Naked op de snelweg

Zoals Theo zei als je elke dag iets in je anus stop went dat ook vanzelf. Is nog geen reden om dat ook te gaan doen :P
Ok, maar het is best makkelijk om te vermijden dat je iets in je kont propt, dat is gewoon een kwestie van niet doen. Snelweg rijden vermijden is lastiger als je gewoon ergens op tijd moet zijn. En 'gewoon' geen naked rijden is ook makkelijker gezegd dan gedaan, want welke motor is beter geschikt? Ga je die dan maar even kopen met geld wat je misschien helemaal niet hebt? Plus met een motor met kappen moet de luchtstroom maar net aan alle kanten op de juiste manier om je heen gaan, wat voor iedereen anders is. De veilige opties waarbij je als een vorst in een windstille bubbel rondrijdt zijn allemaal van formaat bushokje, wat ook niet zonder meer iedereen z'n smaak is.
 
Nee hoor, niet mee eens.
Ook in Nederland zijn er hele groeperingen die dagelijks iets in hun kont willen/moeten hebben om gelukkig te zijn :+
Het rijden met een naked daarentegen is een keuze.
Je kiest voor het mooie of voor het praktische en zult moeten leven met de eventuele voor
en/of nadelen.
Een naked is is de regen en met tegenwind nou eenmaal minder comfortabel dan een
"formaat bushokje "zoals jij dat noemt.
Klein stuurkuipje wat snel te demonteren is doet trouwens wonderen.
Misschien moeten er kuipjes in de handel komen met een ruitje wat afneembaar of inschuifbaar gemaakt kan worden naar wens.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd sinds kort 2 keer 120 km woon - werk op een Honda CB na jarenlang op een allroad met hoog scherm te hebben gereden, de eerste dag had ik ook zoiets van; is dit wel slim? :') na een weekje ging het eigenlijk prima, en nu rag ik gewoon binnen een uur met 160 - 170 naar het werk zonder een centje pijn. Het is inderdaad gewoon een kwestie van wennen en af en toe een stukje mak an om de spieren wat rust te gunnen. Je zit vaak zat eventjes achter wat langzamer verkeer, en dat is precies genoeg om even bij te komen. Zoek gewoon de goede houding om in de wind te leunen en alles komt goed. ;)
 
Laatst bewerkt:
Je zit vaak zat eventjes achter wat langzamer verkeer, en dat is precies genoeg om even bij te komen. Zoek gewoon de goede houding om in de wind te leunen en alles komt goed. ;)
Het grappige is dat ik juist niet achter de auto's wil rijden omdat de lucht er zo turbulent is. Ik vind het dus prima als het lekker doorwaait, maar zodra de wind van alle kanten komt omdat je achter een auto rijd is het niet meer leuk!
 
Als ik echt tientallen kilometers moet maken op de snelweg houd ik het bij 115- 120 km/h op mijn gs500. Maar moet meestal maar een kort stukje (5km?) en dat doe ik meestal met 140. Vooral met volle wind tegen kan je echt niet rechtop blijven zitten, iets naar voren bukken, knieen tegen tank, armpjes los en dan gaat het. Anders tril/waai ik er echt van af zoals gisteren...
Ik voeg er wel bij toe dat ik maar 20 ben, 1.86m en 76kg weeg en een er-5 rij.
Gemmiddelde cruisesnelheid is bij mij 130 op de teller, 140 is al minder comfortabel op lange (100+km) afstanden. ( ook verbruikt het meer benzine..)
Het probleem dat ik vooral heb bij de er-5 is dat ik een houten kont krijg.
 
Het grappige is dat ik juist niet achter de auto's wil rijden omdat de lucht er zo turbulent is. Ik vind het dus prima als het lekker doorwaait, maar zodra de wind van alle kanten komt omdat je achter een auto rijd is het niet meer leuk!

Dan rij je niet dicht genoeg achter die vrachtwagen ;) :+
 
Het grappige is dat ik juist niet achter de auto's wil rijden omdat de lucht er zo turbulent is. Ik vind het dus prima als het lekker doorwaait, maar zodra de wind van alle kanten komt omdat je achter een auto rijd is het niet meer leuk!

Ja das ook lekker heb je de hele tijd van die autos die zich voor je gooien :(
 
Ik heb er gelukkig geen moeite mee op mijn Bandit, gewoon recht blijven zitten en zorgen dat je niet te hard gaat.
 
Tot 150 is redelijk goed te doen, voor je gevoel ga je 200.
Mijn naked is weer een echte naked na amputatie van het kuipje, constante winddruk is toch prettiger dan het turbulente geklapper met kuipje.
Strakke kleding (leer) scheelt ook een slok op 'n borrel.
 
zo rijd je 'naked op de snelweg'.

imagejpeg9531.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bij 150+ ga ik altijd wel liggen, anders zit de wind zo aan je helm te lurken.
 
Gewoon lekker door beuken! Went van zelf. Heerlijk dat naakte gevoel aan de natuurelementen. Daarom ook naked bike!
 
Het grappige is dat ik juist niet achter de auto's wil rijden omdat de lucht er zo turbulent is. Ik vind het dus prima als het lekker doorwaait, maar zodra de wind van alle kanten komt omdat je achter een auto rijd is het niet meer leuk!

Als je constant 150 - 160 rijdt, is 2 minuten 120 achter een blik met een beetje turbulentie peanuts. Ik heb ook liever niet zo'n ding voor me, maar soms moet je die linkerrijstrook effe delen met anderen he :+
 
De eerste paar keer op de snelweg kon ik maar niet wennen aan de wind. Werd van mn motor afgesmeten leek t wel. Maar nu is t lekker gewend en heb ik er geen last meer van
 
Ik rij met mijn kawa zr7 van 2000 regelmqtig op snelwegen of op gewone wegen waar de snelheid vaak over de 120km per uur gaat, hoe hou je het vol:
1) rij regelmatig op de snelweg om je nekspieren te 'trainen en onderhouden' zodat je tegen de windkunt
2) als de snelhede >140 km/h las af en toe een korte periode in om de spieren wat te ontspannen
3) krijg je het lastig, zet je zitvlak verder van detank en leun wat voorover, dan voel je de wind (op mijn motor minder) het zicht is niet altijd mooi als iemand op een naked zo rijdt, maar het kan relaxender rijden
 
een goede helm doet ook veel. ik heb een shoei die weinig weegt en erg stil is, dat zorgt ook voor rust. 130 rijden gaat prima, 150 ook nog best een half uurtje.. (want ik heb een redelijk flyscreen)

boven de 150 ga ik wel schuilen, en dat kan ook prima, en in weze zit je dan met je hoofd niet op een andere plek dan bij een SS als je gaat schuilen achter de kuip :)
 
Ik zit gewoon normaal. Misschien wel wat last van je nek na een tijdje rijden maar het went. Niet constant boven de 120 rijden scheelt ook
 
Een kind nemen en die op de tank zetten. Neemt ook veel regen voor je weg.

On topic: wat bizar dat voor iedereen diezelfde grens van 130 geldt, ik ervaar ook hetzelfde op mijn Bandit 600. Windrichting en windkracht kunnen dit wel verpesten, soms is 130 eigenlijk al te veel en soms rijd ik heel comfortabel 140 met één hand. Ligt gewoon aan wat voor dag je hebt ;).

Soms is 140 met zieke wind tegen juist heel lekker. Ik houd er dan van om hardop the Final Countdown te schreeuwen terwijl ik auto's in haal. Moet je eens proberen.
 
Gas erop anders krijg je al die trage koekblikkers die je gaan inhalen en afsnijden.

140 moet makkelijk kunnen zonder schermpje en met rugtas.

lol.
maar zit kern van waarheid in.

Die wind: het Went!
Nu al 7000 km op een naked Bandit (N600, oudje, maar lekker rijden!).
Aantal keren slecht weer gehad, waaronder onweer en harde wind over moerdijkbrug, en fikse windstoten bij ritje van Rotterdam naar Middelburg over de dammenroute. Zie het maar als lekker uitwaaien.

Bij slecht weer: eigen tempo rijden (altijd eigenlijk).
lanzaam kom je er achter dat de fiets (en jij) die wind wel kunnen hebben.

Disclaimer: opgegroeid in Zeeland, ik vind harde wind juist Leuk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan