Nat luchtfilter

H-I-A-1981

MF'er
31 mei 2016
33
0
beste mensen,

Kan ik het luchtfilter van de thundercat 600 "nat" maken met castrol 10w40 olie of moet ik een speciaal luchtfilter olie flesje kopen?

Dank,
 
Kawa en yamaha schrijven voor schuimfilters inderdaad vaak gewone motorolie voor, daar is niks raars aan in tegenstelling tot wat sommigen willen doen geloven.

In zo'n geval ook zeker niet van die vieze dikke plakkerige luchtfilterolie gebruiken, gaat veel te dicht zitten.
 
Staat nergens iets bij op de verpakking en filter is droog dus niet al nat gemaakt. Ik heb voor zekerheid maar flesje luchtfilterolie gehaald maar denk zo dat 10w40 wel had gekund. :)
 
Mijn mening was deels onjuist . I stand corrected:

Luchtfilterolie is in de regel wél pisdun bij het aanbrengen, omdat deze verdund is met een drager (zoals alcohol). De bedoeling is dat de olie daardoor veel dieper in het filtermateriaal door dringt dan wanneer de olie de "eind viscositeit" heeft. Vervolgens dampt de drager/verdunner er uit en heb je een geïmpregneerd filter. Dit is alleen van belang op filters op katoenbasis zoals b.v K&N of Green.

Foam filters kan je smeren met filterolie, maar als ik het goed begrepen heb is de officiële olie voor foam filters weer minder dik nadat hij is uitgedampt, dus dan is de vraag of motorolie minder zin heeft.

Het enige dat ten zeerste wordt afgeraden is het smeren van katoenfilters met motorolie. De olie plakt óp het filtermateriaal en niet ín de vezels waardoor de filterende werking minder goed en van kortere duur is. Je loopt bovendien risico dat de olie de weg van de minste weerstand kiest en je inlaat traject smeert in plaats van het filter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan