Naar de Noordkaap met een SS

GasNaald

Die hard MF'er
17 sep 2003
376
0
Volgend jaar (Ja dan pas) gaan mijn ouders en mijn broer met de auto via Finland naar de Noordkaap en dan via Noorwegen terug. Zelf heb ik deze tocht 3 jaar geleden gedaan met mijn koekblik, en zei toen meteen al dat ik dat wel een keer met de motor zou willen doen. Volgend jaar ga ik dus de kans krijgen omdat ik dan zelf geen bagage mee hoef te nemen.
Zijn er hier mensen met ervaring in het rijden van zulke afstanden (7000 a 8000 Km) met een SS? En waar moet ik dan precies op letten, bijvoorbeeld andere banden, want ik denk niet dat mijn BT010's deze tocht gaan overleven
 
Ik ben in 2001 met m'n CBR600 '00 (SS? :X ) naar de Noordkaap geweest.
Wij reden vanuit baskenland, in totaal zo'n 11.000 km afgelegd, en ik had er daarom achter een Macadam opliggen die vnml door het snelwegrijden van baskenland tot Denemarken en viceversa toch op waren aan het einde van de trip.
Noorwegen is echt :9~ , Finland en Zweden daarentegen wat minder.
Als ik de trip weer zou doen dan zou ik via Noorwegen heen en terug rijden. :]
 
We gaan door Finland heen voornamelijk om de eerste paar dagen flink wat kilometers te maken, waardoor we de rest van de vakantie een stuk rustiger aan kunnen doen. Zelf vind ik Finland ook een stuk minder dan Noorwegen, alleen het stuk Finland boven de poolcirkel is echt mooi.
 
We gaan door Finland heen voornamelijk om de eerste paar dagen flink wat kilometers te maken, waardoor we de rest van de vakantie een stuk rustiger aan kunnen doen. Zelf vind ik Finland ook een stuk minder dan Noorwegen, alleen het stuk Finland boven de poolcirkel is echt mooi.
Snowdude, ik ben misschien ook wel van plan iets dergelijks te ondernemen. Heb jij al enig idee hoeveel tijd je er vooruit gaat trekken/tent of hotel/budget/eventueel andere voorzieningen?

trouwens check de site van Panrijder, hij is er geweest op de motor. Kortom goede bron van informatie dus :+
 
Laatst bewerkt:
De planning staat nu ongeveer op 3 en een halve week. En we zullen voornamelijk slapen in de hutten die je overal in Noorwegen tegen komt. Ook neem ik voor nood wel een tent mee.

De kosten van campings in Noorwegen zijn over het algemeen redelijk laag,ik dacht iets van 20 tot 30 euro per nacht voor een tent en twee personen, wel zijn sommige camping duurder maar dat komt dan meestal door de locatie, en je kan bijna altijd terecht. De hutten zijn geloof ik wel een stuk duurder, maar dan heb je wel een echt dak, een normaal bed en meestal een koelkast.

Als je echt low budged naar Noorwegen wil kan je natuurlijk altijd vrij kamperen. Kost je helemaal niets en de enige voorwaarde is dat je minimaal 150 m van bebouwing afstaat.

Wat Noorwegen duur maakt is eten en drinken, maar ik heb het geluk dat er twee auto's mee gaan waar ik al mijn bagage, en dus ook eten, in kwijt kan.
 
Leuk idee waar ik mezelf ook wel eens in verdiept heb. Heb gehoord dat je niet harder dan 80 km/u mag rijden in Noorwegen. Is 'niet goed' voor m'n kwaak :X
Ook mag je in het noorden van Noorwegen toch vrij camperen?
 
Maximum snelheid is geloof ik 90. Je hebt er namelijk bijna geen snelwegen. Alleen om de grote steden heen heb je een paar Km snelweg. Vrij kamperen mag in heel Noorwegen.
 
Maximum snelheid is geloof ik 90. Je hebt er namelijk bijna geen snelwegen. Alleen om de grote stedenOslo heen heb je een paar Km snelweg. Vrij kamperen mag in heel Noorwegen.

Als je op wilt schieten kun je beter door het midden van Zweden gaan rijden. Daar mag je 90 of 110, belangrijker is echter dat er veel minder sleurhutten en andere chicanes op de weg zijn. Het is er alleen lang niet zo mooi als in Noorwegen.
 
Laatst bewerkt:
:+ nog bijna waar ook, maar ik weet zeker dat de randweg van Trondheim ook snelweg is.

Edit: ff gechekt ook bij Bergen ligt een paar km snelweg.

Toch rijd ik het liefste door Noorwegen het blijft het mooiste land van Scandinavie en misschien wel het mooiste van Europa
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is dat wel 4-baans, net als bij Bergen, maar geen snelweg en dus mag je er nog steeds maar 90 als ik het mij goed herinner. (Met het koekblik moest je wel tol betalen.)
 
Klopt zou best kunnen dat het officieel geen snelweg is maar na 2 weken Lapland noem je alles met meer dan een rijbaan snelweg
 
Ik vind dat je in Lapland ook alleen maar snelweg hebt, alleen toevallig maar 2-baans en niet met gescheiden rijbanen. :+

Nu even een iets nuttiger opmerking voor de TS. De firma GATSO heeft ook aan de Noorse overheid geleverd, om de Noordkaap-route in dat land van mooie kerstverlichting te voorzien
 
I know maar die dingen zijn nog groter en lomper dan die kassa machines langs de Nederlandse wegen.

Het enige waar ik tegen op zit is pech, ik heb het voordeel dat ik zelf zo bij mijn broer in de auto kan stappen, maar ig geloof niet dat de ZXR in de kofferbak past van de Golf.
 
Dat ligt maar net aan het pechgeval. :+

Met mijn mobiele telefoon heb ik tot nu toe altijd erg goed bereik gehad in Scandinavië, dus daar hoef je je volgens mij niet al teveel zorgen over te maken. En met een internationale reis- en kreditebrief van de ANWB kom je ook wel thuis.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan