Naald advies

Dark0z

MF veteraan
12 feb 2006
1.412
131
Ik ben vandaag op de testbank gegaan en kwam erachter dat mijn naald te arm is. Ik heb een KTM 625cc en http://img248.imageshack.us/img248/619/testbankresized.jpg (dit is m'n uitdraai van de testbank)

Ik heb nu een K5 naald in mn carburateur zitten. Het middelste gedeelte van de naald moet dunner, maar ik heb geen idee hoe groot het effect is tussen b.v. een K5 en een K6.

http://www.dellorto.co.uk/editor/uploads/images/K-U%20Needle%20charts.pdf (Hier een overzicht van de K naalden)

Wat adviseren jullie mij om te nemen?
 
Hoezo staat volgens jou de zaak te arm dan?

Ik zie een A/F die keurig vrijwel recht loopt en rond de 14 zit. Dat is volgens mij heel netjes. In het begin van het toerental staat ie rijker, maar dat is op zich ook goed.
 
Zei die kerel van de testbank zelf...

tijdens de run zag ik dat in de onderste touren de air/fuel meter in het rood sprong. Verder niet zo heel veel verstand van eigenlijk
 
Hoezo staat volgens jou de zaak te arm dan?

Ik zie een A/F die keurig vrijwel recht loopt en rond de 14 zit. Dat is volgens mij heel netjes. In het begin van het toerental staat ie rijker, maar dat is op zich ook goed.
A/F bij vol gas waarschijnlijk? Naald heeft niet echt wat met vol gas te maken. Dat is wat ik me kan bedenken. Ik ben wel geïnteresseerd of dat ook echt zo werkt. ,Zit er aan te denken om ook een keer mijn motor op de bank te zetten.
 
Het is een uitdraai bij km/h , niet zo goede referentie dus..
Eigenlijk moet hier de motor met de testbank geremd worden en ff op constant toerental gehouden worden.
Hebben ze de lambda aanzuigbuis gewoon achter in de uitlaat gestoken :?
Gezien de vermogensafgifte en de A/F verhouding zijn er meetfouten gemaakt
 
Laatst bewerkt:
Hoezo staat volgens jou de zaak te arm dan?

Ik zie een A/F die keurig vrijwel recht loopt en rond de 14 zit. Dat is volgens mij heel netjes. In het begin van het toerental staat ie rijker, maar dat is op zich ook goed.
uhhh Jan,....., in het begin komt de A/F wel degelijk van boven naar beneden hoor..., alles boven de 13 wordt als armer ingeschat, alles daaronder als rijker.
Maar nogmaals, ik vertrouw de meting niet.
 
De lucht/brandstof verhouding is onder de 6000 toeren veel te arm. Ideaal is de verhouding 14 : 1.

Globaal kan gesteld worden:
eerste kwart gas = stationair sproeier,
tweede en derde kwart gas = naaldsproeier,
laatste kwart gas = hoofdsproeier.

Naald 1 of 2 gleufjes hoger hangen, dus lagere gleuf, zal soms helpen het mengsel rijker te maken.
 
Laatst bewerkt:
Mn naald staat op z'n hoogst (clipje onderaan) dus ik denk dat ik eerst een rijkere naald moet nemen voordat ik met mn stationairsproeiers aan de slag ga, toch?

Tijdens de run werden wel diverse tourentallen aangenomen mbv de rem van de testbank.
 
Laatst bewerkt:
Gezien de A/F meting kan die corresponderende vermogenskromme niet kloppen.
En zomaar eennaald afstellen zal niet echt simpel zijn, met een KTM zoek ik eerder in de naaldvorm en soort mengbuis en niet te vergeten de vlotterhoogte.
Meten =weten en daarom meet dan ook goed!!!
 
Ik ben vandaag op de testbank gegaan en kwam erachter dat mijn naald te arm is. Ik heb een KTM 625cc en http://img248.imageshack.us/img248/619/testbankresized.jpg (dit is m'n uitdraai van de testbank)

Ik heb nu een K5 naald in mn carburateur zitten. Het middelste gedeelte van de naald moet dunner, maar ik heb geen idee hoe groot het effect is tussen b.v. een K5 en een K6.

http://www.dellorto.co.uk/editor/uploads/images/K-U%20Needle%20charts.pdf (Hier een overzicht van de K naalden)

Wat adviseren jullie mij om te nemen?

Een arme naald...
Ik adviseer je informatie in te winnen bij De Arme Student. :+
 
Dus, wat kan ik nu het beste doen dan ?

Ik neem aan dat degene die er een run mee heeft gedaan toch wel duidelijk kan zeggen wat er mee aan de hand is. Moet ik nu een ander type naald nemen waarvan het midden gebied dunner is of grotere sproeierbuis? En welke naald zou ik het beste kunnen nemen
 
Laatst bewerkt:
Oftewel zeker niet meer naar deze meneer terug gaan.
Als hij zegt dat dat verkeert is, dan dient hij als vakman toch een oplossing aan te dragen.
Ga naar een echte tuner en niet een motorzaak die toevallig een rollerbank gevonden heeft.
Liefst (is persoonlijk) geen Dyno bank maar een geremde .

Als je met naalden in de weer wilt is het beste effe naar Goes te rijden, ruud frederiks heeft als het goed is als enigste in Nederland alles zo op voorraad en is zeker geen domme jongen.
Als hij vind dat het nodig is pakt hij het zo uit het magazijn.

Ikzelf ga al jaren naar spierings hier in Heesch.
Zoek een ervaren tuner die meer kan als standaard kitjes uit de folder inbouwen.
 
Huh??
Een vermogensbank werkt toch sowieso met een rem??

Of heb ik weer eens iets niet goed begrepen....
Ik heb mn off road eens op een testbank gehad en mn Benz ook ooit eens.
En ik durf hard op te zeggen dat die waar mn motor op stond nou niet echt super professioneel was... en zelfs die was geremd (volgens mij)

Juist door die rem bepaal je het vermogen, toch??

Ik denk dat ik zo weer het een en ander bij ga leren... :Y
 
er zijn veel soorten motoren test banken, blok alleen op n zgn waterrem of wervelstroom rem .......... t/m meer dynamische testen........dynojet, komplete voertuig meten met behulp van n vliegwiel waar je de acceleratie van meet.........en allerlij combos mogelijk..........ieder vraagt n eigen interpretatie :W
 
Laatst bewerkt:
Bij een dyno bank heb je een blok ijzer wat je opgang gooit.
En ja daar zit ook een rem in, die rem word bij de start ingesteld.
En kijk dan eens als je meer vermogen hebt....Tadaa, de rem stond lager ingesteld.
Een geremde bank daarentegen heeft een constante tegendruk.
En bepaalt ook transmisieverliezen om zo een echt krukas vermogen te bepalen, en een dyno doet dat volgens een standaard waarde.

Maar het idee blijft hetzelfde, ga je geld niet naar de eerste de beste gek brengen die ergens een rollenbank gevonden heeft.
Ga voor zulk advies naar een profesional, ookal kost die 5 euro per run meer.
Uiteindelijk is die toch goedkoper bij degene die kennis van zaken heeft.
Een kitje volgens de folder inbouwen van mijn dochter van 5, maar een eigenbouw fiets afstellen kunnen er in Nederland maar verdomt weinig.

Of een anderre oplossing is een meter regellen zodat je onder het rijden de CO waarde kan bepalen.
Dan kun je alles zelf in de polder afstellen.
 
Joh,

maar waarom valt hier dan niks uit te lezen?

Hierom:

Gezien de A/F meting kan die corresponderende vermogenskromme niet kloppen.
En zomaar eennaald afstellen zal niet echt simpel zijn, met een KTM zoek ik eerder in de naaldvorm en soort mengbuis en niet te vergeten de vlotterhoogte.
Meten =weten en daarom meet dan ook goed!!!

Het is een uitdraai bij km/h , niet zo goede referentie dus..
Eigenlijk moet hier de motor met de testbank geremd worden en ff op constant toerental gehouden worden.
Hebben ze de lambda aanzuigbuis gewoon achter in de uitlaat gestoken :?
Gezien de vermogensafgifte en de A/F verhouding zijn er meetfouten gemaakt
 
Terug
Bovenaan Onderaan