Naast de motor hangen

Fastcruiser

Explorator
Crew
14 aug 2001
20.004
11.408
Zuid-Limburg
Instagram
Ik ben een beetje aan het oefenen met naast de motor hangen... ziet er waarschijnlijk niet uit maar je moet toch ergens beginnen.

Nu valt mij op dat ik veel sneller in snelle bochten (opritten e.d.) de stepjes aan de grond rij dan wanneer ik er recht opzit (en ja ik hang aan de goede kant!). Ik vroeg me af waardoor het komt... rij ik onbewust harder (iets meer overstuur voor mijn gevoel) of vervormen je banden op een andere wijze waardoor de grondspeling minder wordt?
 
hhmmm...doe je het beter dan ik..

Ik ben nu 3x naast de motor gaan hangen om het ook te oefenen, maar ik druk de motor van me af dan, dus de motor staat veel meer rechtop bij mij, dus effectiviteit is ver te zoeken.. :(
 
hhmmm...doe je het beter dan ik..

Ik ben nu 3x naast de motor gaan hangen om het ook te oefenen, maar ik druk de motor van me af dan, dus de motor staat veel meer rechtop bij mij, dus effectiviteit is ver te zoeken.. :(
dan doe je het juist goed, gevolg is dat je nu harder de bocht door kan.
 
hhmmm...doe je het beter dan ik..

Ik ben nu 3x naast de motor gaan hangen om het ook te oefenen, maar ik druk de motor van me af dan, dus de motor staat veel meer rechtop bij mij, dus effectiviteit is ver te zoeken.. :(
Da's toch effectiever omdat je dan meer grondspeling hebt?

Trouwens wel een leuk gezicht: Fastcruiser die op z'n FJR naast z'n motor gaat hangen ;)
 
ja, zo heb je wel meer grondspeling, maar ik had nog genoeg eigenlijk zonder er naast te hangen, maar omdat ik net een nieuw pak heb met sliders vond ik dat het er maar eens van moest komen..

maar nu ik de motor meer rechtop duw ga ik ook meer rechtdoor...

maar goed...volgens mij wordt de topicstarter hier niet veel wijzer van.. :)
 
En dan druk houden op het buitenste stepje, de motor blijft dan merkbaar stabieler. Je zult de stepjes echter niet zo snel aan de grond rijden op die manier. Indien je teveel druk houdt op het binnenste stepje dan trap je de motor verder onderuit. Met het risico van een crash.

Ook helpt het om de buitenste arm tegen de tank te leggen. Het contact met de motor wordt vergroot en het lijkt een beetje als een natuurlijke stuurdemper te werken.

En nee, ik maak zelf nog steeds geen kneedowns. :P Het is gewoon niet mijn manier van rijden, het zal pas lukken als ik harder de bocht door ga en de motor behoorlijk wat platter leg als in nu doe.

full
 
Als je aan het hangen bent en rechtdoor dreigt te rijden moet je ook meer tegensturen. Dit effect krijg je dus ook als je je buitenste arm tegen de tank aanleunt.
 
Je zult de stepjes echter niet zo snel aan de grond rijden op die manier.
Minder snel ja maar gister weer m'n GSX-R stepjes aan de grond (knie ook) in een snelle bocht, ondanks ernaast hangen nog niet ultieme grondspeling, zo'n GSX-R. :)
Het helpt wel maar er blijven grenzen... :)

Ik vind er enigzins naasthangen juist veel fijner rijden dan er recht opzitten in een bocht, durf en kan veel harder dan door een beetje snelle bocht.
 
ja, zo heb je wel meer grondspeling, maar ik had nog genoeg eigenlijk zonder er naast te hangen, maar omdat ik net een nieuw pak heb met sliders vond ik dat het er maar eens van moest komen..

maar nu ik de motor meer rechtop duw ga ik ook meer rechtdoor...

maar goed...volgens mij wordt de topicstarter hier niet veel wijzer van.. :)
Heb ik ook een beetje... Alleen dat meer rechtdoor dan niet... Hangen kan ik harder de hoek om met meer stabiliteit (omdat de hellingshoek minder extreem wordt). Als je hangend de fiets even schuin wilt krijgen, zal je meer vaart moeten hebben... Boeit niet zo, schuurschijven werken ook hoor... En als je met iemand rijdt, is er altijd wel een reden te bedenken waarom het niet lukt... :+

Voor Fastcruiser: Kan me eigenlijk geen situatie voorstellen dat je eerder aan de grond loopt, behalve dan dat je te veel druk op de binnenste voetsteun zet... Knie in de tank vastzetten en met druk op je buitenste steun & evt je knie tegen de tank de hoek om... En niet met je bovenlichaam rechter op gaan zitten, want dan lijk je al snel aan de grond te komen, terwijl je eigenlijk je motor al akelig schuin hebt... Gewoon net zoals je anders gaat, helemaal meeleunen, maar dan ernaast hangend.
 
hhmmm...doe je het beter dan ik..

Ik ben nu 3x naast de motor gaan hangen om het ook te oefenen, maar ik druk de motor van me af dan, dus de motor staat veel meer rechtop bij mij, dus effectiviteit is ver te zoeken.. :(


Dat is ook de planning. Daarom vroeg ik mij ook af waarom het bij mij niet het geval is (OK in het begin wel maar al heel snel niet meer), omdat ik normaal niet zo makkelijk in snelle bochten de steps aan de grond rij. Ik heb het gevoel dat ik meer in de bocht val als ik er naast hang, misschien dat ik daarom onbewust meer gas geef.
 
Hoeveel scheelt dat "ernaast hangen" nu in snelheid?

Kwas gisteren aan het spelen op klaverblad Hoogeveen en werd daar door 1 persoon (op een Soes) echt helemaal zoek gereden.
Hij hing ernaast en ik niet. Ik kon hem absoluut niet bijhouden. Als ik platter en harder wilde gaan voelde de achterkant niet echt fris meer (ter info: ik had rullen op de rand van mijn bt-020 en voor nog een glimrandje van 1 mm).
De andere mannetjes op het klaverblad kon ik wel voorblijven (Blade, 748 enz.) :P
Ook deze lui hingen er trouwens naast.

Als ik die andere gozer (met de soes) enigszins bij wil houden, zit er dus nix anders op om ook naast de fiets te gaan hangen? Of andere banden?

:z misschien moet ik toch eens gaan oefenen met dat hangen.
 
Volgens mij als je ernaast gaat hangen verplaats je het zwaartepunt van je motor en jezelf als geheel, waardoor je dus inderdaad harder door de bocht kan. Maargoed al die echte coureurs doen het toch ook, dus je zal wel harder door de bochten kunnen denk ik.
 
Als ik die andere gozer (met de soes) enigszins bij wil houden, zit er dus nix anders op om ook naast de fiets te gaan hangen? Of andere banden?

:z misschien moet ik toch eens gaan oefenen met dat hangen.

Als je hem voorbij wilt zijn andere banden wel wenselijk denk ik.
Als die Soez op een setje 207RR's (met 2.0 bar in de banden) reed kan, hij je waarschijnlijk rechtop zittend voorbij.

Je kan proberen de je bandenspanning iets te verlagen 0.2-0.3 onder de voorgeschreven druk. Zodat ze wat warmer worden en wat meer grip hebben.

En als 2e kan je ernaast gaan hangen, om zo de motor rechter te zetten in de bocht. Als je hem rechtop zet heeft de achterkant meer grip. En door er naast te hangen hou de dan toch het zwaartepunt laag.

Chris
 
Op maandag 02 september 2002 15:04 schreef DeGroteMuis het volgende:En als je met iemand rijdt, is er altijd wel een reden te bedenken waarom het niet lukt... :+

De beste is: "Als dat zou helpen zou je toch voor me rijden, en niet achter me?"

Chris
 
Hoeveel scheelt dat "ernaast hangen" nu in snelheid?

Bij mij een procentje of 10. Mijn favoriete klaverbladbochtje gaat zonder probleem met +/- 115 km/h. Ga ik met vriendin zonder te verzitten door dezelfde bocht, blijkt 105 ook geen probleem!! Zoveel scheelt het niet dus.

We moeten ook ff het verschil maken tussen 'ernaast hangen' (met bovenlichaam) en ' verzitten' (op je zitje)). Je hebt ook rijders die verzitten en toch de motor onder zich duwen waardoor ze zeker geen extra grondspeling creeren. Optimale grondspeling is er wanneer je en ernaast hangt met je bovenlichaam en gaat verzitten.
 
Op dinsdag 03 september 2002 14:02 schreef TommyFumi het volgende:Bij mij een procentje of 10. Mijn favoriete klaverbladbochtje gaat zonder probleem met +/- 115 km/h. Ga ik met vriendin zonder te verzitten door dezelfde bocht, blijkt 105 ook geen probleem!! Zoveel scheelt het niet dus.

Die gast reed wel meer dan 10 kmh harder. Hij reed echt snel bij me weg.
Ligt dus waarschijnlijk ook aan de banden.

Iemand nog tips voor iemand die het "ernaast hangen" moet aanleren?
Of is het een kwestie van veel doen?

Het heeft nu namelijk als resultaat dat ik minder hard de bocht doorga.
 
Het scheelt bij mij veel meer dan 10 km, een beetje ernaast hangen. Heb ook veel meer vertrouwen in de motor als ik in de snelle bochten een beetje ga verzitten en wat hang. Hoeveel het scheelt? Op een klaverblad tussen wel of niet hangen wel 30 km/u bij mij.
 
Het scheelt bij mij veel meer dan 10 km, een beetje ernaast hangen. Heb ook veel meer vertrouwen in de motor als ik in de snelle bochten een beetje ga verzitten en wat hang. Hoeveel het scheelt? Op een klaverblad tussen wel of niet hangen wel 30 km/u bij mij.

Ik had er nog bij moeten zeggen dat ik met niet verzitten, maar wel met mijn bovenlichaam ernaast hangen, ca. 10% verschil heb.

Maar dat jij 30 km verschil heb kan ook komen doordat je veel harder durft wanneer je verzit en ernaast hangt. Ik ben het met je eens dat het in snelle bochten (vanaf 150 km/h) veel stabieler voelt wanneer je ernaast hangt.

Ik heb er trouwens nog ff op gelet met de Superbikes, maar daar maakt het allemaal maar weinig uit. De een (Edwards, Haga) zit er behoorlijk naast met bovenlichaam en een ander (Hodsgon, Bayliss) doet dat veel minder. En echt veel verschil in bochtensnelheid hebben ze naar mijn mening niet. Maar goed, die gasten hebben wel zoveel grondspeling dat dat de beperking niet meer is.
 
Die gast reed wel meer dan 10 kmh harder. Hij reed echt snel bij me weg.
Ligt dus waarschijnlijk ook aan de banden.

Iemand nog tips voor iemand die het "ernaast hangen" moet aanleren?
Of is het een kwestie van veel doen?

Het heeft nu namelijk als resultaat dat ik minder hard de bocht doorga.

Belangrijkste tips:

Zorg dat je ruim voor het inzetten van de bocht er naast hangt, en een stabiele zitpositie hebt.

- een bil er naast.
- buitenste elleboog/bovenarm tegen tank.
- buitenste bovenbeen, tegen zadel/tank.
- buitenste hiel tegen de motor.
- hang niet aan je stuur! (je moet in feite je ellebogen in de bocht vrij kunnen bewegen, strookt met punt 1 ja, maar ik bedoel dat ze ontspannen moeten zijn)
- als je stabiel bent zet je de bocht in door te "tegensturen"
- blijf de hele bocht door zo stil mogelijk zitten, en corrigeer alleen door met je onderarmen de kracht op je klipons te veranderen "tegensturen"
- zet aan het einde je motor weer recht
- klim nu pas weer midden op je motor.

Veel gemaakte fouten:

Verzitten tijdens het ingaan, of tijdens de bocht.
Halverwege de bocht dieper gaan zitten heeft echt geen nut, je kan beter de bocht opnieuw nemen. Dit is een stuk veiliger.
Te vroeg terug op de motor kruipen, maakt motor instabiel.

Dit zijn een aantal dingetjes om mee aan de slag te gaan.
Maar vergeet niet, ieder heeft zijn eigen rijsteil en techniek. De een kruipt op de tank, de ander laat zich van het zadel afglijden. Je moet uiteindelijk zelf leren wat voor jouw en je motor het beste werkt.

Maar het belangrijkste blijft: Verzitten doe je voor en na de bocht, niet tijdens.

Chris
 
Op woensdag 04 september 2002 13:25 schreef Yzf1kr het volgende:Maar het belangrijkste blijft: Verzitten doe je voor en na de bocht, niet tijdens.

Chris


Wel met dat verzitten een tijdje voor de bocht heb ik het moeilijk, daarom juist ben ik bij kortere bochten sneller als ik geen kneedown doe. Ik kan dan nl veel later en harder remmen. Kneedown helpt mij eigenlijk enkel in hele lange bochten.
 
Precies de getallen die ik zoek :)

Toch maar es oefenen dan.

is erg persoonlijk, ooit reed ik 105 zonder kneedown, de bike was de beperking niet, die kon harder. inmiddels heb ik een andere bike waar ik me beter op voel en heb ik veel meer ervaring en rijd ik tot aan 120 (met kneedown), het kan nog altijd harder maar ik heb juist een crash gehad dus doe het nog voorzichtig :) tot 130 is zowiezo mogelijk mits je goede banden hebt en zowel je bike als jij een goede stabiliteit hebben :)

met racebanden zal het ongetwijfeld nog harder kunnen :9~
 
Ok, ik rijd dan wel een chopper (vulcan 800) maar de bochten neem ik vaker in een motorcross stijl. Dus mijn bovenlichaam duwt de motor naar onderen en ik blijf zoveel mogelijk rechtop zitten (relatief). Zeker met lagere snelheden geeft dit een machtige controle over de motor. Als ik wil gaan hangen geeft dat een vaag gevoel, nouja hangen..zeg maar mijn lichaam naar de binnenkant van de bocht verplaatsen, zoal jullie hiert beschrijven.
Ik rijd zeg maar zoals je de slalom hebt geleerd tijdens lessen, en zoals je jouw achtjes moest draaien bij rijles. Gevolg is wel dat mijn valbeugels akelig dicht over de grond gaan (1cm over??).
Maar juist als ik in race stijl zou willen rijden gaat mn motor meer rechtdoor dan de bocht om en dat geeft geen vertrouwd gevoel.
Ik praat hier niet over lange flauwe bochten, maar over de wat scherpere lange bochten.
Liggen er steentjes in de bocht of zand....DAN ga ik wel naast de motor hangen en laat ik mijn motor zoveel mogelijk rechtop. (zoveel mogelijk vuil ontwijken uiteraard). Omdat ik toch weet schuin+glad=boff daarom die motor zo rechtop mogelijk houden bij gladde vooruitzichten.
En ja, hoe schuiner en harder je de bocht neemt met je gummachine, hoe meer de motor probeert om de wrijvingsweerstand van de achterband te overwinnen. Dus daarom ; als je een stijl hebt met een rechtop machine en jij er naast zullen je banden langer blijven kleven aan het wegdek en reduceer je de kans op een wegglijdend achterwiel. :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan