NAKS "98er GSXR 750

fastbike

MF veteraan
In memoriam
23 jul 2002
8.693
1
Amersfoort
Wie o wie.

Kan mij vertellen hoe het zit met de NAKS van m'n nieuwe fiets.


Bij koude start hoor je wat rommelen, dat na enkele minuten minder wordt en gewoon weg is wanneer motor al een beetje warm is.

Km stand is 38.000

vorige eigenaar is een nette vent, die onderhoud en schoonmaken netjes deed. en ook normaal reed.... geen wheelie oefenaar o.i.d.
heeft 'm 6 jaar in z'n bezit gehad, en niet eens gek veel op gereden.

Moet ik preventief de hele boel aangaande NAKS laten vervangen ?
of niet ?

wat zijn de gevolgen als de naks onverhoopt toch kapot gaat ?


alvast bedankt
 
Volgens mij is het als de boel kapot gaat gedaan met de timing van je nokkenas... M.a.w. hij loopt dus voor geen meter/niet meer.

Je mag bij de Soes de NAK best een beetje horen idd... Als ie warmer is hoor je 'm wat minder. Het meeste geluid komt zo rond de 4500 tpm.

Ben er met de mijne langs verschillende motorzaken (vertrouwde zoals Bolman in Den Haag, Probikes in Nunspeet en Ter Braake in Nijeveen) geweest en daar werd dit steeds weer bevestigd.
:)
 
Volgens mij is het als de boel kapot gaat gedaan met de timing van je nokkenas... M.a.w. hij loopt dus voor geen meter/niet meer.

Je mag bij de Soes de NAK best een beetje horen idd... Als ie warmer is hoor je 'm wat minder. Het meeste geluid komt zo rond de 4500 tpm.

Ben er met de mijne langs verschillende motorzaken (vertrouwde zoals Bolman in Den Haag, Probikes in Nunspeet en Ter Braake in Nijeveen) geweest en daar werd dit steeds weer bevestigd.
:)

telefonisch is mij vandaag medegedeeld dat er enkele onderdelen vervangen zouden moeten/kunnen worden. totale kosten incl arbeidsloon...400,-

en dat is dus voor een motor die nu gewoon goed loopt ? maar het was uit voorzorg volgens hen.

en hen is een zaak die ik redelijk hoog had/heb.

iemand van de afdeling technische vragen zei mij dat wanneer de ketting breekt de ramp niet te overzien is :?
 
Laatst bewerkt:
telefonisch is mij vandaag medegedeeld dat er enkele onderdelen vervangen zouden moeten/kunnen worden. totale kosten incl arbeidsloon...400,-

en dat is dus voor een motor die nu gewoon goed loopt ? maar het was uit voorzorg volgens hen.

en hen is een zaak die ik redelijk hoog had/heb.

iemand van de afdeling technische vragen zei mij dat wanneer de ketting breekt de ramp niet te overzien is :?

ze hebben het dan over de verbeterde naks. Dan moet je ook de geleiders vervangen. Arne heeft dat dacht ik laten doen. Zolang het geen onheilspellend geluid maakt lekker laten zitten :Y
 
ik heb vorig jaar een nieuwe spanner op de 750 racer die ik toen had gezet
ratel bij koude start was weg en niet meer terug geweest, koste iets van 65,- en bestel de pakking die erbij hoort mee

klusje van 15 min :)
 
Ook last van gehad,

srad nu inmiddels 86.000km op de teller...

gekocht bij 46.000km ofzo... (ongeveer..?!?)


maar ik had er ook last van, toen bij de dealer geweest.
Hij vertelde mij dat het gewoon nog in orde was.
Bij mij hoor je hem ook als de motor koud is (eerste 5minuten ofzo)..
Daarna veel minder.

Hij vertelde mij dat ze er wel zon NAKS in konden zetten, maar dat ze er wel ff mee bezig waren.
Dit was bij 80.000km, nu nog steeds dezelfde "herrie"...
 
Laatst bewerkt:
Heb t ook, bij mij hetzelfde verhaal. Koud rammelt ie ook wat, warm minder tot niet.. Ik heb em vorig jaar en dit jaar laten nakijken door 2 verschillende technici, die zeiden allebei dat t geen kwaad kan. De ketting is even iets strakker gepannen vorig jaar, maar ik heb niet het idee dat t helpt of geholpen heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan