na vervangen remblokken, een aanlopende rem..

Quark

MF veteraan
3 mrt 2007
6.715
9
Geldrop
hallo,
na het starten van een topic "welke remblokjes" ben ik aangeland bij een volgend probleem...
aangezien deze meer van technische aard is als de keuze voor remblokken leek het mij gepast een vers topic te starten.

ik heb dus nieuwe remblokken geplaatst, zowel voor als achter.
met het plaatsen van de blokken heb ik zonder veel moeite de zuigertjes in de klauw kunnen terugdrukken, nadat ik het remstof wat eraan hing verwijderd had...
zodat ik de nieuwe dikke blokken kon plaatsen en de klauw weer kon terugplaatsen aan zijn plekje aan de voorvork...

nu valt het mij op dat nadat ik weer remdruk had opgebouwd, de voorrem dus wat aan blijft lopen... als je een zwiep aan het wiel geeft draait die hooguit 0.5 tot 1 slag door..

ik heb de klauw niet verder uit elkaar gehad, en ook ben ik van de rest van het remsysteem afgebleven...

is dit normaal? ik heb nog geen meter gereden verder, ik twijfel een beetje nu of dat ook verstandig is.
slijt het eerste deel snel weg en moet het zich nog zetten allemaal? of heb ik straks kokende remmerij?

daar komt bovenop dat ik net eventje een poging had gedaan het deksel van de remvloeistof te lichten, maar de kruiskopjes die erin zitten lijken wel van peperkoek... de koppen zijn nu al flink beschadigd en er is geen beweging in gekomen...

nu dacht ik dat mischien doordat dit deksel niet is gelicht, er misschien nog een soort van overdruk in mijn systeem zit waardoor mijn remmen niet goed vrijkomen???

zo, dat waren mijn spinsels.. iemand ideeen?
 
Ik zou als ik jou was eerst eens een stukje gaan rijden en kijken of de schijven echt heet worden. Dan weet je of je een probleem hebt. Als je je remvloeistof reservoir niet heb geopend bij het plaatsen van de nieuwe remblokken kan er inderdaad een overdruk ontstaan waardoor de zuigers de remblokken tegen de schijf aan willen drukken maar aangezien je zegt dat je eerst druk op moest bouwen voordat je weer kon remmen denk ik niet dat hier het probleem zit. Je kan natuurlijk altijd even de schroefjes proberen los te timmeren met een centerpons op de zijkant van het schroefje en dan proberen "rond te slaan" en zo de schroefjes proberen los te krijgen. dan zou ik de remzuigers nog een keer maximaal terugduwen en dan kijken of je het probleem nog steeds hebt.Er zit in rubberen ring in je remklauwen om je remzuigers heen die zodra jij je rem indrukt gaan vervormen en die weer terug naar zijn oorspronkelijke vorm terug willen zodra jij je rem loslaat...dit systeem zorgt ervoor dat je remmen weer vrij komen het kan zijn dat deze versleten zijn en dus niet meer vervormen maar gewoon over je remzuigers heen glijden..ik weet niet of het bij je oude remblokken ook was.
 
Lijkt me niets aan de hand hoor. Het feit dat je het wiel een "zwiep" kan geven én dat het wiel nog een 1/2 tot een hele slag doordraait met nét gemonteerde nieuwe remblokken, geeft aan dat je schijf/schijven vrij genoeg lopen. Ga de remblokken eerst maar eens rustig inrijden/remmen. Zeker de eerste 100 km proberen harde remacties te voorkomen.
 
ik hoopte al op bovenstaande reacties, zelf dacht ik ook dat het misschien wel normaal zou zijn.
maar aangezien het de eerste keer is dat ik de blokken wissel en niet veel ervaring heb daarmee. leek het mij verstandig een balletje op te gooien hier..

@tito: voor de wissel zijn er nooit problemen geweest met aanlopen, dus de ruber afdichtingen zullen wel ok zijn..
voordat ik met die schroefjes ga prutsen, ga ik eerst zorgen dat ik een stel reserve heb, want als ik ze eenmaal los heb draai ik die gare schroefjes natuurlijk niet meer terug...

ik hoop overigens dat bovenstaande werkt, ik heb wel wat ervaring met vastzitten schroeven...
maar deze schroeven zijn echt ongelofelijk zacht... het lijkt wel alu of iets...
uitboren is een optie, maar dan moet ik de overgebleven draadeindes er natuurlijk ook nog zien uit te krijgen..
mijn remresevoir is 1 geheel met de rempomp en remhandle, dus het hele ding vervangen omdat die klereschroefjes vast zitten zou zuur zijn...

edit: het enigste wat ik zou kunnen doen op deze zondag, aangezien ik geen materialen kan halen, is de ontluchtingsnippel eens losdraaien en de eventuele overduk opheffen en weer vastzetten... olieniveau was zelf met versleten blokken nog goed, dus dat zou imo geen probleem moeten zijn.. mee eens?
 
Laatst bewerkt:
Probeer de boutjes eruit te draaien met een slagschroevendraaier.
Als het reservoir helemaal vol is dan kan inderdaad je rem aan gaan lopen.
 
je moet wel even kijken of je oliereservoirtje niet helemaal vol zit.
anders wat olie weglaten lopen.

betreft ronddraaien wielen. dat is heel normaal.

na je eerste ritje op de motor zit je bijna weer terug op 100% remkracht.
of je schijven moeten dermate slecht zijn, dan duurt het wat langer.
 
Heb je de zuigertjes eerst een stukkie naar buiten gepompt voordat je ze schoongemaakt hebt? Zo te lezen niet. Haal de klauwen maar eens los en pomp ze iets naar buiten, wedden dat ze verderop naar binnen nog smerig zijn?
 
ik heb nu idd eventjes wat druk af laten lopen door de ontluchtingsnippel eventje te lossen...
daarna eventjes een stukkie gaan gaan rijden, en het lijkt zo opgelost te zijn...

idd eens proberen op het werk met een slagschroevendraaier de schroefjes te lossen, ander moeten we met grof geweld aan de gang...

remmen voelen nu wel een heel stuk harder aan, hoef de handles minder ver aan te knijpen eer het echt begint te remmen.. ff wennen maar remt wel beter en het is beter te doseren..
 
das krek wat ik dacht...

zeker een jaar geleden iig...
veel ste lang maarja, uitstellen he...
Dat veelste lang valt wel mee, maar dat ligt er ook aan hoeveel km je per jaar rijd.

Wat die boutjes betreft, zou ik deze met een deuvel op de kop tiken om weer een beetje vlees te krijgen voor je (slag)schroevendraaier. (dit heeft als voordeel dat je boutje "schrikt"). Hierna de schroevendraaier weer in het krijs zetten en nog een klap(je) op de schroevendraaier geven.
 
okeee...

ff vertalen voor mij, ik weet denk ik wel wat je bedoelt... maar: wat is een deuvel?
laaste keer dat ik de term deuvel heb gehoord, DACHT ik dat dat van die houten pennen waren in de meubelwereld... een penverbinding zeg maar..
(edit: jawel hoor zie hier)

bedoel jij een drijver? of een center o.i.d?

of een soort beitelachtig iets???
 
Laatst bewerkt:
okeee...

ff vertalen voor mij, ik weet denk ik wel wat je bedoelt... maar: wat is een deuvel?
laaste keer dat ik de term deuvel heb gehoord, DACHT ik dat dat van die houten pennen waren in de meubelwereld... een penverbinding zeg maar..
(edit: jawel hoor zie hier)

bedoel jij een drijver? of een center o.i.d?

of een soort beitelachtig iets???
:^
Of een drevel
 
drevel was toch met een ronde vlake (iets holle) punt? ik zie niet direct wat me dat opleverd als ik daar een hengst mee verkoop aan mijn kruiskopschroef... hij zal dr van verschieten en dat kan helpen. maar extra vlees creeren?? :?

waarschijnlijk heb je een ander stuk gereedschap ik gedachte... 1tje die ik niet ken.. ;)

zelf dacht ik eraan om met de dremel mijn kruiskop om te toveren naar een zaagsnede schroef.. of simpel uitboren en hopen met een griptang de restjes uit te kunnen draaien.. :X

heb ook nog wel m3 tot m5 extractors liggen, je weet wel, van die linkse tappen met zeer grove draad, maar daar heb ik slechte ervaringen mee, als die breken zit je met een stukje gehard staal in je schroef, en probeer die maar eens uit te boren dan... :(
 
Laatst bewerkt:
drevel was toch met een ronde vlake (iets holle) punt? ik zie niet direct wat me dat opleverd als ik daar een hengst mee verkoop aan mijn kruiskopschroef... hij zal dr van verschieten en dat kan helpen. maar extra vlees creeren?? :?

waarschijnlijk heb je een ander stuk gereedschap ik gedachte... 1tje die ik niet ken.. ;)

Ja, zo'n ding en dat helpt wel degelijk. Als een kruiskop aan het doldraaien is komt het spul naar boven, als je er dan met een drevel op mept sla je de vorm weer goed. Soms kun je hem dan zo losdraaien.
 
okeee...

ff vertalen voor mij, ik weet denk ik wel wat je bedoelt... maar: wat is een deuvel?
laaste keer dat ik de term deuvel heb gehoord, DACHT ik dat dat van die houten pennen waren in de meubelwereld... een penverbinding zeg maar..
(edit: jawel hoor zie hier)

bedoel jij een drijver? of een center o.i.d?

of een soort beitelachtig iets???
Sorry, verkeerde woord..
Maar het antwoord is al gegeven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan