NAKS Vervangen Varadero 1999

Motor_Luke

MF'er
22 jul 2020
37
11
Den Haag
Hoi,

Afgelopen avond heb ik de Nokkenaskattingspanner van de achterste nokas preventief vervangen (Honda Varadero 1000XL 1999). Het betreft geen handmatige spanner, maar een replica van de originele die het dikwijls opgeven rond de 50k.

Goed voorbereid en volgens het boekje gedaan. Na gepriegel NAKS en pakking goed vastgezet.

Bij het verwijderen van het palletje aan de achterkant spant de NAKS echter niet van zelf.
Wanneer ik deze met een platkop aandraai zie ik wel dat de nokas ketting spant.

Op dit filmpje hoor je bijv. een duidelijke 'klik' wanneer het palletje eruit wordt getrokken (04:26).

Ik kom er niet achter waarom die duidelijke klik niet volgt uit mijn installatie.

Is het vervolgens handmatig tot spanning brengen problematisch? Waar moet ik op letten? Wat heb ik fout gedaan?

Groet en bvd, Luke.
 
Ik denk dat je de verkeerde kant op hebt gedraaid, je kunt hem in draaien of uitdraaien.

Als je hem gaat installeren moet je hem indraaien(dus dan wordt die heel kort), dan komt de veer op spanning vervolgens gebruik je de stopper tool zodat je tijdens het installeren niet de naks in je ketting schroeft en als hij vast zit haal je de stoppertool eruit en zorgt de veer voor spanning op de ketting dat is ook het klikje dat je hoort de pin schiet er dan uit.

Even de andere kant opdraaien dan je nu hebt gedaan anders even eruit halen kijken wanneer hij in ingetrokken stand zit en opnieuw proberen.

camchain.jpg

Zo moet ie eruit zien als hij erin gaat.

Wat je verder nog moet checken als je hem eruit hebt is of de pin überhaupt wel vrij komt na het verwijderen van de stopper tool.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan