Naar rechts sturen = gas geven.

Squishy

MF veteraan
9 apr 2008
7.384
305
Enschede
Hallo,

Ik het het volgende probleem met mijn bandit 400 (1992).
Als ik mijn stuur ook maar heel iets naar rechts beweeg, geeft hij meer gas.
In de vrij gaat hij van stationair tot +- 4000rpm.
Het gebeurt alleen als ik al wat gas geef (als er dus spanning op de gaskabel staat).

Dit klinkt als een te strakke gaskabel... alleen als ik naar rechts stuur gaat de kabel juist losser, en niet strakker, en de kabel zit niet te strak en heeft genoeg speling!

Zie hier een filmpje:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/22072961/MF/gaskabel.mp4?dl=1

In het filmpje heb is de tank er af en heb ik de kabel gewoon door de lucht direct aangesloten. Er is dus totaal geen spanning op de kabel, en niks anders is in aanraking met de kabel, maar toch bewegen de vlinders.

Heeft iemand eerder zoiets meegemaakt? :?
Is dit een versleten kabel?
De binnenkabel gaat gewoon soepel heen en weer...

Bedankt
 
Laatst bewerkt:
Dat filmpje loopt voor geen meter.

Maar ik denk zo uit je verhaal op te maken dat de buitenkabel knikt op het punt waar de binnenkabel eruit komt.
Door het knikken trekt hij de binnenkabel verder.
 
Dat filmpje loopt voor geen meter.

Maar ik denk zo uit je verhaal op te maken dat de buitenkabel knikt op het punt waar de binnenkabel eruit komt.
Door het knikken trekt hij de binnenkabel verder.
Nieuwe link, deze is 10x kleiner. (probeer anders even rechtermuis -> opslaan als)

Hoebedoel je knikt? de kabel loopt gewoon recht tot in de carbs.
 
Laatst bewerkt:
het kan bijna niet anders dat het stuur of de voorvork de kabel meetrekt .
ik denk dat de buitenkabel ergens klem zit.
Nee, in het filmpje heb ik tank en het luchtfilter eraf gehaald en daarna de kabel losgemaakt van het stuur en hem teruggetrokken tot dat de kabel gewoon los aan de carb hing.
Daarna heb ik de kabel gewoon in één lijn weer aangesloten.
De staat gewoon bol in de lucht en kan alle kanten op bewegen...

Heb de kabel ook al via de linker kant van de voorvork aangesloten of door het midden (ipv de in het boekje aangegeve route, maar niks maakt uit).
 
Laatst bewerkt:
Als een buitenkabel een bocht gaat maken wordt deze langer (het is een lange veer). Je binnenkabel komt dan lengte tekort. Binnenkabel iets meer speling/ruimte geven.
 
Als een buitenkabel een bocht gaat maken wordt deze langer (het is een lange veer). Je binnenkabel komt dan lengte tekort. Binnenkabel iets meer speling/ruimte geven.
De kabel heeft al genoeg speling, en loopt zoals het boekje aangeeft.
Overigens gebeurt het alleen als er al spanning op de binnenkabel staat..dus speling maakt op zich niet uit.

Heb ook al geprobeerd de buitenkabel te fixeren met klemmetjes zodat hij bijna niet kan bewegen.

En daarnaast krijgt de kabel juist meer ruimte als ik naar rechts stuur..er wordt dus op de kabel GEDUWT (kabel gaat boller staan), maar toch geeft hij gas.
 
De kabel heeft al genoeg speling, en loopt zoals het boekje aangeeft.
Overigens gebeurt het alleen als er al spanning op de binnenkabel staat..dus speling maakt op zich niet uit.

Heb ook al geprobeerd de buitenkabel te fixeren met klemmetjes zodat hij bijna niet kan bewegen.

En daarnaast krijgt de kabel juist meer ruimte als ik naar rechts stuur..er wordt dus op de kabel GEDUWT (kabel gaat boller staan), maar toch geeft hij gas.
doe die andere kabel eens
 
suzuki-gsf400-bandit-1991-1993-usa-handle-switch_bigsuusa92044_73cb.gif


Zie nr 1, gashandvat, kunnen 2 kabels in.

Btw als de kabel boller wordt, wordt de buitenkabel langer (tov de binnenkabel).
 
Laatst bewerkt:
Zit origineel maar 1 kabel aan volgens mij.... Geen push & pull set

Maar als je een klein beetje gas geeft (spanning op de kabel) en je draait je stuur...... Geef je dan niet per ongeluk méér gas :?

Als dit niet gebeurt terwijl de motor stationair draait is de speling goed....

Kan het filmpje niet bekijken op de ipad B|
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad maar één kabel.

Nee, ik geef niet per ongeluk meer gas ;). Daar heb ik wel op gelet.
Dat verhaal met binnenkabel tov buitenkabel kan ik me wel iets bij voorstellen.. maar hoe geef ik de binnenkabel dan meer speling?
Bij het stuur staat de afstelling al op zn lost.

10024504.jpg


Kan ik het schroefdraad/boutje waarmee de kabel op de carb gemonteerd zit losser draaien (zie plaatje)? Of moet deze gewoon helemaal ingeschroef worden?

Het moertje zit bij mij onder het schroefdraad van de carb... klopt dat of moet deze erboven zitten zoals op het plaatje?
 
Laatst bewerkt:
Als je de stelbout in een beugel "haakt", hoort de moer er onder (anders kan deze eruit gaan), als je de stelbout in de beugel schroeft hoort deze er boven en dan mag deze er ook onder als je meer ruimte wil.
 
Als je de stelbout in een beugel "haakt", hoort de moer er onder (anders kan deze eruit gaan), als je de stelbout in de beugel schroeft hoort deze er boven en dan mag deze er ook onder als je meer ruimte wil.
Nee ik heb een schroefdraad met een boutje.
..maar hoort deze helemaal tot het eind erin geschroeft...? of kan je deze wat terug draaien?
Ik weet niet hoe ik anders de binnenkabel meer ruimte kan geven?

Het stellertje bij mn stuur zit nu al helemaal 'vast' gedraaid..
 
Laatst bewerkt:
Met die stelbout bepaal je de speling die nodig hebt op de kabel.
Als je gaat terug draaien wordt de buitenkabel nog korter. Als de stelbout er helemaal in zit zou je de meeste ruimte op binnenkabel moeten hebben. Anders doe je of iets verkeerd of je hebt de verkeerde kabel.
Al je geen push-pull meer hebt, hebt dan niet toevallig de "push" kabel meegekregen?
 
Met die stelbout bepaal je de speling die nodig hebt op de kabel.
Als je gaat terug draaien wordt de buitenkabel nog korter. Als de stelbout er helemaal in zit zou je de meeste ruimte op binnenkabel moeten hebben. Anders doe je of iets verkeerd of je hebt de verkeerde kabel.
Al je geen push-pull meer hebt, hebt dan niet toevallig de "push" kabel meegekregen?
De bout bij de carbs zit er helemaal ingedraaid (vast).
De stelbout bij mn stuur zit helemaal ingedraaid (meeste speling).
De kabel zit er al op zolang ik de motor heb.. en ziet er precies zo uit als het plaatje die ik hierboven plaatste..
 
Laatst bewerkt:
Als je stuur recht staat, heb je dan vrije slag op je gashandle?

Edit: heb je de gaskabel aan allebei de einden los gehad? Schuift de binnenkabel dan soepel door de buitenkabel?
 
Laatst bewerkt:
Als je stuur recht staat, heb je dan vrije slag op je gashandle?
Ja, heel iets..halve mm gok ik.

Edit: heb je de gaskabel aan allebei de einden los gehad? Schuift de binnenkabel dan soepel door de buitenkabel?
Nee, nog niet..want dan moet ik de carbs weer los halen.
Maar als ik de gaskabel loshaal kan ik met mn vingers gasgeven.. gaat redelijk soepel heen en weer.
 
Laatst bewerkt:
Een halve mm is te weinig, de buitenkabel is te lang.

Of de versteller zit niet goed in de houder op de carbs, of het 90 graden bochtje zit niet goed in de houder van je gashandle. Of je binnenkabel is gerafeld en die rafel is net je buitenkabel ingetrokken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan