Geen idee. Snap ook niet waarom al die halfbakken how-to's je een NAKS laten demonteren zonder het kleppendeksel eraf te halen.
Ik heb altijd geleerd van mn chef dat je nooit aan een naks moet komen zonder de timing te checken.
Dat gezegd hebbende, haal het kleppendeksel er maar af en de zijdeksel en check of de boel nog op tijd staat en of je spanbladen nog heel zijn.
In een wphb staat veel uitleg.Eenduidige complete uitleg zou inderdaad wel handig zijn voor de doe het zelfer.
Thanks voor de tip, hier was ik al bang voor. Flink wat klussen komende dagen dus. Ik hoop dat het wel voor zichzelf spreekt wanneer iets kapot is.
WPH pakken.
En dan wss zoiets:
kleppendeksel eraf
zijdeksel ketting eraf
Krukas op markering zetten (dan zie je gelijk of de nokken goed staan)
ketting eraf
nokkenassen op tijd / markering zetten
ketting erop en goed opletten dat je niet verdraaid
en weer inelkaar
En hopen dat je kleppen niet naar de kloten zijn
WPH pakken.
En dan wss zoiets:
kleppendeksel eraf
zijdeksel ketting eraf
Krukas op markering zetten (dan zie je gelijk of de nokken goed staan)
ketting eraf
nokkenassen op tijd / markering zetten
ketting erop en goed opletten dat je niet verdraaid
en weer inelkaar
En hopen dat je kleppen niet naar de kloten zijn
Meteen klepspeling doen.WPH pakken.
En dan wss zoiets:
kleppendeksel eraf
zijdeksel ketting eraf
Krukas op markering zetten (dan zie je gelijk of de nokken goed staan)
ketting eraf
nokkenassen op tijd / markering zetten
ketting erop en goed opletten dat je niet verdraaid
en weer inelkaar
En hopen dat je kleppen niet naar de kloten zijn
En even de uitlaat controleren want ik denk dat het tikje een lekkende uitlaat/pakking is
Ff back to basic.
Komt het tikje uit het blok, of uit de aandrijving?
Of misschien nog elders?
Geluid van een klapperende nokkenasketting hoor je aan de kant waar de ketting zit. Niet vanuit de bovenkant.Is lastig te zeggen vandaar mijn gepiel aan de NAKS.. Nu weet ik wel zeker dat het niet de NAKS is want deze zal volgens mij alleen geluid produceren vanuit het bovenkant blok.
Maar goed, de reden waarom het lastig vast te stellen is, is omdat het zicht alleen voordoet wanneer de motor op zijn banden staat en daadwerkelijk wegrijdt.
Als ik een locatie zou moeten geven en dat doe ik dan op gevoel, dan zou ik zeggen:
-Linkerflank
-Midden, achter. in ieder geval aan de achterzijde van mijn schakelende been.
Het geluid te illustreren: Lijkt op 1 of 2 keer op de tafel pieken met je vinger(nagel).
Ik zou gewoon nog een paar x proberen te starten, wie weet dat zo'n motor vanzelf weer een x op de juiste tijd springt.
Ik heb gelezen dat je de timing kan veranderen door zonder gebruik van koppeling de motor in de versnelling te zetten
Ik heb gelezen dat je de timing kan veranderen door zonder gebruik van koppeling de motor in de versnelling te zetten
Ik zou gewoon nog een paar x proberen te starten, wie weet dat zo'n motor vanzelf weer een x op de juiste tijd springt.
Jazeker!! Onderin het carter zitten enkele kabouters die door het starten worden gewekt.
Gelukkig zijn het GOEDE kabouters, die bij evt. timing-problemen alles weer op tijd zetten!! Als je in sprookjes gelooft dan komt echt alles voor mekaar!!!!