naar Zweden

ynnad

MF veteraan
24 feb 2009
1.070
18
Zoals het er nu uitziet ga ik naar Zweden op de motor in Juli/Augustus , Ik ben daar al eerder met de auto geweest en weet ook waar ik heenga en hoe.
Wat ik nog niet weet en nergens kan vinden is het volgende:
1; Zijn Gele vestjes verplicht in Zweden/Denemarken.
2; Mag je of moet je op de stoep parkeren (verplicht in Amsterdam) of is dat juist streng verboden daar?
3; Eventuele andere verkeerstips zijn altijd welkom.
De route ligt al vast eerst 1 week Gotland daarna 1 week Värmland.
Bij voorbaat dank
Danny :] :} :]
 
Moet je even op de site van de ANWB kijken, staat een hoop praktiche info op.
Vestjes zijn niet verplicht volgens hen. Even googlen op "verkeersregels zweden motor"
Of je op de stoep mag parkeren weet ik niet. Ik zou het zelf niet doen in gebieden waar je betaald moet parkeren maar dat is meer op gevoel.
 
ik zit zelf over te denken om via zweden naar aland te gaan rijden, ook op de motor (dus eerst naar stockholm, daarna op veerboot)

dus ik ben ook wel enigszins benieuwd :)
 
Ik ben vorig jaar in Zweden geweest. Naar het Vännern- en Vätternmeer en terug langs de kust. Ik had helaas maar 11 dagen de tijd maar toch een mooie trip gemaakt van zo'n 4000 km. Hesjes niet verplicht maar ik heb er altijd 1 bij me onder het zadel in geval van pech. Parkeren ben ik niet van op de hoogte vwb de officiële regels. In Göteborg in een zijstraat op een parkeerstrook tussen andere motors neergezet en aangezien de politie verschillende keren voorbijkwam en er niet naar keek, zal dat wel ok zijn geweest. (of ze konden geen ruitewisser vinden om de bon achter te steken). In andere plaatsen heb ik zelfs speciale -gratis- parkeerplaatsen voor motoren gevonden en gebruikt. Ik denk dat je je niet te druk hoeft te maken over het parkeren als je de motor niet in de weg zet. Zo druk is Zweden niet. De beste "bewaakte" parkeerplaats vond ik onderweg :Y

full
 
rij inmiddels al 9 jaar in Zweden. in grotere steden bij betaald parkeren kan je gewoon op d estoep parkeren mits je niet extreem gaat staan. let dus op op en afritten bij de stoepen voor de rolstoelers en zo. verder winkelruiten zijn off limit. parkeerplaatsen en pleinen hebben vaak motorplekken die gratis zijn.
de kleinere steden en gehuchten kennen weinig stoepen en als ze er zijn mag je daar je motor langs zetten.
verde ris het land werelds om te rijden alleen let op voor de plotselinge weg werkzaamheden, de weg kan ineens in een grintpad van 10 kilometer veranderen.
en dan krijg je dit dus als rit


maar het kan ook zo zijn


of zo:


verder gaan de zweden als je achterop komt extreem rechts rijden, das om je langs te laten. en op d egekste plekken kom je fietsers, konijnen en vogels tegen die in je helm lijken te willen kruipen zeker in de bosrijke omgevingen.
Ik ben dan ook twee jaar terug een kuipruit en een verstraler armer geworden door een vogel en een konijn uit het niets
 
Laatst bewerkt:
rij inmiddels al 9 jaar in Zweden. in grotere steden bij betaald parkeren kan je gewoon op d estoep parkeren mits je niet extreem gaat staan. let dus op op en afritten bij de stoepen voor de rolstoelers en zo. verder winkelruiten zijn off limit. parkeerplaatsen en pleinen hebben vaak motorplekken die gratis zijn.
de kleinere steden en gehuchten kennen weinig stoepen en als ze er zijn mag je daar je motor langs zetten.
verde ris het land werelds om te rijden alleen let op voor de plotselinge weg werkzaamheden, de weg kan ineens in een grintpad van 10 kilometer veranderen.

verder gaan de zweden als je achterop komt extreem rechts rijden, das om je langs te laten. en op d egekste plekken kom je fietsers, konijnen en vogels tegen die in je helm lijken te willen kruipen zeker in de bosrijke omgevingen.
Ik ben dan ook twee jaar terug een kuipruit en een verstraler armer geworden door een vogel en een konijn uit het niets
:^

En kom je noordelijker dan kan je nog rendieren en elanden op de lijst met suïcidale dieren zetten B|

full

om een ideetje te geven van die wegwerkzaamheden (en dit is overigens de Rv45, één van de twee hoofdwegen in noord-zuid richting).
 
Bedankt voor de reacties ik ben er al weer een stuk verder mee gekomen.
Ook de fotos zien er goed uit ik krijg er steeds meer zin in.
8-) :] :} :W
 
zweden heeft heel veel leuke binnendoorweggetjes en je ziet veel beesten langs de weg.( en als je een dag in het bos doorbrengt zie je nix..)
Jonge elanden kwamen op het geluid van onze (tamelijk luide ) motorfiets af..
De 'snelwegen' hebben een soort van vluchtstrook waar je rustig op mag rijden om ander verkeer er langs te laten. Niet iedereen praat engels maar het is verder een aardig en relaxed volkje.
 
Ik heb precies eenzelfde idee als de topic-opener, ook in juli/augustus (is de bouwvakvakantie heh) alleen ik ben dus echt nog nooit in Zweden geweest. Nu wil ik dit topic niet overnemen hoor maar...is er anders op het MF een apart topic over Zweden?
Hoe zit het eigenlijk met kampeermogelijkheden? Zijn er voldoende campings? En zijn de campings 'prijsvriendelijk'?
De benzine is geloof ik weer wel goedkoop toch? da's weer mooi meegenomen, tenzij het bier weer reteduur is want dan heft het mekaar weer op. Dit wil dus zeggen: ik weet niet wat eten/drinken en benzine kost. Wie weet dit wel?

Alvast dank.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn voldoende campings in Zweden en anders kan je nog altijd wild kamperen. Ik was vorig jaar tussen de 60 en de 100 SEK kwijt voor 1 persoon/motor/tent.
 
Gaan ze ondertussen editten B| :P

Benzine en eten is vergelijkbaar met Nederland, alcoholhoudende drank is erg duur. Wel maken ze voor bier het onderscheid tussen "light"bier (tot 2,5% meen ik) en "zwaar"bier (lattøl en fattøl) waarvan de lichte variant wel betaalbaar is.
 
De campings zijn goedkoper dan in NL en dus veel goedkoper dan het zeer dure denemarken. Ook zijn ze doorgaans zeer goed uitgerust met keukens, BBQ's TV gezamelijke woonkamers etc.
Op iedere camping kun je ook 'stugor' blokhutjes huren van 15-40 euro/nacht waar je meestal met z'n 4en in kan pitten.
De wegwijzering was wel effe wennen. plaats aanduidingen in stadjes etc doen ze niet aan, ze geven alleen de nabijzinde grote weg aan in N en Z directie, vanafdaar staat meer aangegeven. Dus niet gaan zoeken, gewoon de plaatselijke ring rond rijden en de tijd nemen .
Binnendoor; plaatsen die op de kaart staan, staan niet op de borden en andersom.
De zweden klagen er zelf ook over.
Tankstations zijn in de binnenlanden dun gezaaid. hou er rekening mee.
Afgelopen zomer was dat zelfs spannen op onze motor(die 1 op 55 verbruikt).
Het verkeer is er rustig. met ons traag barrel voelden we ons zelden opgejaagd.
De supermarkten hebben ook kant en klare warme kippen, spare ribs en karbonade's.
Door en door gaar en makkelijk!
Ook het 1,5% bier in grote blikken is een uitkomst.
Lekker bij de lunch een pot bier en gewoon weer de weg op kunnen..

Veel weggetjes zijn erg rustig, hou hier rekeing mee.
Dat een roadkill niet vaker is overreden wil niet zeggen dat het nog vers is!!
 
De campings zijn goedkoper dan in NL en dus veel goedkoper dan het zeer dure denemarken. Ook zijn ze doorgaans zeer goed uitgerust met keukens, BBQ's TV gezamelijke woonkamers etc.
Op iedere camping kun je ook 'stugor' blokhutjes huren van 15-40 euro/nacht waar je meestal met z'n 4en in kan pitten.
De wegwijzering was wel effe wennen. plaats aanduidingen in stadjes etc doen ze niet aan, ze geven alleen de nabijzinde grote weg aan in N en Z directie, vanafdaar staat meer aangegeven. Dus niet gaan zoeken, gewoon de plaatselijke ring rond rijden en de tijd nemen .
Binnendoor; plaatsen die op de kaart staan, staan niet op de borden en andersom.
De zweden klagen er zelf ook over.
Tankstations zijn in de binnenlanden dun gezaaid. hou er rekening mee.
Afgelopen zomer was dat zelfs spannen op onze motor(die 1 op 55 verbruikt).
Het verkeer is er rustig. met ons traag barrel voelden we ons zelden opgejaagd.
De supermarkten hebben ook kant en klare warme kippen, spare ribs en karbonade's.
Door en door gaar en makkelijk!
Ook het 1,5% bier in grote blikken is een uitkomst.
Lekker bij de lunch een pot bier en gewoon weer de weg op kunnen..

Veel weggetjes zijn erg rustig, hou hier rekeing mee.
Dat een roadkill niet vaker is overreden wil niet zeggen dat het nog vers is!!

Eh, Zweden heeft een limiet van 0,0 dus ook met 1,5% bier kom je niet weg,
als je aangehouden wordt.
 
He Fazerracer als je via Google het allemansrecht in Zweden opzoekt of wonen in zweden ofzo vind je al veel info over wildkamperen dat is nl het goedkoopste en in elk redelijk stadje vind je badhuizen/saunas je kan ook afwisselen bv 1 nacht camping 1 nacht wildkamperen of een hotel bij regen etc.
Eten kopen is niet duurder dan bij ons sommige dingen zelfs goedkoper sterke drank in de staatswinkels zijn daar goedkoper geworden in 2007 en bij ons duurder dus dat scheelt tegenwoordig bijna niets meer O-)
En benzine moet je overdag halen of langs grote wegen/steden want savonds heb je kans dat je alleen met pasjes of ingewikkelde betaalapparaten terecht kan om te tanken.
En ga je alleen of met meerdere motoren ?
Danny
 
wat mij trouwens ook heel goe dbevallen is (misschien niets minder back to basic, maar oke) zijn de stube's en B&B farm's
 
Zoals het er nu uitziet ga ik naar Zweden op de motor in Juli/Augustus , Ik ben daar al eerder met de auto geweest en weet ook waar ik heenga en hoe.
Wat ik nog niet weet en nergens kan vinden is het volgende:
1; Zijn Gele vestjes verplicht in Zweden/Denemarken.
2; Mag je of moet je op de stoep parkeren (verplicht in Amsterdam) of is dat juist streng verboden daar?
3; Eventuele andere verkeerstips zijn altijd welkom.
De route ligt al vast eerst 1 week Gotland daarna 1 week Värmland.
Bij voorbaat dank
Danny :] :} :]

1. No
2. In most cases its no problem parking on the sidewalk, just think smart and do not park so you stand in the way for others. If you see a big bicyklestand you can park next to it without a problem.
3. Cant think of much, think of the right hand rule is one important rule especially in the citys. If you dont you stand a big risk of getting run over.

Be extra careful early mornings and in the evenings, keep a good lookout for bigger things on 4 legs. No fun to hit a moose or a deer with a motorcykle.

Good destinationchoises. Im from värmland (karlstad) myself. Go to karlstad and then follow the river (klarälven) up north. Nice driving. If you are in the sunne surroundings you really should stop here http://www.kalebas.se/tossbergs-foton.htm#
A great lookoutpoint with an endless view over lakes and nature.
From the south its about 15km north of sunne on the road 45.

Another tip for people going to sweden is following the 45 from göteborg and going north. Alot of nice nature especially from värmland and north towards dalarna.

Good luck.

Mvg
 
Laatst bewerkt:
Thanks but i never heard of the righthand rule whats that? :?
Danny :W :]
 
Eh, Zweden heeft een limiet van 0,0 dus ook met 1,5% bier kom je niet weg,
als je aangehouden wordt.

Pas op als je van de veerboot afkomt, daar wordt vaak gecontroleerd op alcohol.
Wij hadden dat in Kiel op de terugweg, vorige avond flink gefeest aan boord en dan 's ochtends bij het van boord gaan alcohol controle (gelukkig geldt daar de 0,5 promiel grens en konden wij op een na doorrijden). Het personeel(een soort KGB) van de Stena (stennis) Line houdt ook een oogje in het zijl en waarschuwt mogelijk de politie bij hoge drankomzet.
 
Pas op als je van de veerboot afkomt, daar wordt vaak gecontroleerd op alcohol.
Wij hadden dat in Kiel op de terugweg, vorige avond flink gefeest aan boord en dan 's ochtends bij het van boord gaan alcohol controle (gelukkig geldt daar de 0,5 promiel grens en konden wij op een na doorrijden). Het personeel(een soort KGB) van de Stena (stennis) Line houdt ook een oogje in het zijl en waarschuwt mogelijk de politie bij hoge drankomzet.
Moest die ene ontnuchteren en een boete betalen?
 
Heeft iemand ervaring met het huren van een motor in Zweden?

Over enkele weken gaan we op vakantie naar Zweden en misschien zijn we van plan om daar een motor te gaan huren.

Ervaringen hierover en waar je een motor kunt huren hoor ik graag.

Alvast bedankt!!
 
He Abijma als ik jou was zou ik je vraag stellen op www.zwedenforum.nl daar zwerven vele in Zweden wonende Nederlanders rond die de taal spreken en voor jou misschien wel ff op internet kunnen zoeken en voor jou wat adressen kunnen opzoeken. :Y
Veel plezier in Zweden.
Danny :W :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan