Naar de Noordkaap; in welke tijd maand ?

Aren

MF'er
19 nov 2009
94
3
Oude-Tonge
Iemand met ervaring die een mening heeft over de beste tijd richting de Noordkaap te rijden ?
onder andere met betrekking tot de hoeveelheid muggen , dat heeft mijn trip naar schotland vele jaren geleden behoorlijk beïnvloed.
maar ook andere zaken waar ik met mijn beperkte kennis nooit aan gedacht zou hebben ?
 
Doorgaans heb je in de maanden juni, juli tot begin augustus de meeste muggen in Scandinavië. Bij een warm voorjaar wat eerder, bij een slecht voorjaar wat later. Eind juni tot half augustus heb je meestal het beste weer, en de langste dagen. Maar niets is zo veranderlijk aan het weer, ik heb eind mei wel eens met 25 graden boven de poolcirkel gestaan, een paar weken later (half juni dus) lag er weer sneeuw. Afgelopen jaar hadden ze ook in Scandinavië net als hier een erg droge zomer. Ik was in augustus in Zweden, en veel poeltjes en moerasgebieden stonden zo goed als droog. Dat zijn juist de plekken waar muggen graag zitten, maar niet als er geen water staat. Erg weinig last gehad van muggen dus. Kortom, veel is afhankelijk van het weer en daar valt eigenlijk geen pijl op te trekken.

Ik ben er zelf vaak in juni geweest, dan heb je lange dagen en ben je nog de grootste vakantiedrukte voor. Ik laat mijn plannen ook niet bepalen door die muggen, als ze er zijn is het jammer en zo niet dan heb je geluk. Probeer vooral uit de buurt van stilstaand water te blijven, dat scheelt al een hele hoop.
 
Ik ga in juni die kant op, trek er 3 week voor uit, via Zweden naar boven, en via de lofoten naar beneden:)
 
De beste maanden zijn Juni en Juli, maar qua temperatuur is er weinig in te schatten: het kan kan op de Noordkaap rustig 16 graden zijn maar ook -1.

Wat betreft muggen: Ik gok dat je midges bedoeld 👉 die kwam ik zelf met regelmaat in Schotland tegen maar ben er niet 1 tegen gekomen in Noorwegen. (zegt niks maar toch...)
 
Als je in Noorwegen voornamelijk langs de kust blijft, en dat zit je in Noorwegen al snel, dan heb je nauwelijks last van muggen. Muggen houden niet van zout/brak water en zeewind, en stilstaand zoet water heb je daar bijna nergens. In de bergen en hoogvlaktes zitten ze ook niet, want dat is te koud. Vooral in Zweden en Finland heb je natuurlijk heel veel meren, poeltjes en moerasgebieden, dat is het paradijs voor die muggen, maar in Noorwegen valt het doorgaans erg mee.
 
Ik was er eind juli 2017, beide dagen dat ik er was stralend blauwe lucht gehad en rond de 19 graden 8-)

20248222_1414024228691217_8016405130013343220_o.jpg
 
Nog nooit een mug in Norge gezien. Ben er een keer of 12 geweest, 2 keer op de Noordkaap.

Ga je trouwens naar de echte Noordkaap of naar de Touristenkaap?
 
In 2017 ben ik in augustus heen en weer naar de Noordkaap geweest, geen mug gezien, redelijk tot goed weer gehad alleen potdichte mist op de Noordkaap '(
Voor de liefhebbers wil ik wel mijn ervaringen zoals route en paklijst delen, stuur me dan maar even een prive bericht.
De avatar foto is genomen op de camping het dichts bij de Noordkaap.
 
Gaat vanaf 10 juni 34 naar noorwegen,zweden, finland zie wel wat il aan muggen en zo tegenkom ,daar is deet voor uitgevonden
 
Heel de weg perfect weer gehad, tot ik de tunnel bij Honningsvag door kwam. Mist is 2 dagen lang niet opgetrokken.

Dat had ik in 2015 met de auto ook. Toen was ik in september gegaan. Flink koud onderweg.

Maar in Juli/begin augustus terug gegaan met de motor, toen was het stralend weer op de noordkaap. Finland en Zweden was toen wel koud. In Finaland 's nachts -2 gehad. Overdag kwam het niet veel boven de 10 graden uit. Op de terugweg in Zweden heel veel regen.
 
Ok bedankt allen , maar ik heb zojuist van mijn vrouw begrepen dat het (weer) zuid europa word .
we gaan portugal,spanje,italie ,oostenrijk en een gedeelte van voormalig joegoslavie aandoen.
Ik heb nl niks te vertellen !
Wij hebben eigenlijk onbeperkt de tijd maar we vertrekken begin juni en zijn voor oktober weer terug.
Waarschijnlijk word de Noordkaap volgend jaar.
 
Hoi,
Wij gaan in juli naar de Nordkapp zijn er in 2015 ook geweest. Gaan via Zweden omhoog terug door Noorwegen via de kust RV17.
Wij hadden in 2015 redelijk geluk met het weer boven de poolcirckel was het warm 25gr. Op de Nordkapp zonnig maar fris 10gr.
De beste tijd om naar de Norkapp te gaan is 21 juni t/m 21 augustus.
Op mijn site staan foto's en links voor overnachtingen suc6 met de voorbereidingen

We hadden erg veel muggen in kautokeino. Dus dit jaar rijden we door naar Alta.
Welkom op mijn motosite
 
  • Leuk
Waarderingen: Aren
Iemand met ervaring die een mening heeft over de beste tijd richting de Noordkaap te rijden ?

Ik denk dat lekker vroeg in de morgen de beste tijd is



We willen dit jaar ook gaan Noordkapen, als het budget het niet toelaat een jaar later. Muggen ben ik niet zo bang voor. Als er maar geen beren zijn, oh wat haat ik die...
 
Ik denk dat lekker vroeg in de morgen de beste tijd is



We willen dit jaar ook gaan Noordkapen, als het budget het niet toelaat een jaar later. Muggen ben ik niet zo bang voor. Als er maar geen beren zijn, oh wat haat ik die...

Als je 's nachts ga (in de zomermaanden uiteraard) kan je ook perfect daar terecht zonder toegang te betalen en nagenoeg geen "andere" toeristen. Tussen 10:00 en 01:00 is het namelijk betalen om op de Noordkaap te komen. €28,- p.p. met toegang tot het terrein en het bezoekerscentrum, €18,- p.p. voor toegang tot enkel het terrein. Als je 's nachts na 01:00 aankomt kan je zonder weg gejaagd te worden ook met de motor voor de wereldbol staan. Dit waren onze motoren voor de wereldbol juli 2017 om 02:00 's nachts.

1382038
 
Laatst bewerkt:
En die tijden nemen ze erg strikt. Denk dus niet dat ze er bij dichte mist of laat in de avond niet zitten, want ook dan zijn de poortjes gewoon bemand.

En mocht je toch een kaart kopen, deze is 24 uur geldig dus als je slecht weer hebt kan je het de volgende dag nog eens proberen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan