NAKS vervangen op CBR600F1 (1987)

Wormaap

MF veteraan
10 mrt 2010
8.087
0
046
Beste medeforummers, ik heb een prangende vraag :)

Van een collega kan ik voor een appel en een ei een CBR600F1 uit 1987 overnemen. Hij meldt echter dat de nokkenasketting wat rammelt. Dit lijkt een gevalletje 'NAKS kapot'.
Nu kan ik van dit type nergens een handleiding vinden voor het vervangen hiervan. Ik vind wel handmatige NAKSen voor een paar tientjes, maar een inbouwhandleiding is onvindbaar. De lokale motorzaak rekent ~300 euro voor het vervangen, wat ik op een motor van dit kaliber veel te duur vind.

Voor mij is het issue nu 'wel of niet kopen', afhankelijk van de kosten die ik er nog aan moet maken. Voor de rest loopt de motor prima, dus dat is geen issue.

Iemand enig idee of ik dit makkelijk zelf kan (redelijk handig, geen sleutelervaring), of ik er wellicht gewoon mee door kan rijden, of wellicht een tip voor iemand in het zuiden des lands die dit een stuk goedkoper kan? Alvast enorm bedankt :)
 
Ik weet niet precies hoe het bij de F1 zit, maar dat zal wss niet heel veel anders zijn dan de F2.

Daar is het een kwestie van de rechter onderkuip van de motor halen, 2 boutjes los en je hebt de NAKS in je handen. Nieuwe originele naks is iets van 65-75 eu, manuele zijn niet veel goedkoper. Als je geen sleutelervaring hebt zou ik geen manuele kiezen trouwens. Bij het plaatsen van de nieuwe even goed op de richting van de pakking letten, 2 boutjes weer aandraaien, kuip er op en rijden. Kost je 15-30 minuten als je het nog nooit gedaan hebt.

Naks vervangen is ongeveer net zo moeilijk als olie peilen...
 
Zoiets is het:

CCT.jpg


Zoals hier al gezegd redelijk makkelijk te vervangen.

Soms moet er eerst een boutje in het midden uit om de veer te lossen waarna je de 2 bouten van de behuizing eruit haalt en de NAKS eruit haalt.

Bij terugzetten van de nieuwe dus weer eerst behuizing monteren en vervolgens de veer weer aanspannen tegen de ketting, met de bout in het midden.

Ik heb een keer mijn eigen NAKS gedemonteerd en schoongemaakt. Er had iemand lopen k*tten met vloeibare pakking en dat zat allemaal overal tussen. Na alles gangbaar te hebben gemaakt was hij weer top.

Het enige dat een NAKS is, is een veertje die tegen een palletje duwt, die op zijn beurt weer tegen de ketting geleider van de NAK aan duwt om het zootje op spanning te houden zodat hij niet rammelt en verspringt. Als de rek toeneemt, dan verspringt de NAKS een klikje. Tot de ketting zo gerekt is dat de NAKS het niet meer red. Dan moet je de NAK vervangen.
 
Zoiets is het:

[afbeelding]

Zoals hier al gezegd redelijk makkelijk te vervangen.

Soms moet er eerst een boutje in het midden uit om de veer te lossen waarna je de 2 bouten van de behuizing eruit haalt en de NAKS eruit haalt.

Bij terugzetten van de nieuwe dus weer eerst behuizing monteren en vervolgens de veer weer aanspannen tegen de ketting, met de bout in het midden.

Ik heb een keer mijn eigen NAKS gedemonteerd en schoongemaakt. Er had iemand lopen k*tten met vloeibare pakking en dat zat allemaal overal tussen. Na alles gangbaar te hebben gemaakt was hij weer top.

Het enige dat een NAKS is, is een veertje die tegen een palletje duwt, die op zijn beurt weer tegen de ketting geleider van de NAK aan duwt om het zootje op spanning te houden zodat hij niet rammelt en verspringt. Als de rek toeneemt, dan verspringt de NAKS een klikje. Tot de ketting zo gerekt is dat de NAKS het niet meer red. Dan moet je de NAK vervangen.
De NAKS van de F2 heeft geen ratelmechanisme, dat is enkel een hydraulisch ondersteunde veer. Ik neem aan dat de F1 hetzelfde heeft.
 
Onnodig citaat Ducky ;)

Hmmm... ik had gezocht naar een plaatje van een NAKS van een F1 en kreeg er een met een ratel, die kon ik niet plaatsen hier dus zocht een alternatief plaatje.

Dan neem ik mijn verhaal deels terug!
 
Bedankt voor de reacties! :) Als ik het zo lees, dank denk ik dat ik'm maar gewoon koop. Met een béétje beleid denk ik dat 't vervangen dan wel gaat lukken.
 
Als je spanner stuk is lijkt het me dat je nokkenas(sen) van tijd komen te staan.
Een rammel komt volgens mij vaker door een versleten nokkenas ketting, de garage heeft wellicht je de prijs gegeven voor het vervangen van een ketting wat een stuk meer werk is.

Wellicht is dit iets motor eigens, heb geen speficieke kennis van deze CBR....
 
Laatst bewerkt:
Als je spanner stuk is lijkt het me dat je nokkenas(sen) van tijd komen te staan.
Een rammel komt volgens mij vaker door een versleten nokkenas ketting, de garage heeft wellicht je de prijs gegeven voor het vervangen van een ketting wat een stuk meer werk is.

Wellicht is dit iets motor eigens, heb geen speficieke kennis van deze CBR....
Er zit een groot verschil tussen versleten en stuk.

De ketting rammelt vaak al lange tijd voordat hij echt verspringt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan