Naar de Noordkaap; in welke tijd maand ?

watch

ik gooi 't maar in de groep :?

Kan altijd, dat is Noorwegen. Wat er valt is voornamelijk natte sneeuw zo te zien, niet echt reden tot paniek dus. Het is hoofdzakelijk sneeuw wat van de vlaktes de weg op waait, kan altijd gebeuren. Begin juni rij je in die gebieden regelmatig tussen sneeuwwallen van 3 meter of hoger door, een stevige wind is dan voldoende om de boel de weg op te doen waaien.
 
ik heb gepland om 8 mei te vertrekken... in principe heen via Noorwegen en terug via Zweden. Wil de 27e weer terug zijn
 
Ik ben ook altijd rond half juni naar Noorwegen afgereisd. Beste kans inderdaad op mooi weer. Eén keer heb ik nog bijna getwijfeld om niet te gaan omdat het er nog erg koud en nat was de week ervoor. Maar uiteindelijk heb ik toen 2 weken lang elke dag 25-30 graden gehad.

Nadeel is wel dat je met het kamperen in een tent dan de hele nacht last van de zon hebt. Dus zorg dat je een goede schaduwplek vindt, anders wordt je de tent uitgebrand.

Ik heb slechts één keer last van muggen gehad en dat was op de camping in Kautokeino. Toen ik mijn helm afzette besprongen ze meteen mijn hoofd en veegde ik ze er echt met bosjes af. Toen ik aankwam was het bewolkt. Maar de volgende ochtend werd ik om 4.00 wakker omdat de zon mijn tent flink aan het opwarmen was. Buiten zitten was geen optie met die muggen, dus uiteindelijk reed ik voor 5.00 al van de camping af en was daardoor vroeg in de middag al bij de Noordkaap.

Een dag later overigens dichte mist, motregen en 8 graden, dus het kan inderdaad heel veranderlijk zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Aren
ik heb gepland om 8 mei te vertrekken... in principe heen via Noorwegen en terug via Zweden. Wil de 27e weer terug zijn

Persoonlijk zou ik er voor kiezen om het om te draaien, via Zweden (E45 of E4) omhoog en via Noorwegen terug. 19 dagen is inderdaad best een strak schema als je in Noorwegen ook nog een beetje leuk wil rijden ipv alleen maar hoofdwegen. Retour door Noorwegen heeft als voordeel dat je wat makkelijker kan inschatten hoeveel tijd je nog hebt en welke wegen je daardoor wel of niet nog kan rijden. Heen door Noorwegen zou je misschien onnodig haasten en mooie dingen overslaan, of juist teveel tijd nemen waardoor je de Noordkaap niet haalt. Want vergis je er niet in, vooral de wegen langs de kust schieten echt totaal niet op. Soms sta je een uur te wachten op een veerpont, die er dan ook nog eens 1,5 uur over doet. Ben je zo weer 2,5 uur verder.

Bijkomend voordeel is dat je begint met de saaie kilometers en het lekkerste voor het laatst bewaard. Als je een beetje je best doet ben je in 5 tot 6 dagen op de Noordkaap, heb je nog 2 weken de tijd om te genieten van Noorwegen.

Maar dat is mijn mening ;)
 
Ga heen door Zweden en terug door Noorwegen.
Zoals de Noren zelf zeggen. God schiep de wereld in 6 dagen en had op de 7e dag een rustdag en overzag zijn creatie. Toen wist hij hoe het moest en op de 8e dag schiep hij Noorwegen. Onderstaande foto is onbewerkt (geen trucage of fotobewerking).
2yyurmq.jpg

Je rijdt in Noorwegen van het ene mooie fjord zo het volgende in. Alleen het schiet voor geen meter op.
35kq2br.jpg

Prachtig. Wij zijn er al 5 keer geweest en hebben er nog lang geen genoeg van. Vorig jaar waren we de hele maand juni.
Pak als het kan nog een paar turistveger mee.
 
Laatst bewerkt:
Is een goede tip, denk dat ik het idd ga omdraaien. Even knallen door Zweden en dan relaxt door Noorwegen en als het weer te slecht is om de Nordkapp te bereiken dan buig ik wel eerder af Noorwegen in. Mochten nog andere mensen in dezelfde periode gaan..stuur me een berichtje. Misschien leuk om stukken samen te rijden
 
Mijn ervaring is dat als je op de terugweg bent, je enigszins wat meer gaat haasten. Daarom zijn wij juist omhoog via Noorwegen gegaan en terug door Zweden omdat dat voor ons toch minder interessant was. Maar dat is geheel aan jezelf om te bepalen ;)
 
Ik zit nu in Trondheim. Inderdaad all alle soorten weer gehad. Helaas kwamen we erachter dat er nog een aantal passen ook de Trollstigen) dicht waren...behalve super jammer ook balen omdat we daardoor 200km moesten omrijden. Dit is wel een handige site: Planning your trip | Statens vegvesen. Morgen vertrek ik richting de Lofoten.
Aanrader: Henningsvaer op (eigenlijk aan-) de Lofoten, leuk hotel midden in het oude centrum.
 
Terug
Bovenaan Onderaan