Naar de Zwarte Zee!

n3mbers

Die hard MF'er
29 aug 2012
390
24
Over 2,5 week ga ik voor 3 weken in m'n eentje op vakantie richting deze landen en ik zit nog met een aantal vragen.

- M'n motor heeft een tank van 13 liter, hiermee kom ik ongeveer 230 km ver. Is het verstandig om een extra 5 of 10 liter zak mee te nemen en deze vol te tanken?
- Wat is de staat van de wegen daar? Ik wil door allerlei kleine dorpjes rijden, maar vraag me af of ik een wegband moet nemen of dat een 50/50 band een beter idee zou zijn
- Is het aan te raden om vooraf hotels te boeken of kan dat ook on the fly?
- Hoe zit het met de acceptatie van Visa in deze landen? Wordt er veel cash gebruikt of kan ik vrijwel overal met creditcard betalen?

Ik weet dat ik deze ervaringen ook grotendeels op kan zoeken, maar ben op zoek naar ervaringen van mensen.

Ik rijd zelf op een Husqvarna 701 Enduro, dus mijn motor kan een stuk offroad prima aan. Echt zwaar offroad ben ik niet van plan te gaan doen in m'n eentje, maar ik heb ook geen zin om veel wegen niet in te kunnen als er in een groot deel van het land geen asfalt ligt.

Ook algemene tips zijn van harte welkom!
 
noord of zuid?

benzine is nergens een probleem die kant op
 
Oh ik ga naar Polen, Slowakije, Oekraïne en Roemenië. En vanaf daar weer terug via Servië en Bosnië e.d.
 
-Je kunt op genoeg plaatsen tanken, het heeft geen zin om extra benzine mee te sjouwen
-Wegen hebben ze overal, gaten en spoorvorming ook.. je motor heeft goede vering dus geen probleem.
-Snelheid kun je zelf bepalen aan de hand van de situatie, iedereen rijd flink door, als er controle staat word je door iedereen gewaarschuwd dmv groot licht knipperen
-In het donker niet rijden, je ziet dan putten waarvan de deksels ontbreken niet tijdig
-Banden, zowiezo nieuwe set, 50/50 en ik zou een binnenbandje meenemen + een busje lekdichtend schuim.
-Hotels kun je prima via Booking,com regelen en 'on the fly' dat geeft je rust, als je vtv al iets geboekt hebt moet je doorrijden..
-Betalen of hotel reserveren met je creditcard/bankpas kan bijna overal, beetje cash is altijd makkelijk, let wel op dat pinnen duur kan zijn, er moeten dan 2 banken geld verdienen, het kan je zo 12 euro kosten..
-Camelbag mag niet ontbreken.
-Grensovergangen zijn makkelijk, gewoon de hele rij passeren, dit is heel normaal daar en word toegestaan, Bikers hebben privileges.
-Groene kaart is verplicht, soms moet je het VIN ff aanwijzen.

-Bulgarije zou ik niet aanbevelen, terug via Servie, Montenegro en Bosnie dat gaat super, tevens liggen daar mooie TET tracks
-Let wel even op dat Bosnie niet alle grensovergangen opengesteld heeft voor internationaal verkeer
Als je kunt mijd Oostenrijk, terug via Boedapest of Bratislava is goedkoper en leuker.

Als je gaat navigeren met of je smartphone wilt bijladen op de motor, zorg dan voor een extra voedingskabel/verloop/powerbank als backup, alles is te koop 'daar' maar om het te vinden..
 
Laatst bewerkt:
waarom oostenrijk mijden, je kan er top camperen, voordelige en mooie hotels / zimmerfrei's heerlijke stuurwegen. neem aan dat je langs innsbruck komt, denk dan aan Hahntenjoch, Fernpass eventueel zelfs stelvio als je 200km om wilt rijden. maar de weg naar Lech is ook leuk langs de rivier en vanuit Lech naar reutte en je zit zo in DL, alleen een vignet kopen voor een euro of 6?
 
@Rldr Als je eenmaal in Oost-Europa of de Balkan ben geweest is Oostenrijk het vermijden waard.

Voor TS, alles vragen zijn al beantwoord, maar hier een aantal tips:
- Voor Roemenië ben je op de motor vrij gesteld van een vignet, volgens de ANWB en gelijke organisaties moet je die hebben, maar dat is dus niet zo. De overige landen kennen geen vignetten, evt alleen tolweg.
- Met een CB500 kwam ik ook overal, dus met zo'n 701 moet dat helemaal goed komen :+
- Zorg voor een goed muggenmiddel, geen Kruidvat rommel oid, bij voorkeur een soort met 80% DEET. Dit was voor mij een gouden middel in Roemenië (met name rondom de Donaudelta :P )
- Mocht je in de buurt komen, dan kan een bezoek aan Auschwitz niet ontbreken.
- Rij je via Boedapest terug dan zit daar een kleine motorcamping/hotel, dit is een ideale uitvalsbasis voor een bezoek aan de stad Bikercamp Camping Budapest in the center | near the Népliget station.
- Het verkeer is iets anders dan we gewend zijn in Nederland, wees alert en pas je aan. Dit geldt ook voor de wegen, een strak stuk asfalt kan ineens grind worden, erg lullig als dit net na een bocht is en je lekker plat de bocht doorkomt, wees dus alert!!! Wees ook alert op loslopende dieren op de weg, dit geldt voor alle landen voorbij Duitsland!
 
wat is er mis met bulgarije,met visa kun je overall betalen,ben net een aantal weken terug uit deze landen,geen enkel probleem gehad.laat je niet bang maken,was er al toen het nog communisties was,ging ook.
 
Dank allemaal voor jullie antwoorden! Het rondje wat ik eigenlijk ongeveer gepland had was 't volgende:

a2ysrs.jpg


Nu zie ik dat jullie Boedapest en Bratislava aanbevelen, vinden jullie dat mooier dan Ljubljana?

- Camelbag heb ik
- Banden zijn besteld, Heidenau K60 Scout
- Auschwitz staat zeker op de planning! :)
- Muggenmiddel schaf ik lokaal aan. Al heb ik nog een busje uit Turkije staan, dat werkte prima daar

Ik heb er echt gigantisch veel zin in! Mogelijk hou ik nog een reisverslag bij over m'n avonturen als ik daar de tijd voor kan vinden, die zal ik dan te zijner tijd hier wel posten.
 
Je plaatje kan ik niet zien?
Een leuke app om een verslag en gereden routes bij te houden is Ramblr

Veel plezier! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan