"Nadieselen" Guzzi??

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Tot nu toe twee keer in een week gebeurd...echt heel weird...

Vorige week opweg naar Enschede gebeurde het voor het eerst. Ik stopte op een rustplek om even de kaart te bekijken. Dus ik draai de contactsleutel om, de motor mindert toeren om vervolgens nog een paar slagen te maken (andere kant op???) en komt stil met een flinke rookpluim onder de tank vandaan.
Afgelopen week tweede keer, precies het zelfde verhaal. Ik zette de motor meteen uit na de rit. Heb niet overdreven hard gescheurd ofzo, motor was dus op normale temperatuur.
K ben wel bang voor een flinke backfire oid, en daarmee mn luchtfilters of carbs te mollen...
Waardoor komt dit en wat doe ik eraan? :)
 

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
36.810
1.497
www.snelmotoren.nl
Iets gloeit in je verbrandingskamers. Dat kan kool zijn, maar ook een verkeerde bougie. Kool kun je verwijderen door eens een keer lang flink gas te geven. De bougie weet je zelf wel. Die bougie kan echt kwaad.
 

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
Iets gloeit in je verbrandingskamers. Dat kan kool zijn, maar ook een verkeerde bougie. Kool kun je verwijderen door eens een keer lang flink gas te geven. De bougie weet je zelf wel. Die bougie kan echt kwaad.
Ik heb de opgegeven waarde erin: 6. Stapje hoger nemen?
Voordat dit gebeurde al op de snelweg volgas geknald...Nu weer een goede reden het nog eens over te doen ;)
 

Freez

Die hard MF'er
6 sep 2004
648
3
53
Deinum
Vermoeden;

Te arm afgesteld, dus hete verbranding, de originele oorzaak van nadieselen.

Dat plofje is verbrande benzine in je inlaatkanaal dat via luchtfilter weer terugkomt (Had m'n oude LeMans ook nog wel eens.)

Wel afstelling laten controleren (luchtfilter dicht?) als de boel te heet is kan je het een en ander vernielen.

Sterkte
 

Zot

De botte fuckman
28 mei 2002
36.810
1.497
www.snelmotoren.nl
Ik heb de opgegeven waarde erin: 6. Stapje hoger nemen?
Voordat dit gebeurde al op de snelweg volgas geknald...Nu weer een goede reden het nog eens over te doen ;)
Doe maar een 7tje voor de zekerheid idd

Vermoeden;

Te arm afgesteld, dus hete verbranding, de originele oorzaak van nadieselen.
Dat kan idd.

Dat plofje is verbrande benzine in je inlaatkanaal dat via luchtfilter weer terugkomt (Had m'n oude LeMans ook nog wel eens.)

Wel afstelling laten controleren (luchtfilter dicht?) als de boel te heet is kan je het een en ander vernielen.

Sterkte
Als het lf dicht zit staat ie te rijk. Daar krijg je weer koolafzetting door.
 

3wheel

MF veteraan
10 jun 2004
4.510
9
49
Rotterdam
Bezoek site
Heb soortgelijk probleem, alleen niet bij contact afzetten:
- na lange stukken veel (vol) gas; iets wat je met het span er naast een stuk vaker doet, het motortje moet gewoon harder werken, als je dan gas terug neemt (dicht draait) om af te remmen dan ploft er ook het een en ander soms zelfs vergezeld van backfire door de carbs zwaar genoeg om de carburateur uit het inlaat-rubber te schieten, dat laatste gebeurt gelukkig niet vaak (door de K&N filters is de carburateur niet meer aan de achterkant ondersteund door het luchtfilterhuis).

In het geval van mijn "dikke" (1000SPII) Guzzi wordt het voornamelijk veroorzaakt door een iets te arm mengsel, de bougies zijn na dat soort exercities spierwit........
Moet dus ook nodig even wat aandacht aan dat arme blokkie geven; kleppen stellen, ontsteking (electronisch) controleren, naald 1 tandje omhoog en eventueel een grotere hoofdsproeier monteren.

greetz
Steven
Moto Guzzi 1000 SPII / EZS kompact
 

Mustang Sally

MF veteraan
24 jun 2001
1.389
5
Onder de rook van Utrecht
Heb soortgelijk probleem, alleen niet bij contact afzetten:
- na lange stukken veel (vol) gas; iets wat je met het span er naast een stuk vaker doet, het motortje moet gewoon harder werken, als je dan gas terug neemt (dicht draait) om af te remmen dan ploft er ook het een en ander soms zelfs vergezeld van backfire door de carbs zwaar genoeg om de carburateur uit het inlaat-rubber te schieten, dat laatste gebeurt gelukkig niet vaak (door de K&N filters is de carburateur niet meer aan de achterkant ondersteund door het luchtfilterhuis).

In het geval van mijn "dikke" (1000SPII) Guzzi wordt het voornamelijk veroorzaakt door een iets te arm mengsel, de bougies zijn na dat soort exercities spierwit........
Moet dus ook nodig even wat aandacht aan dat arme blokkie geven; kleppen stellen, ontsteking (electronisch) controleren, naald 1 tandje omhoog en eventueel een grotere hoofdsproeier monteren.

greetz
Steven
Moto Guzzi 1000 SPII / EZS kompact
In jouw geval denk ik zelfs wel aan een lekke klep, heb dat wel eens met een oude CB550 meegemaakt, en niet te vergeten een oude sportster 1000 die met enige regelmaat voor het stoplicht voor grote hiolariteit zorgde door het hele open luchtfilterhuis met een fikse steekvlam te laten ontbranden.

In het geval van Sjapo zou ik zeker even de afstelling van je mengsel controleren, en zeker een graadje hogere waarde voor je bougie nemen. Ik heb in allebei 7 zitten ( zowel de "normale" als de "twinspark" bougie.

En rijdt je nu lange of juist korte stukken.....

Pimp your ........ struts
 

Sjaap

MF veteraan
20 dec 2001
4.699
0
Groningen
In jouw geval denk ik zelfs wel aan een lekke klep, heb dat wel eens met een oude CB550 meegemaakt, en niet te vergeten een oude sportster 1000 die met enige regelmaat voor het stoplicht voor grote hiolariteit zorgde door het hele open luchtfilterhuis met een fikse steekvlam te laten ontbranden.

In het geval van Sjapo zou ik zeker even de afstelling van je mengsel controleren, en zeker een graadje hogere waarde voor je bougie nemen. Ik heb in allebei 7 zitten ( zowel de "normale" als de "twinspark" bougie.

En rijdt je nu lange of juist korte stukken.....

Pimp your ........ struts
Zal het es bekijken. Rijd nu woonwerk 45km. Niet echt kort dus.