Naar rechts sturen en linksaf gaan

Dit is best bullshit allemaal...boven de 30 niet meer normaal kunnen sturen...
3 dingen...
A)ik kan ook met 130kmph zonder handen rijden, en gewoon van baan wisselen...komt geen stuur aan te pas...
B) met 150 op mn achterwiel en dan gewoon van baan wisselen luk ook....auto inhalen en weer terug naar de rechter rijbaan...vraag maar aan BTR, was gister weer gezellig op de A4 :P
C)Jullie moeten er wel duidelijk bij vermelden dat dit niet om bochten nemen gaat, maar om bochten insturen...
 
Dit is best bullshit allemaal...boven de 30 niet meer normaal kunnen sturen...
3 dingen...
A)ik kan ook met 130kmph zonder handen rijden, en gewoon van baan wisselen...komt geen stuur aan te pas...
B) met 150 op mn achterwiel en dan gewoon van baan wisselen luk ook....auto inhalen en weer terug naar de rechter rijbaan...vraag maar aan BTR, was gister weer gezellig op de A4 :P
C)Jullie moeten er wel duidelijk bij vermelden dat dit niet om bochten nemen gaat, maar om bochten insturen...

A) Gaat alleen veeeel trager. Probeer eens een chicane :+
B) Je hebt nu slechts 1 wiel voor stabiliteit en een verhoogd zwaartepunt. Je bent nu wendbaarder dan bij A, als je alleen met je gewicht stuurt.
C) Ik denk niet dat het handig is om in de hele bocht tegen je stuur te duwen. Je moet toch een keer stoppen met kantelen lijkt me. :+
 
Dit is best bullshit allemaal...boven de 30 niet meer normaal kunnen sturen...
3 dingen...
A)ik kan ook met 130kmph zonder handen rijden, en gewoon van baan wisselen...komt geen stuur aan te pas...

Ja, Max we weten dat jij een geval appart bent ;)

B) met 150 op mn achterwiel en dan gewoon van baan wisselen luk ook....auto inhalen en weer terug naar de rechter rijbaan...vraag maar aan BTR, was gister weer gezellig op de A4 :P

Klopt!
Preccesie op achterwiel. Is meteen bewijs dat je dan ook stuurt met gyroscopische krachten.

C)Jullie moeten er wel duidelijk bij vermelden dat dit niet om bochten nemen gaat, maar om bochten insturen...

Dacht dat dat al duidelijk was. Zeker met mijn voorbeeld van balans in/tijdens de bocht.

[me]gaat een lichtje branden[/me]
Ah, ik begrijp wat je bedoeld, kijken heeft niets met insturen, maar met nemen van de bocht te maken. Klopt, bedankt voor de verduidelijking.
 
Bleef rechtop zitten, trok met m'n linkerhand aan'et stuur, en wat denk je... Je motor wil dan naar rechts.
Probeer dat zelf maar eens, moet je natuurlijk niet mee gaan hangen, maar rechtop blijven zitten
Wist dit al langer, maar vraag me nu opeens af wat hier de verklaring voor is.
[\quote]

Wat je ook kan doen (wat op hetzelfde neerkomt) is ipv aan je linkerstuur trekken, tegen je rechterstuur duwen.
Een simpel voorbeeld is ook bijv. als je aan het fietsen bent. Als je een flinke klap naar voren geeft tegen je rechterhandvat dan ligt je gegarandeerd op je rechteroor :D
 
Nou, kben vandaag ff aan het kl*ten geweest...
Wat is dat raar zeg als je dat doet als er op let, maar wel gaaf want je kunt hem nu echt de bocht in laten "vallen" })
Zoals ik al eerder zei: "Je blijft hier leren!"
LOL :+
We zullen het onderweg naar MF meeting een keertje uitproberen hé :)

[offtopic]Ja ja ja ja ja ... :P
Kheb dr wel zin in! }) [offtopic]
 
Ja, en als je het goed beheerst ziet het ongeveer zo uit. ;)

elbow.jpg
 

Jah maar da's toch onlogisch ik bedoel tuurlijk als je voorwiel niet kan draaien, dus je wiel naar links en naar rechts, kun je ook niet sturen, maar door je gewicht te verplaatsen draait je stuur toch automatisch? Ik bedoel je zet zeg maar geen kracht op 't stuur, dat kan niet eens normaal van bovenaf maar doordat de motor kantelt draait je stuur toch automitisch?

Ik begin 't helemaal te verliezen, ik bedoel waarom hangen we er dan naast en waarom ervaren we dan dat sturen door gewichtsverplaatsing komt, ik snap wel dat je er links volledig naast kan hangen en toch rechtdoor kan gaan maar het is toch wel in samenwerkingsverband :?
 
Jah maar da's toch onlogisch ik bedoel tuurlijk als je voorwiel niet kan draaien, dus je wiel naar links en naar rechts, kun je ook niet sturen, maar door je gewicht te verplaatsen draait je stuur toch automatisch? Ik bedoel je zet zeg maar geen kracht op 't stuur, dat kan niet eens normaal van bovenaf maar doordat de motor kantelt draait je stuur toch automitisch?

Ik begin 't helemaal te verliezen, ik bedoel waarom hangen we er dan naast en waarom ervaren we dan dat sturen door gewichtsverplaatsing komt, ik snap wel dat je er links volledig naast kan hangen en toch rechtdoor kan gaan maar het is toch wel in samenwerkingsverband :?

zie mijn vorige post...en graaf erna dieper in theorie... :)
 
Jah maar da's toch onlogisch ik bedoel tuurlijk als je voorwiel niet kan draaien, dus je wiel naar links en naar rechts, kun je ook niet sturen, maar door je gewicht te verplaatsen draait je stuur toch automatisch?
Zou ik ook zeggen ja. Maar in dat verhaal staat nergens dat het stuur niet kan draaien. Ik zou dus denken dat je door je gewicht te verplaatsen het stuur vanzelf meedraait en dus gewoon de boch ingaat. Maar het artikel zegt dus dat dat niet het geval is.
 
Zat gister op de motor, en reed binnen de bebouwde kom ongeveer 50km per uur.

Lekker rustig toeren, gedachten op nul. En toen gebeurde het ;)

Bleef rechtop zitten, trok met m'n linkerhand aan'et stuur, en wat denk je... Je motor wil dan naar rechts.
Probeer dat zelf maar eens, moet je natuurlijk niet mee gaan hangen, maar rechtop blijven zitten :]
Wist dit al langer, maar vraag me nu opeens af wat hier de verklaring voor is.

Iemand een idee :?


Counteren..en dat stuurt me toch snel zon rotonde door..maar ff uitkijken als je het niet gewend bent...want hij valt in een keer om ...en als je daar niet op bedacht bent...valt er niets meer te sturen...en zitten de buren bij je naar binnen te gluren.
 
Hier is me nooit iets van verteld toen ik les had! :?
De bocht om? Tsja net als vroeger op het brommertje een beetje "hangen" / door te duwen met je onderlichaam je motor kantelen en hem zo de bocht in laten vallen.
Zo deed / doe ik het en ik heb er geen commentaar op gekregen.
Echt trekken aan het stuur en zelf rechtop blijven zitten heb ik nooit geprobeerd; werkt vlgs mij totaal niet.

Het tegensturen ook nooit geprobeerd.........
Ik denk dat ik daar iets wezenlijks aan mis.
Of zou ik het onbewust toch doen?

Ik hobbel nu een jaartje rond en ga het maar eens voorzichtigjes aan proberen..
 
Over tegensturen: ik kende het verhaal al langer. Wist ook wel dat het werkt, maar gebruikte het nooit, dacht ik.
Rijd verleden week een rotonde op. Was er héél rustig (geen ander verkeer). Ik zit wat om me heen te kijken en toevallig viel m'n blik op m'n stuur. Heb ik, tot m'n eigen verbazing, het stuur toch naar rechts.....
 
Hier is me nooit iets van verteld toen ik les had! :?
De bocht om? Tsja net als vroeger op het brommertje een beetje "hangen" / door te duwen met je onderlichaam je motor kantelen en hem zo de bocht in laten vallen.
Zo deed / doe ik het en ik heb er geen commentaar op gekregen.
Echt trekken aan het stuur en zelf rechtop blijven zitten heb ik nooit geprobeerd; werkt vlgs mij totaal niet.

Het tegensturen ook nooit geprobeerd.........
Ik denk dat ik daar iets wezenlijks aan mis.
Of zou ik het onbewust toch doen?

Ik hobbel nu een jaartje rond en ga het maar eens voorzichtigjes aan proberen..
 
zie mijn vorige post...en graaf erna dieper in theorie... :)

Jah heb de twist wel 's doorgelezen snel, maar ik bedoel als ik fiets en ik laat me stuur los en ik verplaats me gewicht zodat ik de fiets kantel zeg maar dan zie je 't stuur draaien, en nou zal 't wel met hogere snelheid ietsje anders werken en 't effect minder zijn. maar bij lagere snelheden draait ie vanzelf voor me gevoel. Dan zou 't alleen bij hogere snelheden zo zijn dat je pas echt scherp kan sturen als je 't stuur draait, en dat 't dan minder met gewichtverplaatsing te maken heeft en dat de gewichtsverplaatsing dan echt alleen maar voor de stabiliteit is. Maar dan vind ik die plaatjes waarbij ze een handje los hebben en toch kei plat gaan ook vreemd. Dat artikel heeft 't volges mij niet helemaal helemaal goed zeg maar :X
 
Vanaf de 1e rijles heeft mijn instructeur erop gehamerd: tegensturen!!
Ik weet niet beter nu dan op die manier de bocht in te gaan, is trouwens ook hetzelfde wat je doet tijdens lessen bij de BV's(voor sommigen misschien iets langer geleden als voor mij):
Bij het inzetten van de halve draai duwen tegen de linkerkant van het stuur, daardoor draait het voorwiel iets naar rechts en "valt" de motor naar links...voorwiel komt daarna vanzelf weer mee...(beetje simpel uitgelegd, maar daar komt het wel op neer)
Hoort volgens mij tegenwoordig gewoon bij de rijopleiding (bij de mijne iig wel)
Maar ik heb geloof ik ook dingen geleerd tijdens mijn rijlessen die normaal gesproken alleen op een VRO ter sprake komen, prima instructeur :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan