Naar rechts trekkend Kawa

Ruudhe

MF'er
9 mei 2008
34
0
Gorinchem
Beste medemotorrijders,

Afgelopen dinsdag heb ik particulier een Kawasaki ZXR 750 uit 93 gekocht. Tijdens het proefrondje leek alles in orde, maar na een aantal uur rijden ontdekte ik dat het voorwiel/stuur steeds naar rechts wil. Niet echt ineens, maar meer constant zeuren waardoor je tijdens het rijden constant lichtelijk tegen moet sturen. Nogal vervelend! :(
Bovendien begint het stuur bij gebruik van de voorrem ook enigszins te trillen (tijdens het rijden totaal niet)

Nu is het zo dat de achterband aan vervanging toe is en de voorband zal ook niet heel lang meer mee gaan.

Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat dit kan betekenen en hoe het evt. is op te lossen.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Beste medemotorrijders,

Afgelopen dinsdag heb ik particulier een Kawasaki ZXR 750 uit 93 gekocht. Tijdens het proefrondje leek alles in orde, maar na een aantal uur rijden ontdekte ik dat het voorwiel/stuur steeds naar rechts wil. Niet echt ineens, maar meer constant zeuren waardoor je tijdens het rijden constant lichtelijk tegen moet sturen. Nogal vervelend! :(
Bovendien begint het stuur bij gebruik van de voorrem ook enigszins te trillen (tijdens het rijden totaal niet)

Nu is het zo dat de achterband aan vervanging toe is en de voorband zal ook niet heel lang meer mee gaan.

Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat dit kan betekenen en hoe het evt. is op te lossen.

Alvast bedankt!
Huh :?
Hij trilt maar eigenlijk niet...


Trekt ie ook als je het stuur los laat??
Het kan misschien zijn dat je stuurhelften niet helemaal gelijk staan en dat op links iets harder leunt dan rechts...

Ook versleten banden kunnen iets trekken natuurlijk...
 
Hij trilt dus niet tijdens het rijden maar wel tijdens het remmen.

Duidelijk gevalletje kromme remschijf.

Hij trekt naar een kant, voorpoten ongelijk in je montageplaten. Banden verrot. Aanlopende remmen. Wat Kevin zegt. Slag in je velg. Band verkeerd gemonteerd.
 
Die van mij had laatst ook dergelijke problemen en dat bleek een lekke keering te zijn.
Wat bij mij vooral opviel (en stoorde) was dat ie naar links niet echt fijn meer instuurde.
€11,- voor een setje keerringen en €8,- voor de olie met een paar uurtjes knutselen was het probleem opgelost.
 
Hij trilt dus niet tijdens het rijden maar wel tijdens het remmen.

Duidelijk gevalletje kromme remschijf.

Hij trekt naar een kant, voorpoten ongelijk in je montageplaten. Banden verrot. Aanlopende remmen. Wat Kevin zegt. Slag in je velg. Band verkeerd gemonteerd.
Waarom zou de motor naar rechts trekken door een aanlopende rem?
 
Beste medemotorrijders,

Afgelopen dinsdag heb ik particulier een Kawasaki ZXR 750 uit 93 gekocht. Tijdens het proefrondje leek alles in orde, maar na een aantal uur rijden ontdekte ik dat het voorwiel/stuur steeds naar rechts wil. Niet echt ineens, maar meer constant zeuren waardoor je tijdens het rijden constant lichtelijk tegen moet sturen. Nogal vervelend! :(
Bovendien begint het stuur bij gebruik van de voorrem ook enigszins te trillen (tijdens het rijden totaal niet)

Nu is het zo dat de achterband aan vervanging toe is en de voorband zal ook niet heel lang meer mee gaan.

Ik hoop dat iemand me kan vertellen wat dit kan betekenen en hoe het evt. is op te lossen.

Alvast bedankt!

Hey, je had me een mailtje gestuurd over deze motor toch? Ik las hem veel te laat, vandaar dat ik nog niet teruggemailt heb ;)

Het probleem met zulke dingen is dat het echt aan heel veel zaken kan liggen. Je zult eigenlijk het hele rijwielgedeelte moeten controleren. Maar omdat je zelf al zegt dat de banden aan vervanging toe zijn zou ik daar mee beginnen. Banden die bijna op zijn gaan vaak ook ongelijkmatig afslijten, wat ook voor zulk rijgedrag kan zorgen.

Eerst eens nieuwe banden proberen dus. Als het dan nog niet weg is moet je verder gaan kijken, voorvorkkeerringen, lagers (wiel en balhoofd), zijn de poten wel recht/spanningsvrij gemonteerd, zijn de wielen goed uitgelijnd, etc etc.

Voordeel is ook dat bij het monteren van de banden veel van die problemen boven water zouden komen ;)
 
Knijp maar eens je rem in met losse handjes (als je één remschijf hebt).


Als je me eerst even uitlegt hoe ik dat moet doen wil ik het wel proberen ;)

Ik snap de logica achter die stelling, maar mijn ervaring leert dat het niet klopt.

edit: wat ian zegt is het alereerste dta ik ook zou controleren. Trillen tijdens het remmen wijst idd op kromme schijven (uitgebreid ervaring mee helaas :( )
 
Laatst bewerkt:
Als je me eerst even uitlegt hoe ik dat moet doen wil ik het wel proberen ;)

Ik snap de logica achter die stelling, maar mijn ervaring leert dat het niet klopt.

edit: wat ian zegt is het alereerste dta ik ook zou controleren. Trillen tijdens het remmen wijst idd op kromme schijven (uitgebreid ervaring mee helaas :( )

kost ook niks om te controleren ;)
 
Als je me eerst even uitlegt hoe ik dat moet doen wil ik het wel proberen ;)

Ik snap de logica achter die stelling, maar mijn ervaring leert dat het niet klopt.

edit: wat ian zegt is het alereerste dta ik ook zou controleren. Trillen tijdens het remmen wijst idd op kromme schijven (uitgebreid ervaring mee helaas :( )
Als het wel zou kloppen zou je motor ook naar een kant trekken omdat je ketting maar aan een kant zit.
Ik heb het net met mijn mtb geprobeerd en die gaat netjes rechtdoor en die heeft zelfs maar een vorkpoot.
 
Jawel.

Een achterbrug tordeert niet, dus met enkele kettingaandrijving heb je geen last.

Een voorvork kan torderen en dus naar één kant neigen.

Als je een sterke voorvork hebt, ok dan gebeurt het niet zo snel.

Waarom denk je anders dat je van die voorvorkbruggen kunt krijgen/maken en welke zo populair zijn? Tegen het torderen van de voorvork!

Ik heb het toch zelf ook. Ik heb één grote diameter schijfrem voor, als ik die flink aantrek dan tordeert de voorvork, gaat de motor naar één kant trekken (goed merkbaar).

Dus ja, mijn redenering klopt.
 
Jawel.

Een achterbrug tordeert niet, dus met enkele kettingaandrijving heb je geen last.

Een voorvork kan torderen en dus naar één kant neigen.

Als je een sterke voorvork hebt, ok dan gebeurt het niet zo snel.

Waarom denk je anders dat je van die voorvorkbruggen kunt krijgen/maken en welke zo populair zijn? Tegen het torderen van de voorvork!

Ik heb het toch zelf ook. Ik heb één grote diameter schijfrem voor, als ik die flink aantrek dan tordeert de voorvork, gaat de motor naar één kant trekken (goed merkbaar).

Dus ja, mijn redenering klopt.
Okee, hier heb je een punt.
Maar hoe hard moet kan een schijf aanlopen dat de voorvork daardoor tordeert zonder dat je merkt dat de motor afremt?
 
Okee, hier heb je een punt.
Maar hoe hard moet kan een schijf aanlopen dat de voorvork daardoor tordeert zonder dat je merkt dat de motor afremt?
Daar heb jij weer 100 procent gelijk in, en daar zat ik zelf ook al over te denken :)

Als je motor zó veel aanloopt dat je vork tordeert en je merkt dit niet, dan is er wat fout met je :)

Blij dat we het eens zijn. En ook nog met Rambabbel!

'T wordt nog een mooie dag ;)
 
Laatst bewerkt:
Hey, je had me een mailtje gestuurd over deze motor toch? Ik las hem veel te laat, vandaar dat ik nog niet teruggemailt heb ;)

Het probleem met zulke dingen is dat het echt aan heel veel zaken kan liggen. Je zult eigenlijk het hele rijwielgedeelte moeten controleren. Maar omdat je zelf al zegt dat de banden aan vervanging toe zijn zou ik daar mee beginnen. Banden die bijna op zijn gaan vaak ook ongelijkmatig afslijten, wat ook voor zulk rijgedrag kan zorgen.

Eerst eens nieuwe banden proberen dus. Als het dan nog niet weg is moet je verder gaan kijken, voorvorkkeerringen, lagers (wiel en balhoofd), zijn de poten wel recht/spanningsvrij gemonteerd, zijn de wielen goed uitgelijnd, etc etc.

Voordeel is ook dat bij het monteren van de banden veel van die problemen boven water zouden komen ;)

Ja klopt, dat was ik.

Beetje laat inderdaad, maar toch bedankt voor de reactie :Y
 
een oma:P

maar wat was het probleem nou precies?
want ik het nu hetzelfde met mijn splinternieuwe Kawasaki Z750.

trillen (als ik handen van stuur afhaal) en naar rechts trekkend waardoor ik hele tijd moet tegensturen.
 
een oma:P

maar wat was het probleem nou precies?
want ik het nu hetzelfde met mijn splinternieuwe Kawasaki Z750.

trillen (als ik handen van stuur afhaal) en naar rechts trekkend waardoor ik hele tijd moet tegensturen.
Dat is in jouw geval denk ik meer een probleem voor de dealer.
Het lijkt me toch dat je garantie hebt aangezien je het over een splinternieuwe hebt :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan