naieve gedachtengang omtrend koppel?

Hallo Ivan,

het vermogen en koppel dat het motorblok op de krukas levert blijft natuurlijk gelijk. Het koppel op het achterwiel neemt toe en het vermogen op het achterwiel neemt evenredig af (en dus je topsnelheid). Je kan het vergelijken met een kleiner achterwiel monteren; je meet dan op de testbank minder vermogen en meer koppel op het achterwiel. Je bent sneller weg, maar later wordt je weer voorbij gestoken.

groeten,

martijn
 
Koppel is de tijdsonafhankelijke kracht(*arm) die de verbrandingsslag uitoefend op de krukas. Vermogen is de resultante van het koppel dat je per toerental ter beschikking hebt.
Door de verhouding van de tandwielen te veranderen blijft het koppel gelijk maar "schuif je" met het vermogen.
Op een dyno-uitdraai zul je zien dat je koppelkromme niet verandert maar je vermogenskromme naar "links-rechts" verschuifd, afhankelijk van de tandwielwijziging.

Trouwens het vermogen aan de krukas blijft gelijk, je veranderd alleen de overbrengverhouding naar het achterwiel toe.
 
Het koppel op het achterwiel neemt toe en het vermogen op het achterwiel neemt evenredig af (en dus je topsnelheid). Je kan het vergelijken met een kleiner achterwiel monteren; je meet dan op de testbank minder vermogen en meer koppel op het achterwiel. Je bent sneller weg, maar later wordt je weer voorbij gestoken.
??? Ja ja... Je vermogen neemt af bij een andere tandwielverhouding... Heeft jouw motor in z'n twee soms ook minder vermogen dan in z'n 3? Dacht het niet!
Koppel op het achterwiel bij toerental X neemt toe, draaisnelheid van het achterwiel bij toerental X neemt af, vermogen op het achterwiel bij toerental X blijft gelijk.
Je topsnelheid kan afnemen, maar dat komt omdat de motor dan teveel toeren gaat draaien, en over zijn top in de vermogenscurve heengaat. Een motor met een 'overdrive' versnelling heeft wellicht ook nog wel een hogere top ipv een lagere.
 
je krijgt wel zeker meer koppel op je achterwiel als je je achtertandwiel groter of je voortandwiel kleiner maakt. Dit komt omdat je vermogen altijd hetzelfde blijft! Je toerental van je achterwiel neemt uiteraard iets af, maar je koppel neemt toe omdat toerental x koppel = vermogen!!!
 
??? Ja ja... Je vermogen neemt af bij een andere tandwielverhouding... Heeft jouw motor in z'n twee soms ook minder vermogen dan in z'n 3? Dacht het niet!
Koppel op het achterwiel bij toerental X neemt toe, draaisnelheid van het achterwiel bij toerental X neemt af, vermogen op het achterwiel bij toerental X blijft gelijk.
Je topsnelheid kan afnemen, maar dat komt omdat de motor dan teveel toeren gaat draaien, en over zijn top in de vermogenscurve heengaat. Een motor met een 'overdrive' versnelling heeft wellicht ook nog wel een hogere top ipv een lagere.


Klopt als een zwerende vinger! Foutje 8-)

P = (RPM * 2 * Pi * T) / 60

P = vermogen in Watt
RPM = toeren per minuut
Pi = 3.14159 (en nog wat)
T = in koppel in Nm

Vermogen blijft natuurlijk constant |(

gr,

martijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan