Naar de bergen rijden en kleine toppen klimmen zonder uitrusting.

FTW

ForeverTwoWheels
Donateur
28 aug 2005
1.192
509
de bluesrock delta
Wie kan mij op weg helpen, ik wil zsm naar de alpen, liefst in 1 dag. Echter, 1ste dag snelweg is niet een probleem voor mij, maar liever niet natuurlijk.
Ik woon op de ZH eilanden, dus ben tot wat, de ardennen al ong 200k kwijt en om dat vanuit ons saaie platte landje binnendoor te doen, wat eigenlijk voorheen altijd gebeurde.
Nu heb ik zelf een beetje zitten kijken en wanneer ik bv overdag (start uur of 7/8) naar oberdorfst rij, de uitlopers in DE, dat zou je met een uur of 9/10 al je tentje neer kunnen zetten.
Of ik zeg, ik rij een uur of 03/04 weg hier, met een eta van ong 13:00, nog ff tijd om te eten/tentje uit te klappen en nog een paar pasjes mee te pakken.
Gebied is redelijk centraal en redelijk bekend bij mij.
Wat ik zoek is echter wandelgebieden buiten de gebaande paden, waar je NET geen uitrusting nodig bent, dan div kleding/schoenen. En waar men zo weinig mogelijk wandeltoeristen tegenkomt. Nou dan kom je via google earth uit bij de bergsport websites, welke weer commercieel ingericht zijn met pakketten van daar heb ik u.
Wie heeft er dus ervaring met Naar de bergen rijden en kleine toppen klimmen zonder uitrusting. Liefst buiten de bekende gebieden natuurlijk en als het kan zonder permits.
Ben een ervaren motorrijder, land en berg, een ervaren wandelaar als in ik ben fit.
 
Verschillende keren ben ik pas eind vd ochtend vertrokken.
Eerst lekker uitslapen. Een uur of wat over de Autobahn (ca 150km/h)
's Avonds tentje opzetten in de schemer en dus slapen in Noord-Zwits.

In verleden heb ik vaker hoog in de bergen gelopen.
Vwb wandelen vind ik andere wandelaars geen punt.
Als je wat hoger gaat lopen wordt het sowieso altijd al minder druk.
Toch wanneer je alleen loopt zie ik aanwezigheid anderen in zekere zin ook als een stukje veiligheid!
Een uitglijder met een verzwikte enkel kan maar zo.

Warme kleding (mee) hoger in de bergen, is altijd aan te raden.
Veel drinken, drinken en drinken meenemen. Bij vertrek voor hoog in de bergen had ik soms wel 5L bij me.
Verder altijd lopen met LEKI-stokken. Extra steunpunt bijv bij beginnende uitglijder.
Daarnaast doen bergstokken via je armen ca 1/3 van het klimwerk.
Stokken naar boven paar cm inkorten. Omlaag paar cm verlengen tov vlak terrein.
 
  • Geweldig
Waarderingen: FTW
Goed uitgerust stap ik zeker op de motor, langere rit sowieso.
Toevallig zat ik net te surfen voor zo'n camelbag oid, zou perfect zijn, ik zit alleen met de hitte ivm zweet wat weg moet. Alhoewel het hoger wel iets frisser word.
Bedankt voor de tips.
 
Nee, ik zou er niet een aparte camelbag oid voor kopen.

Normaal met hiken heb ik een 'echte' rugtas bij me. Apart vak voor de waterzak met een zuigslang.
Maar ja, moet ook mee op de motor. Dus niet echt een optie.
Ook zullen de wandelingen niet zo lang zijn als tijdens een echte berg-wandel-vakantie.

Bij vakantie op de motor met plannen voor toch een wandeling neem ik altijd een dunne rugzak (nylon) mee.
Die vul ik met plastic flesjes limo uit de plaatselijk supermarkt. Onderweg evt navullen met water.
Werkt ook goed voor wandelingen tot ca 4uur lang.
 
  • Leuk
Waarderingen: FTW
Ik heb een redelijk goede dagrugzak gevonden, heel flexibel en comfortabel maar zonder rugpand. Die druk je helemaal plat en kan dus gewoon onderin de bagagerol zonder dat hij heel veel ruimte inneemt. Het is misschien niet de rugzak waar je normaal gesproken tochten mee zou maken, maar ik vind het stukken prettiger dan zo'n opvouwbaar geval, daar zit helemaal geen stevigheid in. Camelbak kan er in, stokken kunnen er aan, lunch, wat extra kleding, had ik jaren eerder moeten hebben.
 
Ik heb een redelijk goede dagrugzak gevonden, heel flexibel en comfortabel maar zonder rugpand. Die druk je helemaal plat en kan dus gewoon onderin de bagagerol zonder dat hij heel veel ruimte inneemt. Het is misschien niet de rugzak waar je normaal gesproken tochten mee zou maken, maar ik vind het stukken prettiger dan zo'n opvouwbaar geval, daar zit helemaal geen stevigheid in. Camelbak kan er in, stokken kunnen er aan, lunch, wat extra kleding, had ik jaren eerder moeten hebben.
Wat voor merk is dat Frazer? Ik heb een decathlon opvouwruh
zakje maar dat is 3x...niks
 
Wat voor merk is dat Frazer? Ik heb een decathlon opvouwruh
zakje maar dat is 3x...niks
Het is North Face, maar het model zou ik zo niet weten. Hij is inmiddels al een paar jaar oud dus het model zal inmiddels wel vervangen zijn voor een nieuwere versie. Ik twijfel of het 20 of 28 liter is, zal ik later even bekijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan