Naar Monaco op een 125cc, zullen we het halen?

RHSupermoto

BeTEr HuSqVArnA!
22 mrt 2018
40
255
Amersfoort
HET PLAN
Na al een aantal jaar met Joel erover gesproken te hebben om met de schakelbrommer op vakantie te gaan in Frankrijk was dit er uiteindelijk toch nooit van gekomen, wel enkele keren binnen Nederland op vakantie geweest maar daar hield het dan ook bij op.



Totdat Joel in een gekke bui een rooie Chinese AGM 125cc motorscooter op de kop tikte voor weinig, na aandringen van Joel eens een paar rondjes om de kerk gereden en verrek, wat rijd dat leuk. Dankzij de opbergruimte in de scooter begon het idee al snel weer te groeien om dan hier maar eens mee op vakantie te gaan, En dus kon de zoektocht naar een tweede motorscooter beginnen.



Na een korte zoektocht heb ook ik een pracht exemplaar weten te vinden, een zwarte dit maal. Na bij beide motorscooters wat onderhoud, een 163cc big bore cilinder en een andere vario te hebben gemonteerd zijn we klaar voor een mooi avontuur. Ondertussen ook al een prachtige route weten uit te stippelen. Vanaf de Eifel door de Vogezen, over de Alpen naar Monaco. We zijn benieuwd wat dit avontuur ons gaat brengen.
 
1580306178947.png


Deze?_O-
 
Gaat zeker lukken. Eind jaren tachtig 4 keer in Monaco geweest, alles rijdend vanaf huis en weer terug met een Honda SS50. Toen vooral de wit- en geelkleurige D-wegen aangehouden in Frankrijk. (De kleuren van de good old Michelin kaarten).
Langste stuk in 1 dag: 530km Parijs-Twente in 13uur tijd. Letterlijk een touw gelegd over de Michelin kaarten (kaarsrecht dus), en dan de wegnummers erbij zoeken.

Weet niet of jullie Chinese scooters een beetje bouwkwaliteit hebben....
 
Ik zou er zo aan beginnen, helemaal binnendoor over de kleine wegen. Start wel met goede banden zodat je daar onderweg niet mee komt te zitten.
 
Jullie maken wel goede sier met die retroscooters,...dat zullen ze daar niet zo vaak meemaken.
 
Hebben ze het gehaald? Ik zou het in ieder geval afraden om met chinese prullaria op vakantie te gaan (en gewoon voor een Vespa gaan waar van alles voor te krijgen is, goedkoop is meestal duurkoop). Die dingen zijn gemaakt om op te rijden en als er iets kapot is bij het vuil te zetten omdat er nergens iets voor te krijgen is. Dus ben benieuwd naar het verslag. Het rijden met een scooter door Europa is in ieder geval top! Al meerdere trips van enkele duizenden kilometers gemaakt, maar denk dat ik het op een automaat wel wat saai zou vinden.
 
EIND JULI 2019
De avond voor vertrek alvast naar Joel toegereden zodat we de volgende morgen rond 5 uur s’ochtends kunnen vertrekken richting Duitsland. Daar aangekomen nog even snel beide motorscooters afgetankt waarbij we bij het tankstation nog opmerkten dat de uitlaatbeugel van Joels motorscooter wat gescheurd. Geen zin in gezeur onderweg dus deze bij een vriend even snel laten lassen en we waren weer klaar om te vertrekken. Nog een overheerlijke laatste Hollandse maaltijd gegeten en dan vroeg naar bed om de volgende dag uitgerust op weg te kunnen gaan.

DAG 1 – 560 KM
De volgende morgen rond 4:30 de wekker gezet. Nog even snel een boterham met hagelslag en een glaasje melk naar binnen gewerkt, tassen op de scooter vastgezet, headsets geconnect en de motoren kunnen worden gestart.
IMG_20190721_050011.jpg


Het is nog lekker rustig op de weg en via de A30, A12, A50 en A73 zakken we snel af richting het hopelijk iets warmere zuiden. Bij Nijmegen ziet het er nog heel even naar uit dat het gaat regenen maar dat valt gelukkig mee. De motorscooters doen het fantastisch en met een gangetje van zon 110 km/h knorren we rustig door naar Maastricht. Hopende dat we net over de grens konden tanken begon mijn Motorscooter op de afrit van de snelweg net na Maastricht in te houden en met de laatste druppel benzine stopt mijn motorscooter op de stoep in het kleine Mariadorp. Gelukkig voor de noodgevallen een extra fles benzine meegenomen en die kwam nu mooi uit. Hier meteen even een krentenbol gegeten en met nieuwe energie kon de mooie route nu beginnen.
IMG_20190721_080848_1.jpg

Het begin van de route is een stukje van de mergelland-route. De route al eens vaker gereden dus dit leek mij een mooi stukje om te kijken hoe de motorscooters zouden rijden in meer heuvelachtig gebied. De motorscooters met een variomatic overbrenging hebben meer dan voldoende koppel dus het heuvelachtige landschap van Limburg en België schieten onder ons door, de eerste haarspeldbochten bij Epen nog even meegepakt om daarna aan te komen in Aken.

Snel door Aken heen gereden om vervolgens via de B258 richting de Eifel te rijden. Iets te enthousiast over de Eifel die voor ons lag volgas naar beneden op een lange afdaling en ja hoor, een boel rook en rondvliegende rubberdeeltjes en de eerste gebroken V-snaar is een feit. Gelukkig zijn we hierop voorbereid en hebben we 3 reserve snaren meegenomen. 20 Minuutjes later staan we dan ook weer kant en klaar om onze weg te vervolgen.
IMG_20190721_100128_1.jpg


Na dit pech gevalletje iets voorzichtiger met de rechterpols om zo de snaar een beetje te sparen. Maar de motorscooter loopt weer als vanouds en de wegen van de Eifel schieten onder ons door. Een uurtje of 2 en ruim 100 km verder besluiten we de rommelende maag te stillen in het kleine plaatsje Dahlem, we bestellen beide een “grote honger” want die hadden we beiden wel gekregen na een halve dag rijden. Echter bleek die grote honger toch niet zo groot te zijn en moesten we genoegen nemen met 2 bruine boterhammen, kaas, ham en een kuipje jam. Hier nog even van het zonnetje genoten waarna we beide weer op de motorscooters stapten en richting het nog zonnigere zuiden reden.

Hier begonnen de wegen steeds mooier en mooier te worden. Ik ben al eerder hier geweest maar het blijft een prachtige route en de scooter geeft een hele andere beleving aan het rijden in de bergen, Ook doen de motorscooters het boven verwachting goed. Het gaat zo lekker dat we weer 2 uurtjes later alweer over de oevers van de oevers van de Moezel rijden. Hier even door het altijd gezellig Cochem gereden en de rivier volgend langs Enkirch om vervolgens in Bernkastel-Keus even in de schaduw van de bomen snel even wat te drinken en genieten van de prachtige Moezel.

Omdat we op de eerste dag toch een flinke afstand wilden afleggen besloten om niet te lang stil te blijven staan en even flink door te rijden. De route bracht ons langs prachtige plekken en gelukkig was in Neumagen in tegenstelling tot mijn vorige vakantie het tankstation gewoon open en konden we hier op de route tanken. Hierna werden de wegen wat rechter en schoot het dus ook wat meer op, we rijden via Naurath, Reinsfeld en Grimburg richting onze geplande camping net na Saarbrücken.

Hier merken we wel dat niet alleen de kilometers maar ook onze energie begint te slijten, Het was dan ook een serieuze afknapper toen we bij de camping aankwamen. Op de plaatjes leek dit een hele mooie moderne camping, waarschijnlijk waren de fotos al in een lang vervlogen tijd genomen. In de receptie hingen de oranje bruine gordijnen er op half zeven bij en de naam van de camping was er half afgebladerd. De bewoners van de camping die hier merendeels het hele jaar bleken te wonen keken ons ook niet echt uitnodigend aan. Hierop besloten we dat we het dan vanavond toch maar zonder de luxe van een camping moesten doen.

Nog even een kleine 100 kilometer doorgereden uit de grote stad en van de grote wegen af om via een klein zandweggetje te stranden op het mooiste plekje in de omgeving. Hier kamperen dat wil toch iedereen?
IMG_20190721_191648.jpg


Wel kwamen we erachter dat er in de verste verte geen supermarkt of tankstation te vinden was, dus dat werd de laatste twee bollen opeten en met een droge mond naar bed met het voornemen dat we deze fout nooit meer moeten maken. We waren het er dan ook beide overeens dat morgen een supermarkt vinden prioriteit een was. Na dat gezegd te hebben beide de oogjes gesloten om weer goed uitgerust op te kunnen staan, wie weet wat ons morgen te wachten staat…..
 
Je schrijft dat je met 110 kilometer per uur over de snelwegen gaat. Deze scooters gaan amper 90 kilometer? Hoe dan?
 
De scooters liepen met een 163cc bigbore, andere vario en rollen ongeveer 130 km/h dus 110 is een mooie cruise snelheid.
Volgmodus aan, ik ga er vanuit dat ze nog steeds lopen.
Maar dat lezen we later wel weer. :9
Gaaf dat kamperen ook, net een oud jongensboek.
 
Leuk verslag!!! Een afgescheurde uitlaatbeugel... klappende riemen... daar hoor ik die gasten op een GTS nooit over ;)
Wel heerlijk minimalistisch bepakt en die kampeerplek? was dat een camping? en waar?
 
Als er nog een tent bijgekomen was, dan hadden ze misschien geld kunnen vragen. :+
 
Leuk verslag!!! Een afgescheurde uitlaatbeugel... klappende riemen... daar hoor ik die gasten op een GTS nooit over ;)
Wel heerlijk minimalistisch bepakt en die kampeerplek? was dat een camping? en waar?
Dan heb je mijn verslagen nooit (goed) gelezen..
Ik heb toch ook al het nodige gesleuteld onderweg.
Moet daar wel bij zeggen dat het steeds niets te maken had met de "originele Vespa" onderdelen. Maar 1 keer door vallen, de keer daarop doordat de uitlaatbeugel van mijn Leovinci was afgebroken.

@RHSupermoto
Super verslag zo van de eerste dag, tof avontuur, ik volg dus zeker.

Vroeger samen met een maat, hij op de Walaroo ik op de MT naar Zuid Luxemburg geweest.
Jaar daarop nog een keer hij weer op zijn Walaroo ik op mijn Speedfight.
Echt geweldig was dat, helemaal binnendoor gereden want bromfietsen.
 
Leuk verslag!!! Een afgescheurde uitlaatbeugel... klappende riemen... daar hoor ik die gasten op een GTS nooit over ;)
Wel heerlijk minimalistisch bepakt en die kampeerplek? was dat een camping? en waar?
Je probeert je altijd zo goed mogelijk voor te bereiden, maar dat soort dingen maakt dat je wel een mooi verhaal te vertellen hebt😋
Dat was geen camping, gewoon ergens een zandpad opgereden en de tent neergegooid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan