Nachtelijke highsider gemaakt

SparkyGSX

Die hard MF'er
23 mei 2005
466
0
Ewijk
Laat ik vooropstellen dat ik zelf niets ernstigs heb, het valt allemaal wel mee, beetje stijve spieren, m'n rechter voet, knie, heup, elleboog en schouder, en m'n linker knie voelen allemaal wat pijnlijk maar niet heel erg.

nou, hier komt het verhaal dan:
Ik reed vannacht (24 juli) om half 3, na samen met Remko een motortrailer te hebben bekeken en gekocht, vanuit arnhem terug naar huis op mijn '89 GSX 750-F. Aan het einde van de afrit van de A73, bij beuningen, heb ik bij de stoplichten, tijdens een bocht naar links, een highsider gemaakt. Toen ik bij het stoplicht aan kwam rijden, werd het groen dus ik tik em in z'n 2de versnelling en met een klein beetje gas stuur ik, niet hard maar toch vlotjes, de bocht in die ik al zo vaak genomen heb. Halverwege de bocht voelde ik m'n achterwiel wegglijden en voordat ik de kans kreeg iets te doen kreeg hij weer grip en werd ik ruw gescheiden van m'n liefste. Ik landde ruim 3 meter verder, en tijdens mijn vlucht heb ik m'n schatje een flinke smak zien maken en 180 graden om haar as zien draaien. Na mijn, toch verbazend zachte landing, meteen opgestaan en naar m'n motor gerend, want deze liep nog en er kwam een flinke hoeveelheid rook onder het kuipwerk vandaan. Nog voordat ik de noodstop had gevonden sloeg ze sputterend af.

Aan de overkant van de kruising stond een automobilist die het heeft zien gebeuren. Ze kwam naar me toe gereden en vroeg of ik in orde was, en of ze een ambulance voor me moest bellen. Ik zei dat ik in orde was, en nadat ze het nog 2 keer had gevraagd en ik haar verzekerd had dat het echt niet nodig was, zei ze dat ze een vliegtuig moesten halen. Ik heb haar vriendelijk bedankt voor haar bezorgdheid en ze een fijne vakantie toegewenst.

En daar stond ik dan, midden in de nacht, alleen, met een rokende motor op een kruising in the middle of nowhere.

Ik heb de motor rechtop gezet, en schreeuwde van afschuw, want er lag een grote plas olie onder. Natuurlijk meteen gecontrolleerd wat het was, nog hoopvol dat er wat benzine uit de tank was gelopen, maar het was echt motorolie.
Toen de motor in de berm gezet, even op adem gekomen en me afgevraagd waarom ik niet zo hard was geschrokken als ik had verwacht als dit me zou overkomen. M'n maat, waar ik net vandaan kwam, wakker gebeld om m'n verhaal kwijt te kunnen en even bij te komen.

Ik heb het wegdek nog bekeken, en de auto's hadden de bitumen van het nieuwe asfalt op de afrit een stuk uitgesmeerd over de kruising, maar volgens mij was ik het ergste al voorbij toen ik ging glijden (ik reed dus al lang weer op oud asfalt toen het fout ging, ik weet ook wel dat bitumen glad is).

Uiteindelijk de motor in de neutraal gezet, en de laatste 4 km naar huis gelopen. (er liep geen olie meer uit, daar heb ik wel op gelet want ik wil geen spoor achterlaten voor ander motorrijders)

De schade:

Ik heb nog geen kans gehad om de schade goed te bekijken en te achterhalen waar de olie precies uit gelekt is, ik hoop uit de oliekoeler of de leidingen van de oliekoeler.
In ieder geval zijn de rechter spiegel en het knipperlichtje afgebroken, het stuurgewichtje rechts en de remhendel van de voorrem zijn krom (die was net nieuw GVD), en er zitten een paar schaafplekken op het kuipwerk en m'n Remus dempertje.

Mijn pak (toch blij dat ik het aanhad, ik rijd echt nooit zonder) is er goed vanaf gekomen; alleen een heel licht schaafplekje op mijn rechterschouder. Mijn helm heeft de grond niet geraakt. Bij deze wil ik mijn vroegere judoleraar bedanken voor mijn diep ingeslepen valtechnieken.

Ik zelf ben dus nog redelijk heel, een paar zere spieren maar niets ernstigs, alleen een flinke deuk in m'n ego natuurlijk.

Vanochtend gelijk de politie gebeld om melding te maken van de gelekte olie, het lag niet echt op de ideale lijn, maar je zou er als motorrijder toch doorheen kunnen rijden. Het lag aan de binnenkant van de bocht tegen de vluchtheuvel aan, en het zal ongeveer een liter geweest denk ik. De plaatselijke politie zou rijkswaterstaat opdracht geven om het op te ruimen. (draai ik weer zelf voor op, lekker dan, ik had ook niet kunnen bellen, maar ja, zo ben ik dan weer niet).

Vanmiddag ga ik het kuipwerk eraf halen en de schade bekijken, ik hoop dat alles nog recht is (frame en voorpoten), daar dat zal wel denk ik. Hopelijk is de plaats van de olie lekkage gemakkelijk te repareren. Ik baal er stevig van, want ze reed net precies een week na een jaar sleutelen en van 2 verschillende blokken 1 gebouwd te hebben.
Tegelijk staat mijn trouwe Yamaha FJ1100, waar ik in de tussentijd op gereden heb, zonder voorpoten omdat ik die aan het reviseren ben. Ik ben nu dus helaas aangewezen op m'n trapfiets.

Waar ik me nu het meeste zorgen om maak is het volgende:
Waar lekt die olie uit, en is dat te fixen, maar vooral,
Kan het kwaad dat het blok nog zo'n 10-15 seconden heeft gelopen terwijl ze op haar kant lag, en er olie uit lekte. Ik had ongeveer 40 kilometer gereden voordat dit gebeurde. Het blok sloeg af voordat ik bij de noodstop kon komen; kan dit komen door gebrek of overschot aan benzine, of zou het kunnen dat het blok vastgelopen is door gebrek aan oliedruk, aangezien het inlaatstuk van de oliepomp niet meer in de olie hing?

Eenmaal thuisgekomen ontdekte ik wel een pluspuntje: zonder die rechter spiegel en richtingaanwijzer kan ze een stuk gemakkelijker door de tuindeur...
 
Ik ben enkele maanden geleden ook gevallen met mijn Suzuki (SV) Sloeg ook af voordat ik erbij was. Geen motorschade. Ik denk dat hij afslaat ivm carburateur plat. Als je schade aan blok krijgt dmv platliggend draaien zal dit meestal komen denk ik dat als de motor effe volgas of zo doordraait, terwijl oliepomp geen olie kan vatten. (ik had ook maar een klein schaafplekje op mijn pak bij rechterschouder, maar wel sleutelbeen gebroken!)
Sterkte met reparatie en houd ons op de hoogte! (foto's?)

De Kale
 
Netjes dat je nog gebeld hebt over de olie, vraag me af wat dat grapje je gaat kosten. Ik denk ook dat de motor is uitgevallen doordat er geen benzinetoevoer meer was toen ie op z'n kant lag. Gebeurd mij ook wel eens O-)

Sterkte iig! '(
 
Pfoe, dan kom je er goed vanaf man!

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn voor (interne)motorschade… Hij zal waarschijnlijk afgeslagen zijn door benzine tekort, want als carbs zo plat liggen werken ze vaak niet ;) .

Succes met de spierpijn en het vinden van je olielekkage :) .

Edit: Mijn highsider liep gelukkig beter af |( . Waarschijnlijk ging ik iets te lomp op het gas, en met een gangetje of 70 werdt ik uit het zadel gewipt... Voetjes los van de stepjes, billetjes uit het zadel en met m'n kop op de buitenkant van het ruitje :X .
Gelukkig lande ik ook weer snel in het zadel :)
 
Hmmm, dat was schrikken en zal vast ook wel geld gaan kosten. B|

Maar zie het ook van de zonnige kant, je hebt wel wat meegemaakt en kunt nu stoere verhalen vertellen. *O*

Sterkte met de reparaties.
 
Zo, das niet niks. Succes met alles! Welke bocht was dat dan precies? Toch niet bij die nieuwe stoplichten op de Schoenaker?
 
Dat niemand dit eerder heeft gevraagd: waar kun je nu 's nachts om half 3 een motortrailer bekijken en kopen :X :X .

:+

Maar goed, succes met de afhandeling van de schade.
 
Zo, das niet niks. Succes met alles! Welke bocht was dat dan precies? Toch niet bij die nieuwe stoplichten op de Schoenaker?

Yup...

Dat niemand dit eerder heeft gevraagd: waar kun je nu 's nachts om half 3 een motortrailer bekijken en kopen

_O- We waren om half 8 al bij die knakker voor die trailer, maar we moesten 150 km terug rijden (met een opel corsa! dat loopt dus net 80 in de 4 met een motortrailer met huif), en we hebben onderweg nog gegeten, in arnhem nog even zijn motor in de trailer gepast, nog even wat gedronken (icetea uiteraard) en zo.
 
_O- We waren om half 8 al bij die knakker voor die trailer, maar we moesten 150 km terug rijden (met een opel corsa! dat loopt dus net 80 in de 4 met een motortrailer met huif), en we hebben onderweg nog gegeten, in arnhem nog even zijn motor in de trailer gepast, nog even wat gedronken (icetea uiteraard) en zo.
Nu heb je een motortrailer en dan ga je 4 kilometer lopen met de motor? :?

Hopelijk valt de schade mee aan de motor en is de spierpijn snel over :)
 
waarschijnlijk is het carterdeksel rechts opengeschuurd en lekt ie daaruit.
als de carterhelft achter het deksel ook beschadigd is heb je een groter probleem.
 
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!
DAT MEEN JE NIET?!?!

Je helm niet beschadigd door de val, maar hoeveel deuken heb je d'r in geslagen door je hoofd met helm tegen de vangrail aan te slaan uit frustratie? |(
Lijkt me nu wel zo'n beetje zeker welke motor je mee gaat nemen :X
 
BTW

Je staat ondanks je eerste echte val nog steeds wel belachelijk ver onderaan. Zeker na die smakkerd van SpeedFried _O-
SF op 3
ik op 2
jij en Marcella op 1 :9

O-)
 
Lijkt me nu wel zo'n beetje zeker welke motor je mee gaat nemen :X

Eh, die ene zonder voorpoten omdat die K*T keerringen de verkeerde maat hebben?
Dat wordt nog flink sleutelen, anders zie ik die motorvakantie somber in...


BTW

Je staat ondanks je eerste echte val nog steeds wel belachelijk ver onderaan. Zeker na die smakkerd van SpeedFried _O-
SF op 3
ik op 2
jij en Marcella op 1 :9

O-)

Ja, maar ik ben wel de eerste met een highsider! Jullie schuiven alleen maar, stelletje amateurs.
Ennuh, ik was eigenlijk niet van plan om een nieuw SpeedDemons Crash Record te gaan vestigen.
 
waarschijnlijk is het carterdeksel rechts opengeschuurd en lekt ie daaruit.
als de carterhelft achter het deksel ook beschadigd is heb je een groter probleem.
Het zou ook heel goed kunnen zijn dat de olie gewoon uit de carter-ontluchting is komen lopen.... een kapot carterdeksel lijkt me redelijk opvallen en bovendien zou je dan verwachten dat íe ook na het rechtopzetten door zou blijven lekken, wat gezien de post van TS niet het geval is.
 
Op je achterwiel naar het werk !

De Kale

Eh, die ene zonder voorpoten omdat die K*T keerringen de verkeerde maat hebben?
Dat wordt nog flink sleutelen, anders zie ik die motorvakantie somber in...Ja, maar ik ben wel de eerste met een highsider! Jullie schuiven alleen maar, stelletje amateurs.
Ennuh, ik was eigenlijk niet van plan om een nieuw SpeedDemons Crash Record te gaan vestigen.
 
een miniscuul haarscheurtje wat je niet eens kunt zien is voldoende voor een flinke olielekkage onder druk...zeker niet gaan rijden anders krijg je nog een vastloper ook...Olie moet onder druk staan en bij lekkage heb je een lagere druk
 
Ik heb mn fiets(bandit) laatst ook op zijn kant gelegd terwijl de motor nog liep. (wel met 0 km/h, ik dacht dat de jiffy uitstond... B| niet dus). ik stond ff te kijken, noodstopknopje ingedrukt na 10 seconden ofzo. Rechtop gezet en toen moest ik ook ff doorstarten voordat ie weer aansloeg, dus dat is een brandstofdingetje. Niet te veel zorgen maken over oliegebrek als ie nog loopt. De olie zit nog wel genoeg door je motor om dat een paar seconden aan te kunnen hoor! Succes met repareren en ode een beetje voorzichtig he ;)
Stormpie
 
Tis wel geen motor, maar mijn vriendin heeft het gepresteerd om een paar honderd km zonder olie in haar auto te rijden (seat arosa '99).
Ding heeft er verder niets aan over gehouden, maar toen ie een beetje vreemd geluid maakte ben ik de olie s gaan controleren en zag dat ie helemaal leeg was..

Vanaf dat moment hou ik het zelf ook maar een beetje in de gaten, want goed is het nooit natuurlijk :)

Maar van een paar seconden doordraaien (zelfs zonder olie) geloof ik niet dat er erg veel kan gebeuren met je blok...

Succes ermee!
 
Tis wel geen motor, maar mijn vriendin heeft het gepresteerd om een paar honderd km zonder olie in haar auto te rijden (seat arosa '99).
Ding heeft er verder niets aan over gehouden, maar toen ie een beetje vreemd geluid maakte ben ik de olie s gaan controleren en zag dat ie helemaal leeg was..

Vanaf dat moment hou ik het zelf ook maar een beetje in de gaten, want goed is het nooit natuurlijk :)

Maar van een paar seconden doordraaien (zelfs zonder olie) geloof ik niet dat er erg veel kan gebeuren met je blok...

Succes ermee!

Vroegah, hadden wij thuis een opel Record, op een gegeven moment peilde ik de olie en bleek dat er compleet geen olie op de peilstok zat. Dus nog 4 cm onder minimum. Heeft dit daarna nog een aantal keer gehad (ding lekte ook olie). Maar is toch nog 2 jaar blijven rijden. Toen brak de aandrijfriem.

Maar ja, een auto is geen motor en zeker niet te vergelijken met dat brik van 10 jaar geleden. Ik heb onze auto ook nooit 10.000 toeren zien draaien en dat doet een motor wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan