Naar rechts sturen en linksaf gaan

Dikke vinger en Gizmo73 hebben denk ik beide gelijk: eerst zal inderdaad de motor, die rechtdoor wil en doordat je het voorwiel naar links wil, naar rechts vallen. Vervolgens, doordat je de rotatie-as van het voorwiel kantelt, zal een gyroscopisch effect, precessie genaamd, de rotatie-as van je voorwiel naar rechtsom draaien en wil je motor dus een bocht naar rechts maken.

Ik gebruik het effect ook veel. Als je dit in combinatie doet met actief je linker knie in de tank te drukken en zelf de motor nog meer naar rechts van je af te duwen kun je echt razendsnel de motor kantelen en een bocht in sturen. Oefen dit eerst wel 'met mate', je kunt nogal overrompeld worden met de snelheid dat dit kan gebeuren, zeker met een lichte motor. Maar als het echt goed gaat dan stelt het niets meer voor om een mini-rotonde rechtdoor als chiccane te nemen.

Veel plezier! *D
 
Eueuh, ik dacht dat dit wel bekend was bij alle motorrijders :?

Bij je fiets (ja, dat ding met trappers) lukt het ook:
Met losse handen fietsen en zachtjes rechts tegen je stuur drukken, ga je rechts.
Als je nu zachtjes aan de rechterkant trekt, ga je naar links.
Aan de linkerkant vice versa.

Om het effect cq makkelijkheid cq niet veel kracht hoefen uitvoeren kan je beter drukken. Maar soms gebruik ik allebei op motor: rechtsaf; rechts drukken, links trekken. Linksaf vice versa.
Gewicht verplaatsing mbv heupen gebruik je natuurlijk ook altijd.
 
Eueuh, ik dacht dat dit wel bekend was bij alle motorrijders :?

Bij je fiets (ja, dat ding met trappers) lukt het ook:
Met losse handen fietsen en zachtjes rechts tegen je stuur drukken, ga je rechts.
Als je nu zachtjes aan de rechterkant trekt, ga je naar links.
Aan de linkerkant vice versa.

Om het effect cq makkelijkheid cq niet veel kracht hoefen uitvoeren kan je beter drukken. Maar soms gebruik ik allebei op motor: rechtsaf; rechts drukken, links trekken. Linksaf vice versa.
Gewicht verplaatsing mbv heupen gebruik je natuurlijk ook altijd.

Het is onmogelijk om een 2wielig voertuig dat sneller dan 5 km/h beweegt op een andere manier te besturen.
Degenen die geloven dat je je motor bestuurt met je lichaamsgewicht klikken hier
 
Touw?? Aan het stuur??? :? Leg dat eens ff uit aub....

Je hebt je strikdiploma :? Ja? Dan moet het zeker lukken:

[*]Men neme een touwtje
[*]Men knoopt het om het linker handvat
[*]Men gaat met losse handen rijden
[*]Als laatste trekt men met de linker hand (voorzichtig) aan het touwtje

Walla de motor gaat nu rechtsaf ;)
 
Een low-sider bedoel je? High-siders krijg je meestal als je ook nog wat te ruw met je gas zit te spelen.
 
Als je een leuke demo voor in de huiskamer wilt:
Pak een fietswiel (motorwiel mag ook maar is iets zwaarder). Pak die bij de as beet geef die een zwieper (over de grond rollen of vraag een ander). Probeer nu het wiel naar links of naar rechts te draaien terwijl je hem rechtop houdt.
Andere leuke truuk: Hang het wiel aan een kant op aan een touw. Hang aan de andere kant van de as een gewicht. Houdt het wiel recht en geef het een zwieper en laat het dan los.
 
Het is onmogelijk om een 2wielig voertuig dat sneller dan 5 km/h beweegt op een andere manier te besturen.
Degenen die geloven dat je je motor bestuurt met je lichaamsgewicht klikken hier
Onmogelijk voor een 2wielig voertuig dat sneller dan 5 km/u beweegt? Op de fiets fiets ik gemiddeld zeker een kwart van de tijd met losse handen. Ook haakse bochten, maakt niet uit.
Met de motor probeer ik dat ook wel eens: met losse handen de motor de bocht door te sturen. Inderdaad valt het dan niet mee je motor de bocht om te krijgen. Je hangt bijna met je volledige gewicht naast de motor en de motor gaat langzaam de bocht om.
Slalommen met losse handen gaat veel beter. Volgens mij laten ze dat bij VRO2 ofzo ook wel zien. Gaan ze slalommen met een Pan European (niet de lichtste motor *D ) met losse handjes.
 
Als je een leuke demo voor in de huiskamer wilt:
Pak een fietswiel (motorwiel mag ook maar is iets zwaarder). Pak die bij de as beet geef die een zwieper (over de grond rollen of vraag een ander). Probeer nu het wiel naar links of naar rechts te draaien terwijl je hem rechtop houdt.
Andere leuke truuk: Hang het wiel aan een kant op aan een touw. Hang aan de andere kant van de as een gewicht. Houdt het wiel recht en geef het een zwieper en laat het dan los.
Dit zijn inderdaad erg leuke experimentjes!
Een gewichtje aan de andere kant van de as is niet nodig, de zwaartekracht op het wiel doet het ook al goed.
Je ziet het ook bij een tol. Als die scheef komt te staan zie je dat de rotatieas van de tol ook rondjes begint te draaien.
 
Je stuurt boven de 30km/h altijd met tegensturen.

Ook mensen die zeggen dat ze met hun gewicht sturen duwen tegen het stuur. Alleen hebben ze dat zelf niet door.

Ze gaan naar rechts hangen, gaan dus ook op de rechterstuurhelft hangen en tegelijk aan linker helft hangen, waardoor de motor naar rechts stuurt.
(Let goed op de woorden "op" en "aan" voordat er mensen zijn die zeggen dat er 2x het zelfde staat :j )

Test om te bewijzen dat motor niet stuurt op gewicht: Rij met een gangetje van 80-100 km/h de afrit op en laat het stuur los. Probeer nu met je gewicht de motor van z'n lijn af te krijgen.
Dit lukt niet, pas als je afremt tot een snelheid van rond de 30km/h zal de motor van z'n lijn gaan afwijken.

Waarom het toch help om je gewicht te verplaatsen: Je verlaagd het zwaartepunt waardoor de motor sneller de bocht instuurt (kantelt) en weer sneller z'n balans terug heeft.

Nog een leuk effect is dat op het moment dat je de motor in de bocht hebt liggen, je het stuur weer los kan laten (met duim en wijsvinger aan het gas).
De motor zal net zo lang die bocht blijven volgen todat jij de snelheid verandert of tegen het stuur duwt.


P.S. He Jokertje ben je er ook weer bij ;)

Die 5km/h is een beetje ongelukkig gekozen, bij 5km/h word de gyroscopische kracht pas merkbaar op een motor. Bij 20-30 heeft hij pas de overhand. Dit ligt ook aan het gewicht van de wielen. Heb ik magnesium wielen of gietijzer. (Had ik maar Magnesium :( )
Dus bij een fiets stuur je veel makelijker omdat de wielen veel lichter zijn.
 
Laatst bewerkt:
dat tegensturen is toch de hele truc om een bocht harder dan stapvoets door te komen :?

Doe je automatisch :]
Je kan het ook forceren bij uitwijkacties b.v. :)
 
Wáát? :?
Ik rij al bijna drie jaar motor maar hier heb ik nog nooit van gehoort... :+ |(
Maar ik herken de situatie hierboven idd wel met dat duwen en hangen aan het stuur...
Kzal er toch eens op gaan letten en oefenen...
Weer wat nieuws geleerd om uit te proberen... :P
Je blijft hier leren!! :} :} :}
 
P.S. He Jokertje ben je er ook weer bij ;)
Off topic: hee Yzf1kr, leuk dat we elkaar hier ook weer tegen komen! ;)

Maar zouden magnesium wielen wel zo leuk in de stad rijden? In bv een woonerf heb je dan verrekte weinig steun van die dingen. Maar het racet natuurlijk wel lekker wendbaar! *D

Dus mensen allemaal: lekker gaan tegensturen! Lekker tegendraads! *D }) 8-)
 
Op woensdag 02 oktober 2002 19:47 schreef jokertje het volgende:Off topic: hee Yzf1kr, leuk dat we elkaar hier ook weer tegen komen! ;)

Maar zouden magnesium wielen wel zo leuk in de stad rijden? In bv een woonerf heb je dan verrekte weinig steun van die dingen. Maar het racet natuurlijk wel lekker wendbaar! *D

Dus mensen allemaal: lekker gaan tegensturen! Lekker tegendraads! *D }) 8-)

"Zo meneer, waarom reden wij zo hard"
"Nou agent, het zit zo: m'n motor stuurt toch zo slecht op lage snelheden" :P
 
Wáát? :?
Ik rij al bijna drie jaar motor maar hier heb ik nog nooit van gehoort... :+ |(
Maar ik herken de situatie hierboven idd wel met dat duwen en hangen aan het stuur...
Kzal er toch eens op gaan letten en oefenen...
Weer wat nieuws geleerd om uit te proberen... :P
Je blijft hier leren!! :} :} :}

je hoeft het niet te oefenen, je doet het al.. :) (in jouw geval al bijna 3 jaar)
 
je hoeft het niet te oefenen, je doet het al.. :) (in jouw geval al bijna 3 jaar)

Tja oké daar heb je ook weer gelijk in... :)
Maar wat ik bedoelde dat ik maar eens ga proberen er een beetje actiever gebruik van te maken...
Jullie doen het toch bewust met het insturen van een bocht?
Ik herken het alleen van het (lomp) van baan verwisselen op de snelweg...
 
Tja oké daar heb je ook weer gelijk in... :)
Maar wat ik bedoelde dat ik maar eens ga proberen er een beetje actiever gebruik van te maken...
Jullie doen het toch bewust met het insturen van een bocht?
Ik herken het alleen van het (lomp) van baan verwisselen op de snelweg...

Ja, wij doen dat bewust bij het insturen, er eerst naast hangen (waarbij de motor nog rechtuit gaat), en dan pas bewust hem de bocht in duwen.
(Hoe meer je oefend hoe dichter het er naast hangen, en het insturen bij mekaar komen te liggen)

Als je dit gaat oefenen, heb ik nog een tip: Houd je armen gebogen.

Als je je van begin af aanleert om je armen gebogen te houden, zal je merken dat het (motor rijden) nog makkelijker gaat. In het begin is het zwaar (vooral voor de spieren rond je middel), maar op den duur gaat het steeds beter.

Voordelen:

- meer kracht in armen bij sturen (kan dus sneller insturen)
- minder druk op je polsen (minder pijn)
- minder druk op je voorwiel
- minder problemen bij aanremen terwijl je naast motor hangt.

en zo zijn er nog wel een paar te noemen, maar je merkt het wel als je het probeert. Rijd maar eens een klaverblad op met gestrekte armen en gebogen armen.

Voor iedereen die commentaar hierop heeft: Probeer het eerst eens ;)

En kijk ook eens ff naar de foto's van 29/9 op de Ring, daar zie je dat bijna iedereen met gebogen armen rijd.
Behalve Fabian, maar die heeft het zelf al geconstateert en gaat het nu ook oefenen.
 
Laatst bewerkt:
Hoe het komt maat op zich niet uit, het feit is dat het zo is.

Het gyroscopisch effect is hier niet ze oorzaak van, het is gewoon het systeem waarop een motor, brommer of fiets gebaseerd is.
Technisch uitgelegd, een tweewieler is een proces met niet minimum fase polen. Degelijke processen kom je vaak tegen, bijv.: een boot die vaart in het water, een stok die je recht overeind wil zetten en niet blijft staan enz.

Ter demo: als je met de fiets vlak langs een stoeprand rijd, bijna met je wiel tegen de betonnen rand, dan kun je onmogelijk wegsturen. Probeer je het toch, dan val je. Het wiel gaat eerst tegen de stoeprand aan: het kantelt weg in de tegenovergestelde richting waarnaar je stuurt.

Zoals al gezegd, nu je deze beperking kent, gebruikt hem. Het is verworden tot een feature :)

Z
 
Op woensdag 02 oktober 2002 20:51 schreef Yzf1kr het volgende:Ja,wij doen dat bewust bij het insturen, er eerst...blablabla..heel verhaal :)

Wij?? ikke nie hoor :?
Martin heeft me geleerd dat het gewoon op goed kijken aankomt. :)
En als Martin het zegt.. *D

Als je zo bewust loopt te duwen en te trekken aan je stuur ga je denk ik nogal geforceerd rijden. :?
Misschien helpt het idd als je gaat verzitten en kneedownen en zo, dat weet ik niet, want dat doe ik (nog) niet..

Als je fatsoenlijk kijkt volgt je fiets vanzelf :] :]
 
Wáát? :?
Ik rij al bijna drie jaar motor maar hier heb ik nog nooit van gehoort... :+ |(
Maar ik herken de situatie hierboven idd wel met dat duwen en hangen aan het stuur...
Kzal er toch eens op gaan letten en oefenen...
Weer wat nieuws geleerd om uit te proberen... :P
Je blijft hier leren!! :} :} :}

LOL :+
We zullen het onderweg naar MF meeting een keertje uitproberen hé :)
 
Als je zo bewust loopt te duwen en te trekken aan je stuur ga je denk ik nogal geforceerd rijden. :?
Misschien helpt het idd als je gaat verzitten en kneedownen en zo, dat weet ik niet, want dat doe ik (nog) niet..

In het begin wel, maar na verloop van tijd word het weer natuurlijk en doe je het weer onbewust.

Maar het is wel handig om te weten, en als je het een aantal keer probeert zal je vanzelf wel merken of er voor jouw voordelen in zitten.

Martin heeft gelijk, goed kijken is zeer belangrijk. Je verhelpt hier onbewust een heleboel problemen mee.

Een van de dingen die je bij het "doorkijken" van de bocht onbewust doet, is je bovenlichaam oprichten (omdat je "omhoog" moet kijken), en daarmee gewicht van je armen afhalen, waardoor je minder verkrampt stuurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan