naar normandie en bretagne

jhsproducts

MF'er
29 jan 2007
101
0
sint oedenrode
in mei wil ik 5 dagen met mijn motor gaan toeren in normadie en bretagne.
wie heeft er nog mooie route's of tips voor mij.
ik ga vooral voor het sturen maar ga ook voor de musea en de landing van normandie
 
Twee jaar geleden ben ik met het koekblik naar Normandië geweest en heb daar een hoop musea en interessante plekken bezocht die met ww2 te maken hebben. Er zijn daar een aantal route's uitgezet die je langs de meest interessante plekken leiden. Hier zijn bij de plaatselijke vvv's in Normandië kaarten van te krijgen.
Vergeet op de heen of terugweg niet langs de bunker in Eperlecques te rijden, dit is zeker de omweg waard.

V2ROCKET.COM Watten Bunker / Eperlecques Blockhaus
 
Laatst bewerkt:
Hay,

Ik heb de WW2 tour in Nomandie gereden en het zijn prachtige kustwegen die je daar kunt rijden tussen alle WW2 bezienswaardigheden, hier is een site waar je veel info kan vinden en jij je eigen tour kan maken (mij heeft het prima geholpen)

http://www.strijdbewijs.nl/
 
ik ga op de kaart rijden, een gps heb ik niet
een paar honderd k.m. per dag wil ik gaan sturen, de rest van de dag om iets te bezichtigen
 
Ik vond Cité de la mer in Cherbourg in ieder geval de moeite waard. Daar ligt de eerste kernonderzeeër van Frankrijk op het droge en toegankelijk voor bezichtiging. Verder is er nog veel informatie over de geschiedenis van de franse zeevaart en grote aquaria met allerlei soorten zeedieren. :+
 
In toeristenwinkels verkopen ze herprinten van een originele oorlogs kaart uit 1947 (net na de oorlog dus) daar staan alle batterie (groep bunkers) en defensie posities op aangegeven en mooie uitkijk punten. Zeer makkelijk en je rijd overal zo naar toe, museas staan op de foldertjes bij de camping/hotel aangegeven.
Aanrader naast de landingstranden zijn de Batterie Longues sur mer (daar staan de oude kanonen nog in de bunkers) eigenlijk zijn alle batteries interresant om te zien op de stranden is op een gedenk monument na niet veel te zien behalve Arromanche Beach daar ligt nog een hoop van de toen gebouwde haven, en daar is ook de 360 cinema (een erg interesante 306graden film)
En natuurlijk de Cimetiere Americain en de Cimetiere Allemande de 2 grootste begraafplaatsen van de amirikanen en de duitsers vooral die laaste geeft een erg goed contrast weer en laat de "andere kant" zien.
Verder kan je het best op internet een beetje zoeken en kijken maar dit zijn een paar punten om neit te vergeten.
 
In toeristenwinkels verkopen ze herprinten van een originele oorlogs kaart uit 1947 (net na de oorlog dus) daar staan alle batterie (groep bunkers) en defensie posities op aangegeven en mooie uitkijk punten. Zeer makkelijk en je rijd overal zo naar toe, museas staan op de foldertjes bij de camping/hotel aangegeven.
Aanrader naast de landingstranden zijn de Batterie Longues sur mer (daar staan de oude kanonen nog in de bunkers) eigenlijk zijn alle batteries interresant om te zien op de stranden is op een gedenk monument na niet veel te zien behalve Arromanche Beach daar ligt nog een hoop van de toen gebouwde haven, en daar is ook de 360 cinema (een erg interesante 306graden film)
En natuurlijk de Cimetiere Americain en de Cimetiere Allemande de 2 grootste begraafplaatsen van de amirikanen en de duitsers vooral die laaste geeft een erg goed contrast weer en laat de "andere kant" zien.
Verder kan je het best op internet een beetje zoeken en kijken maar dit zijn een paar punten om neit te vergeten.



:^ ..... vooral die 360graden film is een echte aanrader, ze laten archief beelden van D-Day zijn met daarnaast beelden van het hedendaagse, kippevel kreeg ik ervan heel erg indrukwekkend ... :}
 
ik ben een tijdje terug met mijn vader hier geweest:
http://www.victorytours.com/

fantastische bed&breakfast en je kan ook inschrijven voor een tour.
erg leuk en nuttig; die man weet heel veel te vertellen en heeft heel veel veteranen langs gehad en gesproken, dus weet ook een hoop anecdotes van bepaalde plekken.

het is een nederlands stel dat de boel daar runt, dus taal is geen enkel probleem.
 
Wij willen ook met een stel (motor)vrienden een weekendje weg plannen. Nu ik dit lees ben ik erg onder de indruk moet ik zeggen.
Kan iemand een linkje van de route (via maps.google.nl kun je de route supermooi uitstippelen) in deze topic plakken? Ik weet wel ongeveer hoe de route loopt, maar het is wel leuk als het verduidelijkt wordt met een plaatje...

alvast bedankt ieders!

Groet,

Eddy
 
Als iemand eventueel een paar steden kan noemen kan ik ook Promotor Onroute wat laten plotten, die kan je verschillende binnendoor motorroutes laten maken.
Wil van de zomer ook naar Normandië met twee vrienden. Niet een week-end maar wat langer, willen alles langs wat er te zien valt.
 
Als iemand eventueel een paar steden kan noemen kan ik ook Promotor Onroute wat laten plotten, die kan je verschillende binnendoor motorroutes laten maken.
Wil van de zomer ook naar Normandië met twee vrienden. Niet een week-end maar wat langer, willen alles langs wat er te zien valt.
Ste Mere Eglise, Ste Marie du-Mont, Carentane, Grandcamp Maisy, Bayeux, Verville st Mer,
St Laurent s-mer, Port-en-Bessin Huppain, Longues sur Mer, Arromanches les-Bains, Quistreham, Merville, Cabourg en nog vele plaatsjes die er tussen liggen, er zijn zelfs musea in woonhuizen die niet op de kaart staan, maar als je de weg langs de kust neemt en dat is de 514 dan zie je machtig mooie ww2 dingen een echte aanrader
 
Laatst bewerkt:
ik ga op de kaart rijden, een gps heb ik niet
een paar honderd k.m. per dag wil ik gaan sturen, de rest van de dag om iets te bezichtigen


Wij zijn in 2006 die kant op geweest en het grappige is dat ik ná deze vakantie een gps systeem gekocht heb.... man man wat een bewegwijzering daar zeg!

Wij zaten in St Aubin (leuke camping daar trouwens, loopafstand van de zee).

We zijn op een dag naar Quimper gereden... was een mooie toer. We hebben in Quimper gewoon zo'n formule1 hotelletje genomen om dan de volgende dag in alle rust langs de kust weer naar de camping in st aubin te rijden.


[*] let op: route is niet de echte route, maar als voorbeeld even snel in elkaar geklikt in google-maps
 
Laatst bewerkt:
in mei wil ik 5 dagen met mijn motor gaan toeren in normadie en bretagne.
wie heeft er nog mooie route's of tips voor mij.
ik ga vooral voor het sturen maar ga ook voor de musea en de landing van normandie

5 dagen Normandie EN Bretagne is wat kort.

Er is daar namelijk een hele hoop te zien. Als je in Normandie de weg langs de kust volgt kom je bij alle landingsstranden en bij alle leuke dorpjes en musea. Als je in het zuidwesten van Normandie bent, vergeet dan niet Granville en Mont St Michel (dat is Bretagne) te bezoeken.

Een leuke weg om naar Normandie te rijden is vanaf Calais de kustweg te volgen naar Boulogne s Mer en dan verder zuidelijk nar Dieppe en Etretat (prachtige rotskust daar) Vervolgens rij je naar Le Havre en over de Pont de Normandie naar Honfleur. Dat igt al in Normandie en is een leuke plaats om te bezoeken. Vanuit Honfleur kun je binnendoor naar Deauville en van daar uit naar Arromanches. Zit je dus aan de landingsstranden.

Ook heel mooi is La suisse Normandie. Dat is een streek in het zuidoosten van Normandie richting Bagnoles de l'orne. Leuk plaatsje, een gewezen kuuroord.

Bretagne is weer een ander verhaal, daar is ook echt veel te zien, bijvoorbeeld de plaatsen:

Cancale
Erqui
Mont st Michel
Saint Brieux (allen in het noorden)
Point du Raz (zuidwest)
Concarneau (zuid)
Carnac
En het eiland Quiberon

En overal geweldige stuurweggetjes en vooral in Bretagne is het vrij rustig. (ik ga wel altijd buiten het seizoen)

Wil je nog meer info, laat het maar weten
 
Laatst bewerkt:
zal vanavond even kijken wat dat programma zegt, heb het niet op m'n laptop staan

hmz, had alles ingevult en antwerpen als vertrekpunt genomen, moet iedereen toch langs. Kwam uit op 30 pagina's maar toen ik het in pdf wilde printen liep Promotor Onroute vast.

Zal zometeen wel een export doen in google earth, moet alleen ff opnieuw de data invullen..
 
Ik heb in 2004 3 weken doorgebracht in Normandie, met de motor, en ook dit jaar ga ik weer 3 weken die kant op. De routes waarover eerder is geschreven zijn heel mooi om te rijden. Ze zijn prima aangegeven, met duidelijke bordjes. Het is erg makkelijk rijden, de route is perfect aangegeven, dus geen gedoe met kaart op gps. De verschillende routes voeren je langs de meeste bezienswaardigheden in de regio.

Er zijn 8 routes, de kortste is 72 km, en de langste 207 km. 72 km lijkt kort, maar als je alle musea die je tegenkomt wilt bezoeken ga je dat absoluut niet in 1 dag redden. Mijn advies, als je echt komt voor het motorrijden moet je een van die langere routes nemen, daar kom je niet zo veel musea tegen, en kan je echt puur op de route gaan rijden. Wil je echt wat zien wat musea en monumenten betreft, neem dan die kortere routes, die voeren langs veel bezienswaardigheden.

Je kunt de routes hier vinden: http://www.normandiememoire.com/NM60Anglais/nmeh/accueil.php

Klik vervolgens rechtsboven op "Visiting Today" je komt dan in een scherm waar je de kaart van Normandie ziet. Elk gekleurd blokje is een andere route.

Het boekje wat er over gaat heet "Historische plaatsen van de slag om Normandie". Je kunt het kopen als boekje, in de meeste musea is het wel te krijgen. Bij de vvv en in veel musea heb je hem ook als folder, hierin staan alleen de routes beschreven. Met deze folder, en een bonnetje van een musea, krijg je ook nog korting bij het volgende museum.

Hier nog de folder in PDF: http://www.calvados-tourisme.com/doc/pdf/EHBNNL.PDF (Site officiel du tourisme dans le Calvados)

Ik ben al jaren verslaafd aan Normandie, ga er dus ook dit jaar nog heen. Als je nog meer info wilt, laat het maar weten. Bepaal wel vooraf wat je wilt doen en wat niet, en hoeveel tijd je voor bepaalde dingen wilt nemen. Ik heb er in 2004 3 weken gezeten, en kan je zeggen dat ik er zo nog 3 weken langer had kunnen blijven
 
Laatst bewerkt:
Klik opslaan als voor deze google earth routes:

http://home.wanadoo.nl/jverspuij/MF/Antwerpen-St%20Michel%20Mont%20Mercure.kml

alternatieve route

http://home.wanadoo.nl/jverspuij/MF/Antwerpen-St%20Michel%20Mont%20Mercure2.kml
 
Lijkt me erg mooi om een keer die kant op te gaan.Heeft me altijd wel geboeid de tweede wereldoorlog.Ben jaren terug in Bastogne geweest en op een aantal begraafplaatsen van WO II.Heel erg indrukwekkend.Zeker als je beseft dat de mensen die daar begraven liggen met hun leven betaald hebben voor onze vrijheid.
 
Klik opslaan als voor deze google earth routes:

http://home.wanadoo.nl/jv...chel%20Mont%20Mercure.kml

alternatieve route

http://home.wanadoo.nl/jv...hel%20Mont%20Mercure2.kml

Werkt dit bij mij niet? Of mis ik een programma om mijn computer?

Ed
 
Je zal waarschijnlijk het programma "Google Earth" nodig hebben.

precies ;)

Wilde het in pdf printen maar doet ie niet helaas, hij heeft wat moeite met het roadbook van 62 pagina's ...

edit, toch nog een keer geprobeerd:
http://www.pdevos.nl/MF/Promotor%20Onroute%20Normandie%20en%20Bretagne1.pdf
http://www.pdevos.nl/MF/Promotor%20Onroute%20Normandie%20en%20Bretagne2.pdf
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan