Nachtmerrie

MrProper

MF veteraan
9 mrt 2008
7.451
1.717
kop van nh
Zojuist is er hoogstwaarschijnlijk een busje in mijn blok geflikkerd... een busje van de onderkant van de kleppendeksel, zo (denk ik) langs de ketting het blok in...

Iemand eventueel tips zonder het hele blok te demonteren? Zucht...
 

Bijlagen

  • 5A819518-FABD-4A4B-8398-BC0BE1CAAABE.jpeg
    5A819518-FABD-4A4B-8398-BC0BE1CAAABE.jpeg
    932,4 KB · Weergaven: 177
  • 01B64EDA-9EB5-4C3E-BDE5-B2F6105BC63E.jpeg
    01B64EDA-9EB5-4C3E-BDE5-B2F6105BC63E.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 176
Zojuist is er hoogstwaarschijnlijk een busje in mijn blok geflikkerd... een busje van de onderkant van de kleppendeksel, zo (denk ik) langs de ketting het blok in...

Iemand eventueel tips zonder het hele blok te demonteren? Zucht...

Toch nóg een keer goed de garagevloer en motor nakijken of hij er toch niet net naast is gevallen. Vraag ook je vriendin/vriend te kijken, indien aanwezig. Die kijken weer net met andere blik ernaar, zien het misschien wel. Bij mijn vorige auto eens het eea gedemonteerd, dacht dat er een moertje oid bij het vliegwiel gevallen was (zat zo'n kijkgat aan de bovenkant). Uiteindelijk bleek hij, heel wat dieper, op de draagarm te liggen: was er net af gestuiterd.
 
Ja. Heb even op de tekeningen gekeken, maar volgens mij kan je weinig zien als je de zijdeksels weg haalt.
Ik neem aan dat er een deksel zit thv het onderste tandwiel. Die loshalen lijkt me zeker wel de moeite waard. Meestal blijven dingen achter de spanbladen of tussen ketting en tandwiel liggen. Op of onder het onderste tandwiel danwel tussen ketting en het aluminium van het blok zelf zijn de eerste plekken waar ik zou kijken. En meestal is er vanuit de distributiekettingtunnel een open verbinding naar het oliecarter, waar je het busje ook kunt vinden.

@TS: De krukas draai je niet meer rond tot je het onderdeel hebt gevonden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Ik neem aan dat er een deksel zit thv het onderste tandwiel. Die loshalen lijkt me zeker wel de moeite waard. Meestal blijven dingen achter de spanbladen of tussen ketting en tandwiel liggen. Op of onder het onderste tandwiel danwel tussen ketting en het aluminium van het blok zelf zijn de eerste plekken waar ik zou kijken. En meestal is er vanuit de distributiekettingtunnel een open verbinding naar het oliecarter, waar je het busje ook kunt vinden.

@TS: De krukas draai je niet meer rond tot je het onderdeel hebt gevonden.

Thanks!!

En dat van die krukas, idd :)
 
Tijdje terug was mijn broer bezig met kleppen stellen van de auto.
Toen ik bij hem ging kijken was hij in zelfde paniek als TS.
Bij hem was er een shim in het blok gevallen. Zweetdruppeltjes!!
Uiteindelijk heeft hij (geluk?) met een spiraalveer met aan einde een magneet de shim te pakken weten te krijgen.

Succes!!!

Edit:
Niet zelf zo'n magnetische grijper in elkaar knutselen. Dan ligt straks de magneet ook nog onder in het blok. Is gewoon te koop!
Wat ook nog bestaat zijn micro-camera's (ergens te lenen?) maar daarmee is vaak de orientatie heel moeilijk.
Verder zijn er natuurlijk nog flexibele grijpers met klauwtjes aan het eind.
Eigenlijk als je vaker sleutelt zou je ze alle 3 aan je gereedschapsbord moeten hebben hangen.
Nee, gelukkig zelf nooit zo erg probleem gehad als TS. Toch soms zijn grijpertjes wel handig als een schroefje ergens tussen is gevallen.
Tevens: Als het blok is open, ALTIJD afdekken met bijv een doek. Ook op open inlaatkanalen ALTIJD dikke proppen papier erin!

Voorbeeld: Flexibele Magneetgrijper met Drukveersysteem 700mm
en Flexibele Grijper met magneet en lampje - Geodox-Outdoor
 
Laatst bewerkt:
Tijdje terug was mijn broer bezig met kleppen stellen van de auto.
Toen ik bij hem ging kijken was hij in zelfde paniek als TS.
Bij hem was er een shim in het blok gevallen. Zweetdruppeltjes!!
Uiteindelijk heeft hij (geluk?) met een spiraalveer met aan einde een magneet de shim te pakken weten te krijgen.

Succes!!!

Edit:
Niet zelf zo'n magnetische grijper in elkaar knutselen. Dan ligt straks de magneet ook nog onder in het blok. Is gewoon te koop!
Wat ook nog bestaat zijn micro-camera's (ergens te lenen?) maar daarmee is vaak de orientatie heel moeilijk.
Verder zijn er natuurlijk nog flexibele grijpers met klauwtjes aan het eind.
Eigenlijk als je vaker sleutelt zou je ze alle 3 aan je gereedschapsbord moeten hebben hangen.
Nee, gelukkig zelf nooit zo erg probleem gehad als TS. Toch soms zijn grijpertjes wel handig als een schroefje ergens tussen is gevallen.
Tevens: Als het blok is open, ALTIJD afdekken met bijv een doek. Ook op open inlaatkanalen ALTIJD dikke proppen papier erin!

Voorbeeld: Flexibele Magneetgrijper met Drukveersysteem 700mm
en Flexibele Grijper met magneet en lampje - Geodox-Outdoor

Inmiddels kan ik van een collega een endoscoop en magnetische grijper lenen.

Normaliter dek ik ook alle gaten af met pluisvrije lappen. Echter was het toeval me voor deze keer :(
 
Action heeft al die dingen voor een paar euro.
Heb daar ook een grijper, tandartsspiegel en, telescoop magneetpen gehaald.
Echt ideaal zoon dunne telescoop magneetpen, heb al heel wat keren mini ringetjes, boutjes moeren laten vallen, nooit in me blok maar wel vaak op me blok, in hoekjes waar je niet in kan kijken, of met je handen bij kan.
Dan roer je zoon magneet wat heen en weer, en vis je hem er zo uit.
 
Klinkt misschien gek maar een kennis van mij heeft het zelfde gehad en die heeft
inderdaad zijn motor met takels ondersteboven gehangen om een sluitring uit zijn carter te halen
wat toen ook gelukt is.
 
Daarom zijn boutjes/pasbussen van ijzer gemaakt, zodat je ze er nog uit kan vissen met magneetje. Als deze van rvs waren heb je een probleem. En rvs gaat een chemisch proces aan met alu. En altijd doeken in de openingen proppen bij openmaken van blok.
Ik heb een magneetpen met een led lampje voorin. Heeft zijn dienst al bewezen.
Succes met uithalen.:t
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan