.b. de naloop.
Het effect daarvan verschilt natuurlijk per motor.
Maar als je de naloop van een motorfiets, die van zichzelf al een wat grotere naloop heeft, nog verder vergroot - zoals ik vermoedt dat hier aan de hand is - dan hou je beslist geen lekker sturende motor over. Want het eenzijdig verlagen beïnvloedt niet alleen de naloop - dus stabiliteit versus het gemak van insturen - maar ook de (dynamiek van de) aslastverdeling. En oja: de statische aslastverdeling is bij zo’n GS al meer op het achterwiel gericht (v/a: 48/52) dan bij een regulier straatmodel (v/a: 50/50 - 52-48). Dus als je het ding alleen achter verlaagd hou je onderweg nog minder druk op het voorwiel over, die je juist wel wilt hebben om bijvoorbeeld haarspeldbochtjes knap te ronden.
Of en wat je van dat alles merkt hangt natuurlijk ook af van de verwachtingen en rijstijl van de bestuurd(st)er, en wat die zoal met de motor wil doen.
 
Laatst bewerkt:
Zo, dat is pas een zinvolle bijdrage. Daar kan de TS iets mee :t
Tja het verbaast mij toch ook vaak dat te kleine of te grote mensen bepaalde motoren kopen, aanpassen naar hun lengte en dan nadien zeggen... 'ugh, het rijdt wat minder goed nu...'
Als je de geometrie veranderd van de motor, dan moet je maar de nadelen erbij nemen.
 
Tja het verbaast mij toch ook vaak dat te kleine of te grote mensen bepaalde motoren kopen, aanpassen naar hun lengte en dan nadien zeggen... 'ugh, het rijdt wat minder goed nu...'
Als je de geometrie veranderd van de motor, dan moet je maar de nadelen erbij nemen.
maar ja , je mag er niets van zeggen
 
waarom kopen mensen niet gewoon een motor die bij ze past , wat een rare fratsen allemaal hier
Waarom post jij dit soort dingen niet gewoon op www.zuurpruim-forum.nl ipv hier dit soort onzin neer te typen, Niemand heeft iets aan dit soort opmerkingen.

maar ja , je mag er niets van zeggen
Mag wel, maar je verpest alleen de sfeer ermee. Het is een forum voor iedereen, je hoeft mensen die in jouw ogen domme dingen posten niet weg te pesten ofzo met opmerkingen waar niemand wat aan heeft. Ik vind jou opmerkingen ook dom bv.




@Vioon Wellicht een rare vraag, maar de BMW dealer.... heb je daar al eens geïnformeerd ? Die hebben toch ook verlaagde motoren in hun klantenbestand en weten vaak het best wel systeem wel of niet goed bevalt. Iig moet je weten of je motor 100% is. Balhoofdlagers, legers e.d. moeten goed zijn, dat op zich zou al een reden kunnen zijn voor slecht stuurgedrag !!

Maar....het zou toch wellicht ook voor een deel ' tussen je oortjes' kunnen zitten.
Een goede instructeur moet dat binnen een 10 minuten rijden al kunnen ' lezen'.
Ben er helaas fysiek nog ff niet toe in staat maar zoek een goede instructeur, die zou eea binnen een uur goed kunnen analyseren en met 2 a 3 uurtjes het ' uit je hoofd' moeten kunnen krijgen. Over ons - moto-active.nl Peter is een ex-collega van mij, een van de meest eigenwijze mensen die ik ken, maar ook een uitstekend instructeur voor dit soort dingen, heb m a heel lang niet meer gesproken maar hij is wellicht te porren voor een individuele sessie van enkele losse uren.
 
Waarom post jij dit soort dingen niet gewoon op www.zuurpruim-forum.nl ipv hier dit soort onzin neer te typen, Niemand heeft iets aan dit soort opmerkingen.


Mag wel, maar je verpest alleen de sfeer ermee. Het is een forum voor iedereen, je hoeft mensen die in jouw ogen domme dingen posten niet weg te pesten ofzo met opmerkingen waar niemand wat aan heeft. Ik vind jou opmerkingen ook dom bv.





.

Waarom post jij dit soort dingen niet gewoon op www.zuurpruim-forum.nl ipv hier dit soort onzin neer te typen, Niemand heeft iets aan dit soort opmerkingen.


Mag wel, maar je verpest alleen de sfeer ermee. Het is een forum voor iedereen, je hoeft mensen die in jouw ogen domme dingen posten niet weg te pesten ofzo met opmerkingen waar niemand wat aan heeft. Ik vind jou opmerkingen ook dom bv.

Modbreak:

Doe eens normaal man

 
Laatst bewerkt door een moderator:

Houd nou eens op met dat gemiep. Wees jij dan de meest wijze en negeer hem.
En probeer eens iets positiever en constructiever in het leven te staan, in plaats van steeds dit ge-azijnpis :X

Over de manier waarop je je hierboven uit, wil ik het niet eens hebben :r
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan